×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بهینه‌ سازی نرخ تبدیل در وب سایت و راهکارهای افزایش آن
تاریخ انتشار : 01 مرداد 1401 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : پرستو بیرانوند

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل در وب سایت و راهکارهای افزایش آن

بهینه‌ سازی نرخ تبدیل در وب سایت و راهکارهای افزایش آن

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که وارد یک وب سایت شوید و بلافاصله احساس سردرگمی کنید؟ نقشه راهی برای شما وجود نداشته باشد و آن­‌قدر گیج شوید که ندانید در این سایت چه چیزی فروخته می­‌شود یا چه محصولی ارائه می­­‌دهد؟

این تجربه کاربری وحشتناک نتیجه یک استراتژی ضعیف یا فقدان استراتژی است که مشتریان و کاربران خود را سردرگم می­‌کند در حالی که توانسته آنها را به وب­ سایت خود بکشاند.

طبیعی است اگر می­‌خواهید شرکت شما در بازار مدرن موفق باشد، باید یک وب سایت حرفه‌ای با دانش خوبی از نرخ تبدیل وب سایت داشته باشید. این نشان دهنده برند شما است و با حمایت از تمام تلاش­‌های بازاریابی دیجیتال، به عنوان ستون فقرات کسب و کار شما عمل می­‌کند.

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) چیست

بیایید یک فروشگاه خرده فروشی را تصور کنیم. افراد زیادی در کنار فروشگاه قدم می­‌زنند. عده‌­ای وارد فروشگاه می­‌شوند و چند نفر چیزی می­‌خرند.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل فرآیندی برای ترغیب افراد بیشتری در فروشگاه به خرید چیزی است. برای فروشگاه خرده‌فروشی ما، این به معنای تبدیل شخصی در حال مرور در فروشگاه به شخصی است که از فروشگاه خارج می‌شود و با خرید آن را ترک می‌کند.

امروزه تیم‌­های بازاریابی بر جذب ترافیک بیشتر به وب سایت خود متمرکز شده‌اند. آنها امیدوارند بازدیدکنندگان به سایت بیایند و مشتری شوند. اگر مشتریان بیشتری می­‌خواهند، معمولا هزینه بیشتری برای تبلیغات دیجیتال می­‌کنند و محتوای بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می­‌کنند.

که این اقدام مسلما باعث می­‌شود که افراد بیشتری به سایت بیایند. اما یک تاکتیک بسیار مهم وجود دارد که می­‌تواند تمام این تلاش ها را ارتقا دهد. تعداد کمی از تیم‌های بازاریابی بر این ابزار تمرکز می‌کنند، اما می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا تمام تلاش‌های بازاریابی موجود خود را تقویت کنند و موفقیت و رشد طولانی‌مدت و تکرارپذیری را ایجاد کنند.

این تاکتیک؛ بهینه سازی نرخ تبدیل یا همان CRO است. به زبان ساده شما باید یاد بگیرید چگونه کاربرانی که وارد سایت می‌شوند را در سایت نگه دارید. برای محاسبه نرخ تبدیل می‌توانید از این فرمول ساده استفاده کنید:

نرخ تبدیل = تعداد دستاوردهای هدف (تقسیم بر) بازدیدکنندگان

بهینه سازی نرخ تبدیل به چه کار می‌­آید؟

اما چگونه می­‌توانید نرخ تبدیل خود را بالا ببرید. ابتدا بدانید، نرخ تبدیل تعداد دفعاتی است که بازدیدکننده هدف تعیین شده شما برای وب سایت را انجام می‌دهد که با تقسیم بر کل ترافیک وب­ سایت می­‌توان به میزان آن دست پیدا کرد.

برای مثال برای فروشگاه خرده‌فروشی مد نظر ما، نرخ تبدیل 20٪ به این معنی است که از هر 5 نفری که به فروشگاه می‌آیند، 1 نفر چیزی می‌خرد. به معنای دیگر بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) فرآیند سیستماتیک افزایش درصد بازدیدکنندگانی است که اقدام مورد نظر را انجام می‌دهند.

ممکن است در فروشگاه خرده‌فروشی، بخواهیم افراد بیشتری را ببینیم که فروشگاه را رصد می‌کنند، خرید هم انجام دهند. ما می‌توانیم از بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنیم تا بفهمیم چرا آنها خرید نمی‌کنند. شاید آنها در یافتن محصولی متناسب با نیازهایشان مشکل دارند یا شاید در مورد نحوه عملکرد محصول سوالاتی داشته باشند.

با پرداختن به این نیازها، ممکن است افراد بیشتری را وادار به خرید در فروشگاه کنیم و شاهد افزایش نرخ تبدیل باشیم. ممکن است ببینیم که از هر 4 نفر 1 نفر با ایجاد بهبودهای سیستماتیک در تجربه فروشگاه چیزی را خریداری می­‌کنند.

این فرآیند شامل درک اینکه بازدیدکنندگان چگونه وارد سایت شما می‌شوند و در سایت شما حرکت می‌کنند، چه اقداماتی انجام می‌دهند (و انجام نمی‌دهند)، و چه چیزی آنها را از انجام اقدامات مورد نظر در وب‌سایت شما باز می‌دارد.

نرخ تبدیل در تبلیغات و راهکارهای افزایش و بهینه‌ سازی آن
مزایای استفاده از CRO

مزایای استفاده از بهینه سازی نرخ تبدیل CRO

این توصیه را فراموش نکنید که هر کسی که یک وب سایت دارد بهتر است از بهینه­‌سازی نرخ تبدیل استفاده کند و نتایج مطلوبی را به دست خواهد آمد.

با افزایش درصد بازدیدکنندگانی که خرید می­‌کنند، می­‌توانید بدون صرف هزینه بیشتر برای تبلیغات یا بازاریابی، درآمد بیشتری کسب کنید. ممکن است یک بودجه بازاریابی ماهانه برای حفظ حجم ترافیک خود داشته باشید.

ممکن است بازاریابی، محتوا یا رسانه‌های اجتماعی پولی داشته باشید. در هر صورت، ترافیک هزینه دارد. با استفاده از بهینه‌سازی نرخ تبدیل، مشتریان بیشتری را از همان مقدار مصرف ترافیک دریافت خواهید کرد و هزینه‌های جذب به ازای هر مشتری کاهش پیدا می­‌کند.

بهینه سازی نرخ تبدیل CRO از چه راهی ممکن است؟

برای بهینه سازی، باید بدانید که مشتریان کجا می‌روند و چه عناصری نیاز به بهینه سازی دارند. این داده ها سنگ بنای هر برنامه موفق CRO است.

گام اول: مشتری را شناسایی کنید

شما باید مشتری خود را بشناسید. مشتری ایده آل شما برای چیزی که می‌فروشید کیست؟ مشتری شما هنگام خرید محصول شما به دنبال چه مزایای خاصی است؟ با شناخت مشتری خود، می توانید محصول خود را بهتر ارائه دهید و چگونه نیازهای آنها را برطرف می­‌کند. هنگام ایجاد تغییرات در وب سایت خود، می­‌خواهید تصور کنید که این مشتری هستید.

گام دوم: مشتریان کجا می­‌روند

هنگامی که مشتری خود را شناختید، باید اطلاعات دقیق در مورد نحوه تعامل کاربران با وب سایت خود را بدانید. برای کسب این اطلاعات می‌­توانید از  پلتفرم تجزیه و تحلیل وب مانند: گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)  استفاده کنید.

شما می‌توانید از تجزیه و تحلیل برای درک سفر مشتری در وب سایت استفاده کنید. افراد از کجا وارد وب سایت شما می‌شوند؟ وقتی در سایت قرار می­‌گیرند با چه صفحاتی تعامل دارند؟ از چه مرورگرها یا دستگاه‌هایی استفاده می­‌کنند؟

گام سوم: چرا مشتریان سایت شما را ترک می­‌کنند؟

پس از دانستن اینکه بازدیدکنندگان چگونه با سایت شما تعامل می­‌کنند، باید بدانید چرا شما را ترک می­‌کنند؟ برای جمع آوری داده­‌های کیفی باید از تحقیقات کاربر استفاده کنید. شما باید به جای حل هر نقطه درد برای هر نوع فردی، روی کاربر/شخصیت ایده آل خود تمرکز کنید.

نرخ تبدیل در تبلیغات و راهکارهای افزایش و بهینه‌ سازی آن

گام چهارم: آزمایش کنید

با تمام داده‌­های مهمی که در سه مرحله پیش به دست آوردید، شما شروع به توسعه ایده‌­هایی برای رفع نیازهای مشتری از طریق وب سایت خود خواهید کرد. هنگامی که تصمیم گرفتید چه چیزی را آزمایش کنید، می­‌توانید با تست و آزمایش به کارآمد بودن ایده خود پی ببرید.

در CRO این نکته­‌ها را فراموش نکنید:

  • از رقبا کپی نکنید
  • به تجربه مشتری دقت کنید
  • ایده تولید کنید
  • خلاقیت را تمرین کنید
  • ایده­‌های خود را ارزیابی کنید
  • با زبان ساده کار خود را بیان کنید

آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با داشتن بهترین رسانه های ایرانی در کنار شماست تا بتوانید به راحتی در هر جایی تبلیغات با کیفیت و با نرخ تبدیل بالا داشته باشید. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید