×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده چیست
تاریخ انتشار : 06 مرداد 1401 زمان مطالعه : 5 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده چیست

تاثیر تبلیغات بر رفتار مصرف‌کننده چیست

همه ما متفاوت هستیم، اما در بسیاری از موارد مغز ما مستعد واکنش های مشابه است. درک این ظرافت‌ها در ذهن انسان می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا راه‌های خلاقانه‌ای پیدا کند تا از نظر اخلاقی خریداران بیشتری را به سمت گفتن «بله» سوق دهد.

پس بهتر است پیش از شروع هر تبلیغاتی وقت بگذارید و بدانید که تبلیغات چه تاثیری بر ذهن مخاطبان می‌گذارد و کدام تبلیغات می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند.

تحلیل‌های بسیاری درباره تبلیغات وجود دارد و شما می‌توانید با یادگیری آنها جهش خوبی برای پیدا کردن مشتری در کسب و کارتان داشته باشید. البته بهتر است در این راه تنها نباشید و از مشاوران تبلیغات کمک بگیرید تا راه خطا را ببندید و زمان و پول را خود را از دست ندهید.

به مشتری برچسب بزنید

تحقیقات رفتار مصرف کننده نشان داده است که افراد برچسب زدن را دوست دارند و در صورت احساس مشارکت بیشتر تمایل به مشارکت دارند. مغز ما به دنبال حفظ حس تعلق است حتی اگر این حس مصنوعی باشد.

ما به قدری از سازگاری لذت می‌بریم که حتی اگر به ما گفته شود که عضوی از یک گروه هستیم، ما را پذیراتر از پیام آن می‌کند. از برچسب زدن به مشتریان خود نترسید. مردم دوست دارند بخشی از گروه‌هایی باشند که به نوعی کیفیت یا سطح موقعیت برتر دلالت دارند که مورد تایید آنهاست.

حتی زمانی که دلیل مصنوعی به آنها داده شود، مردم تمایل دارند دست به اقدامی بزنند تا احساس کنند متعلق به یک گروه هستند.

نقاط قوت را با اعتراف به کاستی‌ها برجسته کنید

به نظر شما ایده خوبی است که به اشتباهات خود اعتراف کنید؟ مردم شما را واقعی می‌خواهند یا غیرواقعی؟ تحقیقات رفتار مصرف کننده از روانشناس اجتماعی فیونا لی نشان می‌دهد که اعتراف به کاستی‌ها، راهی عالی برای برجسته کردن همزمان نقاط قوت شماست.

مطالعه لی با هدف اندازه‌گیری تأثیرات پذیرش اشتباهات و خطاها و چگونگی تاثیر این اقدامات بر قیمت سهام انجام شد. آزمایش‌کنندگان یکی از دو گزارش ساختگی شرکت را خواندند. هر دو گزارش دلایلی را ذکر کردند که چرا شرکت در سال گذشته عملکرد ضعیفی داشته است.

گزارش اول بر تصمیمات استراتژیک تاکید داشت. مورد دوم بر رویدادهای خارجی (مانند اقتصاد، رقابت و غیره) تاکید داشت. آزمودنی‌ها شرکت اول را بسیار مطلوب‌تر از شرکت دوم دیدند.

اعتراف به کاستی‌ها در زمینه‌هایی مانند تفکر استراتژیک نشان داد که شرکت علی‌رغم ایراداتشان همچنان کنترل را در دست دارد.

 فوریت؛ ترفندی قدیمی اما راه‌گشا

ایجاد حس فوریت در نسخه خود یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای تبلیغات است و هنوز هم یکی از هوشمندانه‌ترین ترفندها است.

«کمیابی» یکی از مواردی است که مردم را به شدت به خرید تشویق می‌کند و سایت‌های فروش بسیاری هستند که این شیوه را به کار می‌گیرند و توانسته‌اند فروش خود را روز به روز بیشتر کنند. نمونه‌های ایرانی آن در زمینه فروش لباس وجود دارد که در دقایق ابتدایی فروش، اتمام آن را اعلام می‌کند.

تحریک فوری

چیزهای کمی وجود دارد که مغز ما بیشتر از تحریک فوری دوست دارد. تحقیقات نشان داده است که لذت آنی چنان نیروی قدرتمندی است که توانایی کنترل در برابر آن، شاخص بزرگی برای دستیابی به موفقیت است.

کلماتی مانند «فوری»، «بلافاصله» یا حتی «سریع» به‌عنوان کلید فعالیت میان مغز شناخته شده‌اند که ما را مستعد خرید می‌کند. در واقع، به غیر از کلمات “رایگان” و “جدید”، “فورا” ممکن است متقاعدکننده‌ترین کلمه‌ای باشد که می‌توانید در نسخه خود پیاده سازی کنید.

اگر کالاهای دیجیتال نمی فروشید، به جای آن از کلماتی مانند «سریع» استفاده کنید. محققان خاطرنشان کرده‌اند که کلید این کلمات این است که به ما امکان می‌دهند مشکل خود را به سرعت حل کنیم.

اگر بدانیم معضل ما فورا حل می‌شود، هر نقطه دردی که به دنبال رفع آن با خرید چیزی هستیم، بسیار جذاب تر می‌شود. چندین مطالعه MRI، از جمله اعتیاد به نیکوتین، نشان داده است که قشر پیشانی ما زمانی که به انتظار چیزی فکر می‌کنیم بسیار فعال است.

از سوی دیگر، مغز میانی ما زمانی روشن می‌شود که به دریافت فوری چیزی فکر می‌کنیم و این همان چیزی است که می‌خواهیم آن را در تبلیغات روشن کنیم.

 ایجاد یک رقیب (یا دشمن)

در دنیای تجارت، ارتباطات معنادار، برای موفقیت شما مهم است. یک برند رقیب برای خود بسازید. میان تمامی برندهای معروف دنیا رقابت وجود دارد.

بنز و بی ام دبلیو، اپل و سامسونگ، بوئینگ و ایرباس، دموکرات ها و جمهوری خواهان.. این موارد اتفاقی نیست و برنامه‌ای برای آن ریخته شده است. چرا که مشتریان زمانی که در یک دوگانه قرار می‌گیرند، راحت‌تر دست به انتخاب می‌زنند و حس تعلقی به آن  برند و هوادارانش پیدا می‌کنند.

وکیل مدافع شیطان باشید

به یک وکیل دستور داده شد که وکیل شیطان برای کسانی باشد که به عنوان قدیس معرفی می‌شوند و کار آنها یافتن دلایل و استدلال‌هایی بود که نشان می‌داد چرا این شخص نباید قدیس شود تا یک روند عینی‌تر قدیس‌سازی ایجاد شود.

دنیای بازاریابی درس مهمی برای آموختن از این فرآیند دارد. وقتی مردم با کسی روبرو می شوند که به نظر می‌رسد واقعا با موضع آنها مخالف است، شروع به تلاش برای درک دیدگاه آنها می‌کنند.

برای بازاریابان نقش مدافع شیطان در مورد کاستی‌های بالقوه محصولات خود این در واقع می‌تواند تلاش‌های متقاعد کننده شما را افزایش دهد زیرا مردم قبل از خرید به نگرانی‌های خود توجه می‌کنند.

برای تبلیغات کارساز چه باید کرد؟

مواردی که گفته شد تنها قسمت کوچکی از ترفندهای تبلیغاتی است که ذهن مخاطب و مشتریان را بدون این که حتی نسبت به آن آگاهی داشته باشند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما تنها با خبر بودن و آگاهی از روش‌های تبلیغاتی نمی‌تواند برای یک برند و کسب و کار کافی باشد. برای تبلیغات در سایت‌ها  نیاز به دانش فنی، تجربه و آنالیز است.

علاوه بر این باید حساسیت خاصی برای انتخاب مشاوران و آژانس‌های تبلیغاتی داشته باشید. اما تبلیغات خود را به چه آژانس تبلیغاتی باید سپرد؟ آژانس‌های تبلیغاتی خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • 1. آژانس‌های تبلیغاتی خود را به روز نگه می‌دارند
  • 2. آموزش ترفندهای جدید از آژانس‌های تبلیغاتی جدایی ناپذیر است
  • 3. مهارت‌های تحلیلی قوی دارند
  • 4. با تجربه و اعتماد به نفس عمل می‌کنند
  • 5. کار را تیمی انجام می‌دهد

تبلیغات عملکردی تخصصی است که با شناسایی و هدایت سرنخ‌ها و تعامل با مشتری به بهترین خروجی می‌رسد. همچنین شرکت‌های تبلیغاتی مسئول هدایت مسیر استراتژیک کانال‌های بازاریابی مختلف هستند.

در نهایت، آنها باید قبل از اجرای هر نوع کمپین، در رهبری و هدایت یک استراتژی مطمئن باشند. یادتان نرود که برای تبلیغات یک بار هزینه کنید و کار را به کسانی بسپارید که در این زمینه تخصص و تجربه دارند.

کارشناسان ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت آماده مشاوره دادن به شما هستند.تا بهترین بازخورد را داشته باشید. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

چگونه شرکت خود را در اینترنت تبلیغ کنیم؟

آژانس تبلیغاتی چیست و وظایف آن در قبال مشتری

دیدگاهتان را بنویسید