×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ متن تبلیغاتی یا Ad copy چیست ؟ 5 نکته برای نوشتن آن!
تاریخ انتشار : 03 بهمن 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

متن تبلیغاتی یا Ad copy چیست ؟ 5 نکته برای نوشتن آن!

متن تبلیغاتی یا Ad copy چیست ؟ 5 نکته برای نوشتن آن!

شاید ساده‌ترین کاری که هنگام طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی می‌کنیم این باشد از Ad copy چشم‌پوشی کنیم؛ اما همین کار ساده منجر به پایین آمدن نرخ تبدیل و در نهایت فروش ما می‌شود.

یکی از نکاتی که در تولید محتوای تبلیغاتی مهم است این است که بدانیم Ad copy چیست. گاهی اوقات آنقدر درگیر طراحی و جلوه‌های بصری تبلیغات می‌شویم که خود پیام را نادیده می‌گیریم. بر این اساس هر اندازه که محتوای گرافیکی اهمیت دارد، متن پیام نیز اهمیت خواهد داشت و در نوشتن یک محتوای تبلیغاتی باید به فرایند نوشتن متن تبلیغ هم توجه داشته باشیم.

Ad copy چیست ؟

فرایند نوشتن متن تبلیغات را Ad copy  می‌گویند. بر این اساس متن تبلیغ یکی بخش‌های مهم بازاریابی و تبلیغات محسوب می‌شود، چراکه در نهایت باعث جذب مخاطبان می‌شود و تعامل کاربران را با محتوای منتشر شده در یک سایت بالاتر برده و منجر به اقدامی از سوی آنها می‌شود، مانند اقدام به تماس، ثبت‌نام در سایت، در اختیار قرار دادن ایمیل خود و …

با این توضیحات به نظر می‌رسد که آشنایی با کاربرد Ad copy و اصول آن منجر به انتقال پیامی به مخاطب خواهد شد که او را نسبت به محصولات و خدمات یک کسب‌وکار علاقمند می‌کند و در نهایت نیز تبدیل به مشتری خواهد شد.

نوشتن Ad copy

رعایت 5 نکته‌ای که در ادامه خواهند آمد، باعث بهبود کیفیت متن تبلیغ می‌شوند:

5نکته برای بهبود Ad copy ها:

1-استفاده از تیترها و هدلاین‌های معنی‌دار

به عنوان یک برند شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا تأثیرگذار باشید، بنابراین تیتر معنادار می‌تواند یکی از حیاتی‌ترین عناصر برای تولید Ad copy شما باشد. هر چقدر بتوانید از عنوان‌ها و تیترهای جذاب و البته معنی‌دار استفاده کنید، در جلب نظر مخاطبان موفق‌تر عمل خواهید کرد.

نکات زیر را هنگام نوشتن تیتر متن تبلیغ در نظر داشته باشید:

  1. با یک سؤال مخاطب خود را درگیر کنید تا نسبت به خواندن ادامه Ad copy علاقمند شوند
  2. در تیتر خود یک مشکل را برطرف کنید، راه‌حل شما می‌توانید مشتریان را نسبت به خرید محصولات شما ترغیب کند.
  3. از کلمات کلیدی در هدلاین متن تبلیغ خود استفاده کنید.
  4. در تیتر خود طنز به کار ببرید، چراکه چنین عنوان‌هایی بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند.

2-استفاده از کلمات کلیدی در نوشتن AD copy

یکی از نکات دیگری که هنگام نوشتن متن تبلیغ باید به آن توجه کنید، استفاده از کلمات کلیدی در نوشته‌تان است. بعد از اینکه کلمات کلیدی عمومی و خاص مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید آنها را در نوشته خود به کار ببرید؛ اما حواس‌تان باشد که نباید این کلمات کلیدی را به زور وارد Ad copy کنید، بلکه باید به صورت کاملا طبیعی در متن شما به کار رود.

استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی، تنها باعث مبهم کردن متن شما می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک متن تبلیغ جذاب بنویسید، کلمات کلیدی درست را به صورت درست و اصولی در آن به کار ببرید.

3-همیشه ارزش افزوده داشته باشید

برای اینکه بتوانید در Ad copy ارزش افزوده ایجاد کنید، قبل از هر چیز باید مخاطب‌تان را بشناسید تا وقت خودتان و او را با قرار دادن پیشنهادها و کلیک‌های نامرتبط تلف نکنید. برای شناخت مخاطبان هم بهتر است به این نکات دقت کنید:

  • چه سؤالاتی می‌پرسند؟
  • نقاط مشترک نیازهای آنها چیست؟
  • چه نوع محتوایی مصرف می‌کنند؟
  • و در نهایت چگونه محصول یا خدمت شما زندگی آنها را بهتر خواهد کرد؟

از طریق پاسخ به این سؤالات می‌توانید به درک قوی‌تری نسبت به مشتریان برسید و متن تبلیغ جذاب و کاربردی‌تری را به آنها ارائه دهید.

4-در متن تبلیغ CTA را فراموش نکنید

نباید اینطور تصور کنید که مردم می‌دانند شما دقیقا قرار است چه کاری انجام دهید، بر همین اساس باید مراحل بعدی استفاده از خدمات خود را به زبانی ساده و سر راست بیان کنید.

باید یک راه ارتباطی برای مخاطبان‌تان ترسیم کنید که به آن Call-To-Action می‌گویند. CTA که در نوشتن متن تبلیغ به کار می‌برید، انواع متعددی دارد و با توجه به هدف شما از این ارتباط، با روش‌های متعددی ارائه می‌شود.

آیا قصد شما ایجاد ترافیک در سایت‌تان است؟ یا می‌خواهید مخاطبان‌ محتوای شما را دنلود کنند؟ در مورد اول باید از کلمه بازدید و در مورد دوم از کلمه دانلود در Ad copy استفاده کنید.

5-Ad copy خود را تست کنید

فرض کنیم که با رعایت موارد فوق موفق به نوشتن یک متن تبلیغ جذاب شده‌اید، آیا کار تمام است و این Ad copy می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت سایت شما هدایت کند؟

در اینجا یک مرحله مهم دیگر باقی مانده است و آن هم آزمایش متن تبلیغ است. عموما از تست A/B برای این کار استفاده می‌کنند تا متوجه شوند که Ad copy مورد نظر تا چه اندازه در جذب مخاطب مؤثر بوده است.

تست مذکور از طریق مقایسه بین دو متنی که شما آماده کرده‌اید و آزمایش آنها روی دو گروه، مشخص می‌کند که کاربرد Ad copy در کدام یک از آنها نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت.

تست ad copy

نتیجه

تبلیغات آنلاین بدون در نظر گرفتن اصول Ad copy کامل نخواهد بود، زیرا مخاطبان علاوه بر نگاه کردن به طراحی یک محتوای تبلیغاتی، متن آن را هم در نظر خواهند گرفت؛ به همین دلیل باید اصول بازاریابی را در نوشتن متن تبلیغ هم رعایت کرد و با انتخاب تیترهای مناسب، کاربرد اصولی کلمات کلیدی، ارائه ارزش‌های پیشنهادی و … در جذب مخاطب تلاش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید