×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ همه آنچه باید راجع به بازاریابی تعاملی بدانیم!
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1401 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

همه آنچه باید راجع به بازاریابی تعاملی بدانیم!

همه آنچه باید راجع به بازاریابی تعاملی بدانیم!

بازاریابی تعاملی رویکردی دو طرفه محسوب می‌شود که بر اساس تعامل و همکاری بین برندها و مشتریان شکل می‌گیرد. این شیوه از بازاریابی با رفتارها، انتظارات، ترجیحات و خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کننده رابطه‌ای مستقیم دارد و به صورت یک محرک عمل می‌کند تا مخاطبان را وارد تعامل با برند کند.

در حقیقت بازاریابی تعاملی نوعی بازاریابی مستقیم است که سعی می‌کند از طریق برقراری ارتباط با مخاطبان نسبت به خواسته‌ها، رفتارها و نیازهای آنها اطلاعات به دست بیاورد و در نهایت محتوایی را به آنها ارائه دهد که باعث قوی‌تر شدن این ارتباط شود.

از این نظر می‌توانیم بگوییم چنین رویکردی به inbound marketing نیز شباهت دارد، زیرا بازاریابی درونگرا هم به نوعی از طریق ارائه محتوای مناسب، سعی دارد با مخاطبان وارد تعامل شود.

بر این اساس می‌توانیم بگوییم بازاریابی تعاملی به شدت داده‌محور بوده و بر جمع‌آوری داده‌ها از طریق تعامل و درگیر شدن با مشتریان بالقوه تأکید می‌کند.

جزئیات بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی از جمله استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شود که با مشتریان موجود و بالقوه بر اساس رفتارها، اقدامات، واکنش‌ها و تمایلات آنها در تعامل است. در واقع این شیوه از بازاریابی نیز مانند inbound marketing از سمت ترجیحات رفتاری مشتریان آغاز می‌شود.

در روند بازاریابی درونگرا ارتباط با مخاطبان بر اساس نیازها و رفتار آنها شکل می‌گرفت، یعنی محتوایی به مخاطب ارائه می‌‌شود که خودش شروع‌کننده ارتباط با برند باشد. اینتراکتیو مارکتینگ نیز چنین رویکردی دارد، یعنی به دنبال تعامل با مخاطبان است و سعی در شکل دادن به یک رویکرد بازاریابی مستقیم و تعاملی دارد.

این روزها که به لطف فناوری اینترنت و همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی، امکان ارتباط با مخاطبان بیشتر شده است، بازاریابی مستقیم یا همان اینتراکتیو، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و استراتژی‌های بازاریابی به سمت این شیوه تغییر جهت داده‌اند.

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز به سمت شخصی‌سازی کردن حرکت کرده‌اند و فناوری‌های مدرن نیز این امکان را برای برندها و کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند که بتوانند محتوای شخصی‌سازی شده را متناسب با رفتار و خواسته کاربران به آنها ارائه دهند.

از سوی دیگر مخاطبانی که در پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارند نیز انتظار بازاریابی شخصی و متمرکز را دارند و طبیعتا با شکل گرفتن یک فضای رقابتی در بازاریابی دیجیتال، این توقع نیز بین مشتریان ایجاد شده است که رویکرد بازاریابی مستقیم از طریق استراتژی‌های متمرکزتر و شخصی‌سازی شده ارائه شود.

می‌توان گفت کمپین‌های بازاریابی بدون تمرکز بر مشتریان و شخصی‌سازی کردن محتوا، پدیده‌هایی باستانی به شمار می‌روند. طی سال‌های گذشته و خصوصا با ظهور تکنولوژی دیجیتال، استراتژی‌های بازاریابی و در رأس آنها رویکردهایی مانند بازاریابی تعاملی به سمت تمرکز بر مخاطبان و ارائه محتوای شخصی‌سازی شده تغییر جهت داده‌اند.

رویکرد بازاریابی تعاملی به عنوان شیوه‌ای که با شخصی کردن محتوا به دنبال تعامل با مشتریان موجود و کنونی است، مانند inbound marketing به دنبال برقراری یک رابطه دوسویه با مخاطبان خود است و یک رویکرد مشتری‌محور در بازاریابی محسوب می‌شود.

انواع بازاریابی تعاملی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم هر نوع روشی که از طریق آن بتوانیم مخاطبان را در جهت تعامل سوق دهیم و آنها را به سمتی برویم که به محتوای ما پاسخ دهند، بازاریابی تعاملی محسوب می‌شود. نکته مهم این است که بتوانیم با استفاده از روش‌های متعددی که در اختیار داریم، یک رویکرد تعاملی را با هدف جذب مشتری شکل دهیم.

بر همین اساس در ادامه برخی از انواع بازاریابی تعاملی را معرفی می‌کنیم:

داستان سرایی تعاملی

داستان‌سرایی یا استوری تلینگ یکی از رویکردهای مهم و تأثیرگذار استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شود که خصوصا در اینتراکتیو مارکتینگ کاربرد خواهد داشت. از آنجایی که این شیوه همراه با خلاقیت است و به صورت جذاب ارائه می‌شود، می‌تواند مخاطبان را وارد یک رابطه تعاملی کرده و بازاریابی مستقیم را عملی سازد.

رویکرد داستان سرایی در بازاریابی تعاملی باعث ایجاد یک تجربه بازاریابی معنادارتر می‌شود، به طوری که اگر با خلاقیت همراه باشد، این خود مشتری است که با این داستان وارد تعامل شده و سعی در کشف اطلاعات آن خواهد داشت.

اطلاعات لایه‌ای

شرکت‌های امروزی تلاش می‌کنند که اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند، اما نحوه ارائه این اطلاعات اهمیت زیادی دارد. حتی ارزشمندترین داده‌ها هم اگر در یک قالب نامنظم و به صورت کلی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد، برای آنها جذابیتی نخواهد داشت و طبیعتا در فرایند بازاریابی نیز بی‌تأثیر خواهد بود.

بر این اساس بازاریابی تعاملی به عنوان رویکردی شگفت‌انگیز می‌تواند با لایه‌بندی کردن اطلاعات و ارائه داده‌ها به صورت طبقه‌بندی شده امکان تعامل بیشتری را با مشتریان فراهم کند. اگر اطلاعات را به صورت یکجا ارائه دهیم، باعث کسل شدن مخاطب می‌شود، اما می‌توان از طریق شکستن محتوا و ارائه آن در قالب‌های جذاب مانند ویدئوهای کوتاه، اینفوگرافی و … با مخاطبان وارد تعامل شد و در جذب مشتری موفق‌تر عمل کرد.

محتوای شخصی‌سازی شده

اگرچه محتوای شخصی‌سازی شده می‌تواند به فرایند inbound marketing و بازاریابی تعاملی کمک کند، اما این محتوا چه زمانی ایجاد می‌شود؟ برای تولید یک محتوای شخصی باید اطلاعات نسبتا کاملی از مشتریان داشت، یعنی نسبت به علایق، نیازها، تمایلات، رفتارها و ترجیحات آنها به یک بینش نسبی دست یافت تا در نهایت بتوان محتوایی شخص تولید کرد و از این راه با مخاطبان وارد تعامل شد.

تعامل دو طرفه

مهم‌ترین هدف بازاریابی تعاملی شکل دادن به یک رابطه دو طرفه است؛ به این معنا که بتوانیم از طریق ارائه یک محتوای مناسب، با مخاطبان وارد گفتگو شویم. کمپین‌های اینتراکتیو مارکتینگ به دنبال یک مشارکت فعال از سوی مصرف‌کنندگان هستند و از طریق راهکارهایی مانند پرسش و پاسخ، پرسشنامه و برنامه‌ریزی برای بازی‌های مشارکتی و … به دنبال تحقق این هدف هستند.

تعامل دو طرفه در بازاریابی تعاملی

نتیجه‌گیری

بازاریابی تعاملی به معنای برقراری یک رابطه دوسویه و تعاملی با مخاطبان یک برند است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نسبت به محصولات برند لبنیاتی که مصرف می‌کنید، نظراتی داشته باشید یا دوست داشته باشید که تغییراتی در آن محصولات ایجاد شود و … .

در دنیای امروز که فناوری دیجیتال، باعث شکل‌گیری ارتباطات گسترده‌تر بین برندها و مشتریان آنها شده است، چندان هم دور از انتظار نیست اگر آن برند مورد نظر از طریق رقم زدن یک رابطه تعاملی با شما، نسبت به نیازها و خواسته‌های‌تان آگاه شود.

دیدگاهتان را بنویسید