×
صفحه اصلی ترنددیجیتال مارکتینگشبکه های اجتماعی انواع افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش و ترندهای برجسته آن!
تاریخ انتشار : 04 فروردین 1401 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

انواع افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش و ترندهای برجسته آن!

انواع افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سیستم همکاری در فروش و ترندهای برجسته آن!

افیلیت مارکیتنگ که این روزها جایگاه خود را در فرایندهای بازاریابی پیدا کرده است، می‌تواند از طریق کانال‌های ارتباطی متعددی انجام شود. در این مقاله قصد داریم با معرفی انواع کانال‌های افیلیت مارکتینگ و همینطور معرفی ترندهای برجسته آن در سال‌های اخیر، زوایای دیگری از این رویکرد بازاریابی را معرفی کنیم.

همکاری در فروش چیست؟

سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ از طریق فراهم کردن امکان فروش اشتراکی بین ناشران و تبلیغ‌دهندگان، رویکرد جدیدی را در فرایندهای بازاریابی  و کسب درآمد ایجاد کرده است.

به بیان ساده‌تر یک ناشر می‌تواند از طریق معرفی و تبلیغ محصول یک تولیدکننده در فضای تحت تسلط خود، مثلا وب‌سایت یا صفحه اینستاگرامش، در فرایند فروش آن تولیدکننده مشارکت داشته و در مقابل عکس‌العمل کاربرانی که از سمت او معرفی می‌شوند، مانند کلیک کردن، بازدید از سایت و در نهایت هم خرید، درصدی از مبلغ فروش را به عنوان کمیسیون دریافت کند.

انواع افیلیت مارکتینگ

رویکرد Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش از طریق کانال‌های بازاریابی متعددی انجام می‌شود، یعنی همه ناشران و تبلیغ‌دهندگان به یک شکل تبلیغ نمی‌کنند و از کانال‌های متعددی این کار را انجام می‌دهند.

آشنایی با انواع افیلیت مارکتینگ از این نظر حائز اهمیت است که شرکت‌های تبلیغ‌دهنده می‌توانند با توجه به محصولات، خدمات و فعالیتی که دارند، نوع ناشر و کانال ارتباطی مناسب را انتخاب کنند.

افیلیت مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر مارکتینگ در سیستم همکاری در فروش

اینفلوئسرها افرادی هستند که قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید بخشی از مردم را دارند، به همین دلیل هم افیلیت مارکتینگ، گزینه خوبی برای فعالیت این افراد است. برندهایی که قصد استفاده از رویکرد همکاری در فروش را برای تبلیغات و فروش محصولات خود دارند، بهتر است اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کنند و این فرایند را از طریق آنها ادامه دهند.

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به ویژه در اینستاگرام بازخورد خوبی خواهند داشت، زیرا حجم گسترده‌ای از کاربران به فرد اینفلوئسنر اعتماد دارند و به همین دلیل هم پیشنهاد او را مبنی بر خرید از یک محصول خاص جدی خواهند گرفت.

وبلاگ‌نویس‌ها را فراموش نکنید

امکان رتبه‌بندی ارگانیک در موتورهای جستجو، نقش وبلاگ‌نویسان را در سیستم همکاری در فروش پررنگ‌تر کرده است؛ به طوری که این افراد می‌توانند با رعایت اصول سئو و تولید محتوای مناسب، رتبه مناسبی را در موتورهای جستجو به دست بیاورند و به دنبال آن، امکان معرفی، تبلیغ و فروش محصولات و خدمات تبلیغ‌دهندگان را پیدا کنند.

وبلاگ‌نویسان جدا از رتبه‌ای که در موتورهای جستجو به دست می‌آورند و می‌توانند در صدر جستجوی کاربران دیده شوند، در انتشار اخبار مربوط به ارزش یک محصول یا خدمت هم تأثیرگذار هستند و می‌توانند از طریق تولید مقالاتی درباره ارزش محصولات و خدمات تبلیغ‌دهندگان، به صورت غیرمستقیم فرایند افیلیت مارکتینگ را انجام دهند.

میکروسایت‌های متمرکز بر جستجوی پولی

میکروسایت‌ها به عنوان یکی از ابزار قدرتمند برندسازی و بازاریابی، یکی دیگر از انواع افیلیت مارکتینگ به شمار می‌روند. میکروسایت یک سایت کوچک با محتوای صاحب برند است که به طور مجزا از صفحه اصلی یک برند ایجاد شده و در فرایندهای بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سایت‌ها از سوی سایت اصلی خود و همینطور لیست‌های حمایت شده در موتورهای جستجو تبلیغ می‌شوند و از این نظر می‌توانند یک نیج‌مارکت مناسب برای سیستم همکاری در فروش محسوب شوند. نقش میکروسایت‌ها در Affiliate Marketing از این نظر اهمیت دارد که می‌توانند با ارائه محتوای متمرکز به گروه خاصی از مخاطبان منجر به افزایش فرایند فروش شوند.

اهمیت فهرست‌های ایمیلی در افیلیت مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی، علیرغم اینکه نسبت به دیگر رویکردهای بازاریابی دیجیتال قدیمی‌تر است، اما کماکان یک فرایندهای برندسازی و تبلیغاتی کاربرد دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای همکاری در فروش هم باشد.

بر همین اساس نیز برخی از شرکت‌های فعال در زمینه افیلیت مارکتینگ از طریق تهیه فهرست‌های ایمیلی، فرایند همکاری در فروش خود را تکمیل می‌کنند.

از سوی دیگر خبرنامه‌های ایمیلی هم می‌توانند در افیلیت مارکتینگ مورد استفاده قرار بگیرند، به این صورت که با قرار دادن لینک محصولات و خدمات تبلیغ‌دهندگان و دریافت بازخورد از دریافت‌کنندگان ایمیل، کمیسیون دریافت می‌شود.

ترندهای برجسته افیلیت مارکتینگ

Affiliate Marketing به عنوان یکی از رویکردهای تقریبا نوظهور بازاریابی دیجیتال خیلی زود از سوی کاربران پذیرفته شد و بسیاری از برندها از طریق همکاری با دیگر کسب‌وکارها یا اینفلوئنسرها به دنبال افزایش فروش محصولات خود هستند. بر همین اساس افیلیت مارکتینگ در فرایند توسعه‌ای خود ترندهای جدیدی را رقم می‌زند که در ادامه برخی از آنها بیان می‌شود.

بهبود گزارش‌ها و اسناد افیلیت مارکتینگ

تهیه گزارش‌های سیستم همکاری در فروش دارای قابلیت‌های متعددی است و گزارش‌های متنوعی از بازدید و کلیک کاربران گرفته تا تعداد خرید آنها را شامل می‌شود. بر همین اساس نیز پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ در حال توسعه هستند و سعی می‌کنند به‌روزترین و کامل‌ترین گزارش‌ها را ارائه دهند.

از آنجایی که مبلغ کمیسیون دریافتی با توجه به این گزارش‌ها و اسناد مشخص می‌شود، فرایند به‌روزرسانی آنها در حال توسعه بوده و سعی می‌شود یک قیف کامل از نمای فعالیت‌های کاربران در آنها گنجانده شود.

هدفمندتر شدن بازار اینفلوئسرها در Affiliate Marketing

شاید تا چند سال پیش سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ، گزینه‌های مهم‌تری برای فرایند افیلیت مارکتینگ محسوب می‌شدند، به این دلیل که می‌توانستند حجم ترافیک زیادی را به سمت سایت فروشنده هدایت کنند؛ اما در حال حاضر تبلیغات همکاری در فروش هدف‌مندتر شده است و سعی بر انتخاب گزینه‌هایی است که منجر به فروش بیشتر شوند.

بر این اساس باید بگوییم اگرچه ممکن است اینفلوئسر مارکتینگ ورودی کمتری را به سایت فروشنده هدایت کند، اما کاربرانی را هدایت می‌کند که احتمال مشتری شدن آنها بیشتر است. بر همین اساس اینفلوئنسرها یکی از ترندهای برجسته افیلیت مارکتینگ به شمار می‌روند.

نقش GDPR در تغییر نحوه جمع‌آوری داده‌ها

مقررات محافظت از داده‌های عمومی که در سال 2018 اجرایی شد، مجموعه‌ای از مقررات حاکم بر استفاده از داده‌های شخصی در اتحادیه اروپا است. این مقررات روی فرایند افیلیت مارکتینگ نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که شرکت‌هایی که در زمینه همکاری در فروش فعالیت می‌کنند، ملزم هستند که در جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران احتیاط به خرج داده و هر داده‌ای را که جمع‌آوری می‌کنند، با رضایت خود کاربر باشد.

آشنایی با مقررات حفاظت از داده‌های عمومی از جمله نکات مهمی است که در فرایند افیلیت مارکتینگ حضور برجسته‌ای دارد و فعالان این حوزه باید آن را رعایت کنند.

نتیجه

افیلیت مارکتینگ یکی از گزینه‌های فروش محسوب می‌شود که که امکان دریافت کمیسون را برای افیلیت مارکترها یا همان ناشران فراهم می‌کند. ناشران می‌توانند از جایگاه خود در بین مخاطبانی که دارند استفاده کرده و در فرایند تبلیغات و فروش شرکت‌های دیگر شریک شوند و در مقابل مبلغی را به عنوان کمیسیون دریافت کنند.

در این مقاله با انواع کانال‌های همکاری در فروش مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، وبلاگ‌ها، میکروسایت‌ها و … آشناشدیم و در ادامه چند مورد از ترندهای برجسته Affiliate Marketing معرفی شدند.

برای آشنایی دقیق‌تر با مفهوم همکاری در فروش می‌توانید به مقاله همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟ در بلاگ آموزشی مگنت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید