×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1401 زمان مطالعه : 6 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن

نرخ بازگشت سرمایه ROI (Return on investment) یک معیار عملکردی است که برای ارزیابی کارایی یا سودآوری یک سرمایه‌گذاری یا مقایسه کارایی تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ROI سعی می‌کند به طور مستقیم مقدار بازگست یک سرمایه‌گذاری خاص را نسبت به هزینه آن سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری کند.

برای محاسبه ROI، سود یک سرمایه‌گذاری بر هزینه سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود. نتیجه به صورت درصد یا نسبت بیان می‌شود.

نکات کلیدی:

  • بازگشت سرمایه (ROI) یک معیار سودآوری محبوب است که برای ارزیابی میزان عملکرد یک سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ROI به صورت درصد بیان می‌شود و با تقسیم سود (یا ضرر) خالص یک سرمایه‌گذاری بر هزینه اولیه آن محاسبه می‌شود.
  • ROI را می‌توان برای انجام مقایسه‌های منطقی و رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌ها یا دارایی‌های مختلف بکار برد.
  • ROI دوره نگهداری یا گذر زمان به حساب نمی‌آورد و بنابراین ممکن است هزینه‌های فرصت سرمایه‌گذاری در جاهای دیگر را از دست دهد.
  • اینکه آیا چیزی ROI خوب ارائه می‌دهد یا نه، باید با سایر فرصت‌های موجود مقایسه شود.
نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن

نحوه محاسبه بازگشت سرمایه یا ROI

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI به صورت زیر است:

ROI= (ارزش جاری سرمایه‌گذاری – هزینه سرمایه‌گذاری)/ هزینه سرمایه‌گذاری

ارزش جاری سرمایه‌گذاری به سود بدست آمده از فروش سرمایه‌گذاری مورد نظر اشاره دارد. از آنجایی که ROI به صورت درصد محاسبه می‌شود،‌ به سادگی می‌توان آن را با درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های دیگر مقایسه کرد.

این امر به فرد اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را با یکدیگر مقایسه کند.

درک نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

ROI به دلیل سادگی و تنوع یک معیار محبوب است. اساسا، ROI را می‌توان به عنوان یک معیار اولیه از سودآوری سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار داد.

این می‌تواند ROI در یک سرمایه‌گذاری سهام، ROI مورد انتظار یک شرکت برای گسترش کارخانه یا ROI ایجاد شده توسط معاملات املاک باشد.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به خودی خود پیچیده نیست و تفسیر آن به دلیل طیف وسیعی از کاربردهایی که دارد، نسبتا آسان است. اگر ROI یک سرمایه‌گذاری خالص مثبت باشد، به احتمال زیاد ارزشمند است.

اما اگر فرصت‌های دیگری با نرخ ROI بالاتری در دسترس باشند، این سیگنال‌ها می‌توانند به سرمایه‌گذار کمک کنند تا بهترین گزینه را انتخاب یا حذف کند. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاران باید از ROIهای منفی اجتناب کنند زیرا به معنی زیان خالص است.

به عنوان مثال، فرض کنید جو در سال 2017، 1000 دلار در Slice Pizza Corp سرمایه‌گذاری کرد و یک سال بعد سهام را به مبلغ 1200 دلار فروخت. برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری، سود خالص (1200 دلار – 1000 دلار = 200 دلار) را بر هزینه سرمایه‌گذاری (1000 دلار) تقسیم کنید، در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه 200/1000 دلار یا 20 درصد است.

با این اطلاعات می‌توان سرمایه‌گذاری در Slice Pizza Corp را با هر پروژه دیگری مقایسه کرد. فرض کنید جو همچنین در سال 2014 در Big-Sale Stores Inc. دو هزار دلار سرمایه‌گذاری کرد و در سال 2017 سهام را به مبلغ 2800 دلار فروخت. بازگشت سرمایه در دارایی‌های جو در Big-Sale  800/ 2000 دلار یا 40 درصد خواهد بود.

محدودیت‌های ROI

مثال‌هایی مانند مثال جو که در بالا ذکر شد، برخی از محدودیت‌های استفاده از ROI به خصوص هنگام مقایسه سرمایه‌گذاری‌ها را نشان می‌دهد. در حالی که ROI سرمایه‌گذاری دوم جو دوبرابر سرمایه‌گذاری اول او بود، زمان بین خرید و فروش جو برای سرمایه‌گذاری اول یک سال و برای سرمایه‌گذاری دوم سه سال بود.

جو می‌تواند ROI سرمایه‌گذاری چند ساله را بر این اساس تنظیم کند. از آنجایی که کل نرخ بازگشت سرمایه 40% بود، برای به دست آوردن میانگین بازگشت سرمایه سالانه، جو می‌توانست  40% را بر 3 تقسیم کند تا 33/13 % سالانه به دست آید. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که اگرچه سرمایه‌گذاری دوم جو سود بیشتری کسب کرد، سرمایه‌گذاری اول در واقع انتخاب کارآمدتری بود.

ROI را می‌توان همراه با نرخ بازده (RoR) استفاده کرد. نرخ بازده چارچوب زمانی پروژه را در نظر می‌گیرد. همچنین می‌توان از ارزش فعلی خالص (NPV) استفاده کرد که تفاوت‌های ارزش پول با گذشت زمان به دلیل تورم را به حساب می‌آورد. استفاده از NPV هنگام محاسبه RoR اغلب نرخ بازده واقعی نامیده می‌شود.

تحولات در ROI

به تازگی، سرمایه‌گذاران و کسب و کارهای خاص به توسعه اشکال جدیدی از ROI به نام «بازگشت اجتماعی سرمایه» یا SROI علاقمند شده‌اند.

SROI در ابتدا در اواخر 1990 توسعه یافت و تاثیرات گسترده‌تری از پروژه‌ها را با استفاده از ارزش فرامالی در نظر می‌گیرد (یعنی معیارهای اجتماعی و محیطی در حال حاضر در حساب‌های مالی مرسوم در نظر گرفته نمی‌شوند.)

SROI به درک ارزش پیشنهادی معیارهای زست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) مورد استفاده در روش‌های سرمایه‌گذاری با مسئولیت اجتماعی (SRI) کمک می‌کند.

به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد تا آب را در کارخانه‌های خود بازیافت کند و تمام لامپ‌ها را با لامپ‌های LED جایگزین کند. این اقدامات موجب کاهش فوری هزینه‌هایی می‌شوند که تاثیر منفی بر ROI مرسوم دارند. با این وجود،‌ سود خالص برای جامعه و محیط زیست می‌تواند به SROI مثبت منجر شود.

گونه‌های متعددی از ROIها وجود دارند که برای اهداف خاص توسعه یافته‌اند. آمار شبکه‌های اجتماعی برای ROI، اثربخشی کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، چند کلیک یا لایک برای یک اقدام خاص تولید شده است. به طور مشابه، آمار بازاریابی ROI سعی می‌کند تا بازگشت سرمایه متناسب با کمپین‌های تبلیغاتی یا بازاریابی را شناسایی نماید.

نکته: اصطلاح ROI یادگیری به مقدار اطلاعات آموخته شده و حفظ شده به عنوان بازگشت آموزش یا آموزش مهارت‌ها مربوط می‌شود. با پیشرفت جهان و تغییر اقتصاد، مطمئناً چندین شکل خاص دیگر از ROI در آینده توسعه خواهند یافت.

ROI در اصطلاحی ساده چیست؟

اساسا، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI به شما می‌گوید که با احتساب هزینه‌های انجام شده برای یک سرمایه‌گذاری،‌ چه مقدار پول از آن پروژه بدست آورده یا از دست داده‌اید.

چگونه می‌توانید نرخ بازشگت سرمایه (ROI) را محاسبه کنید؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) با تقسیم سود بدست آمده از یک سرمایه‌گذاری بر هزینه آن سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری با سود 100 دلار و هزینه 100 دلار دارای بازگشت سرمایه 1 یا 100 درصد است که به صورت درصد بیان شود.

اگرچه ROI یک روش ساده و سریع برای تخمین موفقیت یک سرمایه‌گذاری است،‌ اما محدودیت‌های جدی دارد.به عنوان مثال، ROI ارزش پول با گذشت زمان را در نظر نمی‌گیرد و مقایسه معنادار آن می‌تواند دشوار باشد زیرا برخی از سرمایه‌گذاری‌ها برای سودآوری به زمان بیشتری نیاز دارند.

به همین دلیل، سرمایه‌گذارهای حرفه‌ای تمایل دارند از معیارهای دیگر مانند ارزش فعلی خالص (NPV) و نرخ بازده داخلی (IRR) استفاده کنند.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست و نحوه محاسبه آن

یک ROI خوب چیست؟

آنچه به عنوان یک ROI خوب در نظر گرفته می‌شود به فاکتورهایی مانند تحمل ریسک سرمایه‌گذار و زمان مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری برای ایجاد بازگشت سرمایه بستگی دارد.

اگر همه شرایط با هم برابر در نظر گرفته شود،‌ سرمایه‌گذارانی که ریسک‌گریزتر هستند، احتمالا ROIهای کمتر را در قبال ریسک کمتر می‌پذیرند. به همین ترتیب، سرمایه‌گذاری‌هایی که برای بازده به زمان بیشتری نیاز دارند، برای جذب سرمایه‌گذار به ROI بالاتری نیاز خواهند داشت.

کدام صنایع بالاترین ROI را دارند؟

از لحاظ تاریخی، ROI میانیگن برای S&P 500 حدود 10% در سال بوده است. با این حال،‌ این رقم بسته به صنایع مختلف می‌تواند دستخوش تغییرات شود.

به عنوان مثال، در طول سال 2020، بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی درآمد سالانه بالاتر از آستانه 10% را ثبت کردند. در همین حال، شرکت‌ها در صنایع دیگر مانند شرکت‌های انرژی و آب و برق، ROI کمتری را تولید کرده و در برخی موارد نسبت به سال گذشته با ضرر مواجه شدند.

با گذشت زمان، طبیعی است که میانگین نرخ بازگشت سرمایه یک صنعت به دلیل فاکتورهایی مانند افزایش رقابت،‌ تغییرات تکنولوژی و تغییر در اولویت‌های مشتری دچار تغییر شود.

اگر قصد دارید در دنیای دیجیتال تبلیغ کنید و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشیدو ما در کنار ما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با تبلیغ در رسانه های اجتماعی، تبلیغات گوگل، وب سایت های با کیفیت و دیگر رسانه های بومی بهترین نرخ تبدیل را ایجاد می کند.

منبع: investopedia

بیشتر بخوانید:

نوشتن بیزینس پلن در7 مرحله ساده

چطور نرخ بازگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ را حساب کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید