×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگمحتوا تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا
تاریخ انتشار : 19 آبان 1401 زمان مطالعه : 10 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

تولید محتوا اساس و پایه تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال مدرن است. تولید محتوا به صورت فرآیند انجام تحقیقات، تولید ایده‌های استراتژیک، تبدیل آن ایده‌ها به محتواهای باارزش و سپس تبلیغ آن محتواها به مخاطب هدف است.

محتوای دیجیتال اشکال مختلفی دارد، ازجمله صفحات وب، وبلاگ‌ها، اینفوگرافیک‌ها، ویدئوها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی.

تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال

هدف اصلی تولید محتوا جذب مشتریان جدید و بازگرداندن مشتریان قدیمی است. استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا،‌ رسانه‌های دیجیتال ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

این محتوا برند شما را توسعه می‌دهد و در عین حال برای خوانندگان اطلاعاتی فراهم می‌کند که برای تصمیم‌گیری خرید به آن‌ها نیاز دارند.

برندها از انواع مختلف محتوا در هر مرحله از قیف بازاریابی استفاده می‌کنند.

در بالای قیف بازاریابی،‌ وبلاگ‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) به طور ارگانیک بازدیدکنندگان جدید را جذب می‌کنند. صفحات لندینگ در میانه قیف باعث می‌شوند تا خوانندگان درگیر بمانند و محتواهایی با جزئیات فراوان مانند وایت پیپرها و کتاب‌های الکترونیکی باعث تبدیل می‌شوند.

تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

چرا محتوای خوب مهم است؟

هر روز میلیون‌ها محتوا در سراسر اینترنت منتشر می‌شود. برای این که دیده شوید و تاثیری بر مشتریان داشته باشید (ومشتریان بالقوه)، محتوای شما باید کیفیت بالایی داشته باشد.

این بدان معنی است که نه تنها به خوبی نوشته و طراحی شود، بلکه با توجه به نیازهای مشتریان تولید شود. تفاوت بین محتوای باکیفیت و بی کیفیت بسیار زیاد است – محتوای باکیفیت دیده می‌شود در حالی که محتوای ضعیف در فضای خالی اینترنت ناپدید می‌گردد.

میزان تلاشی که برای محتوای برند خود انجام می‌دهید با ارزشی که از آن بدست می‌آورید، متناسب است. محتوای باکیفیت به شما کمک خواهد کرد تا:

  • به عنوان یک رهبر فکری معتبر شناخته شوید.
  • مشترکین و فهرست ایمیل خود را گسترش دهید.
  • ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
  • نرخ تعامل با مشتریان را حفظ کنید.
  • درآمدزایی کنید.
تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

انواع محتوا

محتوا در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد. محتوا می‌تواند به صورت یک متن، فایل صوتی،‌ ویدئویی یا تصویر باشد. برخی از انواع محتوا که در بازاریابی کاربرد دارند، عبارتند از:

  • محتوای نوشتاری: وبلاگ‌ها، مقالات SEO، وایت پیپرها، کتاب‌های الکترونیکی، ایمیل‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی.
  • تصاویر: اینفوگرافیک، گیف.
  • صدا: پادکست، کتاب صوتی.
  • ویدئو: انیمیشن‌ها، وبینارها، سخنرانی‌ها.

ما نگاهی دقیق‌تر به برخی از انواع محتوا مورد استفاده در بازاریابی خواهیم انداخت، اما ابتدا اجازه دهید بررسی کنیم که سئو چه نقشی در تولید محتوا ایفا می‌کند.

تولید محتوا برای سئو

وقتی محتوایی تولید می‌کنید، همیشه برای دو مخاطب اصلی خود این کار را انجام می‌دهید: مشتریان و الگوریتم‌های جستجو.

دومی یک تکنولوژی پیچیده است که اطلاعات را بازیابی می‌کند و الگوها را تطبیق می‌دهد. موتورهای جستجوی مدرن مانند گوگل بسیار پیچیده هستند.

در روزهای آغازین کار گوگل،‌ تولیدکنندگان محتوا می‌توانستند وبسایت‌های خود را با کلمات کلیدی پر کنند تا رتبه بالاتری در نتایج صفحات موتورهای جستجو (SERP) داشته باشند.

امروزه، قرار گرفتن در رتبه‌های برتر ساده نیست؛ به خصوص برای کلمات کلیدی پرسود که نماینگر یک خرید هستند.

به عنوان مثال، یک عبارت کلیدی مانند «تحویل پیتزا در نزدیکی من» نشانگر این است که کاربر می‌خواهد یک ارائه‌دهنده پیتزای خوشمزه در نزدیکی خانه‌اش پیدا کند. الگوریتم جستجوی گوگل موقعیت مکاین جستجوگر را در نظر می‌گیرد و با کمک فاکتورهای متعدد تعیین می‌کند که کدام صفحات ابتدا به نمایش درآیند.

این فرآیند وقتی پیچیده‌تر می‌شود که فروش B2B در نظر گرفته شود، جایی که جستجوگر به احتمال زیاد بر اساس چیزی فراتر از نزدیک‌ترین فروشنده تصمیم خواهد گرفت.

در چنین مواردی،‌ شما باید محتوایی برای هر مرحله از سفر مشتری تولید کنید که با جستجوی اولیه آن‌ها شروع می‌شود.

محتوای بالای قیف مانند پست‌های وبلاگی و ویدئوها باید برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شوند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعاتی که می‌خواهند را پیدا کنند.

هنگام تولید محتوا، این سوالات را از خود بپرسید تا به شما کمک کند روی هدف جستجوی خاصی تمرکز کنید:

  • چه اطلاعاتی برای مخاطب هدف من ارزشمندتر است؟
  • چه چیزی برند من را از رقبا متمایز می‌کند؟
  • چه چیزی مخاطبان من را برای خرید امروز متقاعد می‌کند؟
  • چگونه می‌توانم به مخاطبانم کمک کنم تا به مرحله بعدی فرآیند تصمیم‌گیری برسند؟

در حالی که موتورهای جستجوی مدرن به اندازه کافی پیچیده هستند تا قصد و نیت محتوا را تشخیص دهند، شما می‌توانید تاکتیک‌های داخلی دیگری را به منظور بهبود رتبه‌بندی خود بکار گیرید.

وقتی برای وب می‌نویسید، مانند پست‌های وبلاگی و توضیحات محصول،‌ نحوه ساختار محتوای خود را با HTML در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، استفاده از تگ‌های عنوان (H1، H2، H3، و غیره) به الگوریتم‌های جستجو برای شناسایی موضوعات و موضوعات فرعی کمک می‌کند.

تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی

در حالی که پست‌های رسانه اجتماعی طول عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر انواع محتوا دارند، اما به شدت ارزشمند هستند.

در واقع، بیش از نیمی از بازاریاب‌های مورد بررسی بر این باورند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند باعث جذب مشتری و افزایش فروش شوند.

علاوه بر این، رسانه اجتماعی می‌تواند موجب بهبود سایر تلاش‌های بازاریابی محتوایی شما شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید محتوایی تولید کنید که وبلاگتان را تبلیغ می‌کند یا دارایی‌هایی مانند کتاب‌های الکترونیکی را به فروش برسانید.

برای برندهای B2C، پلتفرم‌های رسانه اجتماعی اغلب اولین جایی هستند که مشتریان در مورد محصولات آن‌ها اطلاعات کسب می‌کنند، در نتیجه برای کمپین‌های بازاریابی ایده آل است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی به یاد داشته باشید این است که زمان بسیار کمی برای جلب توجه مخاطب خود در اختیار دارید.

به این فکر کنید که چقدر طول می‌کشید تا فید را به سمت پایین اسکرول کنید، این کل زمانی است که می‌توانید تاثیرگذار باشید. از هشتگ‌های مرتبط و جلوه‌های بصری جذاب برای جذب خوانندگان استفاده کنید.

تولید محتوا برای وبسایت

وقتی محتوا برای وبسایت خود تولید می‌کنید، باید به چیزهای زیادی فکر کنید. باید تحقیقات خود را انجام دهید تا بفهمید مشتریان شما چگونه تصمیم‌گیری می‌کنند و چه نوع محتوایی بیشتر برایشان جذاب است.

تمام محتواهای وبسایت شما باید با کمک یکدیگر به صورت استراتژیک کار کنند تا یک موتور تولید لید (سر نخ) به وجود آید.

این به معنی ایجاد وبسایتی است که به خوبی ایندکس‌ شده است تا بیشترین رویت را در موتورهای جستجو بدست آورد.

علاوه بر این، به محتوای باکیفیت نیاز خواهید داشت که ارزش اولیه‌ای را برای خریداران و تصمیم‌گیرندگان فراهم نماید.

با این وجود، یک وبسایت به خودی خود برند شما را عرضه می‌کند. شما باید محتوای خود را ازطریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی،‌ اینفلوئنسر مارکتینگ و ایمیل تبلیغ کنید.

این اقدامات علاوه بر سئو خوب به جذب مشتریان جدید و بازگرداندن مشتریان قبلی به وبسایت شما کمک خواهد کرد، در حالی که وبلاگ و صفحات لندینگ یا فرود آن ها را به سمت پایین فروش هدایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید : بهینه‌ سازی مقالات وبلاگ سایت برای تبدیل بیشتر در کسب و کارها

فرمت‌های محتوا

همانطور که در بالا ذکر شد، محتوا یک اصطلاح گسترده است که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. بعلاوه، اشکال جدید محتوایی با پیشرفت تکنولوژی به وجود می‌آیند.

به عنوان مثال، اولین وبلاگ در سال 1994 ظاهر شد، در حالی که اولین سایت رسانه اجتماعی در سال 1997 راه اندازی شد.

اپلیکیشن‌هایی مانند تیک تاک به بازاریاب‌ها نشان داده‌اند که هنوز فضا برای نوآوری در زمینه تولید محتوا وجود دارد.

برای تبلیغ برندها، برخی از موثرترین فرمت‌های محتوا به شکل زیر هستند:

  • اینفوگرافیک: بهترین برای تجسم فرآیندها یا نمایش آمار، اینفوگرافیک‌ها محتوای با ارزش در بالای قیف هستند که بینش سریع و عملی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند.
  • وبلاگ‌نویسی: وبلاگ‌ها و مقالات اغلب قلب کمپین‌های بازاریابی محتوا را تشکیل می‌دهند، زیرا به اندازه‌ای هستند که خوانندگان بتوانند در یک جلسه از آن استفاده کنند و در عین حال زمان و مکان را برای فرو رفتن عمیق در یک موضوع خاص فراهم می‌کنند.
  • پادکست: فرمت‌های صوتی مانند پادکست، برندها را قادر می‌سازد تا حس شخصی را به حضور وب خود اضافه کنند. به علاوه، آنها برای تغییر کاربری محتوای نوشتاری عالی هستند.
  • ویدیوها: انیمیشن‌ها، مصاحبه‌ها و سایر محتوای ویدیویی برای مشتریان B2C و B2B بسیار جذاب است.
  • مطالعات موردی: مطالعات موردی با ارائه شواهد شخص ثالث از ارزش برند شما، اطلاعات مفیدی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار می‌دهد.
  • وبینارها: این نوع محتوای بصری اطلاعات دقیقی را در مورد یک موضوع واحد به مخاطبان ارائه می‌دهد و در عین حال این فرصت را می‌دهد که سؤالات خود را بپرسند و مستقیماً با شما ارتباط برقرار کنند.
  • وایت پیپرها: شکل دیگری از محتوای مکتوب، وایت پیپرها هستند که معمولاً تحقیقات بیشتری را نسبت به یک مقاله معمولی وبلاگ شامل می‌شوند.
تولید محتوا چیست؛ اهیمت، انواع و فرآیند تولید محتوا

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یکی از بهترین روش‌ها برای درک هرچه بهتر نوع محتوایی است که بیشترین جاذبه را برای مخاطب هدف شما دارد.

در واقع، تحقیق کلمات کلیدی معمولا اولین گام در تولید محتوایی است که به لید منجر می‌شود. چرا؟ زیرا وقتی می‌دانید مخاطب شما چه کلمات کلیدی را جستجو می‌کند، می‌توانید محتوای تولید خود را به گونه‌ای طراحی کنید که اهداف جستجویی را برآورده سازد.

در بدترین حالت، تحقیق کلمات کلیدی آنچه را که از قبل در مورد مخاطب هدف خود می‌دانستید تایید خواهد کرد.

در بهترین حالت، منجر به بینشی می‌شود که تعامل با مشتری را بهبود بخشیده و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

ابزارهای محبوب مانند Google Ads Keyword Planner می‌توانند به شما کمک کنند عبارات، موضوعات و سوالاتی که مشتریان به صورت آنلاین جستجو می‌کنند را بیابید.

این ایده‌ها به شما کمک خواهند کرد تا محتوای باکیفیتی تولید کنید که برای مخاطبانتان جذاب است.

نکته: اگر تحقیق کلمات کلیدی را انجام نمی‌دهید، نمی‌توانید واقعاً بدانید که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی به صورت آنلاین هستند.

استفاده از تحقیق کلمات کلیدی به منظور بهینه‌سازی محتوا

اینترنت ممکن است دقیقا زنده نباشد، اما همیشه در حال تکامل است. الگوریتم‌های موتور جستجو به طور مستمر بروز می‌شوند و در نتیجه رتبه‌بندی صفحات در SERPها همواره دستخوش تغییر می‌شود.

نظارت و بهینه‌سازی محتوا کمی شبیه به ورزش کردن در یک باشگاه ورزشی است. شما نمی‌توانید 10 حرکت شنا انجام دهید و متوقف شوید. اگر می‌خواهید قوی‌تر شوید، باشد مستمر ورزش کنید.

به طور خلاصه، بهینه‌سازی محتوا وبسایت شامل اعمال تغییرات و بروزرسانی صفحات است تا برای مخاطبان و الگوریتم‌های جستجو جذاب‌تر به نظر آیند.

به عنوان مثال، فرض کنید پست وبلاگی دارید که به خوبی نوشته شده است، اما آنطور که انتظارش را دارید موثر نیست. تحقیق شکاف کلمات کلیدی به شما نشان می‌دهد کمبود چه موضوعاتی دیده می‌شود تا بتوانید آن را جبران کنید.

فرآیند تولید محتوا

فرآیند تولید محتوا

اگرچه هیچ استاندارد واحدی برای تولید محتوا وجود ندارد،‌ اما روش‌های امتحان شده و تایید شده‌ای وجود دارند که موفقیت آن‌ها اثبات شده است.

یک فرایند تولید محتوای بهینه‌سازی شده به تولیدکنندگان فضایی می‌دهد تا خلاق باشند و در عین حال بهترین روش‌های مذکور در بالا را بکار گیرند.

در نهایت، یک فرآیند تولید محتوای ایده آل باعث می‌شود که محتوا به موقع حرکت کند و محصول نهایی را تولید کند که به نتیجه برسد.

چگونه فرآیند تولید محتوا خود را بهینه کنید؟

قبل از این که وارد فرآیند گام به گام تولید محتوا شویم، باید نمای کلی از این فرآیند داشته باشیم. اولین گام در توسعه و اجرای فرآیندی که مناسب با نیازهای برند شماست، در نظر گرفتن اهدافتان است.

فهرستی از اهداف کسب و کار خود را تهیه کنید که استراتژی بازاریابی محتوا شما از ان پشتیبانی خواهد کرد. مثال‌هایی از اهداف رایج عبارتند از:

این فهرست را در دسترس داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تمام تولیدکنندگان محتوا به خوبی آن را درک کرده باشند.

در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا، باید به فهرست خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که در جای درستی قرار گرفته‌اید. اگر یک محتوا یا یک فرآیند خاص اهداف شما را برآورده نمی‌کند، نشانه‌ای است که باید به تابلوی طراحی خود نگاهی مجدد بیاندازید.

روند کار گام به گام برای تولید محتوای موثر و تاثیرگذار

در نهایت، روند کار تولید محتوای شما باید با کسب و کار منحصر به فرد شما همراستا باشد. با این مراحل شروع کنید و آن را مال خود کنید:

  1. اهداف خود را مرور کنید. همیشه از اهداف تجاری خود برای چارچوب دادن به فرآیند ایده‌پردازی محتوای خود استفاده کنید. در طول فرآیند به طور مکرر به آنها بازگردید.
  2. تعیین کنید که محتوای شما در کجای سفر خریدار قرار می‌گیرد. به سفر خریدار خود نگاه کنید و به این فکر کنید که محتوای شما باید کجا باشد. محتوای بالای قیف باید به دنبال پاسخ به سوالات و نشان دادن رهبری فکری شما باشد. محتوای پایین قیف با جزئیات بیشتر و تمرکز بیشتری بر تسهیل تصمیم خرید خواهد بود.
  3. ایده‌های موضوعی ایجاد کنید. گاهی اوقات اولین ایده شما همان ایده‌ای است که به دنبالش هستید – اما همیشه اینطور نیست. تعدادی ایده را طوفان فکری کنید و مزایا و چالش‌های هر کدام را در نظر بگیرید. در صورت امکان، ایده‌های خود با همکاران خود در میان بگذارید تا دیدگاه جدیدی به دست آورید.
  4. تحقیق انجام دهید. با یک ایده اولیه از محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، تحقیقات اولیه را انجام دهید. این ممکن است شامل استفاده از ابزارهای سئو برای شناسایی شکاف‌های کلمات کلیدی و سوالات متداول باشد. بسته به موضوع خود، ممکن است نیاز به انجام مصاحبه با متخصص موضوع (SME) نیز داشته باشید.
  5. یک فرمت را انتخاب کنید و محتوا را تولید کنید. آیا یک وبلاگ می‌نویسید، یک اینفوگرافیک ایجاد می‌کنید یا یک پادکست ضبط می‌کنید؟ به این فکر کنید که مشتریان شما چگونه ترجیح می‌دهند محتوا را مصرف کنند و همچنین به بهترین شکل اطلاعات خود را ارائه دهید. احتمالاً باید در طول فرآیند تولید تحقیقات بیشتری انجام دهید.
  6. محتوای خود را منتشر و تبلیغ کنید. هنگامی که محتوای خود را منتشر می‌کنید، نمی‌توانید تصور کنید که مشتریان شما آن را پیدا خواهند کرد. از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و ایمیل برای انتشار این خبر و جذب مشتریان جدید و بازگشتی به محتوای خود استفاده کنید.
  7. عملکرد محتوای خود را بررسی کنید. از ابزارهای تحلیلی برای سنجش میزان موفقیت محتوای خود استفاده کنید. برای مقالات وبلاگ و صفحات فرود، ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا نتایج واقعی را مشاهده کنید، بنابراین صبور باشید.
  8. محتوای خود را اصلاح و بهینه کنید. اگر محتوای شما مطابق انتظارات شما عمل نمی‌کند، تجزیه و تحلیلی انجام دهید تا مشخص کنید برای بهبود آن چه کاری باید انجام دهید. ممکن است لازم باشد به سوالات بیشتری پاسخ دهید، موضوعات بیشتری را پوشش دهید یا از کلمات کلیدی مرتبط‌تری استفاده کنید.

نکته: اگر به نظر می‌رسد که خلاقیت شما در حال از بین رفتن است، سعی کنید برخی از محتوای قدیمی خود را تغییر دهید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک سری قدیمی از وبلاگ‌ها را بردارید، محتوا را در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید و محتوا را به‌عنوان کتاب الکترونیکی منتشر کنید. برای ایده‌های بیشتر، در مورد اهمیت استفاده مجدد محتوا و نحوه استفاده از دارایی‌های موجود خود در آینده اطلاعات کسب کنید.

چگونه تقویم محتوایی را تنظیم و برنامه‌ریزی کنید

ثبات کلید موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا است. میزان انتشار محتوا به برند و انتظارات مخاطب شما بستگی دارد.

اگر تازه شروه کرده‌اید،‌ به احتمال زیاد بهتر است با نرخ کم شروع کنید تا بتوانید به آن پایبند بمانید، همیشه می‌توانید آن را افزایش دهید.

اگر با نرخ بالا شروع کنید، مانند انتشار 5 پست وبلاگی، ممکن است به سرعت از پا درآیید.

وقتی که نرخی را برای انتشار تعیین کردید، باید یک تقویم محتوایی برای خود تهیه کنید. این تقویم به شما کمک خواهد کرد تا برنامه زمانی را مجسم کنید به گونه‌ای که هر مرحله از فرآیند تولید محتوا را به دقت برنامه‌ریزی نمایید. در یک نگاه، تقویم باید اطلاعات مهمی مانند موارد زیر را در اختیار شما قرار دهد:

  • عناوین محتوا
  • انواع محتوا
  • تاریخ انتشار
  • وضعیت

ایده خوبی است که ترکیبی از محتواهای همیشه سبز و مدت‌دار داشته باشید تا برای همگام شدن با چرخه جدید دچار مشکل نشوید.

شما می‌توانید محتوای همیشه سبز را از قبل تهیه کرده و بعدا آن را منتشر کنید. یک ماه جلوتر بودن از تاریخ انتشار در صورت عقب افتادن به شما کمک خواهد کرد.

هنگان تنظیم تقویم تولید محتوا، از اهداف بازاریابی به عنوان راهنما استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر سه هدف اصلی داشته باشید، ممکن است برنامه زمانی انتشار محتواهای خود را تغییر دهید تا از هر یک از آن‌ها به طور مساوی پشتیبانی کنید.

چگونه به ایده‌های محتوای جدید دست پیدا کنیم

طوفان فکری در مورد ایده‌های محتوایی جدید همیشه کار آسانی نیست. مطمئنا، وقتی در مورد پروژه خود مشتاق هستید،‌ متوجه می‌شوید که ایده‌ها سریع‌تر از آن که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید به ذهن شما خطور می‌کنند.

اما کسب و کار شما باید با همان سرعت ثابت به حرکت خود ادامه دهد، حتی وقتی از نظر خلاقیت خالی شده باشید.

برای مواقعی که باید محتواهای جدید تولید کنید اما حال و حوصله این کار را ندارید، به روشی برای ایده‌پردازی موضوعی نیاز دارید. اما مراقب باشید، خستگی می‌تواد منجر به بی تفاوتی تولیدکننده محتوا شود.

وضعیتی خطرناک که در آن تولیدکننده تلاش کمی صرفا برای پر کردن تقویم محتوای خود انجام می‌دهد. شما باید از این وضعیت به هر قیمتی اجتناب کنید، یا این که مخاطبان فکر می‌کنند که برند شما در حال از بین رفتن است.

مانند همیشه، فهرست اهداف خود را در دسترس نگه دارید. محتوای تازه به موتورهای جستجو سیگنال می‌دهد که وبسایت شما فعال و کاربردی است و ایده‌های جدید مخاطبان شما را جذب خواهد کرد.

از هر ابزار و کانال در دسترسی برای کشف روش‌های جدید تولید ایده استفاده کنید تا برند خود را به سطح بالاتری هدایت کنید.

زمانی که واقعا برای ادامه کار دچار مشکل شدید، به توصیه سایر تولیدکنندگان محتوای موفق گوش دهید. گاهی اوقات، شما باید از کامپیوتر خود دور شوید و کمی قدم بزنید.

انجام یک فعالیت غیرمرتبط می‌تواند به ذهن ناخودآگاه شما کمک کند تا کار را از زاویه جدیدی تنظیم کند و به آن نزدیک شود.

ابزارها و قالب‌های تولید محتوا

تولیدکنندگان محتوا به اندازه ایده‌ها و ابزارهایی که دارند، خوب هستند. با در دست داشتن منابع مناسب، می‌توانید تحقیقات بهتری انجام دهید و محتوایی با کیفیت بالا تولید نمایید.

علاوه بر این، قالب‌های محتوایی می‌توانند فرآیند تولید محتوای شما را تسریع بخشند و به شما این امکان را می‌دهند تا زمان بیشتری را صرف نوآوری کنید.

چندین دسته از ابزارها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  • ابزارهای تحقیق محتوا (Google trends، BuzzSumo و غیره)
  • ابزارهای سئو (MarketMuse، SEMrush و غیره)
  • ابزارهای برنامه‌ریزی و مدیریت (AirTable، HubSpot و غیره)
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل (Google Analytics، Kissmetrics و غیره)
  • ابزارهای رسانه‌های اجتماعی (BuzzSumo، HootSuite و غیره)
  • ابزارهای نوشتن (Google Docs، Unicheck و غیره)
  • ابزارهای تصویری (Adobe Photoshop، Shutterstock و غیره)
  • ابزارهای طراحی (Adobe Illustrator، Venngage و غیره)
  • ابزارهای ویدئویی (Adobe Premiere، Magisto و غیره)
  • ابزارهای ایمیل (Mailchimp، Pardot و غیره)

آیا به تمام ابزارهای مذکور در فهرست بالا نیاز دارید؟ نه لزوما … اما بله. به این دلیل: تولید محتوا یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین روش‌های رشد کسب و کار است. در همین حال،‌ تولیدکنندگان محتوا با یک میدان بسیار رقابتی مواجه هستند.

شما می‌توانید یک استراتژی محتوایی را بدون داشتن یک ابزار برنامه‌ریزی مدیریت کنید، اما باید زمان بیشتری را صرف زمان‌بندی و انتشار محتواها کنید.

در همین حال، لزوما به نرم افزار طراحی سطح بالا نیاز ندارید اما باید مهارت‌های طراحی سطح بالایی در اختیار داشته باشید.

حتی اگر یک استراتژی برنده داشته باشید، یک رقیب با ابزارهای بهتر می‌تواند از شما پیشی بگیرد. آن‌ها می‌توانند از شما سریع‌تر حرکت کنند و نتایج بهتری را با تلاش کمتری به دست آورند.

البته، ابزارهای دیجیتال می‌توانند هزینه‌بر باشند، اگرچه گزینه‌های رایگانی نیز در دسترس هستند. فرآیند تولید محتوا را تحلیل کنید و بزرگ‌ترین موانع خود را شناسایی کنید.

تیم ایده آل تولید محتوا چگونه است؟

تیم ایده آل تولید محتوا چگونه است؟

برخی از برندها تمام مسئولیت‌های خود را به یک نفر واگذار کرده‌اند که او باید محتوا را چک کند، استراتژی را مشخص کند و تحلیل کند.

با این وجود، بیشتر برندها توسط تیم‌ها اداره می‌شوند. اجرای یک کمپین بازاریابی محتوایی موثر به کار و انرژی زیادی نیاز دارد. و اگرچه بازاریاب‌های محتوا اغلب از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

داشتن تیمی که بتواند بار تولید محتوای موثر را به طور مساوی تقسیم کند، ایده آل است.

بنابراین، به چه کسانی در تیم تولید محتوا خود نیاز دارید؟ با نقش‌های اصلی شروع کنید:

  • استراتژیست‌ها: استراتژی‌های محتوا را بر اساس اهداف تجاری و روندهای بازار توسعه دهید.
  • نویسندگان/ویراستاران: کپی رایتینگ تهیه کنید، تحقیق در مورد موضوع انجام دهید و ایده ایجاد کنید.
  • طراحان گرافیک/تصویرگران: طرح‌بندی طراحی کنید، تصاویر ایجاد کنید و سبک‌های برند را توسعه دهید.
  • مدیران رسانه‌های اجتماعی: محتوای اجتماعی ایجاد کنید، پست‌ها را برنامه‌ریزی کنید و بر نتایج نظارت کنید.
  • فیلمبرداران: فیلم‌هایی را از فیلم‌های سفارشی و استوک تولید کنید و انیمیشن‌ها را توسعه دهید.
  • مدیران پروژه: با مدیریت ضرب الاجل‌ها و شناسایی موانع موفقیت، پروژه‌ها را پیش ببرید.
  • متخصصان فروش: اطمینان حاصل کنید که تلاش‌های بازاریابی با اهداف فروش هماهنگ است، امتیازدهی به لید را انجام دهید و پرسونای خریدار را توسعه دهید.
  • اینفلوئنسرها: به برندها اعتبار بدهید، با مشتریان ارتباط برقرار کنید و رهبری فکری را ارائه دهید.

آیا باید تولید محتوای خود را برون‌سپاری کنید؟

تولید محتوا برای برند به تنهایی کار سختی است. کسب و کارهای کوچک اغلب منابع کافی برای استخدام تولیدکنندگان محتوا را ندارند. حتی شرکت‌های بزرگ نیز بر کمک خارجی برای تنظیم دقیق رویکرد بازاریابی خود متکی هستند.

اما آیا فریلنسر استخدام می‌کنید یا کار را به یک آژانس بازاریابی محتوا می‌سپارید؟ ابتدا، مهم است که مزایا و محدودیت‌های هر کدام را بدانید.

از کجا متوجه شوید که محتوای شما موثر است؟

تمام این صحبت‌ها در مورد تولید محتوا بی فایده خواهد بود اگر شما میزان موفقیت خود را اندازه‌گیری نکنید.

شما باید از ابزارهای تحلیل برای اندازه‌گیری اثربخشی هر محتوایی که تولید می‌کنید، استفاده کنید. این کار نه تنها به شما نشان می‌دهد که کاری که انجام می‌دهید درست است، بلکه فرصت‌هایی را برای پیشرفت در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما همیشه می‌توانید محتوا را اصلاح و مجدد بهینه کنید تا به عملکرد مورد انتظار خود برسید.

به یاد داشته باشید که تمام معیارها و KPIها به یک اندازه مهم نیستند.

سخن آخر

محتوا پادشاه است. این جمله تکراری ولی درست، به خوبی اهمیت تولید محتوا را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که باید به روش‌های تولید محتوا مسلط باشیم تا در نهایت بتوانیم یک محتوای تأثیرگذار تولید کرده و نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کنید.

لازم به ذکر است که دلایل فوق تنها برخی از دلایل اهمیت محتوا و تولید آن است و طبیعتا موارد دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. فراموش نکنیم که در دنیای بازاریابی دیجیتال، محتوا حرف اول را می‌زند و برای موفقیت بیشتر باید با اصول تولید محتوای مناسب آشنا باشیم.

تولید محتوای خود را به ما بسپارید

در دنیای رقابتی آنلاین، با مخاطبانی باهوش و هدفمند روبه‌رو هستید که زمان نیز برایشان ارزشمند است. به همین دلیل مهم است که پیام یا خبر خود را دقیق و آنقدر جذاب بیان کنید که مخاطب جذب پیام شود و به صدای شما گوش دهد. اگر محتوای تان را درست بیان کنید مخاطب یک مرحله فراتر از خواندن محض می رود.

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت به شما چه کمکی می‌کنیم؟

  • برنامه‌ریزی محتوایی : از آنجا که ارتباط شما با مخاطب در فضای آنلاین باید همیشگی باشد، برنامه‌ریزی منسجم به این منظور برای شما انجام می‌شود.
  • سوژه‌پردازی‌ خلاقانه : سوژه پردازی‌های خلاقانه و دقیق متناسب با هدف شما و درباره برند، خدمات و محصولات تان انجام انجام می‌شود.
  • قالب‌های محتوایی : قالب‌های محتوایی مختلف و سفارشی، متناسب با سوژه‌ها شامل خبر، گزارش، مقاله، گفت‌وگو و … نگارش می‌شود.
  • ویرایش محتوا : محتوای نهایی، از نظر نگارشی و ادبی بازبینی و در صورت نیاز ویرایش بر روی آن انجام می‌شود.

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

منبع: brafton

بیشتر بخوانید :

راهنمای تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛ 7 گام موثر

6 مرحله در فرایند تولید محتوای متنی!

محتوای با کیفیت چیست و چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم

دیدگاهتان را بنویسید