×
صفحه اصلی تبلیغات تبلیغات رفتار محور چیست و انواع آن کدامند؟
تاریخ انتشار : 15 تیر 1401 زمان مطالعه : 3 دقیقه نام نویسنده : sardabir

تبلیغات رفتار محور چیست و انواع آن کدامند؟

تبلیغات رفتار محور چیست و انواع آن کدامند؟

تبلیغات رفتار محور همانطور که از نام آن پیداست، روی رفتار تمرکز دارد، اما کدام رفتار و رفتار چه کسی؟ بله درست حدس زدید: رفتار مشتریان.

این شیوه از تبلیغات به دنبال ارائه محصولی است که به علایق کاربران و نیازهای آنها نزدیک باشد. با ما همراه باشید تا این شیوه از بازاریابی را بهتر بشناسیم.

تبلیغات رفتار محور چیست؟

تبلیغات رفتار محور به معنای ایجاد یک محصول پیچیده است. در واقع این شیوه از بازاریابی به طور مداوم حول خواسته‌های مشتریان تکمیل می‌شود. بر این اساس در راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی رفتار محور باید یک فرایند تکمیلی را در نظر بگیریم که با توجه به رفتار مشتریان تغییر خواهد کرد.

در چنین فرایندی استراتژی‌های بازاریابی به طور مداوم مورد آزمایش قرار می‌گیرند و مجددا با نیازها و خواسته‌های مشتریان تطابق داده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که محصول و خدمات مورد نظر با آنچه مشتریان نیاز دارند تطبیق دارد و انتظارات آنها را برآورده می‌سازد.

تبلیغات رفتار محور: اهداف و رویکرد اساسی

هدف اصلی تبلیغات رفتار محور ارائه آن دسته از محصولات است که توسط مشتری تعریف شده‌اند. به بیان یگر در این شیوه از بازاریابی معرفی برند و محصولات آن همراه با پاسخ گفتن به نیاز مشتریان تکمیل می‌شود؛ اینطور نیست که محصول بدون بررسی و نیازسنجی مشتریان تولید شده باشد و سپس برای آن برنامه بازاریابی ارائه شود.

نیاز و علایق کاربر در رأس این شیوه از تبلیغات قرار دارد و بنابراین نحوه تولید و ارائه محصولات فرایندی است که همراه با نیاز مشتریان ادامه پیدا می‌کند. از آنجایی که در دنیای امروز، مخاطبان در مقابل طیف گسترده‌ای از محصولات قرار دارند، طبیعی است که علایق آنها نیز مرتبا در حال تغییر باشد و بنابراین تبلیغات رفتار محور با تمرکز بر علایق کاربران، فرایند ارائه محصولات و خدمات را به‌روز می‌کند.

اصلی‌ترین رویکرد تبلیغات رفتار محور توجه به خواسته مشتریان است. به این صورت که همیشه باید متوجه این خواسته مشتری باشند و محصول را طبق علایق کاربر طراحی کنند و بعد از چندین بار آزمایش به محصول نهایی برسند.

فرایند گام به گام تبلیغات رفتار محور

تبلیغات رفتار محور چیست و انواع آن کدامند؟

برای اینکه بتوانید فرایند تولید محصول را مطابق با نیاز مشتری پیش ببرید باید مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  1. از مشتریان سؤال بپرسید که از یک محصول در جایگاه برند شما چه انتظاری دارند؟
  2. یک نمونه اولیه بسازید که تا حد امکان خواسته‌های آنها را پوشش داده باشد.
  3. پس از تکمیل نمونه اولیه، آن را توسط یک گروه بتا از مشتریان مورد آزمایش قرار دهید.
  4. از نظرات این گروه برای ساختن یک پروتوتایپ قدرتمندتر استفاده کنید.
  5. دوباره محصول را برای آزمایش پیش آنها ببرید و طبق گفته‌های آنها تغییرش دهید.
  6. تا زمانی که تمام بازخوردهای مثبت را دریافت کنید، این چرخه را ادامه دهید
  7. زمانی که همه آزمایش‌کنند‌ه‌ها بازخورد مثبت دادند، زمان عرضه محصول فرا می‌رسد.

چارچوب تبلیغات رفتار محور مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت تا بتوانید یک محصول موفق و کامل را ارائه دهید

تمرکز تبلیغات رفتار محور بر چیست؟

تمرکز تبلیغات رفتار محور روی فرصت‌هایی است که بتوانند پتانسیل سازمان و برند شما را بالاتر ببرند. بر همین اساس نیز روی سه بخش اصلی متمرکز می‌شود: صنعت و بازار، توزیع، سبد محصول.

مشخص کردن صنعت و بازار: هنگامی که رویکرد رفتار محور را انتخاب می‌کنید، در همه فرایندهای بازاریابی خود چه تبلیغات کلیکی در فضای دیجیتال باشد و چه راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی ، باید صنعت و بازاری را که در آن فعالیت می‌کنید، مشخص کنید.

هنگام مشخص کردن بازار صنعت خود باید بخش‌های هدفمند این بازار را مشخص کنید تا در وضعیت فعلی و آینده کسب‌وکار خود، این بخش‌های هدف را در نظر داشته باشید؛ چراکه رفتار مشتریان شما، رفتار گروهی است که در این بازار هدف حضور دارند.

ایجاد استراتژی توزیع: بعد از اینکه محصولات و خدمات خود را بر اساس رویکرد تبلیغات رفتار محور طراحی و تولید کردید، نوبت به توزیع این محصولات می‌رسد. از آنجایی که فرصت و هزینه زیادی را روی شناخت علایق کاربران داشتید تا به محصول نهایی و مورد پسند آنها رسیدید، طبیعی است که باید کانال‌های درست توزیع را شناسایی کنید تا این محصول به دست مشتری واقعی خود برسد.

سازماندهی سبد محصول: سبد محصولات شما چه محدود باشد و چه متنوع، باید به صورت سازماندهی شده‌ای در بازار ارائه شود. تبلیغات رفتار محور تنها به طراحی و تولید محصول بر اساس نیاز مخاطبان محدود نمی‌شود، بلکه ارائه این محصولات باید در هماهنگی کامل با دیگر فرایندهای شما مانند طرح‌های تجاری، برنامه بازاریابی و فرایند‌های خرید قرار بگیرد تا کمپین تبلیغاتی شما به طور موفقیت‌آمیزی اجرا شود.

حرف آخر

تبلیغات رفتار محور چیست؟ در این مقاله سعی شد که به این پرسش اساسی پاسخ داده شود. در فرایندهای بازاریابی، رویکردهای متعددی وجود دارند که هر کدام می‌توانند با توجه به استراتژی‌ها و برنامه‌های خاص هر برند، کارایی داشته باشند.

تبلیغات رفتار محور با تمرکز بر رفتار مشتریان به دنبال ارائه یک محصول کامل است؛ طبیعتا چنین فرایندی تا اندازه‌ای پیچیده خواهد بود، زیرا نیاز به بررسی‌ها و آزمایش‌های متعدد دارد و برگزارکنندگان چنین کمپین تبلیغاتی باید از طریق آزمایش‌ها و بررسی‌های متعدد به نیاز و خواسته اصلی مشتریان دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید