×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ تامین محتوا چیست؟ 5 گام اصلی تا تأمین محتوا!
تاریخ انتشار : 05 آبان 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

تامین محتوا چیست؟ 5 گام اصلی تا تأمین محتوا!

تامین محتوا چیست؟ 5 گام اصلی تا تأمین محتوا!

تامین محتوا یکی از راه‌های بازاریابی محتوا و تولید محتواست که از طریق گزینش، سازماندهی، جمع‌بندی و در نهایت انتشار یک محتوای ارزشمند صورت می‌پذیرد. این اصطلاح که با عناوین دیگری مانند گزینش محتوا، تنظیم محتوا و جایگزینی محتوا نیز نامیده می‌شود، ترجمه اصطلاح Content curation است که ما در این مقاله به آن تامین محتوا می‌گوییم.

برای روشن‌تر شدن مفهوم Content curation و اینکه بدانیم تامین محتوا چیست؟ اغلب از مثال استخر محتوا استفاده می‌کنند، به این معنا که در تولید محتوا باید از طریق منابع متعدد و البته موثق، محتوای مورد را نظر جمع‌آوری و تنظیم کرد و آنها را در این استخر محتوا جای داد.

با توجه به اهمیتی که استراتژی تامین محتوا در فرایندهای بازاریابی محتوایی دارد، در ادامه بعد از پرداختن به تعریف این اصطلاح، مراحل مهم آن را ذکر می‌کنیم.

تامین محتوا و اهمیت آن

تامین محتوا چیست؟

تامین محتوا تنها به معنای تهیه و تولید محتوا نیست، بلکه یک پروسه در فرایند تولید محتوا است که از طریق جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند با مخاطبان ایجاد می‌شود. با این تعریف شاید اینطور تصور شود که فرایند تامین محتوا یک فرایند ساده است، در حالی که باید به شما بگوییم این رویکرد تنها به معنای جمع‌آوری محتوا و به اشتراک‌گذاری آن در کانال‌های اجتماعی نیست.

استراتژی تامین محتوا تنها جمع‌آوری محتوا نیست، بلکه یافتن و جمع‌آوری محتوایی است که باعث مشارکت شود، یعنی چه؟ یعنی شما بتوانید محتوایی را جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارید که با نیازهای مخاطبان‌تان همخوانی داشته باشد و در نهایت نرخ تعامل و مشارکت آنها را بالا ببرد.

با این وصف، اگر یک وب‌سایت دارید و برای تولید محتوای آن به استراتژی تامین محتوا روی آورده‌اید، نباید این استراتژی را در حد جستجو و به اشتراک‌گذاری یک سری محتوا محدود کنید؛ بلکه در عوض باید آن را پروسه‌ای در نظر بگیرید که قبل از جمع‌آوری محتوا شروع شده و بعد از به اشتراک‌گذاری محتوا نیز ادامه خواهد داشت.

تامین محتوا برای سایت قبل از جمع‌آوری محتوا شروع می‌شود، این به چه معناست؟ یعنی قبل از اینکه به فرایند جستجو و جمع‌آوری محتوا بپردازید، باید یک قدم به عقب بیایید و نیاز مخاطبان‌تان را بررسی کنید، مخاطب شما به چه محتوایی نیاز دارد؟ وقتی به این سؤال پاسخ گفتید، باید محتوای مورد نظر را از منابع موثق و قابل اعتماد جمع‌آوری کرده و با مخاطبان‌تان به اشتراک بگذارید.

اما آیا تامین محتوا با به اشتراک‌گذاری یک محتوای ارزشمند به پایان می‌رسد؟ پاسخ ما منفی است، زیرا محتوای به اشتراک گذاشته شده باید بازخورد مثبتی از سود مخاطبان داشته باشد و این بازخورد مثبت نیز نسبت به میزان مشارکت مخاطبان با شما سنجیده می‌شود.

پس تامین محتوا یعنی شناسایی نیاز مخاطبان، جمع‌آوری محتوای ارزشمند مطابق با نیاز آنها و به اشتراک‌گذاری آن محتوا به نحوی که باعث مشارکت مخاطبان با برند شما شود. در همین راستا، مقاله آماده شده در بلاگ مگنت در زمینه تولید محتوا را نیز مطالعه کنید.

5 گام اصلی تا تامین محتوا

حال که مفهوم استراتژی Content Curation را درک کردیم، نوبت به ابزار تامین محتوا می‌رسد، به این معنا که برای تهیه و به اشتراک‌گذاری چنین محتوایی باید از چه ابزارها و رویکردهایی استفاده کنیم؟

عموما در پاسخ به این سوال که تامین محتوا چیست؟ به مراحل آن نیز اشاره می‌شود: جمع‌آوری و مونتاژ، انتخاب، طبقه‌بندی، شرح و تفسیر و ارائه.

در ادامه این 5 گام را معرفی می‌کنیم:

جمع‌آوری و مونتاژ محتوا: نخستین گام در فرایند تأمین محتوا جمع‌آوری و مونتاژ (Assembly) است. در این مرحله باید نیاز مخاطبان خود را شناسایی کرده باشید و محتوای مورد نظر آنها را جمع‌آوری کرده و در کنار هم قرار دهید.

انتخاب محتوا: در استراتژی تامین محتوا روی ارائه محتوای ارزشمند تأکید زیادی شده است، چراکه همه محتواهایی که شما در مرحله اول جمع‌آوری کرده‌اید، ارزش یکسانی ندارند و بنابراین در گام دوم، باید دست به انتخاب بزنید و محتوایی را انتخاب کنید که ارزشمندتر و موثق‌تر بوده و ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد.

طبقه‌بندی محتوا: محتواهایی که در فرایند تامین محتوا آنلاین خود به دست آورده‌اید یکسان نیستند، برخی از آنها مناسب انتشار در وبلاگ هستند و برخی دیگر را باید در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، از سوی دیگر قالب آنها نیز فرق می‌کند: مقاله، پست، اینفوگرافی، کتاب الکترونیکی و … .

بر همین اساس گام سوم استراتژی تامین محتوا شامل طبقه‌بندی محتوا می‌شود، یعنی محتوای جمع‌آوری شده و انتخاب شده را در قالب‌های محتوایی گوناگون مانند مقاله، عکس، ویدئو، پادکست و … طبقه‌بندی کرده و کانال انتشار آنها را نیز مشخص کنید.

تفسیر محتوا: در آغاز این مقاله تأکید کردیم که تامین محتوا صرفا به معنای کپی کردن یک محتوا و انتشار آن در کانال‌های ارتباطی نیست؛ بلکه خود شما نیز می‌توانید در آن محتوا دخل و تصرف کرده و آن را به نیاز مخاطبان‌تان نزدیک‌تر کنید.

ارائه محتوا: مرحله پنجم در استراتژی تامین محتوا ارائه آن است. نوع ارائه محتوا بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید شما یک محتوای ارزشمند را در رابطه با تأثیر ورزش بر سلامتی به همراه داده‌های موثق جمع‌آوری، انتخاب، طبقه‌بندی و تفسیر کرده‌اید؛ در مرحله آخر باید بتوانید آن را در مناسب‌ترین حالت ارائه دهید، مثلا در قالب اینفوگرافی یا ویدئو و … .

گام های تامین محتوا

حرف آخر

تامین محتوا رویکردی است که تنها به جمع‌آوری محتواهای مربوطه و انتشار آنها نمی‌پردازد، بلکه پروسه‌ای است که با نیاز مخاطبان شروع می‌شود، بعد از شناسایی محتوای مورد نیاز آنها، مرحله جستجو و جمع‌آوری شروع می‌شود که این مرحله نیز ابزارهای مخصوص به خودش را دارد: در این مرحله باید دست به جمع‌آوری، گزینش، طبقه‌بندی، تفسیر و ارائه محتوا زد.

لازم به ذکر است که فرایند تامین محتوا با ارائه آن به پایان نمی‌رسد و در این میان استراتژی‌ای ارزشمندتر خواهد بود که بتواند نرخ مشارکت و تعامل مخاطبان را با محتوای ارائه شده بالاتر ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید