×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی پیامکی یا sms مارکتینگ برای تجارت الکترونیک!
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

بازاریابی پیامکی یا sms مارکتینگ برای تجارت الکترونیک!

بازاریابی پیامکی یا sms مارکتینگ برای تجارت الکترونیک!

هر آنچه باید برای افزایش فروش خود بدانید

بازاریابی پیامکی به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغات در تجارت الکترونیک، از جمله رویکردهای مهمی است که می‌تواند منجر به افزایش فروش برندها و بالا رفتن برندآگاهی آنها شود. از سوی دیگر تجارت الکترونیک به سرعت در حال گسترش است و در این میان تجارت همراه (mcommerce) یا همان تجارت بر بستر موبایل نیز نقش مهمی در کمپین‌های تبلیغاتی پیدا کرده است.

آشنایی با روش‌های بازاریابی و خصوصا اصول اس ام اس مارکتینگ از جمله بخش‌های مهم یک استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز در این مقاله به sms مارکتینگ و اصول آن پرداخته خواهد شد.

Mcommerce یا تجارت همراه چیست؟

قبل از اینکه به بازاریابی پیامکی و اصول آن بپردازیم، بهتر است توضیح مختصری درباره تجارت بر بستر تلفن همراه یا همان mcommerce بدهیم. تجارت همراه (mobile commerce) به معنای استفاده از قابلیت‌های تجارت الکترونیک بر بستر موبایل است.

بر همین اساس sms مارکتینگ نیز یکی از بخش‌های قابل توجه تجارت همراه محسوب می‌شود که در کنار بازاریابی ایمیلی و دیگر قسمت‌های تبلیغات دیجیتال، کماکان جایگاه خود را حفظ کرده  است و به همین دلیل نیز در تدوین استراتژی بازاریابی باید مورد توجه قرار بگیرد.

بازاریابی پیامکی چیست؟

این روزها داشتن تلفن همراه تقریبا عادی شده است و بنابراین اکثر افراد تجربه دریافت پیامک تبلیغاتی دارند. جایگاه sms در فرایندهای تبلیغاتی تثبیت شده است و اکثر کسب‌وکارها از این رویکرد در روش‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از sms مارکتینگ داشته باشیم می‌توانیم بگوییم به عمل ارسال مطالب تبلیغاتی از طریق پیامک، بازاریابی پیامکی گفته می‌شود. اهمیت این رویکرد به اندازه‌ای است که پنل اس ام اس به عنوان یک بستر ارسال پیامک کاملا شناخته شده است و عموما کسب‌وکارها با تهیه لیستی از مشترکین خود، فرایند ارسال sms را از طریق پنل اس ام اس انجام می‌دهند.

در واقع می‌توانیم بگوییم بازاریابی پیامکی ابزاری است که برای انتقال اطلاعات و پیشنهادات به مشتریان استفاده می‌شود. البته توجه به این نکته ضروری است که فرایند اس ام اس مارکتینگ باید با اجازه مخاطبان انجام شود تا نتیجه مطلوبی را در پی داشته باشد.

بازاریابی پیامکی چیست

چرا باید از بازاریابی پیامکی استفاده کنیم؟

sms مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای مهم در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ممکن است این سؤال مطرح شود که با وجود روش‌های بازاریابی دیجیتال و گستردگی شبکه‌های اجتماعی، چه ضرورتی وجود دارد که از این شیوه استفاده کنیم.

بر این اساس می‌توانیم 3 مزیت عمده را برای بازاریابی پیامکی قائل شویم، مزیت‌هایی که نشان می‌دهند این رویکرد هنوز هم باید در تدوین استراتژی بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد.

1- بازاریابی پیامکی برای تجارت همراه (mcommerce) طراحی شده است.

طبق مطالعات اخیر 46 درصد از مردم می‌گویند که در طول روز 5 تا 6 ساعت را در تلفن‌های همراه خود می‌گذارنند، به همین دلیل نیز اس ام اس مارکتینگ باید به عنوان یکی از بخش‌های مهم تجارت بر بستر تلفن همراه (mcommerce) مورد توجه قرار بگیرد.

از سوی دیگر sms برای نمایش در صفحه تلفن‌های همراه مناسب است و بسیاری از کسب‌وکارها از این شیوه استفاده می‌کنند. بازاریابی پیامکی خصوصا برای تبلیغاتی که محدودیت زمانی دارند، گزینه بسیار مناسبی است، مثلا برای فروش ویژه آخر فصل می‌تواند گزینه خوبی باشد، چراکه اکثر مردم در مقابل صدای پیامک جدید نمی‌توانند مقاومت کنند و قطعا آن را باز کرده و می‌خوانند.

2- نرخ باز شدن بالا منجر به تعامل بیشتر می‌شود.

این یک واقعیت است که مردم نه تنها در مقابل صدای هشدار پیامک مقاومت نمی‌کنند و sms را باز می‌کنند، بلکه به احتمال خیلی زیاد آن را می‌خوانند.

بر این اساس نرخ باز شدن پیامک بالاست و طبیعتا نرخ تعامل با مخاطبان را افزایش خواهد داد، به این معنا که مخاطب با برندی که پیام را ارسال می‌کند درگیر می‌شود.

3- بازاریابی پیامکی امکان ارسال sms شخصی‌سازی شده را فراهم می‌کند.

یکی از نقاط قوتی که استفاده از اس ام اس مارکتینگ را ضروری‌تر می‌کند، این است که می‌توانیم پیامی را برای مخاطبان ارسال کنیم که دوست دارند. این امکان هم از طریق ارسال پیامک‌های شخصی‌سازی شده ایجاد می‌شود.

به بیان بهتر sms مارکتینگ باعث می‌شود یک ارتباط عمیق‌تر، صمیمانه‌تر و شخصی‌تر با مخاطبان داشته باشیم تا به مرور بتوانیم ارتباط تعاملی‌تری را شکل دهیم.

در همین راستا می‌توانید مقاله 7 نکته برای استفاده پر قدرت از SMS مارکتینگ و بازاریابی پیامکی را در بلاگ آموزشی مگنت را مطالعه کنید.

چطور sms مارکتینگ را شروع کنیم؟

حال که اهمیت بازاریابی پیامکی و جایگاه آن در روش‌های بازاریابی مشخص شد، نوبت به شروع فرایند آن می‌رسد. چطور می‌توانیم اس ام اس مارکتینگ را شروع کنیم و از کجا باید شروع کنیم؟

به طور کلی می‌توانیم 4 مرحله را برای آغاز فرایند sms مارکتینگ در نظر بگیریم:

1-تعیین اهداف مشخص و محدود

بسیاری از برندها و کسب‌وکارها از پنل اس ام اس مارکتینگ استفاده می‎‌کنند، اما آن را یک فرایند کلی در نظر گرفته و بدون برنامه‌ریزی پیش می‌روند؛ این در حالی است که بازاریابی پیامکی نیز مانند هر رویکرد دیگری در یک کمپین تبلیغاتی باید قدم به قدم پیش برود و قدم اول آن نیز مشخص کردن اهداف است.

باید برای خودتان مشخص کنید که چرا می‌خواهید از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید؟ آیا هدف‌تان اطلاع‌رسانی از یک تخفیف ویژه است؟ یا می‌خواهید لیدهای بیشتری را به وب‌سایت‌تان هدایت کنید؟ مطئنا نوع sms و لحنی که برای آن انتخاب می‌کنید با توجه به هدفی که دارید، کاربردی‌تر خواهد شد.

2-انتخاب پنل اس ام اس مارکتینگ

این روزها به لطف شرکت‌های متعددی که پنل اس ام اس مارکتینگ ارائه می‌دهند، فرایند ارسال پیامک به صورت اتوماسیون امکان‌پذیر است. در قدم دوم باید یک پنل مناسب برای بازاریابی پیامکی خود انتخاب کنید. در این زمینه باید فاکتورهایی مانند میزان بودجه‌ای که دارید و امکانات شرکت مورد نظر را مورد توجه قرار دهید.

امکاناتی مانند فرایند شخصی‌سازی پیامک، ابزارهایی برای رشد فهرست مخاطبین، امکان برقراری ارتباط تعاملی و … از جمله نکاتی است که در این مرحله از کمپین تبلیغاتی sms خود باید در نظر بگیرید.

3- افزایش تعداد مشترکین

بعد از اینکه پلتفرم مناسب با کسب‌وکار خود را برای sms مارکتینگ پیدا کردید، نوبت به تکمیل فهرست مخاطبان‌تان می‌رسد. هر اندازه بتوانید این لیست را بیشتر و کامل‌تر کنید، طبیعتا با مخاطبان بیشتری وارد تعامل خواهید شد.

البته فراموش نکنید که بازاریابی پیامکی یک فرایند مبتنی بر مجوز است، یعنی روند جمع‌آوری لیست شماره تلفن مشترکین باید با اجازه خود آنها باشد.

4- کمپین تبلیغاتی بازاریابی پیامکی خود را تست کنید

نکته مهمی که در تدوین استراتژی بازاریابی خود باید در نظر بگیرید، تست کردن رویکردهای متعدد و رسیدن به این نکته مهم است که چه چیزی برای برای تجارت شما بهترین است.

بر این اساس اولین کمپین sms مارکتینگ به نوعی یک رویکرد آزمایشی برای شما خواهد بود تا متوجه شوید که این روش بازاریابی تا چه اندازه برای کسب‌وکار شما مناسب است و برای بهبود آن چه رویکردی را باید اتخاذ کنید.

حرف آخر

بازاریابی پیامکی به عنوان یکی از بخش‌های مهم بازاریابی بر بستر موبایل یا mcommerce جایگاه خود را در استراتژی بازاریابی پیدا کرده است. نکته مهم این است که ارسال sms با اجازه خود مخاطبان انجام شود و بتوانید از طریق انتخاب یک پلتفرم مناسب با برند خود، این رویکرد را با توجه به اهداف دقیق‌تر و مشخص‌تری به انجام برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید