×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند
تاریخ انتشار : 23 شهریور 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند

شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند

در بخش مقدماتی در مورد کپی رایتینگ، توضیح دادیم که یک کپی رایتر نویسنده‌­ای حرفه ­ای است که مسئولیت نوشتن یک متن یا کپی را برای محتواهای بازاریابی و تبلیغاتی برعهده دارد. این تعریف تنها وظیفه سطحی کپی رایتر را نشان می­ دهد.

یک کپی رایتر می ­تواند به یک شرکت در تلاش­های بازاریابی کمک کند، در مورد طیف گسترده­ای از موضوعات به آن­ها مشاوره دهد، یا سرویس­های دیگری را بر اساس مجموعه ه­ایی از مهارت­های فعلی ­اش ارائه دهد.

اگر از صدها کپی رایتر مختلف بپرسید که هر روز چه کارهایی انجام می­ دهند، به احتمال زیاد صد پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد. در این بخش، ما سعی می ­کنیم برخی از ویژگی­های مشترک شرح وظایف یک کپی رایتر را توضیح دهیم.

شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند

مسئولیت­های کپی رایتر

کپی رایترها مسئول ایجاد یک کپی یا متن متقاعدکننده، جذاب و مختصر برای پلتفرم­های تبلیغاتی مختلف هستند. وظایف و مسئولیت­های روزانه آن­ها شامل تحقیقات کلمات کلیدی، تولید محتوای جذاب و اصلاح نسخه نهایی برای اطمینان از کیفیت کپی است.

پروژه­هایی که کپی رایترها بر روی آن­ها کار می­ کنند معمولا یکی از اصلی­ترین انواع کپی رایتینگ است. اما کار کردن بر روی این پروژه­ ها چیزی فراتر از قرار دادن کلمات در کنار هم در یک صفحه است.

تقریبا تمام پروژه­ های کپی رایتینگ شامل یک یا چند وظیفه است که باید تکمیل شود.

1. تحقیق

در توضیح درباره مبانی کپی رایتینگ به این بخش پرداختیم، اما باید بگوییم که تحقیقات قابل اطمینان پایه و اساس تمام پروژه ­های کپی رایتینگ است.

یافتن حقایقی برای تایید ادعایی که می­ کنید، جزئیات جالب برای گنجاندن در کپی یا داستان­های مرتبط از گذشته و حال همگی با هم به جذب خواننده کمک می­ کنند و باعث می ­­شوند تا کپی شما دیده شود.

چه تحقیقی باید انجام دهید؟ این موضوع از پروژه­ای به پروژه دیگر متغیر است، اما ممکن است شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

  • تحقیقات آنلاین، مانند ارجاع به پایگاه‌های اطلاعاتی خاص صنعت، گزارش‌ها، انجمن‌های آنلاین یا بررسی محصول
  • مصاحبه با مشتریان یا دیگران
  • بررسی سایر پروژه­های کپی رایتینگ مشابه، هم از مشتری و هم از منابع دیگر
  • مطالعه کتب و مجلات علمی
  • طوفان فکری درباره آنچه قبلاً در مورد موضوع می­دانید
  • اگر در مورد یک محصول می ­نویسید، نمونه­ای برای بررسی و استفاده از آن بگیرید
  • بازدید از کتابخانه‌ها، موزه‌ها یا سازمان‌هایی که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد موضوع شما داشته باشند

صرف زمان اضافی مورد نیاز برای اجرای تحقیقات کامل و جامع، بهبود کیفیت پروژه کپی رایتینگ نهایی را تضمین می ­کند.

2. نگارش، ویرایش و تصحیح

نوشتن نسخه اولیه از یک متن نیازمند درک عالی از الزامات آن پروژه خاص و قرار دادن تمام بخش­ها در جای درست است. فرآیند نگارش واقعی به سبک نوشتن کپی رایتر بستگی دارد. شما ممکن است قبل از شروع به نوشتن نسخه پیش نویس یا اولیه، تمام جزئیات آن را برنامه ­ریزی کنید.

اگر یک نویسنده خودجوش­ تر هستید، ممکن است بتوانید با جزئیات کمتر طرح کلی خود را بنویسید. اما، صرف­ نظر از رویکردی که پیش رو می­ گیرید، کپی رایتینگ برنده شامل پیروی از یک ساختار خاص است که ثابت شده است موثرترین رویکرد برای نگارش کپی رایتینگ خاص است. بنابراین، شما باید برنامه­ ریزی کنید و حداقل یک طرح کلی از پروژه خود قبل از شروع نگارش داشته باشید.

هنگامی که تجربه بیشتری کسب کردید، ممکن است بتوانید کمی ساختارها را تغییر دهید. اما به عنوان یک نویسنده تازه کار، همیشه باید برای بهترین نتیجه به این ساختارها پایبند باشید.

این بدان معنی نیست که نمی ­توانید در کپی رایتینگ خود خلاق باشید. در واقع، خلاقیت برای زندگی بخشیدن به هر آنچه می ­نویسید ضروری است. یک کپی کسل ­کننده موثر نیست و موجب نمی­شود که در حرفه خود به عنوان یک کپی رایتر پیشرفت کنید.

یکی از مهارت­های اصلی کپی ­رایتینگ این است که کپی خود را جذاب و جالب نگه دارید و در عین حال سایر جنبه ­های فنی مورد نیاز برای این نوع کپی رایتینگ را به کار گیرید.

این چالش نوشتن نسخه اولیه یا پیش نویس کپی است.

بعد از آن، شما باید کار خود را ویرایش و تصحیح کنید. این مرحله ­ای است که در آن پیش نویس خود را از یک متن کاربردی به یک متن استثنایی تبدیل می­کنید.

برای انجام این کار، باید درک خوبی از دستور زبان و قواعد ساختاری زبان در زبانی باشید که کپی خود را به آن زبان می نویسید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که لحن مورد استفاده برای مخاطبتان مناسب باشد، زبان در سطح خواندن مناسب باشد و اصطلاحات و عبارات و مفاهیم خاص یک صنعت در صورت نیاز در محتوا بکار رفته باشد.

بخش دیگری از ویرایش بعد از کامل کردن متن و تحویل آن به مشتری یا کارفرما آغاز می­شود. آن­ها ممکن است ویرایش های بیشتری را از شما بخواهند.

این­ها همگی بخشی از شغل شما هستند و دریافت بازخورد آن­ها برای بهبود محصول نهایی و اطمینان از این که حاوی همه چیزهایی است که بدان نیاز دارند، حیاتی است. این یک فرآیند مشارکتی است و هدف همه این است که بهترین کپی را عرضه کنند.

3. مدیریت پروژه­ ها و وظایف

فرقی نمی ­کند که شما یک کپی رایتر تمام وقت هستید یا یک فریلنسر، که در بخش بعدی با جزئیات آن را توضیح خواهیم داد، شما باید چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت کنید و وظایف روزانه خود را انجام دهید.

وقتی می ­گوییم که کپی رایترها درآمد بالایی دارند، شوخی نمی­ کنیم. وقتی تجربه کسب کردید و خود را به عنوان یک کپی رایتر حرفه­ ای تثبیت کردید، سرتان حسابی شلوغ خواهد شد.

بسیاری از کپی رایترها بیان می­ کنند که وقتی خود را در این شغل تثبیت کردند که دیگر مجبور بودند برخی از پیشنهادهای کاری را به خاطر زیاد بودن کار رد کنند. اگر تصمیم بگیرید که یک کپی رایتر شوید، خیلی زود با همین وضعیت روبرو خواهید شد.

روش­های فردی بی­شماری برای مدیریت کارهای روزانه و نیز برنامه­ ریزی در مورد نحوه تکمیل پروژه‌های بزرگ‌تر در یک دوره زمانی وجود دارد.

روش­های مختلف برای افراد مختلف کارکرد متفاوتی دارند، بنابراین رویکردهای مختلف را امتحان کنید تا بهترین را برای خود بیابید. وقتی یک رویکرد خوب پیدا کردید، به آن پایبند بمانید.

شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند

کپی رایترها کجا کار می­کنند؟ (محل کار آن­ها کجایست؟)

یک جواب کلی برای این سوال وجود ندارد.

کپی رایترها گزینه­ های زیادی برای محل کار خود دارند، رایج­ ترین آن­ها را در ادامه بررسی می­کنیم.

به عنوان یک کپی رایتر، شما می­ توانید تنها یکی از این گزینه­ ها را انتخاب کنید یا ترکیبی از هر سه را بکار ببرید.

1. کار کردن برای یک شرکت

شرکت­ های مختلفی هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین، کپی رایترهایی را به صورت کارمند برای برآورده کردن نیازهای کپی رایتینگ شرکت استخدام می­کنند. با این وجود، این موقعیت شغلی می­تواند اشکال مختلفی داشته باشد، درست مانند هر شغل دیگری.

این شغل می­توان تمام وقت یا پاره وقت، دائمی یا موقتی باشد. ممکن است شامل پرداخت بیمه و سایر مزایا باشد یا نباشد. همچنین ممکن است به صورت دورکاری انجام شود.

اگر یک شغل منظم با حقوق سر ماه منظم را ترجیح می ­دهید، این می­تواند یک گزینه عالی برای شما به عنوان یک کپی رایتر باشد. با انتخاب رو به افزایش شغل­ های کپی رایتینگ در دسترس، احتمال این که شغلی متناسب با سبک زندگی خود پیدا کنید افزایش می ­یابد.

2. کار کردن برای خود

بخش اعظمی از کار کپی رایتینگ به صورت فریلنسری انجام می­شود. به عنوان یک کپی رایتر فریلنسر، شما مسئول یافتن مشتریان خود و عقد قرارداد با آن­ها هستید.

در بخش چگونگی پیدا کردن شغل­ های کپی رایتینگ، با جزئیات در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد. اما برای حالا، کار به صورت فریلنسری با تقاضای زیادی روبرو است و می­تواند درآمد خیلی خوبی داشته باشد. در واقع، در اغلب موارد درآمد آن از کپی رایتری که برای شرکت کار می­ کند بیشتر است زیرا شما کنترل بیشتری بر نوع کار و میزان درآمد خود دارید.

ممکن است مشتریانی پیدا کنید که تنها یک پروژه کپی رایتینگ را می­ خواهند و تنها یک پروژه برای آن­ها انجام خواهید داد. اما بسیاری دیگر پروژه­ های ادامه دار از شما می­ خواهند، مانند خبرنامه­ های ماهانه یا پست­ های وبلاگی. ممکن است مشتری پیدا کنید که حجم کاری زیادی دارد و تنها کار کردن برای او برای شما کافی خواهد بود.

حتی اگر به لحاظ فنی به عنوان یک فریلنسر کار می ­کنید، در بسیاری از موارد احساس می­ کنید که عضوی از یک تیم یا کارمند هستید.

به عنوان یک فریلنسر، می­ توانید از هر جایی که دوست دارید کار کنید. بیشتر کپی رایترهای فریلنسر با مشتریانی از سراسر جهان کار می­ کنند، تنها با کمک کامپیوترهای شخصی خود.

این انعطاف ­پذیری یکی از بزرگ­ترین مزایای کپی رایترهای فریلنسر است.

3. کار کردن برای یک آژانس تبلیغاتی

آژانس­های تبلیغاتی، کسب و کارهایی هستند که تبلیغات، کپی رایتینگ و تولید محتوا را انجام داده و مدیریت می ­کنند و گاهی اوقات سایر جنبه ­های بازاریابی را برای کسب و کارهای دیگر انجام می­ دهند.

و حدس بزنید چه؟ آنها برای نوشتن این همه مطالب به کپی رایترهای زیادی نیاز دارند.

بسته به آژانس، آن­ها ممکن است کپی رایتر را به صورت کارمند یا فریلنسر استخدام کنند. به عنوان یک فریلنسر، فایده اصلی کار کردن با یک آژانس تبلیغاتی این است که آن­ها مشتری و حجم کاری زیادی دارند و نیازی نیست خود شما اقدام کنید.

برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر به چه شرایطی نیاز دارید؟

شما برای کار به عنوان یک کپی رایتر حرفه ­ای به مدرک حرفه­ای نیاز ندارید. بسیاری از کپی رایترها با درآمد بالا خودآموز بودند و مهارت­های مورد نیاز را ازطریق مطالعه و تمرین شخصی آموختند.

با این وجود، بسیاری از آن­ها توانستند از مهارت­هایی که در مشاغل قبلی بدست آورده بودند و تجربه­ های زندگی استفاده کنند. فرقی نمی­ کند که قبلا یک شغل حرفه ­ای داشته ­اید یا دانش عمیقی از زمینه­ های که می­ خواهید در آن کار کنید دارید، همه این­ ها می­ توانند در کپی رایتینگ به شما کمک کنند.

آیا به عنوان پرستار یا سایر متخصصان پزشکی کار کرده­اید؟ شاید کپی رایتینگ برای صنعت پزشکی برای شما مناسب باشد.

اگر در تعمیرات خودرو در بخش خدمات مشتریان کار می­کردید، چه؟ شما دانش کافی برای نگارش یک متن در مورد صنعت اتومبیل ­سازی را دارید.

شاید هم به اسکرپ بوکینگ علاقمند هستید؟ شما می ­توانید به راحتی یک وبسایت درآمدزا در مورد اسکرپ بوکینگ راه اندازی کنید.

اما اگر می ­خواهید وارد حوزه ­ی جدیدی از کپی رایتینگ شوید که با آن هیچ آشنایی ندارید، این نیز قابل انجام است. شما باید علاوه بر یادگیری اصول و مبانی کپی رایتینگ، اقدامات لازم برای آموختن المان­ های ضروری مورد نیاز آن صنعت را نیز انجام دهید. بسیاری از کپی رایترها این کار را انجام داده­ اند و در نهایت در صنعت جدید به موفقیت بسیاری دست یافته ­اند.

شرح وظایف کپی رایتر چیست و چه نقش هایی ایفا می کند

کپی رایترها به چه مهارت­هایی نیاز دارند؟

مهارت­ های که برای کپی رایتینگ با خود دارید بسیار مهم­تر از هرگونه مدرکی است که از شغل قبلی خود بدست آورده­ اید یا نه.

دنیای کپی رایتینگ بسیار تحت تاثیر نتایج است. اگر کپی که می ­نویسید باعث جذب مشتری و افزایش فروش شرکت شود، در کمترین زمان ممکن به یک کپی رایتر محبوب تبدیل خواهید شد.

آنچه در ادامه می‌آید برخی از مهارت‌های اصلی است که برای برتری به عنوان یک کپی‌رایتر به آن‌ها نیاز دارید:

1. مهارت­های نگارشی

این مهارت بسیار واضح است، اما به راحتی نادیده گرفته می­ شود. این یک اشتباه است.

برای نگارش کپی حرفه­ ای، مهم­ترین چیز این است که بتوانید ایده ­های خود را به وضوح و به صورت تعاملی بیان کنید. این به معنی سازماندهی نوشته به شیوه­ای منطقی است به گونه ه­ای که از ساختار متقاعدکننده پیروی کند و درک آن برای خواننده آسان باشد.

به عنوان مثال، برخی از پروژه ­ها ممکن است به استدلال منطقی و قانع­ کننده نیاز داشته باشند چرا که خواننده باید اقدام خاصی را انجام دهد. همچنین، ممکن است لازم باشد یک روند مرحله به مرحله، نحوه عملکرد یک محصول یا خدمات، یافته­ های علمی که به یک محصول مرتبط می ­باشند یا سیاست بازپرداخت یک شرکت را توضیح دهید.

در تمام این مثال­ ها، اهمیت نوشتن یک کپی واضح و مختصر را می­ بینید که یک موضوع را با جزئیات توضیح می­ دهد، اما به دور از زیاده­گویی و طفره رفتن است.

اگر نوشته شما به هر طریقی خواننده را سردرگم کند، یعنی به عنوان یک کپی رایتر شکست خورده ­اید. آن خواننده به احتمال زیاد نوشته شما را نادیده خواهد گرفت.

بنابراین، برای تقویت مهارت­های نگارشی خود وقت بگذارید. همین یک فاکتور تضمین می ­کند که کپی شما از بقیه متمایز باشد.

2. دانش و مهارت­های کپی رایتینگ

هر حوزه­ ای از کپی رایتینگ را که برای تخصص خود انتخاب می ­کنید، بسیار مهم است که دانش عمیقی از آن صنعت و انواع کپی رایتینگ مورد استفاده در آن کسب کنید.

به عنوان مثال، اگر می­ خواهید برای نوشتن برای شرکت­ های B2B تخصص پیدا کنید، هرآنچه می ­توانید در مورد پروژه­ هایی که شرکت­های B2B استفاده می­ کنند و نحوه نگارش آن­ها اطلاعات کسب کنید. برای شروع می ­توانید چند کار را انجام دهید:

  • بهترین آموزش های موجود را چه به صورت آنلاین و چه آفلاین در مورد کپی رایتینگ برای صنعت B2B بخوانید.
  • کتاب­های مربوط به کپی رایتینگ B2B را بخوانید.
  • از وب‌سایت‌های شرکت‌های B2B دیدن کنید و ببینید چه نوع کپی‌هایی دارند.
  • در لیست ایمیل شرکت­ها مشترک شوید و آنچه را که برای شما ارسال می­ کنند بخوانید.
  • برای صحبت مستقیم با شرکت­ها به نمایشگاه­های تجاری B2B بروید.

همین امر در مورد حوزه­ های دیگر کپی رایتینگ نیز صدق می­کند.

هرچه بیشتر در مورد صنعت و نحوه نگارش کپی برای آن اطلاعات کسب کنید، بیشتر برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق در آن صنعت آماده خواهید بود.

3. مهارت ­های ارتباطی

ممکن است به نظر رسد که کپی رایتینگ یک کار بسیار انفرادی است، در حالی که اصلا این چنین نیست.

بله، شما زمان زیادی را در تنهایی صرف نوشتن می­ کنید، اما زندگی روزانه یک کپی رایتر شامل تعامل با دیگران است. اگر برای یک شرکت کار می ­کنید، باید به طور منظم با همکاران و مدیر خود تعامل داشته باشید. کپی رایترهای فریلنسر هم باید ارتباط نزدیکی با مشتریان خود داشته باشند. بسته به نوع کاری که انجام می­ دهید، ممکن است نیاز به جلسات منظم با مشتری یا سایر اعضای تیم آن­ها داشته باشید.

پروژه ­های دیگر ممکن است به تعامل کمتری نیاز داشته باشند، اما همیشه باید مراقب پیشرفت کار باشید. بیشتر کپی رایترها فعالانه در جوامع کپی رایتینگ مشارکت دارند، بنابراین ممکن است بخواهید سؤالات خود را با سایر کپی‌رایترها به اشتراک بگذارید، در طرح­ریزی کپی رایتینگ مشارکت داشته باشید یا در گروه‌های نقد شرکت کنید.

4. همدلی

درک مخاطب برای نگارش یک کپی موثر بسیار حیاتی است.

شما باید بتوانید دیدگاه مشتری خود را درک کنید تا کپی بنویسید که به او مرتبط است. و تنها راه دستیابی به روح و روان آن­ها، پرورش حس همدلی در خود است.

در کپی رایتینگ، همدلی به معنی آگاهی و درک افکار، احساسات و تجربه­ های مشتریان است بدون این که این موارد را مستقیما به شما بگویند.

همانطور که در مورد مشتری احتمالی برای یک پروژه کپی رایتینگ جستجو می­ کنید، سعی کنید تصور کنید زندگی آن­ها چگونه است و ممکن است چه کارهایی انجام دهند. به شخص یک نام ساختگی بدهید تا «واقعی‌تر» شود. برخی از کپی رایترها حتی تصویری از مشتری احتمالی خود را روی دیوار کنار کامپیوتر خود قرار می ­دهند.

مراحلی مانند این به پرورش حس همدلی با خوانندگان کمک می ­کند و به شما این امکان را می­دهد تا کپی باکیفیت مخصوص آن­ها تهیه کنید.

کپی رایترها چه نقش­های دیگری می­توانند ایفا کنند؟

به عنوان یک کپی رایتر، شما نباید خود را فقط به نوشتن محدود کنید.

کپی رایترها دارای مجموعه ه­ای از مهارت­ های باارزش هستند که می ­تواند در حرفه ­های دیگر نیز بکار گرفته شود. اگر سابقه طراحی وبسایت، طراحی گرافیک، کپی ادیتینگ، بازاریابی یا سایر تخصص­های مرتبط با کپی رایتینگ را دارید، می­ توانید هر یک از این موارد را به خدمات کپی رایتینگ خود اضافه کنید.

پس از کسب تجربه در زمینه کپی رایتینگ، می ­توانید این مهارت­ها را به دیگران آموزش دهید. شما می­ توانید مهارت ­های کپی رایتینگی که آموخته­ اید را آموزش دهید یا سایر بازاریاب­ها را راهنمایی کنید تا حرفه کپی رایتینگ خود را راه اندازی کنند.

همچنین، می­ توانید رویدادها و سمینارهای انفرادی برگزار کنید، به عنوان مثال کمک به کسب و کارها برای اموزش کارمندانشان یا برگزاری رویدادهای آموزشی که در آن­ها شرکت­ کنندگان به شما مراجعه می ­کنند.

کپی رایتینگ تقریبا بخشی از هر کسب و کاری در دنیاست، اما نقشی که هر کپی رایتر در هر کسب و کار ایفا می­ کند، کمی متفاوت خواهد بود.

همین امر پتانسیل زیادی را در اختیار شما قرار می ­دهد تا شرح شغلی خود را به عنوان یک کپی رایتر بنویسید. بنابراین، رویاهای بزرگ داشته باشید و به دنبال شغل ایده آل کپی رایتینگ خود بگردید.

کلام آخر

شرح شغلی یک کپی رایتر می­تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

شما ممکن است تصمیم بگیرید برای یک کارفرما، یک آژانس تبلیغاتی یا برای خود به عنوان یک کپی رایتر فریلنسر کار کنید.

صرف­ نظر از این که کجا کار می­کنید، تمام کپی رایترها به مجموعه­­ های از مهارت­ها نیاز دارند. اما، بسته به زمینه­ای از کپی رایتینگ که تصمیم دارید در آن تخصص پیدا کنید، وظایف و مسئولیت­های روزانه شما اشکال مختلفی به خود می­ گیرد.

این یکی از دلایلی است که کپی رایتینگ را می­ توان با سبک زندگی افراد زیادی مطابقت داد. صرف­ نظر از این که کجا زندگی می­ کنید، به احتمال زیاد شغل کپی رایتینگی وجود دارد که مناسب سبک زندگی شماست.

امروزه کپی رایتینگ اهمیت زیادی دارد و از بارخورد و نرخ تبدیل خوبی هم برخوردار است. اگر می خواهید به شکل هدفمند تبلیغ کنید ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با همکاری بهترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کنار شماست.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در خدمات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : awai

بیشتر بخوانید :

روش های افزایش نرخ تبدیل لندینگ پیج (صفحه فرود)

دیدگاهتان را بنویسید