×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو سئو تکنیکال Technical SEO چیست و چه اهمیتی دارد
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1401 زمان مطالعه : 30 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

سئو تکنیکال Technical SEO چیست و چه اهمیتی دارد

سئو تکنیکال Technical SEO چیست و چه اهمیتی دارد

سئو تکنیکال به المان‌های پشت صحنه‌ای اشاره دارد که به رشد ارگانیک شما در سرپ کمک می کند مانند ساختار سایت، بهینه‌سازی موبایل و سرعت صفحه. این جنبه‌های سئو ممکن است جذاب‌ترین نباشند، اما بسیار مهم هستند.

اولین گام در بهبود سئو فنی، درک حسابرسی سایت است. گام دوم، ایجاد برنامه‌ای برای رسیدگی به حوزه‌هایی است که در آن‌ها ضعف دارید. ما این گام‌ها را با جزئیات در ادامه توضیح خواهیم داد.

فهرست مطالب سئو تکنیکال Technical SEO

سئو تکنیکال چیست؟

سئو فنی به انجام کارهایی اشاره دارد که باعث می‌شوند موتورهای جستجو سایت شما را آسان‌تر کراول و ایندکس کنند. سئو فنی، استراتژی محتوا و استراتژی‌های لینک سازی همگی با هم کار می‌کنند تا صفحات شما در موتور جستجو رتبه بالاتری داشته باشند.

سئو تکنیکال در برابر سئو داخلی و سئو خارجی

بسیاری از افراد بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) را به سه دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی. بیایید به سرعت هر یک را بررسی کنیم.

سئو داخلی

سئو داخلی به محتوایی اشاره دارد که به موتورهای جستجو و مخاطبان می‌گوید صفحه شما در مورد چیست؛ ازجمله متن جایگزین تصویر، استفاده از کلمه کلیدی،‌ توضیحات متا،‌ برچست‌ها،هدینگ ها، نام‌گذاری پیوند یکتا یا URL و لینک‌سازی داخلی. شما بیشترین کنترل را بر روی سئو داخلی دارید زیرا همه چیز به خود سایت شما مرتبط است.

سئو خارجی

سئو خارجی به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحات شما تا چه اندازه مفید و محبوب هستند و اینکار را ازطریق رای اعتماد به ویژه بک‌لینک‌ها و لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر به شما می‌رسد، انجام می‌شود. کمیت و کیفیت بک‌لینک رتبه صفحه شما را بهبود می‌بخشد.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال نیز در حوزه کنترل شماست، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است زیرا شهودی‌تر است.

چرا سئو فنی یا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

ممکن است وسوسه شوید که این مولفه از سئو را به طور کامل نادیده بگیرید. با این وجود، سئو تکنیکال نقش مهمی را در ترافیک ارگانیک شما ایفا می‌کند. محتوای تولیدی شما ممکن است کامل،‌ جامع، مفید و خوب نوشته شده باشد، اما تا وقتی که موتور جستجو نتواند آن را کراول کند مخاطب آن را نمی‌بیند.

مانند درختی است که در جنگل می‌افتد و کسی در اطراف نیست که صدای افتادنش را بشنود. آیا منطقی به نظر می‌رسد؟ بدون یک سئو فنی قوی، محتوای شما هیچ صدایی برای موتورهای جستجو نخواهد داشت.

بیایید بررس کنیم که چگونه می‌توانید صدای محتوای خود را ازطریق اینترنت به گوش مخاطبان برسانید.

درک سئو تکنیکال

سئو فنی به مانند جانوری است که به خوبی به بخش‌های قابل هضم تقسیم شده است. اگر شما نیز دوست دارید کارهای بزرگ را به صورت قسمت‌های کوچک‌تر و با چک لیست انجام دهید. باور کنید یا نه، همه چیزهایی که تا به اینجا تو ضیح دادیم را می‌توانیم در یکی از پنج دسته‌بندی بگنجانیم، هر یک از این دسته‌بندی‌ها فهرستی از اقدامات قابل اجرا هستند.

این پنج دسته‌بندی و جایگاه آن‌ها در سلسله مراتب سئو به بهترین نحو توسط تصویر زیر به تصویر کشیده شده‌اند که یادآور سلسله مراتب مازلو است، اما برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو. (توجه داشته باشید که ما از اصطلاح رندرینگ به جای دسترسی‌پذیری استفاده می‌کنیم.)

درک سئو تکنیکال

اصول برسی سئو تکنیکال

قبل از این که برسی سئو تکنیکال را آغاز کنید، چند اصل اساسی وجود دارد که باید رعایت کنید.بهتر است قبل از این که بقیه وبسایت را بررسی کنیم، این اصول فنی سئو را پوشش دهیم.

دامنه و www

دامنه شما آدرس و نامی که افراد برای ورود به سایت شما تایپ می‌کنند، مانند hubspot.com دامنه وبسایت شما مشخص می‌کند که آیا افراد می‌توانند از طریق جستجو وبسایت شما را پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وبسایت شما ارائه می‌دهد.

وقتی کی دامنه را انتخاب می‌کنید، به موتورهای جستجو می‌گویید که ترجیح می‌دهید نسخه www یا غیرwww سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود.

به عنوان مثال، ممکن است www.yourwebsite.com را از yourwebsite.com انتخاب کنید. این به موتورهای جستجو می‌گوید که نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه کاربران را به آن هدایت کند. در غیراینصورت، موتورهای جستجو این دو نسخه را به صورت دو سایت جدا در نظر می‌گیرد، در نتیجه ارزش سئو تقلیل می‌یابد.

قبلا، گوگل از شما می‌خواست تا نسخه دامنه ای که ترجیح می‌دهید را به گوگا معرفی کنید. اکنون،‌ خود گوگل نسخه‌ای را برای نمایش به مخاطبان شناسایی و انتخاب می‌کند.

با این وجود، اگر ترجیح می‌دهید دامنه مد نظر خود را تنظیم کنید، می‌توانید این کار را از طریق کنونیکال انجام دهید (که به زودی به آن خواهیم پرداخت). در هر صورت، وقتی دامنه مورد نظر خود را تعیین کردید، مطمئن شوید که همه نسخه های www، non-www، http و index.html به طور دائم به آن نسخه هدایت شوند.

پیاده‌سازی SSL

ممکن است این اصطلاح را قبلا شنیده باشید،‌ زیرا که بسیار مهم است. SSL یک لایه محافظتی را بین وب سرور (نرم افزار مسئول انجام درخواست آنلاین) و یک مرورگر ایجاد می‌کند و بنابراین امنیت سایت شما فراهم می‌شود.

وقتی کاربری اطلاعاتی را به وبسایت شما ارسال می‌کند، مانند اطلاعات پرداخت یا تماس، احتمال هک شدن این اطلاعات کمتر است زیرا توسط SSL حفاظت می‌شود.

گواهی SSL با «https://» نشان داده می شود که قفلی در کنار آن است در مقابل «http://» یعنی گواهی SSL ندارد

پیاده‌سازی SSL

موتورهای جستجو سایت‌های ایمن را در اولویت قرار می‌دهند. در واقع، گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد که SSL به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی در نظر گرفته خواهد شد. به همین دلیل،‌ مطمئن شوید که سایت شما SSL داشته باشد.

سرعت را بهینه کنید

آیا می‌دانید یک بازدیدکننده وبسایت تا چه مدت منتظر بارگذاری وبسایت شما باقی خواهد ماند؟

شش ثانیه …. برخی از داده‌ها نشان می‌دهند که با افزایش زمان سرعت صفحه از یک به پنج ثانیه، نرخ پرش تا 90% افزایش می‌یابد. شما نمی‌خواهید آن یک ثانیه را هدر دهید، بنابراین باید زمان بارگذاری سایت را در اولویت قرار دهید.

سرعت سایت فقط برای تجربه کاربر و تبدیل مهم نیست – بلکه یک فاکتور رتبه‌بندی نیز می تواند باشد.

از این نکات برای بهبود میانگین زمان بارگذاری صفحه خود استفاده کنید:

  • تمام فایل‌های خود را فشرده کنید. فشرده‌سازی اندازه تصاویر شما و همچنین فایل‌های CSS، HTML و جاوا اسکریپت را کاهش می‌دهد، بنابراین فضای کمتری اشغال می‌کنند و سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.
  • برسی منظم ریدایرکت ها. پردازش ریدایرکت 301 چند ثانیه طول می‌کشد. آن را در چندین صفحه یا لایه ریدایرکت‌ها ضرب کنید، به طور جدی بر سرعت سایت خود تأثیر خواهید گذاشت.
  • کد خود را کوتاه کنید. کدهای نامرتب می‌توانند بر سرعت سایت شما تأثیر منفی بگذارند.
  • یک شبکه توزیع محتوا (CDN) در نظر بگیرید. CDNها سرورهای وب توزیع شده‌ای هستند که نسخه‌هایی از وبسایت شما را در مکان‌های جغرافیایی مختلف ذخیره می‌کنند و سایت شما را بر اساس مکان جستجوگر ارائه می‌دهند. از آنجایی که اطلاعات بین سرورها مسافت کمتری برای سفر دارند، سایت شما برای طرف درخواست‌کننده سریع‌تر بارگذاری می‌شود.
  • پلاگین ها را به روز رسانی کنید. پلاگین‌ها (افزونه‌های) قدیمی اغلب دارای آسیب‌پذیری‌های امنیتی هستند که وبسایت شما را در معرض هکرهای مخربی قرار می‌دهد و می‌توانند به رتبه‌بندی وبسایت شما آسیب برسانند. مطمئن شوید که همیشه از آخرین نسخه پلاگین‌ها استفاده می‌کنید و استفاده از پلاگین ها تا حد ضروری به حداقل برسانید.
  • از پلاگین‌های کش استفاده کنید. پلاگین‌های کش یک نسخه ثابت از سایت شما را ذخیره می‌کنند تا برای کاربران بازگشتی ارسال کنند، در نتیجه زمان بارگذاری سایت در بازدیدهای مکرر کاهش می‌یابد.

وقتی که اصول اساسی سئو فنی را انجام دادید، آماده حرکت به مرحله بعدی یعنی خزش سایت هستید.

چک لیست خزش (کراول) سایت

قایل خزش بودن اصل و اساس استراتژی سئو تکنیکال است. بات‌های جستجو صفحات را برای جمع‌آوری اطلاعات از وبسایت شما کراول می‌کنند (یا به اصطلاح می‌خزند).

اگر این ربات‌ها به نحوی در برابر خزیدن مسدود شده باشند، آن‌ها نمی‌توانند صفحات شما را ایندکس‌ و رتبه‌بندی کنند. اولین گام در جهت اجرا و پیاده‌سازی سئو تکنیکال این است که اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم وبسایت در دسترس هستند و به آسانی کراول می‌شوند.

در زیر برخی موارد را برای بازرسی و اطمینان از اینکه صفحات شما برای خزیدن در دسترس هستند را برسی خواهیم کرد.

1. یک نقشه سایت ایجاد کنید

نقشه سایت به ربات‌های جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب شما را درک کرده و کراول کنند. پس از تکمیل نقشه سایت آن را به سرچ کنسول گوگل و ابزارهای وب مستر بینگ اضافه کنید. در سایت های وردپرسی افزونه های یوست سئو و رنک مث به شما کمک زیادی خواند کرد.

2. کراول خود را به حداکثر برسانید

بودجه کراول به صفحات و منابعی بر روی وبسایت شما اشاره دارد که ربات‌های جستجو آن را کراول خواهند کرد. از آنجایی که بودجه کراول نامحدود نیست، اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین صفحات وبسایت خود را برای کراولینگ اولویت‌بندی کنید.

در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه بودجه کراول خود را به حداکثر برسانید، آورده شده است:

  • صفحات تکراری را حذف یا استاندارد کنید.
  • پیوندهای خراب را اصلاح یا ریدایرکت کنید.
  • مطمئن شوید که فایل‌های CSS و جاوااسکریپت شما قابل کراولینگ هستند.
  • آمار کراولینگ خود را به طور منظم بررسی کنید و مراقب کاهش یا افزایش ناگهانی باشید.
  • ربات یا صفحه‌ای که کراولینگ آن را ممنوع کرده‌اید را به دقت برسی کنید.
  • سایت خود را از محتوای غیر ضروری یا قدیمی حذف کنید.
  • مراقب URLهای تولید شده به صورت پویا باشید که می‌تواند باعث افزایش تعداد صفحات سایت شما شود.

3. معماری سایت خود را بهینه کنید

وبسایت شما صفحات متعددی دارد. آن صفحات باید به گونه‌ای سازمان‌دهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهد تا به راحتی آن‌ها را پیدا کرده و کراول کند.

اینجاست که ساختار سایت شما که اغلب به عنوان معماری وبسایت شما شناخته می‌شود، وارد عمل می‌شود.

همانطور که یک ساختمان بر اساس طراحی معماری ساخته شده است، معماری سایت نیز نحوه سازمان‌دهی صفحات وبسایت را نشان می‌دهد.

معماری سایت شما باید بر اساس اهمیت صفحات سایت شکل گیرد. اگر صفحه A در صفحه اصلی لینک داشته باشد، صفحات بیشتری به صفحه A لینک می‌شوند و هرچه ارزش آن صفحات لینک شده بیشتر باشد،‌ موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به صفحه A خواهند داد.

به عنوان مثال، یک لینک از صفحه اصلی به صفحه A مهم‌تر از یک لینک از پست وبلاگی است. هرچه تعداد لینک‌ها به صفحه A بیشتر باشد، آن صفحه برای موتورهای جستجو بااهمیت‌تر می‌شود.

از نظر مفهومی، معماری سایت می‌تواند چیزی شبیه به این باشد،‌ جایی که صفحات درباره، محصول، اخبار و غیره در بالای سلسله مراتب اهمیت صفحه قرار دارند.

چک لیست خزش (کراول) سایت

اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین صفحات کسب‌وکارتان در بالای سلسله مراتب با بیشترین تعداد لینک‌های داخلی مرتبط قرار دارند.

4. یک ساختار URL تنظیم کنید

ساختار URL به نحوه ساختار URLهای شما اشاره دارد که توسط معماری سایت تعیین می‌شوند.

URLها می‌توانند ساب دامین مانند blog.hubspot.com و یا ساب فولدر مانند hubspot.com/blog داشته باشند که نشان می‌دهد URL به کجا منتهی می‌شود.

به عنوان نمونه، یک پست وبلاگی با عنوان «چگونه سگ خود را اصلاح کنیم» در ساب دامین یا ساب فولدر وبلاگ قرار می‌گیرد.

آدرس اینترنتی ممکن است www.bestdogcare.com/blog/how-to-groom-your-dog باشد.

در حالی که یک صفحه محصول در همان سایت www.bestdogcare.com/products/grooming-brush خواهد بود.

اینکه شما از ساب دامین ها یا ساب فولدر یا «محصولات» در URL خود استفاده می‌کنید، کاملاً به شما بستگی دارد.

زیبایی ایجاد وبسایت در این است که می‌توانید قوانین را ایجاد کنید. آنچه مهم است این است که این قوانین از یک ساختار یکپارچه پیروی کنند، به این معنی که شما نباید بین blog.yourwebsite.com و yourwebsite.com/blogs در صفحات مختلف جابجا شوید. یک نقشه راه ایجاد کنید، آن را در ساختار نام‌گذاری URL خود اعمال کنید و به آن پایبند باشید.

نکته دیگر در مورد نحوه نوشتن URLها آورده شده است:

  • از حروف کوچک استفاده کنید.
  • برای جدا کردن کلمات از خط تیره استفاده کنید.
  • آنها را کوتاه و توصیفی بیان کنید.
  • از استفاده از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری (از جمله حروف اضافه) خودداری کنید.
  • کلمات کلیدی مورد نظر خود را درج کنید.

5. robots.txt را بهینه کنید

وقتی یک ربات وب سایت شما را کراول می‌کند،‌ ابتدا  /robot.txt را بررسی می‌کند که در غیراینصورت با عنوان پروتکل حذف ربات‌ها شناخته می‌شود. این پروتکل می‌تواند به ربات‌ها اجازه دهد یا ندهد تا سایت شما را کراول کنند، ازجمله بخش‌های خاص یا صفحات سایت.

اگر می‌خواهید از ایندکس‌ سایت خود جلوگیری کنید، باید از متاتگ ربات noindex استفاده کنید.

ممکن است بخواهید کراولینک سایت توسط برخی از ربات‌های خاص را مسدود کنید.

متاسفانه، ربات‌هایی با اهداف مخرب وجود دارند؛ ربات‌هایی که محتوای شما را پاک کرده یا فروم‌ها را اسپم می‌کنند. اگر متوجه این رفتار مخرب شدید، از robot.txt برای جلوگیری از ورود ربات‌ها به سایت خود استفاده کنید.

در این سناریو، می‌توانید robot.txt را به عنوان میدان نبرد خود برای جلوگیری از ربات‌های بد در نظر بگیرید.

در مورد ایندکس‌، ربات‌های جستجو سایت شما را کراول می‌کنند تا سرنخ‌ها و کلمات کلیدی را برای مطابقت با صفحات وب با جستارهای جستجوی مرتبط پیدا کنند.

اما، همانطور که در ادامه بررسی خواهیم کرد، شما یک بودجه کراول دارید که نمی‌خواهید بر روی داده‌های غیرضروری مصرف کنید. بنابراین، ممکن است بخواهید صفحاتی را که به ربات‌های جستجو کمک نمی‌کنند تا بفهمند وبسایت شما در مورد چیست، حذف کنید؛ برای مثال، یک صفحه تشکر از یک پیشنهاد یا صفحه ورود به سیستم.

6. بردکرامب breadcrumb (خرده نان) اضافه کنید

داستان قدیمی هانسل و گرتل را به یاد دارید که در آن دو کودک خرده‌های نان را بر روی زمین می‌انداختند تا راه بازگشت به خانه را پیدا کنند؟

بردکرامب دقیقا همین معنا را دارد، مسیری که کاربران را هدایت می‌کند تا به شروع سفر خود در وبسایت شما بازگردند. این منویی از صفحات وبسایت شماست که به کاربران می‌گوید چگونه صفحه‌ای که در آن هستید با سایر صفحات سایت در ارتباط می‌باشند.

و آنها فقط برای بازدیدکنندگان وبسایت نیستند. ربات‌های جستجو نیز از آنها استفاده می‌کنند.

6.  بردکرامب breadcrumb (خرده نان) اضافه کنید

بردکرامب باید دو چیز را داشته باشد:

1) برای کاربران قابل مشاهده باشد تا بتوانند به راحتی بدون نیاز به دکمه بازگشت صفحات وب شما را پیمایش کنند

2) زبان نشانه‌گذاری ساختاربندی برای ارائه محتوای دقیق به ربات‌های جستجویی که سایت شما را کراول می‌کنند،

7. از صفحه‌بندی استفاده کنید

به یاد دارید زمانی که معلم از شما می‌خواست تا صفحات مقالات تحقیقاتی خود را شماره‌گذاری کنید؟ به این کار صفحه‌بندی می‌گویند. در دنیای سئو تکنیکال، صفحه‌بندی نقش کمی متفاوت دارد اما هنوز هم می‌توانید به آن به عنوان بخشی از سازمان‌دهی نگاه کنید.

صفحه‌بندی از کدهایی استفاده می‌کند تا به موتورهای جستجو بگوید که چه زمانی صفحات با URLهای متمایز به یکدیگر مرتبط هستند.

به عنوان مثال، ممکن است یک سری محتوا داشته باشید که آن‌ها را به چندین فصل و چندین صفحه وب تقسیم کنید. اگر می‌خواهید پیدا کردن و کراول صفحات وبسایتتان برای ربات‌های جستجو آسان باشد، باید از صفحه‌بندی استفاده کنید.

روش کار بسیار ساده است. شما به <head> یکی از صفحات می‌روید و از rel=”next” استفاده می‌کنید تا به ربات جستجو بگوید که کدام صفحه را در آن لحظه کراول کند. سپس، در صفحه دو، از rel=”prev” برای نشان دادن صفحه قبلی و rel=”next” برای نشان دادن صفحه بعدی و غیره استفاده می‌کنید.

اینجوری به نظر میاد…

در صفحه یک:

از صفحه‌بندی استفاده کنید

در صفحه دو:

از صفحه‌بندی استفاده کنید

توجه کنید که صفحه‌بندی برای کشف کراول مفید است، اما دیگر توسط گوگل برای دسته‌بندی صفحات ایندکس مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

8. فایل‌های لاگ سئو خود را بررسی کنید

شما می‌توانید فایل‌های لاگ را به عنوان ورودی یک مجله در نظر بگیرید. سرورهای وب (ژورنال‌نویس) داده‌های لاگ در مورد هر کاری که در سایت شما انجام می‌شود را در فایل لاگ (ژورنال) گزارش و ثبت می‌کند.

داده گزارش شده شامل زمان و تاریخ درخواست، محتوای درخواست شده و IP آدرس درخواستی است. شما همچنین می‌توانید عامل کاربر را شناسایی کنید که یک نرم افزار منحصر به فرد قابل شناسایی (به عنوان مثال، یک ربات جستجو) است که درخواست‌های کاربران را برآورده می‌کند.

اما این چه ربطی به سئو دارد؟

خوب، ربات‌های جستجو در هنگام کراول سایت شما دنباله‌ای را به صورت فایل‌های لاگ به جا می‌گذارند. شما می‌توانید با بررسی فایل‌های لاگ و فیلتر کردن توسط عامل کاربر و موتور جستجو، مشخص کنید که چه زمانی و چه چیزی کراول شده است.

این اطلاعات برای شما مفید است زیرا می‌توانید تعیین کنید که بودجه کراول شما در کجا صرف شده است و چه موانعی برای ایندکس گذاری توسط ربات‌ها وجود دارد. برای دسترسی به فایل‌های لاگ، می‌توانید از یک توسعه‌دهنده بخواهید یا از یک تحلیل‌گر فایل لاگ مانند Screaming Frog استفاده کنید.

صرفا این که یک ربات جستجو می‌تواند سایت شما کراول کند به این معنی نیست که تمام صفحات شما را ایندکس‌ می‌کند.

چک لیست ایندکس‌

همانطور که ربات‌های جستجو وبسایت شما را کراول می‌کنند، بر اساس موضوعات وبسایت و ارتباط صفحات با آن موضوعات، صفحات را ایندکس‌ می‌کنند. وقتی صفحات ایندکس‌ شدند، صفحه شما واجد شرایط رتبه‌بندی در SERPها می‌شود. فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند به ایندکس‌ صفحات شما کمک کنند. آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

1. دسترسی ربات‌های جستجو به صفحات را باز بگذارید

به احتمال زیاد این مرحله را هنگام رسدیگی به قابلیت کراولینگ انجام داده‌اید، اما ارزش یادآوری مجدد را دارد. شما باید مطمئن شوید که ربات‌ها به صفحات مد نظر شما هدایت می‌شوند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. برای انجام این کار چند ابزار در اختیار دارید.

robots.txt گوگل به شما فهرستی از صفحاتی که مجاز نیستند را می‌دهد و می‌توانید از ابزار بازرسی گوگل سرچ کنسول برای مشخص کردن دلیل مسدود شدن صفحات استفاده کنید.

2. محتوای تکراری را حذف کنید

محتوای تکراری باعث سردرگمی ربات‌های جستجو می‌شود و تاثیر منفی بر ایندکس‌ دارد. برای ایجاد صفحات اولویت‌دار از URLهای کنونیکال استفاده کنید.

3. ریدایرکت‌ها را برسی کنید

مطمئن شوید که تمام ریدایرکت‌ها به درستی تنظیم شده‌اند. حلقه‌های ریدایرکت، URLهای شکسته یا بدتر از همه، ریدایرکت‌های نامناسب همگی موجب بروز مشکل در ایندکس‌ صفحات سایت می‌شوند. برای اجتناب از این مورد، تمام ریدایرکت‌های خود را به طور منظم برسی کنید.

4. سازگاری سایت خود با موبایل را بررسی کنید

اگر تا به امروز سایت شما با موبایل سازگار نیست،‌ پس خیلی عقب‌تر از جایی هستید که باید باشید. در اوایل سال 2016، گوگل شروع به ایندکس‌ سایت‌های موبایلی کرد و تجربه موبایلی را در تجربه دسکتاپ در اولویت قرار داد.

امروزه، ایندکس‌ به صورت پیشفرض فعال است. برای همگام شدن با این ترند مهم، می‌توانید از ابزار موبایل گوگل استفاده کنید تا بررسی کنید که وبسایت شما در چه مواردی نیاز به بهبود دارد.

5. خطاهای HTTP را اصلاح کنید

HTTP مخفف HyperText Transfer Protocol به معنی پروتکل انتقال ابرمتن است، اما احتمالا به آن اهمیتی نمی‌دهید. وقتی به آن اهمیت می‌دهید که خطاهای HTTP به کاربران شما یا موتورهای جستجو بازمی‌گردند و شما باید آن‌ها را اصلاح کنید.

خطاهای HTTP می‌توانند با مسدود کردن ربات‌های جستجو از دسترسی به محتواهای مهم وبسایت مانع کار آن‌ها شوند. بنابراین، بسیار مهم است که این خطاها در اسرع وقت و به طور کامل اصلاح شوند.

از آنجایی که هر خطای HTTP منحصر به فرد است و به یک راه حل منحصر به فرد نیاز دارد، در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یک می‌دهیم و می‌توانید از لینک‌های ارائه شده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر خطا و نحوه اصلاح آن استفاده کنید.

  • ریدایرکت‌های دائمی 301 برای ارسال دائمی ترافیک از یک URL به URL دیگر استفاده می‌شوند. CMS به شما این امکان را می‌دهد که این ریدایکرت‌ها را راه اندازی کنید، اما تعداد زیادی از آنها می‌توانند سرعت سایت شما را کاهش داده و تجربه کاربری شما را کاهش دهند زیرا هر ریدایرکت اضافی به زمان بارگذاری صفحه اضافه می‌کند.
  • ریدایرکت موقت 302 راهی برای هدایت موقت ترافیک از یک URL به یک صفحه وب دیگر است. در حالی که این کد وضعیت به طور خودکار کاربران را به صفحه وب جدید می‌فرستد، برچسب عنوان، URL و توضیحات ذخیره شده در حافظه پنهان با URL مبدا مطابقت دارند. اگر ریدایرکت موقت به اندازه کافی در محل باقی بماند، در نهایت به عنوان یک ریدایرکت دائمی تلقی می‌شود و آن عناصر به URL مقصد منتقل می‌شوند.
  • پیام‌های 403 به این معنی است که محتوای درخواستی کاربر بر اساس مجوزهای دسترسی یا به دلیل پیکربندی نادرست سرور محدود شده است.
  • صفحات خطای 404 به کاربران می‌گویند که صفحه‌ای که درخواست کرده‌اند وجود ندارد؛ یا به این دلیل که حذف شده است یا URL اشتباهی را تایپ کرده‌اند. همیشه ایده خوبی است که صفحات 404 با نام تجاری و جذاب برای نگه داشتن بازدیدکنندگان در سایت خود ایجاد کنید .
  • خطای 405، متد غیرمجاز به این معنی است که سرور وبسایت شما روش دسترسی را شناسایی کرده و همچنان مسدود کرده است و در نتیجه پیام خطا ایجاد می‌شود.
  • خطای داخلی سرور 500 یک پیام خطای کلی است که به این معنی است که سرور وب شما در تحویل سایت شما به طرف درخواست‌کننده با مشکلاتی مواجه است.
  • خطای 502 Bad Gateway به ارتباط اشتباه یا پاسخ نامعتبر بین سرورهای وبسایت مربوط می‌شود.
  • خطای 503 سرویس در دسترس نیست، به شما می‌گوید که سرور شما به درستی کار می‌کند، نمی‌تواند درخواست را انجام دهد.
  • خطای 504 Gateway Timeout به این معنی است که سرور پاسخی به موقع از سرور وب شما برای دسترسی به اطلاعات درخواستی دریافت نکرده است.

دلیل این خطاها هرچه که باشد،‌ مهم است که آن‌ها را برطرف کنید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو تجربه بهتری داشته باشند و هر دو به سایت شما بازگردند.

حتی اگر سایت شما کراول و ایندکس شده باشد، مشکلات مربوط به دسترس‌پذیری بر سئو شما تاثیرگذار هستند.

چک لیست رندرینگ

قبل از این که به این موضوع بپردازیم، مهم است که تفاوت بین دسترسی‌پذیری و سئو و دسترس‌پذیری وب را بدانید. دومی در مورد آسان کردن پیمایش صفحات سایت برای کاربران دارای معلولیت یا نقص مانند افراد نابینا یا خوانش‌پریش است.

ما در این بخش بر روی دسترس‌پذیری سئو یا رندرینگ تمرکز می‌کنیم، اما دسترس‌پذیری وب را حین توسعه وبسایت خود در نظر داشته باشید.

یک سایت در دسترس بر اساس سهولت در رندرینگ است. در ادامه المان‌های وبسایت برای بررسی قابلیت رندرینگ آورده شده است.

عملکرد سرور

همانطور که در بالا ذکر شد، وقفه‌های زمانی و خطاهای سرور موجب بروز خطاهای HTTP می‌شوند که مانع از دسترسی کاربران و ربات‌ها به سایت می‌شوند.

اگر متوجه شدید که سرور شما با مشکلاتی روبرو است،‌ از منابع ارائه شده در بالا برای عیب‌یابی و برطرف کردن آن استفاده کنید. عدم موفقیت در انجام این کار در زمان مناسب می‌تواند منجر شود تا موتورهای جستجو صفحه وب شما را از ایندکس خود حذف کنند زیرا نشان دادن صفحات شکسته تجربه کاربری ضعیفی را به همراه دارد.

وضعیت HTTP

مشابه با عملکرد سرور، خطاهای HTTP اجازه دسترسی به صفحات وب شما را مسدود می‌کنند. شما می‌توانید از یک خزنده مانند Screaming Frog، Botify یا DeepCrawl برای برسی جامع خطاهای سایت استفاده کنید.

زمان بارگذاری و اندازه صفحه

اگر بارگذاری صفحه شما خیلی طول می‌کشد، نرخ پرش تنها مشکلی نیست که باید با آن مواجه شوید. تاخیر در زمان بارگذاری صفحه منجر به خطای سرور می‌شود که ربات‌ها را از صفحات وب شما مسدود می‌کند یا نسخه‌های نیمه بارگذاری شده‌ای که بخش‌های مهمی از محتوا را ندارند کراول می‌شوند.

بسته به این چه مقدار درخواست کراولینگ برای یک منبع خاص وجود دارد، ربات‌ها مقدار معادلی از منابع را برای تلاش برای بارگذاری،‌ رندرینگ و ایندکس صفحات صرف می‌کند.

با این وجود،‌ شما باید هر کاری را که در کنترل خود دارید انجام دهید تا زمان بارگذاری صفحه خود را کاهش دهید.

رندرینگ جاوااسکریپت

مسلم است که گوگل در پردازش جاوااسکریپت (JS) با سختی روبه رو است و بنابراین برای بهبود دسترس‌پذیری استفاده از محتواهای از پیش رندر شده را توصیه می‌کند. گوگل همچنین دارای منابعی برای کمک به درک چگونگی دسترسی ربات‌های جستجو به جاوااسکریپت و چگونگی بهبود مشکلات مرتبط با جستجو است.

صفحات یتیم

هر صفحه در سایت شما باید حداقل به یک صفحه دیگر لینک داده شود، بسته به این که اهمیت آن صفحه برای سایت شما چقدر است. وقتی صفحه‌ای هیچ لینک داخلی ندارد،‌ آن را صفحه یتیم می‌نامند. مانند مقاله‌ای بدون مقدمه،‌ این صفحات فاقد محتوایی هستند که ربات‌ها باید بدانند چگونه آن را ایندکس کنند.

عمق کلیک

عمق کلیک به تعداد لایه‌های پایین صفحه موجود در ساختار سایت شما بستگی دارد، به عنوان مثال، چند کلیک از صفحه اصلی شما فاصله دارد.

بهترین کار این است که معماری سایت را تا حد امکان کم عمق نگه دارید در حالی که سلسله مراتب شهودی را حفظ می‌کنید. گاهی اوقات، یک سایت چند لایه اجتناب‌ناپذیر است. در چنین مواردی، شما باید یک سایت خوب سازمان‌دهی شده را به یک سایت کم عمق ارجحیت دهید.

صرف‌نظر از این که چه تعداد لایه در ساختار سایت شما وجود دارد، صفحات مهم مانند صفحات محصول و محتوا را بیشتر از سه کلیک عمق ندهید.

ساختاری که صفحه محصول را شما آنقدر در عمق نگه می‌دارد که کاربران و ربات‌های جستجو باید تلاش زیادی برای پیدا کردن آن انجام دهند، کمتر در دسترس خواهد بود و تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، یک URL وبسایت مانند این که مخاطبان هدف شما را به صفحه محصول شما هدایت می‌کند، نمونه‌ای از ساختار سایت با برنامه‌ریزی ضعیف است:

 www.yourwebsite.com/products-features/features-by-industry/airlines-case-studies/airlines –

زنجیره‌های ریدایرکت

وقتی تصمیم می‌گیرید ترافیک را از یک صفحه به صفحه دیگر ریدایرکت کنید، هزینه‌ای باید پرداخت کنید. هزینه آن راندمان کراولینگ است. ریدایرکت‌ها می‌توانند کراولینگ را کند کنند، زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهند و در صورتی که آن ریدایرکت‌ها به درستی تنظیم نشده باشند، سایت شما را غیرقابل دسترس کند. به همین دلیل است که باید تا حد امکان تمام ریدایرکت‌ها را به حداقل برسانید.

وقتی که مشکلات مربوط به دسترس‌پذیری را برطرف کردید،‌ می‌توانید به نحوه رتبه‌بندی صفحات توسط SERPها بپردازید.

چک لیست رتبه‌بندی

اکنون به موضوعاتی می‌پردازیم که احتمالا بیشتر با آن‌ها آشنا هستید؛ نحوه بهبود رتبه‌بندی سایت خود از نقطه نظر سئو تکنیکال. رتبه‌بندی صفحات شامل برخی از المان‌های سئو داخلی و سئو خارجی است که در ابتدای مقاله از نظر فنی آن‌ها را بررسی کردیم.

به یاد داشته باشید که تمام این المان‌ها با یکدیگر کار می‌کنند تا یک سایت سئو پسند ایجاد شود. بنابراین، بیایید مسائل مهم را بررسی کنیم.

لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌ها به ربات‌های جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند که یک صفحه در کجای یک جستار قرار می‌گیرد و زمینه‌ای را برای نحوه رتبه‌بندی صفحه ایجاد می‌کند. لینک‌ها، ربات‌های جستجو و کاربران را به محتواهای مرتبط هدایت کرده و اهمیت صفحه را انتقال می‌دهند. به طور کلی، لینک‌سازی موجب بهبود کراولینگ، ایندکس‌ و رتبه‌بندی می‌شود.

کیفیت بک‌لینک

بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی از سایت‌های دیگر هستند که به سایت شما لینک می‌شوند و رای اعتماد برای سایت شما فراهم می‌کنند. آن‌ها به ربات‌های جستجو می‌گویند که وبسایت خارجی A معتقد است که سایت شما باکیفیت است و ارزش کراولینگ را دارد.

هرچه تعداد این بک‌لینک‌ها بیشتر باشد، ربات‌های جستجو سریع‌تر متوجه می‌شوند و به سایت شما اعتبار بیشتری می‌دهند. به نظر مهم می‌رسد، اینگونه نیست؟ با این وجود، مانند بسیاری از چیزهای خوب یک هشدار نیز وجود دارد. کیفیت آن بک‌لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

لینک‌هایی از سایت‌هایی با کیفیت پایین در واقع می‌توانند به رتبه وبسایت شما آسیب وارد کنند. راه‌های زیادی برای دریافت بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا وجود دارد مانند دسترسی به مقالات مرتبط، ادعای منشن‌های بدون لینک، ارائه مقالات مرتبط و فراهم نمودن محتوای مفید که سایت‌های دیگر بخواهند به آن لینک دهند.

پیلار ها و کلاستر ها

پیلار ها و کلاستر ها، محتواهای مرتبط را به هم لینک می‌دهند به گونه‌ای که ربات‌های جستجو بتوانند تمام صفحات مرتبط به آن موضوع خاص را به راحتی پیدا، کراول و ایندکس کنند. آن‌ها به عنوان یک ابزار خود تبلیغ عمل می‌کنند و به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که شما تا چه اندازه درباره آن موضوع می‌دانید، بنابراین آنها به احتمال زیاد سایت شما را به عنوان مرجع برای هر درخواست جستجوی مرتبط رتبه‌بندی می‌کنند.

قابلیت رتبه‌بندی شما عامل اصلی در رشد ترافیک ارگانیک است زیرا مطالعات نشان می‌دهند که جستجوکنندگان بیشتر بر روی سه نتیجه برتر در صفحات جستجوی گوگل کلیک می‌کنند. اما از کجا مطمئن می‌شوید که بر روی سایت شما کلیک می‌شود؟

بیایید این سوال را با بررسی آخرین بخش از هرم ترافیک ارگانیک یعنی کلیک‌پذیری پاسخ دهیم.

چک لیست کلیک‌پذیری

در حالی که نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر در ارتباط است،‌ می‌توانید اقداماتی را برای افزایش کلیک‌پذیری سایت خود در SERPها انجام دهید. اگرچه توضیحات متا و عناوین صفحه حاوی کلمات کلیدی بر نرخ کلیک اثرگذار هستند،‌ اما ما می‌خواهیم بر روی جنبه فنی تمرکز کنیم.

رتبه‌بندی و نرخ کلیک ارتباط تنگاتنگی با هم دارند زیرا جستجوگران به دنبال پاسخ‌های فوری هستند. هرچه نتیجه شما در SERP بیشتر به چشم آید،‌ احتمال این که کلیک را دریافت کنید بیشتر می‌شود. اجازه دهید چند روش برای بهبود کلیک‌پذیری را بررسی کنیم.

1. از داده ساختاریافته استفاده کنید structured data

داده‌های ساختاریافته واژگان خاصی به نام اسکیما را برای دسته‌بندی و برچسب‌گذاری المان‌ها بر روی صفحه وب برای ربات‌های جستجو بکار می‌گیرند. اسکیما به وضوح مشخص می‌کند که هر المان چیست، چگونه با سایت شما ارتباط دارد و چگونه باید آن را تفسیر کرد.

در اصل،‌ داده ساختاریافته به ربات‌های جستجو می‌گوید که «این ویدئو است»،‌ «این محصول است»، «این یک دستور پخت است» و هیچ جایی برای تفسیر باقی نمی‌گذارد.

برای وضوح بیشتر، استفاده از داده‌های ساختاریافته یک فاکتور کلیک‌پذیری نیست (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد)، اما به سازمان‌دهی صفحات شما کمک می‌کند به گونه‌ای که ربات‌های جستجو درک، ایندکس‌گذاری و رتبه‌بندی صفحات را آسان‌تر انجام دهند.

2. ویژگی‌های سرپ SERP features

ویژگی‌های SERP که با عنوان نتایج غنی شناخته می‌شوند، یک شمشیر دولبه هستند. اگر آن‌ها را بدست آورید و به کلیک منجر شوند. در غیراینصورت، نتایج ارگانیک شما به صفحه زیر تبلیغات حمایت شده، جعبه‌های پاسخ متنی، اسلایدرهای ویدئویی و نظیر آن‌ها منتقل خواهد شد.

نتایج غنی آن دسته از المان‌هایی هستند که از عنوان صفحه، URL، فرمت توضیحات متا سایر نتایج پیروی نمی‌کنند. به عنوان مثال،‌ تصویر زیر دو ویژگی SERP را در بالای اولین نتیجه ارگانیک نشان می‌دهد – اسلایدر ویدئو و کادر «افراد همچنین می‌پرسند».

ویژگی‌های سرپ SERP features

اگرچه همچنان می‌توانید از حضور در نتایج ارگانیک برتر ترافیک بدست آورید،‌ اما شانس شما با نتایج غنی به شدت افزایش می‌یابد.

چگونه شانس خود را برای بدست آوردن نتایج غنی افزایش می‌دهید؟ محتوای مفید بنویسید و از داده ساختاریافته استفاده کنید. هرچه ربات‌های جستجو المان‌های سایت را بهتر درک کنند، ‌شانس دریافت نتایج غنی بیشتر می‌شود.

داده‌های ساختاریافته برای رساندن این (و سایر المان‌های گالری جستجو) از سایت شما به بالای SERPها مفید است و در نتیجه احتمال کلیک را افزایش می‌دهد:

  • مقالات
  • ویدئوها
  • بررسی‌ها
  • مناسبت‌ها
  • نحوه کار
  • پرسش‌های متداول (کادرهای «افراد همچنین می‌پرسند»)
  • تصاویر
  • فهرست‌های کسب و کار محلی
  • محصولات
  • لینک‌های سایت

3. برای اسنیپت‌های ویژه بهینه سازی انجام دهید

آن جعبه‌هایی که در بالای نتایج جستجو هستند که پاسخ‌های مختصری را برای پرس و جوهای جستجو ارائه می‌دهند.

برای اسنیپت‌های ویژه بهینه سازی انجام دهید

اسنیپت‌های ویژه به جستجوگران این امکان را می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان پاسخ جستار خود را بیابند. بر طبق گوگل، فراهم نمودن بهترین پاسخ به جستار جستجوگر تنها روش بدست آوردن یک اسنپیت است.

4. گوگل دیسکاور را در نظر بگیرید

گوگل دیسکاور یک لیست الگوریتم نسبتا جدید از محتوا بر اساس دسته‌بندی به خصوص برای کاربران موبایل است. بر کسی پوشیده نیست که گوگل تجربه موبایل را دوبرابر کرده است؛ از آنجایی که 50% از جستجوگران از موبایل استفاده می‌کنند، این تصمیم گوگل دور از انتظار نیست. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا با انتخاب دسته‌های مورد علاقه خود کتابخانه‌ای از محتوا را ایجاد کنید (تفکر، باغبانی، موسیقی یا سیاست).

دسته‌بندی موضوعات می‌تواند احتمال گنجاندن گوگل دیسکاور را افزایش دهد.

کلام آخر :

سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی با هم کار می‌کنند تا ترافیک ارگانیک را بدست آورند. در حالی که تکنیک‌های سئو داخلی و سئو خارجی اولین تکنیک‌هایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو تکنیکال نقش مهمی را در رساندن وبسایت شما به بالای نتایج جستجو و قرار دادن محتوا در دید مخاطب ایفا می‌کند. از این تاکتیک‌های فنی برای تکمیل استراتژی سئو خود استفاده کنید و نتایج را مشاهده کنید.

منبع: hubspot

دیدگاهتان را بنویسید