×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن
تاریخ انتشار : 24 شهریور 1401 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

نرخ تعامل در کمپین بازاریابی محتوا یا شبکه اجتماعی هر کسب و کاری از اهمیت زیادی برخوردار است. نرخ تعامل اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می ­دهد. اما از همه مهم­تر، به شما می ­گوید آیا مخاطب شما به محتوایی که تولید می ­کنید اهمیت می­ دهد یا نه. نرخ تعامل پایین به معنی علاقه کم است.

علاقه کم یعنی باید استراتژی خود را تغییر دهید. بسته به این که هدف از کمپین چیست، انواع مختلفی از معیارهای تعامل وجود دارند که اینفلوئنسرها و شرکت­ ها برای اندازه ­گیری سطح تعامل خود بکار می ­گیرند. در این مقاله موارد زیر را مورد بحث قرار می ­دهیم:

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست

نرخ تعامل معیاری است از تعداد دفعاتی که مخاطبان یا دنبال ­کنندگان حساب کاربری شما با محتوای تولید شما تعامل برقرار می­ کنند. شرکت ­ها نرخ تعامل را بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می­ کنند. این معیارها شامل مواردی مانند کامنت ­ها، لایک ­ها و کلیک ­ها می ­باشند.

اگرچه شرکت ­ها وقتی به نرخ تعامل اشاره می ­کنند بیشتر شبکه ­های اجتماعی را مد نظر دارند، اما می­توان آن را در تمام زمینه­ های بازاریابی محتوا بکار گرفت. هر محتوایی که تولید و در اینترنت آپلود می­ کنید دارای معیارهای تعاملی متفاوتی است. آن شامل پست­ های شبکه اجتماعی و نیز وبلاگ­ ها، مقالات و کتاب­ های الکترونیکی است.

به همین دلیل است که نظارت بر تعامل وبسایت به همان اندازه نظارت بر صفحات شبکه­ های اجتماعی حائز اهمیت است. اگر مطمئن نیستید که کدام یک از پست­ های وبلاگ یا مقالات شما در بین مخاطبان هدفتان محبوب­ تر هستند، نمی ­توانید یک استراتژی بازاریابی موفق را اجرا کنید.

در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت ما موفقیت کمپین شما را اندازه­ گیری می­ کنیم و کمک می ­کنیم تا تغییرات لازم را انجام دهید تا محتوای شما موجب جذب مخاطب شوند. ما کمک می کنیم تا یک راهنمای سبک ایجاد کنید که با برندتان متناسب است و شما را از رقبایتان متمایز می­ کند.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در خدمات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

انواع معیارهای اینگیجمنت یا تعامل

درک و ترکیب معیارهای تعامل مختلف یک روش عالی برای یادگیری و مشخص کردن نیازهای شرکت به منظور دست یابی به اهداف تعیین شده است. به عنوان مثال، یک وبلاگ با تعداد بازدیدهای زیاد اما نرخ کلیک پایین، لزوما بد نیست. همه چیز به قصد شما از تولید محتوا بستگی دارد.

اگر هدف شما ایجاد آگاهی از برند یا ساخت یک جامعه است، ممکن است به این هدف دست یافته باشد. اما اگر می­ خواهید تبدیل را ازطریق دعوت به اقدام بدست آورید، ممکن است بخواهید استراتژی دیگری را امتحان کنید.

اگر به دنبال داده شبکه­ های اجتماعی هستید، بیشتر سایت ­های شبکه­ های اجتماعی یک بخش کسب و کار دارند که در آن می ­توانید معیارهای پست ازجمله دسترسی، کلیک ­ها و کامنت­ ها را مرور کنید. اگر محتوای دیگری مانند پست وبلاگی یا مقالات تولید می­ کنید، استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالتیکس را برای ردیابی تعامل وبسایت خود در نظر داشته باشید.

انواع مختلفی از معیارهای تعامل وجود دارند که می­توانید برای اندازه­گیری نتایج کمپین ­های بازاریابی خود از آن­ها استفاده کنید. این معیارها عبارتند از:

1. دسترسی به محتوا

اگر تمرکز شما بر ایجاد آگاهی از برند است، بهتر است به دیدگاه­ها و دسترسی محتوای خود نگاهی بیاندازید. دسترسی محاسبه می­ کند که در کل چند نفر پست شما یا بخشی از محتوای تولیدی شما را مشاهده کرده­ اند.

این افراد شامل مخاطبان شما و نیز افراد دیگری هستند که محتوای شما را به شیوه ­های دیگر مانند اشتراک­ گذاری، هشتگ یا نتایج جستجوی ارگانیک مشاهده کرده­ اند. به طور کلی، برندهایی با دسترسی بیشتر، آگاهی از برند بهتری دارند.

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

2. کامنت ­ها و بحث

بسته به این که وبسایت خود را چگونه توسعه داده ­اید یا از چه پلتفرم شبکه­ های اجتماعی استفاده می­ کنید، این احتمال وجود دارد که افراد بتوانند زیر محتوای شما کامنت بگذارند.

کامنت­ ها روش عالی برای قضاوت در مورد تعامل و تعیین اینکه مردم در مورد وبلاگ­ها، مقالات یا پست­ های شما چه فکر می ­کنند، است. همچنین یک راه عالی برای شروع بحث با مخاطبان هدف شما است. این می­ تواند به افزایش وفاداری برند کمک کند و به شما این امکان را می ­دهد تا بازخوردی از محصولات و خدمات شرکت خود دریافت کنید.

3. تعداد لایک و فالو

بیشتر پلتفرم ­های شبکه­ های اجتماعی به افراد اجازه می ­دهند تا محتوای شما را لایک کنند و صفحه شما را فالو یا همان دنبال نمایند. با دستیابی به این دو معیار، شما می ­توانید آگاهی از برند خود را افزایش دهید و محتوا تولید خود را به افراد بیشتری نشان دهید.

هرچه پست شما لایک­ های بیشتری بگیرد، احتمال دسترسی به افراد بیشتر افزایش می ­یابد. هرچه تعداد فالورهای بیشتری داشته باشید، برند شما در مقایسه با سایر برندها در همان صنعت از شهرت بیشتری برخوردار خواهد شد.

فالو کردن برای وبلاگ­ها و سایر محتواهایی که در وبسایت خود پست می­کنید، مهم است. مخاطب شما معمولا می­تواند در وبلاگ شما عضو شود و هر وقت که پست جدید می­گذارید اعلانی برای او ارسال خواهد شد. دستیابی به این نوع مخاطبان تضمین می­کند که افراد محتوا شما را می­بینند و ایده بهتری در مورد اندازه مخاطبان خود بدست خواهید آورد.

4. ارجاع­ ها و به اشتراک گذاشتن­ ها

وقتی افراد محتوا تولیدی شما را با دیگران به اشتراک می ­گذارند، نشان می­ دهد که تا چه اندازه قدردان شما هستند. در اغلب موارد، افراد محتوایی که از نظرشان ارزشمند یا جالب است را به اشتراک می ­گذارند.

به عنوان مثال، اگر پست وبلاگی در مورد اخبار جدید صنعت بنویسید، افراد به دلیل ترند و مرتبط بودن آن را به اشتراک خواهند گذاشت. در غیراین صورت، اگر یک پست شبکه اجتماعی بنویسید که عرضه یک محصول یا سرویس جدید را اعلام می ­کند، افراد این خبر هیجان انگیز را با دوستان یا اعضای خانواده خود به اشتراک خواهند گذاشت.

5. کلیک­ ها و تبدیل ­ها

یکی از دلایل اصلی که کسب و کارها از بازاریابی محتوا استفاده می­ کنند این است که مخاطبان خود را با ارائه اطلاعات مفید همراه با دعوت به اقدام به مشتری تبدیل کنند. به همین دلیل برای برخی از شرکت ­ها مهم است که تعداد کلیک ­ها یا تبدیل­ هایی که هر پست دریافت می­ کند را ردیابی کنند.

این اطلاعات به آن­ها کمک می­ کند تا بفهمند آیا دعوت به اقدامشان موثر بوده است و آیا نرخ تبدیل کنونی به اهدافی که تعیین کرده ­اند، نزدیک است یا نه. تنظیم نقاط تبدیل می­ تواند شامل درخواست از خوانندگان برای ثبت نام در خبرنامه، دانلود محتوای اضافی یا خرید باشد.

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

محاسبه نرخ تعامل

شرکت­ها می­ توانند ازطریق تقسیم تعامل کلی بر کل تعداد فالورها یا اعضا و ضرب حاصل بدست آمده در 100، نرخ تعامل را به صورت درصد محاسبه کنند. فرمول آن به صورت زیر است:

نرخ تعامل = (تعامل کل ÷ تعداد کل فالورها یا کل مخاطبان)×100

تعامل کل به کل تعداد تعاملاتی که یک شرکت برای محتوای خود ایجاد می ­کند، اشاره دارد. بنابراین، بسته به پلتفرم، می ­تواند شامل اشتراک ­گذاری ­ها، کامنت ­ها، لایک ­ها یا ری­توییت ­ها باشد.

به عنوان مثال، تعامل کلی در فیسبوک شامل کل تعداد اشتراک­گذاری­ ها، لایک ­ها، کامنت ­ها و واکنش ­ها باشد. در مقابل، تعامل کلی برای یک وبلاگ شامل تعداد کل لایک ­ها، کامنت ­ها و فالوها بر اساس پلتفرم مورد استفاده است.

با این وجود، شرکت­ ها می ­توانند از فرمول کلی نرخ تعامل استفاده کنند و بسته به این که چه چیزی را می ­خواهند اندازه بگیرند، آن را تغییر دهند. فرمول­های دیگر به صورت زیر خواهند بود:

1. محاسبه نرخ تعامل بر اساس تعداد دسترسی (ERR)

این درصد مخاطبان شما را که پس از دیدن محتوای شما انتخاب کرده ­اند با آن تعامل داشته باشند را اندازه­گیری می ­کند.

ERR = تعامل کلی به ازای هر پست ÷ تعداد دسترسی به ازای هر پست ×100

شما می­ توانید میانگین نرخ تعامل را بر اساس دسترسی به صورت زیر محاسبه کنید:

میانگین ERR = ERR کل÷ کل پست­ها ×100

این می ­تواند معیار دقیق ­تری باشد زیرا تمام اعضای مخاطبان کنونی شما محتوای شما را نخواهند دید و ممکن است اعضای جدید ازطریق اشتراک ­گذاری یا هشتگ­ ها محتوای شما را ببینند. با این وجود، دسترسی می ­تواند به دلایل مختلف تغییر کند که همین امر کنترل و اندازه­ گیری آن را دشوار می­ کند.

2. محاسبه نرخ تعامل بر اساس پست

این روش نرخ تعامل را در مقایسه با مخاطبان کنونی در یک محتوا یا پست خاص اندازه ­گیری می ­کند. در واقع، نرخی را نشان می­ دهد که فالورها با محتوا تعامل برقرار کرده ­اند.

ER پست = تعامل کلی بر روی پست÷تعداد کل فالورها ×100

شما می­توانید با جمع کردن تمام ER پست­ها و تقسیم آن بر تعداد کلی پست­ها، میانگین را بدست آورید. به عنوان مثال:

3% (پست اول) + 2% (پست دوم) ÷ 2 =5/2 %

اگر دسترسی شما همچنان متغیر باشد، استفاده از این روش برای اندازه­ گیری نرخ تعامل بر اساس هر پست می ­تواند دقیق­ تر باشد.

3. محاسبه نرخ تعامل بر اساس ایمپرشن

محاسبه نرخ تعامل بر اساس ایمپرشن وقتی بیشترین اثرگذاری را دارد که برای شبکه­ های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. این معیار محاسبه می ­کند که هر چند وقت یکبار محتوای شما بر صفحه نمایش یک فرد به نمایش درمی­اید. این با دسترسی تفاوت دارد، بسته به این که از چه نوع پلتفرمی استفاده می ­کنید. اما در اکثر موارد، دسترسی تعداد بازدیدهای منحصر به فرد محتوای شما را مشخص می­ کند، در حالی که ایمپرشن مشخص می ­کند که در کل افراد چند بار محتوای شما را دیده ­اند.

ER ایمپرشن = تعامل کلی بر روی پست ÷ کل ایمپرشن­ها ×100

میانگین ER ایمپرشن = کل ER ایمپرشن­ها ÷ کل پست­ها ×100

اگر تبلیغ محتوای پولی را انجام می­ دهید و میزان تأثیرگذاری آن را با توجه به تعداد نمایش ­ها ارزیابی می­ کنید، این روش سودمند است.

4. نرخ تعامل روزانه

نرخ تعامل روزانه به شما این ایده را می ­دهد که در روز چند وقت یکبار فالورها با محتوا یا حساب تان تعامل برقرار می ­کنند.

ER روزانه = تعامل کلی در یک روز ÷ تعداد فالورها ×100

میانگین ER روزانه = تعامل کلی Y روز ÷ (Y روز در تعداد فالورها) ×100

این فرمول برای ارزیابی این که هر چند وقت یکبار مخاطب شما با حسابی که دارید تعامل برقرار می­ کند، مناسب است زیرا پست ­های جدید و قدیمی را در نظر می­ گیرد. با این وجود، این روش این موضوع را در نظر نم ی­گیرد که ممکن است یکی از مخاطبان عضو در روز 5 بار تعامل داشته باشد به جای این که پنج فالور هر کدام یک بار تعامل داشته باشند.

5. محاسبه نرخ تعامل بر اساس تعداد بازدیدها

اگر ویدیو شکل اصلی تولید محتوا شماست، خوب است بدانید که چند نفر پس از مشاهده ویدیوهای شما با آنها تعامل دارند.

ER بازدید = تعامل کلی بر روی یک پست ویدئویی ÷ کل بازدیدهای ویدئو × 100

میانگین ER بازدید = کل بازدیدهای ER ÷ کل پست­ها × 100

اگر یکی از اهداف ویدئوی شما ایجاد تعامل است، این می­ تواند روش خوبی برای ردیابی و ارزیابی آن باشد. با این وجود، این احتمال وجود دارد که یک بازدیدکننده ویدئو را چندین بار مشاهده کند، اما هرگز بعدها با آن تعامل نداشته باشد. بنابراین، مهم است که درک کنید این محاسبه ممکن است اشتباهاتی داشته باشد.

اینگیجمنت یا نرخ تعامل چیست؛ انواع، محاسبه و بهبود آن

چگونه نرخ تعامل محتوا خود را بهبود بخشید

در اینجا فهرستی از مراحلی آورده شده است که به شما کمک می ­کند تا میزان تعامل محتوای خود را افزایش دهید و آگاهی از برند خود را بهبود بخشید:

1. آن را به یک مکالمه تبدیل کنید

فقط محتوا را تولید نکنید و عقب بنشینید و استراحت کنید. به مخاطبان خود اجازه دهید تا با شما تعامل داشته باشند. سوالات یا دعوت به اقدام را در آن بگنجانید و مخاطب خود را ترغیب کنید تا کامنت بگذارد یا با کسب و کار شما ارتباط برقرار نماید.

اگر افراد تصمیم بگیرند که پاسخ دهند، مخاطبان شما با یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد. به برخی از کامنت­ ها پاسخ دهید و مخاطبان را تشویق کنید که بیشتر با هم ارتباط برقرار کنند. ایجاد یک مکالمه می­ تواند به شما کمک کند تا با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و آنها را نسبت به محتوای دیگری که در آینده پست می ­کنید یا منتشر می­ کنید، هیجان زده کنید.

2. به طور مداوم پست بگذارید

اینترنت از کاربران فعال سود می­برد. خواه در شبکه ­های اجتماعی پست می­ گذارید یا در وبسایت خود، انتشار منظم پست باعث خواهد شد تا محتوای خود را به افراد بیشتری عرضه کنید. همچنین به مخاطبان شما نشان می­ دهد که برند شما فعال است و ارزش دنبال کردن را دارد.

بسته به نوع پلتفرمی که استفاده می­ کنید، ممکن است بهتر باشد در ساعات خاصی از روز و چندین بار در روز پست بگذارید. در مورد بهترین زمان­ ها برای ارسال در وبسایت و رسانه­ های اجتماعی تحقیق کنید. سپس، از این اطلاعات برای ایجاد بیشترین تعامل برای محتوای خود استفاده کنید.

همچنین، ایجاد یک زمان ­بندی برای توضیح در مورد هر پست و زمان انتشار هر یک از ان­ها مفید خواهد بود. اگر زمان­ بندی را در یک صفحه قابل انتشار تهیه کنید، این می ­تواند به شما و تیم بازاریابی ­تان کمک کند تا برای ایجاد یک کمپین بازاریابی قوی­تر با هم کار کنند.

3. به مخاطب خود گوش کنید

اگر می­ خواهید نرخ تعامل خود را افزایش دهید، محتوای خود را تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی با مخاطب شما سازگار است. به محض این که دریافتید چه نوع محتوایی نرخ تعامل بیشتری را به خود اختصاص می­ دهد، می­ توانید برنامه را شروع کنید و محتوای بیشتری با آن سبک ارائه دهید. حتی اگر نتایج شما را متعجب کنند، بهتر است بر روی محتوایی که مخاطبان می­ خواهند ببینند به جای آنچه از قبل برنامه­ ریزی کرده ­اید، تمرکز کنید.

به منظور تحلیل محتوای خود، نرخ تعامل را برای هر یک از پست ­های خود در عرض یک هفته یا یک ماه تعیین کنید و یادداشت کنید که کدام پست بالاترین نرخ تعامل را دارد. سپس، سعی کنید تولید محتوای آینده خود را بر همان موضوعات، سبک­ ها یا انواع محتوا متمرکز کنید. اگر مخاطبان شما ترجیح می ­دهند مقالات وبلاگ بیشتری را نسبت به پست ­های فیس­بوک بخوانند، استراتژی بازاریابی خود را به سمت آنچه موثرتر است، هدایت کنید.

بررسی نرخ تعامل در هنگام تحلیل کیفیت و عملکرد محتوا بسیار مهم است. اگر محتوای شما عملکرد ضعیفی دارد، مهم است که استراتژی­های بازاریابی خود را به منظور افزایش میزان دسترسی و نرخ تبدیل تغییر دهید.

منبع: copypress

بیشتر بخوانید :

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ فواید، ملزومات و معرفی بهترین پلتفرم ها

دیدگاهتان را بنویسید