×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 7 روش تارگتینگ در تبلیغات آنلاین
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1396 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

7 روش تارگتینگ در تبلیغات آنلاین

7 روش تارگتینگ در تبلیغات آنلاین

انتخاب مخاطبان مناسب، کلید اصلی در تبلیغات آنلاین است و می‌شود گفت حدود 90% موفقیت کمپین تبلیغاتی شما به آن بستگی داد. با وجود سیستم های بیشمار تعقیب آنلاین رفتار مشتری، راههای تعاملی آنها، عادت‌های خریدشان و … متغیرهای بیشماری برای  تارگتینگ  مشتری  پیش‌روی بازاریابان دیجیتال است.

اما یک تبلیغات هدفمند چیست؟ تبلیغی است که مرتبط‌تر، قانع‌کننده‌تر و دارای ظرافت بیشتری باشد. اما ابزارهایی که ما این روزها در اختیار داریم چه چیزهایی هستند؟ با توجه به آخرین مقاله‌ای که بنیاد تحقیقات تبلیغات (  Advertising Research Foundation ) منتشر کرده، در آن به 7 متد اشاره شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تارگتینگ در فضای آنلاین

7روش تارگتینگ مشتری:

1- تارگتینگ جمعیتی:

رویکردی قدیمی و آشنا که تارگتینگ مشتری را بر اساس جنسیت، سن، محل زندگی، و تعداد افراد خانوار انجام می‌دهد. این متد با توجه به مزایایش برای دسته بندی گسترده محصولات همیشه وجود دارد. بررسی محصولات با این متد ساده‌تر است و هزینه کمتری نسبت به تعقیب جداگانه رفتار هر خرید دارد.

2- تارگتینگ محتوایی:

در این متد آگهی‌ها بر روی سایت‌هایی که از نظر محتوایی به محصول موردتبلیغ مرتبطند قرار می‌گیرند. برای مثال تبلیغ‌های مربوط به رژیم غذایی بر روی سایت‌های سلامتی قرار می‌گیرند و و آگهی‌های مالی بر روی سایت‌های تجاری و اقتصادی. هدفگیری محتوایی خریداران را در زمانی که دارند به آن محصول یا موضوعات مرتبط به آن فکر می‌کنند جذب می‌کند.

با توجه به این نکته که خریداران( چه بالقوه و چه بالفعل) در حالت فعالشان جذب می‌شوند، انتخاب سایت‌های باکیفیت، با مطالب مرتبط و جذاب اهمیت زیادی می‌یابد تا موجب موفقیت کمپین شما گردد. اعتبار سایت نیز بویژه زمانیکه قرار است خرید و فروش بصورت آفلاین صورت گیرد بسیار مهم است. بنابراین این مسئله‌ یکی از اصول کلیدی است که باید در برندینگ خودتان لحاظ کنید.

همچنین، اگر شما قصد ایجاد یک جامعه‌ای از مشتریان حول محصول خود را دارید، داشتن گروهی از سایت‌های مورداعتماد و باکیفیت، دایره‌ی نفوذ شما را حتی در میان مشتریان خودتان هم افزایش می‌دهد.

3- تارگتینگ رفتاری:

پرطرفدارترین و بحث‌برانگیزترین متد هدفگیری این روزهاست. این متد به تبلیغ‌کننده ها اجازه می‌دهد تا سایت‌هایی که مخاطب به آنها سرمی‌زند را از طریق کوکی‌ها شناسایی کنند و براساس مدل‌ها و الگوهای رفتاری آنها، در مراجعات بعدی آنها را هدف قرار دهند.

تبلیغ‌دهندگان از این مدل استفاده می‌کنند تا تبلیغات مرتبط را به یک شخص در سایت‌های مختلف نمایش دهند. انجام هدفگیری رفتاری از هدفگیری محتوایی ارزان‌تر است، شما از جهت‌های مختلفی می‌توانید به مخاطب یکسان دست پیدا کنید.

4-تارگتینگ جغرافیایی:

این متد بویژه برای کسب‌وکارهای محلی که می‌خواهند بر روی جستجوهای محلی برای محصول یا خدمات سرمایه‌گذاری کنند بسیار قدرتمند است. بازار تعیین شده، کدهای منطقه‌ای، محدوده‌های زمانی، مختصات GPS، و پروتکل‌های IP، برخی از قابلیت‌های هدفگیری جغرافیایی را ممکن می‌سازند و به بازاریابان اجازه می‌دهند که دسترسی خود را به حداکثر برسانند. علاوه براین، فرستادن خریداران به نزدیکترین فروشگاه برای خرید، همیشه منجر به خرید‌های اضافه نیز می‌گردد.

5- تارگتینگ زمان مشخصی از روز:

این متد از رسانه‌های سنتی مثل رادیو و تلویزیون که در زمان‌های خاص، به مخاطب خاصی دست پیدا می‌کنند به تبلیغات آنلاین راه پیدا کرده است. هدفگیری زمانی با توجه به اندازه‌ی مخاطبان و مختصات آنها می‌تواند متفاوت و بسیار مقرون به صرفه باشد زیرا شما پیامتان را در بهترین زمان به بیشترین مخاطبانی که می‌خواهند آن را بشنوند یا ببینند می‌رسانید.

اما استفاده از اینترنت در طول روز متفاوت است با توجه به درصد بالای افرادی که در طول ساعات کاری به اینترنت سر می‌زنند و خرید می کنند! طبق آمار Emarketer، 31% افراد وقتی سرکار هستند آنلاین خرید می‌کنند، و اگر شما در این ساعاتی که افراد بیشتر درگیر خرید هستند جزئیات و اطلاعات بیشتری از محصولتان به آنها ارائه بدهید، برگ برنده با شماست.

تارگتینگ بر اساس زمان

6- روش تارگتینگ وابستگی:

این متد اشاره به دستیابی به سایت‌های موردعلاقه مشتریان ( معمولا مرتبط با سرگرمی‌ها و دلبستگی‌ها) دارد که مرتب مورد بازدید آنها قرار می‌گیرد. این کاربران زمان زیادی را روی این سایت‌ها می‌گذرانند، محتوای این سایت‌ها بیشتر برایشان مطلوب است ، آگهی‌های آنها را بیشتر می‌بینند و راحتتر خرید می‌کنند. اگر شما سایتی را دوست دارید که هر روز به آن سرمی‌زنید، با نگاه بازتری تبلیغات آن را هم می‌بینید و جذب آن می‌شوید. این متد به ویژه برای جا انداختن برند شما بسیار کارآمد است.

7- روش تارگتینگ براساس دسته‌بندی خرید:

این متد جدیدی است که داده‌های رفتار آنلاین را با خرید ادغام می‌کند. این شیوه بسیار کارآمد است، اما هزینه‌ی زیادی دارد زیرا شما باید پایگاههای داده‌ها را برای بازارهای مشخص خود تعریف کنید. کمپانی‌هایی نظیر Nielsen تلاش می‌کنند پروفایلهایی از کابران «کِرم اصلاح سنگین» و «خریداران شام‌های کم کربوهیدرات» ایجاد کنند و آن را در مقابل الگوهای رفتار آنلاینشان قرار دهند تا بتوانند خرید بعدی آنها را از میان دسته‌بندی محصولات پیش‌بینی کنند.
با وجود  این متدها، بازاریابان حقیقیتاً توانایی این را دارند که درست‌ترین پیام را در مناسب‌ترین زمان به مناسب‌ترین مخاطبان برسانند، حتی زمانیکه اطلاعاتشان کافی نیست. به جرات می‌توان گفت که با این متدها شما می‌توانید کسب‌و‌کار خودتان را رونق ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید