×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها
تاریخ انتشار : 20 دی 1401 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؛ نحوه طراحی + کانال ها

حتما تا به حال تبلیغات دیجیتال، محتوای وبلاگی، ایمیل ها، ویدئوها و موارد دیگر را در سطح اینترنت مشاهده کرده باشید.

تمام این موارد می توانند بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال باشند، در این مطلب بیان می کنیم که چگونه از منابع کسب و کار خود برای ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال کارآمد استفاده کنید.

اما چگونه یک کمپین بازاریابی دیجیتال را تعریف می کنید؟ بیایید ابتدا در این مورد صحبت کنیم.

کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

کمپین بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از استراتژی های تبلیغات آنلاین است که با هدف رشد حضور آنلاین و یا آفلاین کسب و کار شما کار می کند. یک کمپین بازاریابی دیجیتال می تواند شامل استراتژی های پولی و غیرپولی باشد.

به طور معمول، استراتژی های بازاریابی غیرپولی با عنوان «ارگانیک» شناخته می شوند، در حالی که استراتژی های پولی شامل سطحی از سرمایه گذاری یا پرداخت هزینه هستند.

کمپین بازاریابی دیجیتال شامل چه چیزهایی است؟

برخی از استراتژی های رایجی که در یک کمپین بازاریابی دیجیتال پیدا می کنید، عبارتند از:

در ادامه این استراتژی ها را بیشتر توضیح می دهیم.

هدف کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

کمپین دیجیتال مارکتینگ

به طور معمول، هدف از کمپین های بازاریابی دیجیتال رشد کسب و کار شماست، اما نحوه انجام آن از یک شرکت به شرکت دیگر فرق می کند.

برخی از کسب و کارها ممکن است بخواهند ترافیک وبسایت خود را افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر نرخ تبدیل را به عنوان یک شاخص عملکرد کلیدی (KPI) باارزش تر در نظر می گیرند.

چگونه کمپین بازاریابی دیجیتال خود را ایجاد کنید

شما نباید بدون برنامه ریزی اقدام به تهیه یک کمپین بازاریابی دیجیتال کنید، مگر اینکه در مدیریت کمپین بازاریابی دیجیتال سرمایه گذاری کنید.

برنامه ریزی برای کمپین ها ممکن است به اندازه راه اندازی آن ها جذاب نباشد، اما قطعا به همان اندازه مهم است. یک برنامه به استراتژی شما کمک می کند تا هر کاری که انجام می دهید همراستا با برند و اهدافتان باشد.

شما نمی خواهید در نهایت با یک کمپین از هم گسیخته مواجه شوید که بسیار بیشتر از بودجه شماست، درست است؟ با اصول اولیه شروع می کنیم.

1. تصمیم بگیرید که آیا خود می خواهید این کار را انجام دهید یا آن را به آژانس می سپارید

  • آیا ترجیح می دهید بازاریابی خود را به یک آژانس بسپارید یا آن را خود انجام دهید؟
  • یا این که بهتر است یک تیم کوچک داخلی با همکاری یک آژانس اینکار را انجام دهد؟

هر کدام از این گزینه ها مزایا و معایب خود را دارند. در کمک گرفتن از یک آژانس، به مزایایی همچون تخصص کار کردن با شرکت های مختلف، دسترسی به نرم افزار و ابزارهایی که هزینه زیادی برای کسب و کار شما دارند و توانایی افزودن خدمات جدید بدون نیاز به آموزش یا استخدام افراد جدید، می توان اشاره کرد.

از طرف دیگر، برخی از معایب آن این است که آژانس ممکن است نزدیک شما نباشد و ممکن است کنترل چندانی بر روی وظایف روزانه برای استراتژی خود نداشته باشید.

صادقانه بگویم هرچند یک آژانس خوب فرآیندهای زیادی در اختیار دارد تا شما را در رقابت نگه دارد، بازخورد را ترغیب کند و دقیقا نشان دهد که چگونه بودجه شما به نتایج منجر می شوند.

مزایای یک تیم داخلی شامل دسترس پذیری (زیرا آن ها کارمندان شما هستند)، کنترل کامل بر استراتژی و تمرکز 100 درصدی بر کسب و کار است.

اما استفاده از یک تیم داخلی می تواند زمان و منابع زیادی ازجمله هزینه های نرم افزاری، حقوق اعضای تیم و آموزش آن را به همراه داشته باشد و میزان تخصص به افرادی که استخدام می کنید بستگی دارد، بنابراین گسترش به یک کانال بازاریابی جدید ممکن است به آموزش یا استخدام بیشتری نیاز داشته باشد.

2. کسب و کار خود را درک کنید

آیا یادداشت برداری می کنید؟ اکثر کسب و کارها می خواهند که عموم آنها را به شیوه ای خاص ببینند. برندینگ می تواند در این مورد کمک کند.

کمپین دیجیتال مارکتینگ

برند خود را بشناسید

برند شما چیزی فراتر از لوگو و رنگ هایی است که برای وبسایت خود بکار می گیرید، اگرچه همه این ها بسیار مهم هستند.

برند شما همچنین شامل شخصیت و لحن کسب و کار شماست. هرطور که می خواهید کسب و کار خود را توصیف کنید، اما باید مطمئن شوید که با آن لحن در تمام کانال های بازاریابی با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنید.

عبارت های منحصر به فرد فروش (USP) خود را شناسایی کنید

علاوه بر لحن، شما باید از آنچه کسب و کار شما را از سایر کسب و کارها متمایز می کند آگاه باشید. اگر در شناسایی USPهای خود مشکل دارید، از خود این سوال را بپرسید که چرا کسی باید پولی که به سختی بدست آورده است را به شما بدهد؟

چرا کسب و کار شما بهتر از بقیه است؟ ممکن است به این دلیل باشد که برای تهیه ماست شما همه چیز را از ابتدا تولید می کنید یا شرکت لوله کشی شما خدمات را در تمام ساعات روز تضمین کند. USP های شما هر چه که هستند، باید در کمپین های بازاریابی دیجیتال خود به آن اشاره کنید.

هدف گذاری مخاطب خود را دقیق تنظیم کنید

هدف بازاریابی دیجیتال این نیست که شبکه گسترده ای ایجاد کنید و امیدوار باشید یکی از افرادی که شما را می بینند به مشتری تبدیل شوند.

ما اینجا هستیم تا یک مخاطب خاص را هدف قرار دهیم، بنابراین احتمال دیده شدن تلاش های شما توسط افراد درست افزایش می یابد.

ایجاد پرسونا می تواند به چهره افرادی که قبلاً روی محصولات یا خدمات شما سرمایه گذاری کرده اند کمک کند. چه کسی معمولاً با کسب و کار شما تعامل دارد، چه آنلاین و چه حضوری؟ آن ها دوست دارند در اوقات فراغت خود چه کار کنند؟

آن ها به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند؟ اگر مخاطب شما شامل افراد حرفه ای در یک صنعت می شود، به احتمال زیاد نباید محتوایی برای مبتدیان تولید کنید. اینگونه کار نمی کند. به عنوان مثال، اگر یک برقکار هستید، مصرف کننده معمولی اصطلاحات تخصصی برق را متوجه نمی شود. و اصلا چه نیازی به آن دارد؟

آن ها شما را استخدام می کنند، بنابراین نیازی نیست خود متخصص باشند. شما باید کمپین های خود را ساده نگه دارید و برای توضیح هر چیز پیچیده تمام تلاش خود را بکنید.

قبل از این که به تعیین اهداف برای کمپین بازاریابی آنلاین خود بپردازید، فقط می خواهم به این موضوع بپردازم که درک محیط شما مهم است.

کمپین های بازاریابی دیجیتال رقبای خود را تحلیل کنید

برای درک بهتر نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیرامون کسب و کار خود، کسب و کار رقبای خود را تحلیل کنید؛ از جمله تحلیل SWOT کنید.

شما از کسب این اطلاعات پشیمان نخواهید شد. این کار هم برای تعیین اهداف و هم برای بودجه شما مفید است!

3. اهداف و بودجه خود را تعیین کنید

چرا وقت و پول خود را صرف یک کمپین بازاریابی دیجیتال می کنید؟ آیا می خواهید ترافیک بیشتری به وبسایت خود جذب کنید؟ آیا می خواهید فروش خود را افزایش دهید؟ هر کسب و کاری به یک مجموعه منحصر به فرد از اهداف نیاز دارد که تصمیمات کمپین را هدایت می کنند.

برای یک کسب و کار مبتنی بر خدمات، ممکن است بخواهید بر افزایش لیدهای درست و تماس های تلفنی تمرکز کنید.

یک کسب و کار تجارت الکترونیک ممکن است بر فروش تمرکز کند. شما می توانید این اهداف بزرگ را به KPIهای خاص تر و کوچک تر تقسیم کنید.

روش اهداف هوشمند یا SMART می تواند به شما در درک اهدافتان کمک کند.

SMART مخفف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع است. اگر قبلاً بازاریابی دیجیتال انجام داده اید، می توانید نگاهی به کمپین های گذشته بیندازید تا معیاری برای استراتژی جدید خود بیابید. سپس، مشخص کنید که چقدر می توانید هزینه کنید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ

4. کانال های خود را انتخاب کنید

خوب، زمان بازاریابی سریع است. تعریف شش کانال بازاریابی دیجیتال محبوب تنها در دو دقیقه. شروع کنید!

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): بهینه سازی وبسایت خود به گونه ای که در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ نمایش داده شود.
  • تبلیغات دیجیتال: پرداخت هزینه برای نمایش آنلاین محتوای شما در مکان هایی مانند موتورهای جستجو، کانال های رسانه های اجتماعی و سایر وبسایت ها.
  • بازاریابی محتوا: ایجاد محتواهایی مانند پست های وبلاگ، ویدیوها، اینفوگرافیک ها و راهنماها برای پاسخ به سؤالات مردم به صورت آنلاین.
  • بازاریابی ایمیلی: ارسال پیام های ایمیل هدفمند به مخاطبان برای تبدیل مشترکین به مشتری.
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی: مدیریت، ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای پولی و ارگانیک در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و پینترست.
  • طراحی وبسایت: اطمینان از اینکه وبسایت شما به خوبی کار می کند، به راحتی قابل پیمایش است و ظاهر خوبی دارد، بنابراین تجربه کاربری خوبی ایجاد می کند.

آیا اینکار را انجام دادید؟ شش کانال؟ کانال هایی را انتخاب کنید که به نظرتان منطقی می آیند. نیازی نیست در همه آن ها فعالیت داشته باشید.

شما باید در جایی باشید که مخاطبتان در آنجا حضور دارد و کاری را انجام دهید که برای اهداف و بودجه شما مفید است.

5. ایجاد و راه اندازی محتوای کمپین بازاریابی دیجیتال خود

این یک بخش کوتاه است. شما زمان خود را صرف تحقیق و برنامه ریزی برای کمپین بازایابی دیجیتال کرده اید.

نمی توانید فرآیند تولید را نادیده بگیرید. بعد از این که کانال های خود را انتخاب کردید، تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بفهمید چه محتوایی در آن کانال ها (و برای مخاطبان شما) بهترین کارایی را دارد.

6. نتایج خود را مرور کنید

فرقی نمی کند که یک تبلیغ ویدئویی ساخته اید، استراتژی سئو خود را تقویت کرده اید، یک حساب لینکدین درست کرده اید یا یک طراحی وب جدید ارائه داده اید، زمانی را برای مرور و بررسی عملکرد کمپین خود کنار بگذارید.

استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالتیک، Ahrefs یا حتی پلتفرم MarketingCloudFX، به شما این امکان را می دهد که بر کمپین های خود نظارت داشته باشید و ببینید که آیا به اهداف از پیش تعیین شده خود نزدیک می شوید یا نه.

فقط به خاطر داشته باشید: اینترنت مدام در حال تغییر است. اگر نتایج خوبی را مشاهده نمی کنید، اصلاحاتی در کمپین خود اعمال کنید.

آن را به عنوان یک شکست در نظر نگیرید. به نتایج غیرمنتظره به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید.

موفقیت می تواند به سادگی تنظیم مخاطب هدف یا تغییر جزئی در طراحی وبسایت شما باشد. و مهم ترین بخش از هر کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟ خلاقیت خود را رها کنید! از اشتباه کردن نترسید.

ریسک های خلاقانه را بپذیرید. اگر ایده اولیه شما کار نمی کند، شما همیشه می توانید یک کمپین را متوقف کنید یا همه چیز را تغییر دهید.

همین حالا اولین کمپین بازاریابی دیجیتال خود را ایجاد کنید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

اگر سوالی در ذهنتان به وجود آمده است، آن را در بخش نظرات مطرح کنید. ما دوست داریم به آن ها پاسخ دهیم. اگر از این مقاله لذت بردید، یک ثانیه وقت بگذارید و بر روی دکمه اشتراک ضربه بزنید.

منبع : webfx

بیشتر بخوانید :

آژانس تبلیغاتی چیست و وظایف آن در قبال مشتری

بهترین روش تبلیغات در وب سایت را یاد بگیرید

9 گام موثر برای ایجاد استراتژی بازاریابی در رسانه ­های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید