×
صفحه اصلی تبلیغات تبلیغات اینترنتی چیست و انواع تبلیغات اینترنتی در ایران
تاریخ انتشار : 30 خرداد 1401 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

تبلیغات اینترنتی چیست و انواع تبلیغات اینترنتی در ایران

تبلیغات اینترنتی چیست و انواع تبلیغات اینترنتی در ایران

صبح که از خواب بیدار می­‌شوید و گوشی تلفن همراهتان را به اینترنت وصل می­‌کنید وارد دنیایی دیگر می‌شوید. دنیایی که اگر هشیار نباشید و به موقع از آن جدا نشوید، می­‌تواند ساعت‌­ها و حتی کل روز شما را درگیر خود کند.

شاید به این فکر کنید که فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و وب­سایت‌­های مختلفی که از آنها استفاده می‌کنید، چرا به شما خدماتی رایگان می‌دهند و کسب درآمد آنها از چه راهی است؟ حالا اگر باز هم به این رسانه‌­ها دقت کنید، متوجه تبلیغات بسیاری در این بسترها می‌شوید که به آن تبلیغات اینترنتی یا تبلیغات آنلاین می­‌گویند. تبلیغاتی که هر لحظه در زندگی مردم حضور دارد و کسب و کاری وجود ندارد که خود را بی­‌نیاز از آنها تعریف کند.

تبلیغات اینترنتی از کجا شروع شد؟

شاید تا چندین سال پیش زندگی مردم در کشورها و شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوت بسیاری داشت اما حالا می‌­توان الگوها مصرف و نزدیک شدن تجربه زیسته مردم در سراسر جهان را مشاهده کرد و بدون شک یکی از عوامل تاثیرگذار در این موضوع، تبلیغات اینترنتی است. تبلیغات اینترنتی استفاده کردن از ابزارهایی است که بتواند در بستر اینترنت پیام­‌های هدفمند و مشخص شده را بدون محدودیت به سراسر دنیا ارسال کند.

دهه ۹۰ میلادی شروع انقلابی نرم در سراسر جهان بود. در این دهه بود که سروکله کامپیوترهای شخصی در خانه‌ها پیدا و استفاده مردم از اینترنت شروع شد. دورانی که پس از بحران اقتصادی دهه 80 میلادی شکل گرفته بود و آرام آرام تبلیغات اینترنتی در کنار تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و رسانه­‌های چاپی مانند روزنامه­‌ها و تراکت‌­ها جای خود را پیدا کرد و امروزه به اصلی­‌ترین روش­ بازیابی تبدیل شده است.

انواع تبلیغات اینترنتی در ایران

تبلیغات اینترنتی یا آنلاین گستردگی و تنوع بسیاری دارد و این تنوع کار را برای فروش و معرفی محصولات و خدمات سخت کرده است و باید با هوشمندی از آن استفاده کرد تا بهترین نتیجه را گرفت. از طرفی دیگر تبلیغات اینترنتی این فرصت را ایجاد می­‌کند که بهترین استفاده را از تبلیغات داشت و هدفمند آن را انجام داد. ادامه متن را بخوانید تا بدانید در ایران بیشتر از کدام روش­‌های تبلیغاتی استفاده می­‌شود.

تبلیغات اینترنتی چیست و انواع تبلیغات اینترنتی در ایران

تبلیغات ویدئویی

روزگاری متن و نوشتار حرف اول را در تاثیرگذاری بر مردم می­‌زد اما مدت­‌هاست که ویدئوها و تصاویر بازیگر اصلی در حوزه تبلیغات شده‌­اند و هر چه ویدئو خلاقانه­‌تر باشد، می­‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و با نمایش چند ثانیه تصویر، می­‌توانید محصول یا سرویسی که ارائه می­‌دهید را معرفی کنید و برای همیشه در اذهان بمانید.

تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی

بسیاری از مردم برای جست­‌وجو و کسب اطلاعات ممکن است از گوگل استفاده نکنند اما به سراغ تبلیغات در شبکه­‌های اجتماعی بروند. اینستاگرام و تلگرام پیش از فیلتر شدن از جمله شبکه­‌های اجتماعی در ایران بودند که اقبال بیشتری از سمت مردم به آنها شده بود و هم­چنان اینستاگرام در صدر شبکه­‌های اجتماعی قرار دارد که ایرانیان از آن استفاده می­‌کنند و به همین دلیل برای انجام تبلیغات بسیار مورد توجه و مهم و ضروری است. تبلیغات در تمامی شبکه­‌های اجتماعی اینستاگرام، توئیتر، فیس­بوک، لینکدین، واتساپ و تلگرام، امتیازهایی دارد که می­‌توان به وسیله آنها به شناخت درستی از مخاطب رسید و تبلیغات هدفمند را اجرایی کرد.

تبلیغات بنری

در گوشه و کنار وب­سایت­‌های مختلف تصویرهای چشمک زن یا ثابتی هستند که حواس شما را به خود جلب می­‌کنند. این تصاویر ممکن است متحرک یا گیف (GIF)، انیمیشن یا ثابت باشند که به آنها تبلیغات بنری می­‌گویند و اندازه آن با توجه به محل قرار گرفتن در سایت یا اپلیکیشن تغییر پیدا می­‌کند. در تبلیغات بنری شما می­‌توانید با توجه به میزان کلیک متوجه شوید چند کاربر تبلیغات شما را دیده‌­اند. در دنیا گوگل ادز  (GoogleAds) بزرگترین سیستم تبلیغاتی بنری را دارد. 

تبلیغات صوتی و متنی

تبلیغات صوتی را از رادیو شنیده‌­اید و اکنون می­‌توان برای انجام آن از پادکست‌­ها و رادیوهای اینترتی استفاده کرد. از طرفی تبلیغات متنی هنوز کاربرد دارد و در نسخه دیجیتال رسانه­‌های معتبر به عنوان رپورتاژ منتشر می­‌شود. 

تبلیغات ایمیلی

فرستادن ایمیل برای مخاطبان راهی دیگر برای تبلیغات اینترنتی است. استفاده از این روش می­‌تواند مفید و نتیجه‌بخش باشد به شرطی که هوشمندانه و به موقع از این ابزار استفاده کنید. یکی از مزایای تیلیغات ایمیلی این است که مخاطب شما را فراموش نخواهد کرد.

تبلیغات همسان (Native Ads)

تبلیغات همسان در در زمانی روی کار آمد که مردم از حجم تبلیغات زیاد خسته شدند در تبلیغات همسان بدون این که مشخص باشد محتوا برای تبلیغات است به مخاطب نشان داده می­‌شود و برای مخاطب نیز این محتوا جذاب­‌تر است. در این نوع تبلیغ اینترنتی محتوای متنی و تصویری با دیگر محتوا یک شکل است.

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

پوش نوتیفیکیشن به این شکل عمل می­‌کند که مخاطب سایت یا اپلیکیشن در بالای مرورگر یا گوشی تلفن همراه خود نوتیف یا پیام دریافت می‌کند. یکی از امتیازهای این شیوه تبلیغات اینترنتی به نسبت دیگر شیوه‌­ها، شخصی­‌سازی تبلیغات است و مخاطب، خود اجازه دریافت پیام و تبلیغات را می­‌دهد. 

تبلیغات اینترنتی چیست و انواع تبلیغات اینترنتی در ایران

چرا از تبلیغات اینترنتی استفاده می­‌کنیم؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که تبلیغات سنتی از جمله چاپ و پخش تراکت یا بنر را بر تبلیغات اینترنتی و آنلاین ترجیح دهد. چرا که با تبلیغات اینترنتی می­‌توان هر لحظه و هر زمان با جامعه هدف در ارتباط بود و بازدهی تبلیغات را به بالاتری میزان خود رساند. گوشی تلفن افراد همیشه در دسترس است و این معنا را دارد که مخاطبان برای تبلیغات همیشه در دسترس هستند.

همچنین در این فضا می­‌توان تبلیغات را کاملا هدفمند کرد و برای افراد در سن، شغل یا جنسیت مشخص تبلیغات را انجام داد. از طرفی دیگر همان طور که ابزارهای بسیاری برای تبلیغات وجود دارد، ابرازهایی نیز در اختیار است تا بتوان نتیجه اقدامات تبلیغاتی را رصد و آنالیز کرد و برای بهبود آن برنامه جدید ریخت. نکته مهم دیگر برای الویت دادن تبلیغات اینترنتی به تبلیغات قدیمی و سنتی، میزان هزینه است. تبلیغات اینترنتی با کارایی بیشتر، هزینه بسیار کمتری را دارند.

مقالات بیشتر:

آنچه باید درباره تبلیغات در اپ استور بدانیم و مزایای آن!

دیدگاهتان را بنویسید