×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو ترافیک ارگانیک چیست؛ فواید، استراتژی ها و 5 ترفند ایجاد آن
تاریخ انتشار : 15 آبان 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

ترافیک ارگانیک چیست؛ فواید، استراتژی ها و 5 ترفند ایجاد آن

ترافیک ارگانیک چیست؛ فواید، استراتژی ها و 5 ترفند ایجاد آن

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال با جذب افراد آغاز می‌شود. اگر نتوانید مخاطب درست را به کانال‌های دیجیتال خود جذب کنید، نتیجه مطلوب را بدست نخواهید آورد.

برای مدت طولانی، روش‌های اصلی جلب توجه مشتریان بالقوه به صورت پولی بوده است. اما با رشد روزافزون اینترنت، این سناریو به سمت یک سناریوی بهتر تکامل یافته است.

امروزه، شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه برای تبلیغات یا خرید فهرست‌های ایمیل، بازدیدکنندگان را به سمت وبسایت خود جذب کنید. این همان چیزی است که با عنوان ترافیک ارگانیک شناخته می‌شود.

ترافیک ارگانیک با دلیل منطقی، هدف اصلی بسیاری از شرکت‌هایی است که استراتژی‌های دیجیتال را در تلاش‌های خود برای جذب مخاطب می‌گنجانند.

آیا می‌خواهید بدانید که چرا بسیاری از افراد به آن اهمیت می‌دهند و چگونه کسب و کار شما نیز می‌تواند از ترافیک ارگانیک نهایت بهره را ببرد؟

ترافیک ارگانیک چیست

ترافیک ارگانیک چیست؟

 تمام بازدیدهایی که یک کانال دیجیتال (مانند یک وبسایت یا وبلاگ) دریافت می‌کند، ترافیک نامیده می‌شود. ترافیک ارگانیک چیزی بیشتر از بازدیدهای خودانگیخته بدون استفاده از تبلیغات نیست. به طور معمول، این نوع ترافیک از موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ بدست می‌آید.

شما نمی‌توانید بگویید که ترافیک ارگانیک دقیقا هیچ هزینه‌ای دربرنداشته است زیرا استراتژی‌های جذب بازدید هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر هستند.

اما تفاوت اصلی بین ترافیک ارگانیک و ترافیک پولی این است که در ترافیک ارگانیک شما یکبار هزینه می‌کنید و نتایج را برای مدت طولانی مشاهده خواهید کرد.

مقاله وبلاگی که شما تولید می‌کنید زمان‌بر و هزینه‌بر است، اما می‌تواند به طور مستمر برای شما نتیجه به همراه داشته باشد. در همین حال،‌ تبلیغات فقط تا زمانی ادامه می‌یابد که شما هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

چه نوع ترافیک دیگری می‌توانید تولید کنید؟

اگر تابحال به پنل گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته‌اید، باید نام‌های مختلف ترافیک ارگانیک را مشاهده کرده باشید. منظور چیست؟

در اصل،‌ ترافیک به دو بخش ارگانیک و پولی تقسیم می‌شود، همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد. اما اصطلاحات استفاده شده به درک دقیق‌تر نحوه ورود یک بازدیدکننده خاص به هر صفحه کمک می‌کنند.

علاوه بر ترافیک ارگانیک، در ادامه توضیح می‌دهیم که هر یک از نام‌های دیگر چه معنایی دارند:

  • پولی. جذب بازدیدکنندگان با قرار دادن تبلیغات در گوگل یا سایت‌هایی که مخاطبان شما معمولا به آن‌ها دسترسی دارند؛
  • مستقیم. وقتی است که یک فرد مستقیما بدون کمک سایت دیگری وارد سایت شما می‌شود. این خود نوعی از ترافیک ارگانیک است زیرا هیچ منبع پولی برای آن پرداخت نشده است.
  • اجتماعی. دسترسی از رسانه‌های اجتماعی است؛ چیزی که ازطریق به اشتراک‌گذاری و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آید.
  • ارجاعی. وقتی فردی به واسطه‌ی سایتی به غیر از موتورهای جستجو از یک صفحه بازدید می‌کند. این همان چیزی است که در بک لینک‌های موجود در یک مقاله وبلاگی وجود دارد.

فواید و مزایای سرمایه‌گذاری در ترافیک ارگانیک چیست؟

در بخش‌های ابتدایی این مقاله گفتیم که ترافیک ارگانیک به علاقه اصلی بسیاری از شرکت‌هایی تبدیل شده است که تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارند.

حال زمان آن رسیده است که دلیل این واقعیت را درک کنید. مزایایی که این استراتژی می‌تواند برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد را بررسی کنید!

ترافیک ارگانیک چیست

مقرون به صرفه است

اول از همه، ترافیک ارگانیک به کاهش هزینه‌های استراتژی بازاریابی شما کمک می‌کند؛ به خصوص اگر با استفاده از تبلیغات مقایسه شود.

در نتیجه، حاشیه سود فروش بالاتر می‌رود. بنابراین، می‌توان گفت که مقرون به صرفه بودن ترافیک ارگانیک قابل مقایسه با ترافیک‌های دیگر نیست.

مقیاس‌پذیری

تبلیغات مقیاس‌پذیر نیستند. از لحظه‌ای که دیگر هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات پرداخت نمی‌کنید، ‌ترافیک حاصل از آن‌ها کاهش می‌یابد.

همچنین، هزینه جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان واجد شرایط غیرممکن است. در ترافیک ارگانیک،‌ عکس این رخ می‌دهد: هرچه تعداد بازدیدکنندگان بیشتر باشد، هزینه کمتر خواهد بود.

ارتباط

گوگل نتیجه تبلیغات پولی را به کاربر نشان می‌دهد. از این رو، کاربر از قبل می‌داند که صفحه مورد نظر در تلاش برای فروش محصولی به آن‌هاست و همین امر اعتماد را کاهش می‌دهد.

ترافیک ارگانیک به نوبه خود واقعی و اصلی تلقی می‌شود و از همان ابتدا اعتبار بیشتری را در میان کاربران بدست می‌آورد.

مدت زمان

هیچ تاریخ انقضایی برای یک استراتژی ارگانیک وجود ندارد. یک پست وبلاگی می‌تواند میلیون‌ها فروش را در یک بازه زمانی طولانی مدت تولید کند.

این امر در مقایسه با هزینه مستمر پرداخت برای تبلیغات پولی یک مزیت به حساب می‌آید.

ایجاد ارتباط با مخاطب

ترافیک پولی ارزش خود را دارد، اما بیشتر برای کسب و کارهایی مناسب است که می‌خواهند به فروش فوری دست یابند. برای ایجاد ارتباط با مخاطب و هدایت مشتریان در سفر مشتری،‌ ترافیک ارگانیک بهترین گزینه است.

فقط آنچه را که در مورد هزینه، اعتماد کاربر و امکان افزایش تلاش‌ها گفتیم در نظر بگیرید.

بهترین استراتژی‌ها با تمرکز بر ترافیک ارگانیک چه هستند؟

اگر تا به اینجا متقاعد شده‌اید که ترافیک ارگانیک استراتژی خوبی برای سرمایه‌گذاری است،‌ تنها سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که «چگونه به ترافیک ارگانیک دست یابیم؟»

و پاسخ این است: با بکارگیری استراتژی‌های مناسب، مانند مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد!

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از ارکان اصلی دیجیتال مارکتینگ است. امروزه، تولید ترافیک ارگانیک به سختی بدون تولید محتوا متناسب با پرسونای خریدار امکان‌پذیر است.

بنابراین، اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان واجد شرایط بدون استفاده از منابع مالی بدست آورید، باید یاد بگیرید که بازاریابی محتوا چگونه کار می‌کند و برای بکارگیری مستمر آن باید چه کارهایی انجام دهید.

سئو

سئو یعنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو. به عبارت دیگر، یعنی کارهایی انجام دهید که وبسایت شما راحت‌تر توسط موتورهای جستجو پیدا شود.

سئو مانند بازاریابی محتوا یک استراتژی عالی است، اما به نظم و زمان نیاز دارد. بسته به این که وبسایت شما امروز چگونه به نظر می‌آید، تغییرات زیادی باید اعمال شود.

اما شک نکنید که این تلاش ارزشش را دارد: سایتی که گوگل آن را به خوبی مورد توجه قرار می‌دهد، گزینه قوی برای ایجاد ترافیک ارگانیک است.

بازاریابی ایمیلی

ایجاد ارتباط با افرادی که به محتوای شما دسترسی پیدا می‌کنند تنها روشی است که می‌تواند بازدیدکنندگان را به لید و در نهایت به مشتری تبدیل کرد.

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین کانال‌ها برای توسعه علاقه مخاطبان وفادار شما با محتوای بروز و مرتبط است.

و با یک فهرست ایمیل، هدایت بازدیدها به سمت وبسایت راحت‌تر خواهد بود.

5 ترفند برتر برای تقویت تولید ترافیک ارگانیک

برای تکمیل استراتژی‌های متمرکز بر کسب ترافیک ارگانیک برای وبسایت یا وبلاگ، رویکردهای کوچک دیگری نیز برای موفقیت ضروری هستند.

در زیر 5 ترفند اساسی را که باید برای افزایش تولید ترافیک ارگانیک واجد شرایط شرکت خود دنبال کنید، بررسی می‌کنیم.

1. تمرکز کامل بر پرسونا (شخصیت) خریدار

تولید محتوا در مورد آنچه گوگل فکر می‌کند مرتبط است و فراموش کردن پرسونای مشتری و مخاطب هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. به یاد داشته باشید کسانی که محصولات شما را خریداری می‌کنند، انسان هستند.

به خواسته‌ها و نیازهای واقعی مشتری ایده آل خود فکر کنید، بفهمید که برای یافتن پاسخ‌های خود چگونه جستجو می‌کنند و بر این اساس برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را شکل دهید.

2. برای کلمات کلیدی خود یک استراتژی ایجاد کنید

کلمات کلیدی هنوز هم برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو مهم هستند زیرا به این سایت‌ها کمک می‌کنند تا مشخص کنند کاربر به دنبال چیست و چه محتوایی بهترین گزینه برای آن‌هاست.

بدون توجه به گستردگی وبلاگ شما، آن را به اولویت اصلی خود برای شروع کار تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید : تقویم محتوایی (تقویم تولید محتوا) چیست + مراحل ایجاد

3. توضیح‌های محتوایی خوب برای گوگل تهیه کنید

گوگل به محتوا اجازه می‌دهد تا به شکل‌های مختلف در نتایج جستجو ظاهر شود تا توجه مخاطب را جذب کند.

شما می‌توانید عنوان مقاله یا صفحه و نیز توضیحات متا که در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوند را سفارشی‌سازی کنید.

برای متقاعد کردن کاربر و افزایش نرخ کلیک، از تکنیک‌های کپی رایتینگ برای بهینه‌سازی محتوا خود استفاده کنید.

4. یک محتوا را به فرمت‌های مختلف منتشر کنید

محتوای تولیدی شما باید ارتباط بالایی با عموم مردم ایجاد کند، اما این بدان معنی نیست که باید تنها به یک فرمت منتشر شود.

در واقع، توصیه می‌شود که یک محتوا را به فرمت‌های مختلف منتشر کنید. از موارد مشابه می‌توان استفاده کرد:

  • پست وبلاگی
  • اینفوگرافیک
  • اسلاید شو
  • ویدئو
  • کتاب الکترونیکی

هر یک از این موارد را می‌توان در کانال‌هایی به اشتراک گذاشت که ترافیک ارگانیک ایجاد می‌کنند.

5. به اندازه تولید محتوا برای تبلیغات وقت بگذارید

نکته بالا همین را می‌گوید، زیرا ایده خوبی است که یک محتوا را در چندین منبع ترافیک ارگانیک منتشر کنید.

این کار را با هر محتوایی که تولید می‌کنید انجام دهید.

اگر یک ویدئو تولید کرده‌اید، چرا فقط آن را در یک کانال منتشر کنید؟ آن را بر روی یوتیوب، ویمئو، فیسبوک، IGTV و وبسایت خودتان منتشر کنید.

زمانی را برای تبلیغ محتوای خود اختصاص دهید. هرچه بیشتر برای این کار زمان بگذارید،‌ افراد بیشتری پیام شما را دریافت خواهند کرد و بدون نیاز به تبلیغات با برند شما در ارتباط خواهند بود.

به دست آوردن ترافیک ارگانیک به زمان،‌ تحقیق و نظم در تولید محتوایی که برای پرسونای خریدار ارزشمند است، نیاز دارد. اما تمام این تلاش‌ها ارزشمند هستند زیرا نتایج پیوسته، مقیاس‌پذیر و طولانی مدتی را با خود به ارمغان می‌آورد.

اگر صفحات شما رتبه خوبی در گوگل داشته باشند،‌ شانس شما برای جذب ترافیک ارگانیک چندین برابر می‌شود. بنابراین، مهم است که با تکنیک‌های اصلی سئو و نحوه بکارگیری آن‌ها آشنا شوید.

ترافیک ارگانیک چیست

تفاوت بین ترافیک ارگانیک و ترافیک جستجوی پولی

مهم‌ترین تفاوتی که بین ترافیک ارگانیک و تبلیغات پولی وجود دارد، رایگان بودن مورد اول است.

در فرایند به دست آوردن ترافیک و افزاش بازدید ارگانیک سایت، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، در حالی که به دست آوردن ترافیک از طریق جستجوی پولی به این معناست که باید از طریق Google Ads  هزینه پرداخت کنید تا در صدر نتایج جستجو دیده شده و ترافیک سایت خود را بالا ببرید.

در واقع برای به دست آوردن ترافیک از طریق موتورهای جستجو دو راه وجود دارد:

  • یکی اینکه وب سایت خود را با استفاده از سئو در صدر نتایج گوگل قرار داده و بازدید آن را بالاتر ببرید.
  • دیگر اینکه با پرداخت هزینه و استفاده از ابزار Google Ads در صدر نتایج دیده شوید که البته در این مورد آخر، کلمه Ad در کنار نتیجه مربوط به سایت شما نوشته خواهد شد.

تفاوت دیگری که بین این دو نوع از تبلیغ وجود دارد این است که تبلیغات ارگانیک برای نتیجه‌بخشی زمان بیشتری نیاز دارد، در حالی که با استفاده از Google Ads می‌توانید سریع‌تر به افزایش ترافیک سایت‌تان برسید.

اگرچه سئو می‌تواند یک ترافیک طبیعی و ماندگار را برای شما ایجاد کند، اما این اتفاق به صورت آنی نمی‌افتد و کارکرد سئو و نتایج آن نیاز به زمان بیشتری دارد؛ از سوی دیگر ترافیک پولی خیلی سریع‌تر اتفاق می‌افتد، اما برای هر بار کلیک یک کاربر باید هزینه پرداخت کنید.

تفاوت دیگر بین این دو روش، این است که ترافیکی که از راه تبلیغات پولی به دست می‌آید، در صورت متوقف شدن پرداخت هزینه، خیلی زود کاهش پیدا می‌کند، اما در ترافیک ارگانیک تا زمانی که بتوانید از طریق رعایت اصول سئو در صدر نتایج جستجو باشید، بازدید بالایی خواهید داشت.

جمع‌بندی

ترافیک ارگانیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است که توجه به آن باعث افزایش ترافیک سایت و در نتیجه بازدید ارگانیگ از سوی کاربران خواهد شد. به طور کلی می‌توانیم با استفاده از موتورهای جستجو به دو صورت، به ترافیک ارگانیک دست پیدا کنیم:

  • قرار گرفتن در صدر نتایج موتور جستجو با رعایت اصول سئو
  • قرار گرفتن در صدر نتایج موتور جستجو با استفاده از تبلیغات پولی در گوگل ادز

اگرچه از طریق گزینه دوم می‌توانیم سریع‌تر به ترافیک دست پیدا کنیم، اما ترافیک ارگانیک ماندگارتر است و باعث خواهد شد که همیشه این ترافیک را داشته باشیم.

ترافیک ارگانیگ از این نظر اهمیت دارد که کاربران را از طریق موتورهای جستجو و خصوصا گوگل به سایت ما راهنمایی می‌کند؛ به همین دلیل می‌توانیم این کاربران را هدف‌گذاری کرده و محتوایی را به آنها ارائه دهیم که نیازشان را برطرف کرده و باعث بازگشت آنها به سایت ما و در نتیجه افزایش ترافیک ارگانیک آن شوند.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و گوگل ادز. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع: rockcontent

بیشتر بخوانید :

افزایش ترافیک ارگانیک در 5 مرحله!

تفاوت سئو SEO و بازاریابی موتور جستجو SEM و کدام بهتر است

دیدگاهتان را بنویسید