×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگشبکه های اجتماعی 9 گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی
تاریخ انتشار : 31 شهریور 1401 زمان مطالعه : 9 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

9 گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

9 گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

این روزها، یکی از مولفه ­های ضروری هر استراتژی بازاریابی داشتن یک برنامه استراتژی رسانه ­های اجتماعی است. با بیش از 6/4 میلیارد کاربر رسانه اجتماعی در سراسر جهان، بازار بالقوه گسترده­ای برای هر کسب و کاری وجود دارد.

متاسفانه، بیشتر کسب و کارها در استفاده حداکثری از پتانسیل رسانه­ های اجتماعی باز می ­مانند زیرا از یک استراتژی موثر رسانه اجتماعی استفاده نمی­ کنند. اما نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

این راهنما به شما کمک می­ کند، فرقی نمی ­کند که تازه کار هستید یا مطمئن نیستید که کار درست را انجام می ­دهید.

چرا به استراتژی رسانه اجتماعی کاربردی نیاز دارید؟

استراتژی رسانه اجتماعی یک نقشه راه است که شما را در کمپین بازاریابی رسانه اجتماعی در مسیر درست نگه می­دارد. یکی از فواید و مزایای بازاریابی رسانه اجتماعی، امکان آگاهی از برند بی پایان آن است. تا جولای 2022، 59 درصد از جمعیت جهان در پلتفرم­ های شبکه ­های اجتماعی حساب کاربری داشتند.

جالب اینجاست که بیشتر کاربران اینترنت حدود یک سوم از کل زمان استفاده از اینترنت را در رسانه ­های اجتماعی می ­گذرانند. بنابراین، پتانسیل عظیمی را تصور کنید که تعداد زیادی از افرادی که هر روز پست شما را می ­بینند، در انتظار شماست.

اگر شرکت شما در حال حاضر از رسانه اجتماعی استفاده نمی ­کند، ترافیک شما به احتمال زیاد به مصرف ­کنندگان فعلی ­تان محدود است. با این وجود، ادغام رسانه اجتماعی با برنامه بازاریابی به شما این امکان را می ­دهد تا مشتریان جدیدی را از سراسر جهان جذب کنید. برخلاف تبلیغات گوگل و فیسبوک، ترافیک رسانه اجتماعی به طور کلی رایگان است.

علاوه بر این، پست گذاشتن در رسانه ­های اجتماعی مختلف به افراد از گروه­ های سنی مختلف این اجازه را می­ دهد تا به طور طبیعی کسب و کار شما را بیابند.

استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

چگونه یک استراتژی رسانه اجتماعی موثر ایجاد کنید؟

اکنون که می­ دانید استراتژی رسانه ­های اجتماعی کلید موفقیت بازاریابی شما است، اجازه دهید مراحل مربوط به آن را مورد بحث قرار دهیم.

گام 1: اهداف رسانه اجتماعی S.M.A.R.T. تعیین کنید

قبل از گذاشتن پست، مشخص کنید که چه چیزی می­ خواهید و چگونه می­ خواهید به آن دست یابید. به عبارت دیگر، اهدافی را برای کمپین خود تعیین کنید. این به دلایل مختلفی مهم است. اولا، تعیین اهداف چشم انداز روشن­ تری از برنامه را در اختیار شما قرار می ­دهد.

این به شما کمک می­ کند تا انرژی و منابع را در موارد مهم مصرف کنید و صرفا پست گذاشتن بدون هدف را دنبال نکنید. در نهایت، اهداف به شما کمک می­ کنند تا میزان پیشرفت خود را اندازه ­گیری کنید تا بدانید که آیا در مسیر درست هستید یا نه.

بنابراین، چگونه اهداف رسانه اجتماعی را تعیین می­کنید؟

تعیین اهداف S.M.A.R.T

S.M.A.R.T. مخفف Specific (مشخص)، Measurable (قابل اندازه­گیری)، Achievable (دست­یافتنی)، Realistic (واقع­ گرایانه) و Timely (به موقع) است.

در نتیجه، اهداف اسمارت تمام این فاکتورها را با هم ادغام می­ کنند تا تلاش ­های شما را متمرکز کرده و شانس موفقیت شما را افزایش دهند.

در حالت ایده آل، اهداف استراتژی رسانه اجتماعی شما باید ویژگی­ های زیر را داشته باشد:

  • Specific (مشخص): وسوسه­ انگیز است که چندین چیز را با هم بخواهید، اما باید اطمینان حاصل کنید که بر روی یک چیز تمرکز دارید. این به شما کمک می ­کند تصمیم بگیرید در مسیر چه چیزی مهم است و در نتیجه منابع مورد نیاز را برای آن هدف بکار بگیرید. اهداف خاص به این سوال پاسخ می ­دهند که به چه چیزی می­ خواهید برسید؟ به عنوان مثال، «ما می­ خواهیم هر ماه فالوورهای جدیدی در فیسبوک/اینستاگرام داشته باشیم.»
  • Measurable (قابل اندازه­گیری): اهداف شما باید تعاریف دقیقی از موفقیت و شکست را داشته باشند. این به شما کمک می ­کند تا بدانید که آیا کار درست را انجام می­ دهید یا نه. برای این که مثال بالا قابل اندازه­ گیری باشد، می­ توانیم بگوییم: «ما می ­خواهیم هر ماه 200 فالوور جدید در فیسبوک/اینستاگرام داشته باشیم.»
  • Achievable (دست­یافتنی): جاه ­طلب بودن خوب است، اما در عین حال هدفی که نمی ­توان به آن دست یافت، هدر دادن زمان است. به عنوان مثال، زمانی که هنوز از مرز 10 هزار فالوور عبور نکرده­ اید، هر ماه 100 هزار فالوور جدید را هدف ­گذاری کنید.

در این مرحله، اهداف خود را بازبینی کنید و ببینید که آیا موانعی برای دستیابی به آن­ها وجود دارد.

  • Timely (به موقع): باید به اهداف خود یک تاریخ ضمیمه کنید. این تاریخ زمان رسیدن به آن هدف را مشخص می ­کند. بدون اضافه کردن یک چارچوب زمانی به اهداف خود، ممکن است انگیزه­ای برای انجام آن­ها نداشته باشید.

این بخش از فرآیند جایی است که به این سوال پاسخ می­ دهید که چه زمانی می­ خواهید به هدف مورد نظر دست یابید. دوباره، با استفاده از همان مثال مشابه، هدف زمانی به موقع می ­شود که آن را این گونه مشخص کنیم: «ما می ­خواهیم تا پایان سه ماهه سوم سال 202X هر ماه 200 فالوور جدید در فیسبوک/اینستاگرام داشته باشیم.»

اهداف شما باید مختص شرکت و مکمل اهداف کلی کسب و کار شما باشند. در ادامه برخی از ایده ­های رایج اهداف رسانه­ های اجتماعی آورده شده است که ممکن است در نظر بگیرید. با استفاده از رویکرد SMART می­ توانید اهداف را به طور مناسب تعیین کنید:

  • بهبود شناخت برند
  • افزایش فروش تا حد مشخصی
  • ROI یا بازگشت سرمایه بازاریابی رسانه ­های اجتماعی خود را افزایش دهید

یک بودجه منطقی تعیین کنید

میزان موفقیت استراتژی رسانه اجتماعی شما به میزان بودجه شما بستگی دارد. شما باید آماده باشید تا بخشی از بودجه بازاریابی خود را صرف مشاهده نتایج کنید. در همین حال، نباید بیش از حد بر استراتژی رسانه اجتماعی خود هزینه کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما فروش بیشتر است، سرمایه­ گذاری دقیق مبلغی که از فروش به دست می ­آورید در استراتژی رسانه­ های اجتماعی خود ممکن است یک حرکت هوشمندانه مالی نباشد. این جایی است که بودجه شما وارد فرآیند تعیین هدف می­شود.

بعد از تعیین اهداف اسمارت، مشخص کنید که چه مقدار از کل بودجه بازاریابی دیجیتال را برای رسانه اجتماعی اختصاص می­دهید.

استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

گام 2: شاخص­ های کلیدی عملکرد (KPI) را مشخص کنید

گام بعدی این فرآیند تعریف شاخص­ هایی است که نشان می ­دهند آیا استراتژی شما کارساز است یا نه. این گام یک منطقه خاکستری نگران ­کننده است زیرا شاخص­ های کلیدی عملکرد به اهداف، شرکت و نوع پلتفرمی که از آن استفاده می­ کنید، بستگی دارد.

وقتی تحلیل اجتماعی به ذهن می ­رسد، بیشتر افراد به معیارهای بیهوده­ ای مانند تعداد فالوورها، لایک ­ها، کامنت­ ها و غیره فکر می­ کنند. اگرچه اندازه­ گیری این اعداد و ارقام ساده است، اما بینش عملی به شما نمی ­دهند.

بنابراین، بیشتر بر روی معیارهایی مانند نرخ تعامل، نرخ تبدیل و نرخ کلیک تمرکز کنید. همانطور که می­ دانید، این مقادیر به شما اجازه می ­دهند تا بر اهداف خود در سراسر شبکه ­ها نظارت داشته باشید.

همچنین نشان می­ دهد که استراتژی شما در یک شبکه خاص تا چه اندازه موفقیت ­آمیز بوده است. به عنوان مثال، اگر صفحه اینستاگرامی شما به وب سایت شما متصل می­ باشد، نرخ کلیک یک معیار اساسی خواهد بود.

اگر هدف شما بهبود آگاهی از برند در اینستاگرام است، تعداد بازدیدهای استوری ­های خود را چک کنید. اگر هدف شما تولید سر نخ یا لید برای وب سایت است، نرخ کلیک را اندازه­ گیری کنید.

گام 3: مخاطب هدف خود را تعریف کنید و بدانید که چه می­ خواهند

اینجاست که متوجه می ­شوید چرا فالوورها و تعداد لایک ­ها به عنوان معیارهای بیهوده در نظر گرفته می ­شوند. مخاطب در این زمینه به افرادی اشاره دارد که پست شما را بازدید می ­کنند. بیشتر کسب و کارها احساس می ­کنند داشتن فالوورهای زیاد کلید موفقیت استراتژی رسانه اجتماعی ­شان است. با این وجود، تعداد فالوورها به اندازه نوع فالوورها اهمیت دارد.

به عنوان مثال، یک فروشگاه تجارت الکترونیکی که ریل ­های ایمنی می­ فروشد و 5000 فالوور بین سنین 19 تا 29 سال دارد، ممکن است هر کاری که انجام می ­دهند، هدف فروش خود را برآورده نکند.

به طور مشابه، حسابی که محصولات زیبایی را به 1000 فالوور که عمدتاً مرد هستند می­ فروشد، حتی اگر کامنت ­ها و لایک­ های زیادی روی پست ­های خود داشته باشد، ممکن است فروش کافی نداشته باشد.

برای درک کامل مخاطبان خود، باید این سوالات را بپرسید:

  • کاربران بالقوه محصول یا خدمات من چه کسانی هستند؟
  • مخاطبان هدف در چه پلتفرم­ هایی هستند؟
  • چه نوع محتوایی برای مخاطبان شما مناسب است؟
  • چه زمانی مخاطبان آنلاین شما بیشتر فعال هستند؟
  • مخاطب شما چه قالب محتوایی را ترجیح می ­دهد؟ (فیلم، عکس یا متن)
  • موضوعاتی که مخاطبان شما دوست دارند بشنوند چیست؟

این به شما کمک می­ کند که از اتلاف وقت جلوگیری کنید زیرا بسیاری از شرکت ­ها در تمام پلتفرم ­ها مخاطب ندارند. به عنوان مثال، اگر محصولاتی را به مدیران ارشد برندهای برتر می ­فروشید، تیک تاک محیط مناسبی برای شما نیست.

به طور مشابه، اگر به دانش آموزان دبیرستانی کفش کتانی می­ فروشید، مخاطب خود را در لینکدین پیدا نخواهید کرد. در نهایت، شما می ­توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالتیک برای یافتن مخاطب هدف خود استفاده کنید.

استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

گام 4: صدای منحصر به فردی برای برند خود ایجاد کنید

به محض این که مخاطب خود را شناختید، باید صدایی برای خطاب به آن­ها پیدا کنید. برای انجام این کار، باید این دو مورد را داشته باشید.

یک راهنمای سبک ایجاد کنید

راهنمای سبک، دستورالعمل­ هایی را برای تمام پست ­هایی که در پلتفرم­ های رسانه اجتماعی درج می ­کنید، ارائه می ­دهد. این راهنما شامل رنگ­ ها، فونت­ ها و سایر فاکتورهایی است که فکر می ­کنید مهم هستند. اگر از قبل یک کتابچه راهنمای برند دارید، می ­توانید از آن شروع کرده و از مطالب متناسب با ویژگی‌های هر کمپین و پلتفرم رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

وقتی یک راهنمای سبک جدید را ایجاد می ­کنید، سعی کنید از یک ویرایشگر عکس آنلاین برای ویرایش محتوای اصلی خود استفاده کنید و ترکیب­ های مختلفی از ابزارها را بکار گیرید تا یک شخصیت را برای برند خود خلق کنید.

ایجاد و پیروی از راهنمای سبک به شما کمک می ­کنند تا در تمام کانال­ های رسانه اجتماعی خود یکسان عمل کنید. به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چگونه کسب و کارهای بزرگ مانند کوکاکولا هویت ثابت خود را حفظ می­ کنند.

یک شخصیت برای برند خود ایجاد کنید

هر برندی به یک شخصیت، صدا و کاراکتر نیاز دارد. برای این که پرسونای درست را برای برند خود بیابید، به ویژگی­هایی فکر کنید که به بهترین شکل کسب و کار شما را توصیف می ­کنند. این باید با نوع شخصیتی که مخاطبان شما دارند نیز سازگار و هماهنگ باشد.

به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما افرادی با شخصیت بازیگوش هستند، از پرسونایی استفاده کنید که با آن­ها سازگار است. Discord یک نمونه عالی از شرکتی است که این کار را انجام می­دهد. قبول دارید که بیشتر مخاطبان Discord افرادی هستند که از الگوهای اجتماعی و جوک­ ها لذت می ­برند.

گام 5: بررسی کنید رقبای شما چه کاری را انجام می­ دهند

گام بعدی در توسعه یک برنامه خوب، تحقیق در مورد رقباست. ایده این است که ببینید آن­ها چگونه از رسانه­ های اجتماعی به نفع خود استفاده می­ کنند و ببینید که چگونه می­ توانید از آن­ها بهتر باشید. دانستن اینکه چه زمانی و چگونه کارها را بهتر از رقبای خود انجام دهید، به شما برتری می­ دهد و به شما کمک می­ کند که برجسته شوید.

در حالت ایده آل، شما می­ خواهید کارهای زیر را انجام دهید:

جمع آوری داده­های ضروری در مورد آن­ها

شما باید اطلاعات مرتبطی مانند موارد زیر را جمع آوری کنید:

  • از کدام شبکه ­های اجتماعی استفاده می ­کنند؟
  • چه نوع محتوایی را منتشر می­ کنند؟
  • آیا آنها از خدمات خاصی مانند استوری اینستاگرام یا شاپینگ فیسبوک استفاده می ­کنند؟
  • همچنین باید رشد مخاطب، تعامل و هشتگ یا کلمات کلیدی آنها را در نظر بگیرید.

Social Blade یک ابزار رایگان فوق العاده برای این کار است. این وب سایت نگاه دقیقی در مورد شاخص ­های مختلف در اختیار شما قرار می ­دهد و این امکان را به شما می ­دهد تا حضور اجتماعی رقبایتان را بررسی کنید.

برای واقع­گرایانه ­ترین مقایسه، استراتژی اجتماعی خود را با شرکت­هایی مقایسه کنید که فعالانه در رسانه ­های اجتماعی حضور دارند.

استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

گام 6: با مخاطب خود تعامل داشته باشید

بخشی از استراتژی باید شامل نحوه تعامل شما با مخاطب باشد. مردم دوست ندارند حساب­های کاربری را فالو کنند که توسط ربات ­ها اداره می ­شوند. بنابراین، محتوای رسانه اجتماعی رابه گونه ایی تولید کنید که افراد را با برند شما مرتبط می ­کند.

به یاد داشته باشید، ایده رسانه­ های اجتماعی در وهله اول برقراری ارتباط با مخاطب است. بنابراین، اگر برند شما این احساس را به مخاطب القا نمی ­کند، پست­های شما را نادیده خواهد گرفت.

برای افزایش تعامل با مخاطبان خود می­ توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • در مورد مسائل خاصی که مشتریان شما را تحت تاثیر قرار می ­دهد، بازخورد بخواهید.
  • اغلب در مورد محصول و خدمات خود سوال بپرسید.
  • به جای اینکه فقط اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات خود را به اشتراک بگذارید، از کپی رایتینگ قانع­ کننده استفاده کنید تا نشان دهید محصول شما چگونه مشکل آنها را حل می­ کند.
  • پست برخی از فالوورهای خود را لایک کرده و به اشتراک بگذارید.
  • ایجاد جوامع در سراسر پلتفرم ­ها.
  • جلسات لایو برای پرسش و پاسخ در فیسبوک و اینستاگرام داشته باشید.

گام 7: اینفلوئنسرها/حامیان برند

نقش اینفلوئنسرها و اینفلوئنسر مارکتینگ را در فروش دست کم نگیرید. به عنوان مثال، 88% از مشتریان تمایل به خرید محصولاتی دارند که توسط دوستان یا یکی از اعضای خانواده توصیه شده باشد. بنابراین، یکی از اهداف شما باید تبدیل مشتریان به سفیران برند باشد. به این ترتیب، آن­ها می ­توانند بر مشتریان جدید تاثیر گذارند.

همچنین، می­ توانید به اینفلوئنسرها پول بدهید تا در مورد برندتان صحبت کنند. این روش موثر است زیرا حدود 49% از مشتریان بر اساس توصیه اینفلوئنسرها خرید خود را انجام می­ دهند. یک قانون کلی این است که به اینفلوئنسرها اجازه بدهید تا خلاقیت داشته باشند. آن­ها بهتر از شما می­ دانند چگونه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند.

گام 8: زمان­ بندی و تاریخ محتوای خود را تعیین کنید

زمان­ بندی برای محتوا مهم است. پست گذاشتن وقتی مخاطب شما غیرفعال است به مانند این است که اصلا پستی نگذاشته­ اید. بنابراین، باید چکار کنید؟

بهترین زمان برای گذاشتن پست را مشخص کنید

بیشتر پلتفرم­ های رسانه­ های اجتماعی ابزارهای تحلیلی دارند که بهترین زمان برای انتشار پست را به شما توصیه می ­کنند. با این وجود، در استفاده از این توصیه ­ها دقت کنید. صرفا پست گذاشتن در بهترین زمان ممکن کافی نیست، شما باید زمانی پست را درج کنید که تیم شما آماده پاسخگویی به کامنت ­ها، شکایات و سوالات را داشته باشد.

آمار نشان می­دهد که 47% از افراد بر این باورند که خدمات مشتری عالی برای موفقیت یک برند ضروری است. به همین دلیل است که برندهای بزرگ مانند اینستاگرام در پاسخگویی به سوالات و کامنت­ های مرتبط بلافاصله بعد از درج پست عملکرد خوبی دارند.

یک تقویم محتوایی رسانه اجتماعی تهیه کنید

یک تقویم محتوایی برای رسانه اجتماعی خود تهیه کنید. تقویم سالانه را با رویدادهای مهم بر شرکت خود پر کنید. به عنوان مثال، اگر کالاهای مرتبط با شیره افرا می­ فروشید، باید روز جهانی پنکیک را در تقویم خود ثبت کنید.

این نوع پست گذاشتن در رسانه ­های اجتماعی به افزایش آگاهی از برند شما کمک می ­کند. طیف گسترده ­ای از ابزارهای زمان ­بندی رسانه اجتماعی وجود دارند که به شما کمک می­ کنند تا به طور موثر و خودکار فرآیند پست­ گذاری در هر پلتفرم را مدیریت کنید.

استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

گام 9: عملکرد استراتژی خود را امتحان کنید

امتحان کردن استراتژی آخرین بخش این فرآیند است و معمولا بیشتر از گام­ های دیگر زمان می ­برد. تا زمانی که از این استراتژی­ ها استفاده کنید، باید آن­ها را امتحان کرده و موفقیت خود در تمام پلتفرم ­ها را ارزیابی نمایید.

در این گام باید سوالات زیر را مطرح کنید:

  • با بررسی بر اساس KPI خود، در کدام پلتفرم ­ها بهترین عملکرد را دارید؟
  • کدام استراتژی برای شما بهتر جواب می ­دهد؟
  • کجا به بهبود نیاز دارید؟

همانطور که به این سوالات صادقانه جواب می­ دهید، آماده باشید تا در صورت نیاز استراتژی رسانه اجتماعی خود را تغییر دهید. زمان انتشار، هشتگ ­هایی که استفاده می ­کنید یا سایر تغییرات ضروری را تنظیم کنید.

کلام آخر

ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی برای هر کسب و کاری که می­ خواهد در دنیای کسب و کار امروزی پیشرفت کند، ضروری است. اما همانطور که در این مقاله اشاره شد، ایجاد یک استراتژی موثر به اندازه­ای که فکر می­ کنیم سخت نیست.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه بازاریابی رسانه اجتماعی را آغاز کنید که به آن افتخار می­ کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری منحصر به فرد است. در نتیجه طرح کلی برای همه کسب و کارها وجود ندارد. برای دستیابی به موفقیت، باید ثابت قدم باشید، تحقیقات کامل انجام دهید، امتحان کنید و فرآیند را بر اساس نتایج مجدد تنظیم کنید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات در شبکه های اجتماعی. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در خدمات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

منبع: nealschaffer

بیشتر بخوانید :

انواع کپی رایتینگ که در رسانه و کسب وکارها استفاده می شود

انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی؛ ۷ سبکی که جذب بیشتری دارد

دیدگاهتان را بنویسید