×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1401 زمان مطالعه : 15 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن

مفهوم برندینگ در دیکشنری کمبریج اینطور تعریف شده است: (ایجاد یک طرح و نماد خاص برای یک شرکت که به منظور تبلیغ محصولات و خدمات انجام می‌گیرد). شاید بتوان گفت که این تعریف ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تعریفی است که در پاسخ به سؤال (برندینگ چیست؟) می‌توانیم ارائه دهیم.

مطمئنا قبلا این را شنیده اید: «باید کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنید تا شانس موفقیت در بازار رقابتی امروز را داشته باشید.»

یا چیزی شبیه به این: «شما به برندی نیاز دارید که کانال های بازاریابی چندگانه را به هم پیوند می دهد، یک حضور منسجم و مستمر ایجاد می کند که مصرف کنندگان می توانند آن را تشخیص داده و به آن اعتماد کنند.»

این کاملا درست است. اما توضیح نمی دهد که کسب و کار شما به چه المان ها و استراتژی های برندینگ نیاز دارد.

و اصطلاح برندینگ، وقتی به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد، باعث سردرگمی بیشتر می شود. با این وجود، وقتی بدانید که چه چیزی نیرو محرکه برندینگ است، همه چیز شفاف می شود. در ادامه همراه ما باشید با اصول برندینگ.

برندینگ چیست؟

اولین سؤالی که ممکن است در رابطه با اصول برندسازی در ذهن مخاطبان بازاریابی شکل بگیرد، معنای دقیق این مفهوم است. در آموزش برندینگ توجه به این نکته ضروری است که فرایند آن را درک کنیم و متوجه این مسأله مهم باشیم که هویت برند چیزی بیش از هویت بصری آن است و به قول شاعر: هزار نکته باریک‌تر ز مو اینجاست!

رسیدن به یک تعریف دقیق و کامل از برندینگ کار چندان آسانی نیست؛ زیرا درک درست این مفهوم در گرو این است که بتوانیم درک مناسبی از مفاهیم کسب‌وکار، بازاریابی و روابط انسانی داشته باشیم.

بر این اساس، اگر به دنبال ترسیم برنامه تجاری خود و پیاده‌سازی برندینگ سازمانی هستید، باید این نکته را بپذیرید که مفهوم برندسازی را همراه با سه مفهوم دیگر (کسب‌وکار، بازاریابی، روابط انسانی) باید درک کنید.

اگر برندینگ در وسط یک مثلث قرار گرفته باشد، کسب‌وکار، بازاریابی و روابط انسانی، سه ضلع این مثلث هستند که باید به درستی آنها را درک کرد.

  • یعنی در گام اول باید کسب‌وکار خود را به خوبی بشناسید،
  • در قدم بعد با اصول بازاریابی و خصوصا دیجیتال مارکتینگ که این روزها مرزهای تبلیغات جهان را جابه‌جا کرده است، آشنا باشید
  • در گام سوم نیز، انسان‌ها را به عنوان مخاطبان خود مدنظر داشته و به دنبال ایجاد یک رابطه تعاملی با آنها باشید.

برندینگ فرایندی همیشگی است که از طریق آشنایی، خلق و مدیریت دارایی‌های یک برند، مفاهیمی را شکل می‌دهد که مجموعه این مفاهیم باعث درک مخاطبان از آن نام تجاری خواهد شد.

جف بزوس: “برند شما همان چیزی است که وقتی شما در اتاق نیستید، دیگران درباره شما می‌گویند.”

اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن

اصول برندینگ؛ 8 اصل اساسی برای هر کسب و کاری

تعریفی که ما در اینجا ارائه دادیم، یعنی شکل دادن به فرایندی که از طریق آشنا کردن، خلق و مدیریت دارایی‌ها، موجب درک مفهوم برند می‌شود، کمی مبهم به نظر برسد؛ به همین دلیل در ادامه اصول برندینگ را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیایید به 8 اصل برندینگ که هر کسب و کاری باید رعایت کند نگاهی بیندازیم.

1. مخاطب خود را درک کنید

قبل از این که بتوانید برند خود را ایجاد کنید، باید مخاطب خود، این که به چه چیزی اهمیت می دهند، ارزش ها، علاقمندی ها، نقاط ضعف و این که چگونه از محصول یا خدمات شما سود خواهند برد را درک کنید.

وقتی مخاطب خود را درک کردید، می توانید اطمینان حاصل کنید آنچه به فروش می رسانید و محتوایی که برای تبلیغ آن تولید می کنید،‌ متناسب با آن هاست. این می تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل و تقویت وفاداری مشتری شود.

نکاتی برای درک مخاطب:

  • بررسی داده‌های فعلی: اگر مخاطبی دارید، از گوگل آنالتیک برای بررسی داده ‌های موجود استفاده کنید تا درک عمیق ‌تری بدست آورید.
  • پرسونای خریدار بسازید: پرسونای خریدار به شما امکان می دهد خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود را درک کنید.
  • انجام نظرسنجی: نظرسنجی ها برای به دست آوردن پاسخ های خاص به سوالات مربوط به عملکرد برند و محصول/خدمت شما عالی هستند.
  • مراقب رقبای خود باشید: بررسی کنید که آنها چه کاری را به درستی انجام می دهند، چگونه مخاطبان شما را هدف قرار داده و درگیر می کنند و مصرف کنندگان چگونه پاسخ می دهند.

2. تفاوت های خود را شناسایی کنید

در محیط کسب و کار بسیار رقابتی امروزی، شما باید مشخص کنید که چه چیزی شما را از رقبایتان متمایز می کند تا یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنید.

وجه تمایز برند شما می تواند یک جنبه یا ویژگی منحصر به فرد یا یک مزیت خاص باشد که محصول یا خدمات شما به بازار عرضه می کند و همین امر شما را از رقبا متمایز می کند. هرچه وجه تمایز بیشتری داشته باشید، مزیت رقابتی شما بهتر خواهد بود.

نکات وجه تمایز برند:

  • وجه تمایزهای شما باید واضح، مشخص، توصیفی و به زبانی باشند که مخاطب هدف شما از آن را درک کند.
  • از تست A/B استفاده کنید تا مشخص کنید کدام وجه تمایزها بین مخاطبان شما تفاوت ایجاد می کنند.

3. برند خود را تعریف کنید (آن را روی کاغذ بنویسید)

برای ایجاد یک برند موفق، چیزی فراتر از مجموعه ای از المان های جذاب برند مانند رنگ، فونت و لحن صدا نیاز است. یکی از اصول کلیدی برندینگ این است که ابتدا یک تعریف کاملا ثابت از برند خود ایجاد کنید.

تعریف برند به شما کمک می کند تا با مخاطب هدف در یک سطح شخصی تر ارتباط برقرار کنید. وقتی برند خود را تعریف کردید، می توانید هدف عمیق تر برند خود را با القای ارزش ها، شخصیت و هویت خود به آن منتقل کنید.

چگونه برند خود را تعریف کنید:

  • هدف برند: همانطور که سایمون سینک گفت: «مردم کاری که انجام می دهید را نمی خرند، بلکه دلیل انجام آن کار را می خرند.» هدف برند شما دلیلی است که شما در کسب و کار هستید و چگونه آن را به مخاطبان خود ارائه می دهید.
  • ارزش ‌ها: ارزش ‌های شما هسته برند شما هستند، چیزی که برای آن ایستاده ‌اید. و آنها باید پیام روشنی را به مخاطبان هدف شما منتقل کنند که معادل با ارزش های شماست.
  • شخصیت برند: برند شما به شخصیتی نیاز دارد که مناسب مخاطبان هدف شما باشد، درنتیجه با آنها ارتباط برقرار می کند و تعامل به وجود می آید.
  • جایگاه یابی : جایگاه یابی شما در مورد اعتقاد به چیزی است که برای مشتریان شما به همان اندازه مهم است. یک هدف مشترک که همه می توانید پشت سر آن جمع شوید و از طریق آن ارتباط برقرار کنید.
اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن

4. هویت بصری برند خود را طراحی کنید

چیزی که می بینید همان چیزی است که بدست می آورید. تصوری که بازدیدکنندگان از هویت بصری برند شما بدست می آورند اغلب احساس آن ها نسبت به برند شما را تعیین می کند.

هویت بصری هر چیزی که مخاطب هدف شما می بینید را توصیف می کند، ازجمله تصاویر محصول، اینفوگرافیک ها، لوگو و طرح کلی وبسایت و طراحی داخلی آن. این تصویری که شما انتخاب می کنید به تمایز از رقبا کمک می کند و پیام منحصر به فرد برند شما را به مخاطبان انتقال می دهد.

ایجاد یک راهنمای سبک برند که شما و دیگران می توانید از آن استفاده کنید، کمک می کند تا هویت بصری هرجایی که استفاده می شود ثابت باقی بماند و با ارزش های برند و نیازهای مصرف کننده متناسب باشد.

المان های هویت بصری:

  • لوگو: لوگو لنگر برند شماست. باید با شخصیت و ارزش های برند شما آمیخته شود. در حالی که ابزارهایی برای ساخت لوگو وجود دارند که این کار را آسان ‌تر می ‌کنند، اما بهتر است یک فرد حرفه ای را برای این کار استخدام کنید.
  • گرافیک: می تواند شامل نمادها، انیمیشن ها و تصاویر در مقیاس کامل باشد. و هر تصویر دیگری که برای تبلیغ برند شما طراحی شده است.
  • تایپوگرافی: تایپوگرافی سبک و شکل متنی است که در برند شما استفاده می شود. برای اطمینان از تطبیق پذیری و هویت بصری، یک قلم مرتبط برای لوگوی خود، یک فونت تیتر تمیز و یک فونت ساده برای محتوای خود انتخاب کنید.
  • پالت رنگ: از یک طرح رنگی برای شناسایی برند خود استفاده کنید. رنگ اول را به عنوان رنگ اصلی برند خود، رنگ دوم را برای پس زمینه و یک رنگ آکسان را برای دکمه کال تو اکشن CTA انتخاب کنید تا توجه کاربران را جلب کند.
  • تصویرسازی: فقط از تصاویری استفاده کنید که نشان دهنده شخصیت برند شما و منعکس کننده شخصیت جمعیتی مشتری شما باشد.

5. استراتژی برند خود را ایجاد کنید

با بیش از 543000 کسب و کار جدید که هر ماه باز می شوند، نمی توانید یک برند ایجاد کنید و انتظار داشته باشید که مشتریان شما را بیابند.

از انجایی که هر برند می خواهد تا حد امکان مخاطبان بیشتری را بدست آورد، رقابت بازاریابی بسیار شدید است. بنابراین، منطقی است اگر بگوییم هرچه درصد مشتریانی که در مورد شما می شنوند بیشتر باشد، احتمال دیده شدن ما در میان رقبا بیشتر خواهد بود. از این رو، یک استراتژی برند قوی یکی از اصول کلیدی برندینگ است.

یک استراتژی برند که از رویکرد بازاریابی چند کانالی استفاده می‌کند می‌تواند به شما در یافتن این مشتریان کمک کند.

نکات استراتژی برند:

  • ثبات داشته باشید: ثبات برند به پیامی که شما منتقل می کنید اشاره دارد. شما با استفاده از یک صدا در تمام کانال های بازاریابی خود، برند خود را تقویت می کنید.
  • سایت خود را بهینه کنید: بله، سئو مهم است، اما شما همچنین باید وبسایت خود را بهینه کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما جذاب است، طراحی کاربر پسند است و در یک لحظه بارگذاری می شود.
  • از رسانه‌ های اجتماعی استفاده کنید: رسانه ‌های اجتماعی برای ارتقای برند بسیار مهم هستند، زیرا به شما کمک می‌ کنند با مخاطبان خود در سطح صمیمی تری ارتباط برقرار کنید. همچنین،  می توانید از آن برای لینک سازی و هدایت ترافیک به سایت خود استفاده کنید.
  • یک وبلاگ راه اندازی کنید: وبلاگ نویسی به افزایش دیده شدن برند شما کمک می کند، رتبه بندی موتورهای جستجو را بهبود می بخشد و اعتبار برند شما را در عین افزایش دسترسی آن افزایش می دهد.

6. برند خود را حسابرسی کنید

وقتی استراتژی های برند شما فعال هستند، باید آن ها را حسابرسی کنید و مطمئن شوید که کار می کنند. حسابرسی برند شامل انجام یک تحلیل دقیق از عملکرد کلی برند است که نتایج آن به شما می گوید کارایی برند شما در بازار چقدر است.

نقاط قوت و ضعف شما برجسته می کند. همچنین، مشخص می کند که آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید یا نه.

در این مسیر به اوج می رسید و اطمینان حاصل می کند که برند و استراتژی های بازاریابی شما همواره همراستا با مصرف کنندگان هستند.

نکات حسابرسی برند:

  • از مشتریان خود سؤال کنید: مشتریان می توانند پاسخ هایی را ارائه دهند که داده ها نمی توانند. مانند اینکه خدمات مشتری شما چقدر خوب عمل می کند، تجربه کلی آنها چگونه است و چرا برند شما را انتخاب می کنند.
  • تجزیه و تحلیل وب خود را بررسی کنید: کانال های ارگانیک یا پولی خود را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که سئو و تبلیغات شما کار می کنند یا به بهینه سازی نیاز دارند. همچنین، می توانید دقیقاً ببینید که ترافیک شما از کجا می آید.
  • داده ‌های اجتماعی را مرور کنید: از ابزاری مانند Brandwatch برای درک بهتر اطلاعات دموگرافیک مشتریان خود استفاده کنید و اگر مخاطبان شما آن چیزی نیستند که فکر می‌کردید، باید پیام خود را تغییر دهید.
ثبات برند

7. ثبات را در برند خود حفظ کنید

ثبات باعث ایجاد اعتماد می شود و مصرف کنندگان قبل از خرید باید به یک برند اعتماد کنند. یک بررسی نشان داد که 81 درصد از مصرف کنندگان گفتند که برای خرید باید به یک برند اعتماد کنند (ادلمن، 2019).

وقتی استراتژی بازاریابی شما با استفاده از صدا، جلوه های بصری، پالت رنگی و یک سبک یکسان در تمامی پلتفرم ها پیامی منسجم را ارائه بدهد، مصرف کنندگان شروع به شناسایی برند شما خواهند کرد. این شناسایی موجب ایجاد اعتماد می شود و شما را از رقبا متمایز می کند.

8. رشد برند خود را زیر نظر داشته باشید

نظارت و حسابرسی برند دو چیز متفاوت هستند، اما هر دو اطمینان حاصل می کنند که برندینگ و تلاش های بازاریابی کارساز هستند و هر دو از اصول برندینگ می باشند که باید به آن ها پایبند باشید.

نظارت بر برند شامل ردیابی کانال های بازاریابی متعدد برای کشف مکان و آنچه مردم در مورد شما می گویند. اطلاعاتی که جمع آوری می کنید به شما اطلاع می دهد که مصرف کنندگان چگونه برند شما را درک می کنند و به شما می گوید که آیا تلاش های برندینگ شما در مسیر درستی قرار دارد یا خیر.

همچنین بازخوردهای ارزشمندی از مخاطبان را در اختیار شما قرار می دهد تا از انتقادهای منفی نیز آگاه باشید و قبل از این که همه گیر شوند، بتوانید به آن ها واکنش درست نشان دهید.

نکات نظارت بر برند:

شما نمی توانید همه جا حضور داشته باشید و هر منشن برند را بررسی کنید؛ این امکان پذیر نیست و داده های شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در عوض، باید بر کانال هایی نظارت داشته باشید که فعالانه از ان ها برای تبلیغ برند خود استفاده می کنید. یک یا دو مورد را انتخاب کنید که کانون شایعات هستند.

کانال های اصلی خود را اولویت بندی کنید:

  • پلتفرم های رسانه های اجتماعی
  • انجمن های آنلاین
  • سایت های بررسی آنلاین
  • رسانه خبری آنلاین
اصول برندینگ چیست؛ دلیل اهمیت و 8 اصل اساسی آن

چرا برندسازی برای کسب‌ و کارها مهم است؟

در اینکه برندینگ و ساختن نام تجاری برای کسب‌وکار اهمیت دارد، شکی نیست. در دنیای امروز که در هر صنعتی شاهد شکل‌گیری کسب‌وکارهای متعدد هستیم، آن چیزی که می‌تواند به رشد یک کسب‌وکار کمک کند، شناساندن درست هویت برند است.

البته فرایند برندسازی هر اندازه که مهم باشد، اگر درست و به‌موقع انجام نشود، آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز در پی خواهد داشت.

برندسازی در درجه اول باعث بالاتر رفتن درک مخاطبان از نام تجاری شما می‌شود و در نتیجه ارزش برند شما را بالاتر می‌برد.

در اینجا ممکن است در ذهن برخی از افراد این شبهه ایجاد شود که برندینگ یعنی تکنیک‌های گران‌قیمت بازاریابی که فقط برای برندهای بزرگ و شناخته شده کاربرد دارد! اما باید به شما بگوییم که این تصور اشتباه است.

هر کسب‌وکاری، چه بزرگ باشد و چه کوچک، باید هویت برند خود را در دایره مخاطبانش شکل داده و تقویت کند، فرقی نمی‌کند که شما یک سوپرمارکت کوچک در محل زندگی‌تان داشته باشید یا صاحب یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای باشید، در هر دو صورت باید بتوانید مخاطبان خود را در نظر گرفته و طبق قانون ( شناسایی، ایجاد و مدیریت ) برند خود را ایجاد کرده و به صورت دائمی آن را مدیریت کنید.

بالا بردن ارزش کسب‌وکار، دستیابی به مشتریان جدید و رضایت درون‌سازمانی، سه دلیل مهمی است که هر کسب‌وکاری باید به فکر ساختن برند خود باشد.

1- افزایش ارزش کسب‌وکار

یکی از مهم‌ترین مزایایی که برندسازی برای کسب‌وکارها دارد، تقویت ارزش تجاری آنهاست. هر صنعتی با توجه به برندهای مشهور و شناخته‌ شده‌ای که در دل آن به وجود می‌آیند، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین هر اندازه بتوانید هویت برند خود را بهتر در ذهن مخاطبان جا بیندازید، به کسب‌وکار خود و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، ارزش بیشتری بخشیده‌اید.

2- دستیابی به مشتریان جدید

همانطور که گفته شد، یکی از اصول برندسازی در نظر گرفتن این نکته است که برند یک کسب‌وکار تنها برای مشتریانش ساخته نمی‌شود؛ بلکه طیف گسترده‌تری را در نظر دارد. اگر بتوانید درک مثبت و شناخته شده‌ای از یک برند ایجاد کنید، تبلیغات دهان به دهان کار خود را خواهد کرد و به تدریج گروه مشتریان‌تان گسترده‌تر خواهد شد.

3- رضایت درون‌سازمانی

در اصول برندینگ گفتیم که حتی کارمندان یک شرکت را هم باید در نظر گرفت. طبیعتا افرادی که در سازمان‌هایی شناخته شده‌تر کار می‌کنند، رضایت بیشتری دارند و از شهرت برند سازمان خود احساس غرور و رضایت می‌کنند. هنگامی که منابع انسانی یک سازمان نسبت به آن رضایت داشته باشند، سعی می‌کنند عملکرد بهتری از خود نشان داده و در راستای تقویت بیشتر نام تجاری سازمان خود تلاش کنند..

کلام آخر

برندینگ می تواند پیچیده باشد. با پیروی از این 8 اصل برندینگ، اولین قدم های کلیدی را در مسیر موفقیت برداشته اید. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که هر کاری که می کنید، تمام نکات و استراتژی هایی که رعایت می کنید، به نیازهای خاص کسب و کار خود توجه داشته باشید. رعایت اصول برندینگ و تنظیم آن ها با نیازهای خاص برند باعث می شود تا در بازار رقابتی امروز متمایز شوید.

آیا برای شروع آماده هستید؟

دیجیتال مارکتینگ برای ساخت یک کسب و کار موفق الزامی است. فرقی نمی کند که می خواهید برند خود را گسترش دهید یا فروش را بیشتر کنید، هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد.

با درک آنچه در فضای دیجیتال رخ می دهد، می توانید از آن بهره ببرید و آینده هر کسب و کاری را تضمین کنید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغاتی مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب، تبلیغات در گوگل و تبلیغات موبایلی. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : marketing-insider

بیشتر بخوانید :

کهن الگوی برند (آرکی‌تایپ برند) چیست؟ و انواع آن کدام است؟

چطور داستان برند(brand story) خودمان را بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید