×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ چطور داستان برند(brand story) خودمان را بنویسیم؟
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

چطور داستان برند(brand story) خودمان را بنویسیم؟

چطور داستان برند(brand story) خودمان را بنویسیم؟

داستان برند در حکم یک حلقه جادویی است که می‌تواند باعث وفاداری مشتریان نسبت به یک برند شود. در فرایند بازاریابی محتوا که این روزها در صنعت دیجیتال مارکتینگ رونق زیادی پیدا کرده است، باید از brand story به عنوان یک ابزار کارآمد به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان فضای دیجیتال نام ببریم.

با توجه به اهمیتی که استوری تلینگ یا داستان‌سرایی در روند بازاریابی و برندینگ پیدا کرده است، بسیاری از برندها به دنبال ساختن و نوشتن داستان خود هستند، اما نمی‌دانند که از کجا شروع کنند و این کار را به چه صورت انجام دهند.

اگر شما هم در فکر نوشتن داستان برند خودتان هستید، به ما همراه باشید تا گام به گام با فرایند قصه‌گویی برندتان آشنا شوید و در نهایت بتوانید داستان برند خودتان را بنویسید.

داستان برند چیست؟

در پاسخ به این سؤال که داستان برند چیست باید بگوییم که brand story چیزی فراتر از تاریخچه شرکت شماست. شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که منظور از داستان، تاریخچه برند شماست؛ در حالی که مفهوم داستان سرایی در تبلیغات چیزی فراتر از تاریخچه شرکت و زمان تأسیس و حوزه فعالیت آن است.

داستان برند چیست؟

پس با این حساب داستان برند چیست؟

برای نوشتن داستان برند باید قصه‌ایی را از برند خود روایت کنید که در عین حال که حقایق آن را بیان می‌کند، بتواند با مخاطبان یک رابطه احساسی برقرار کرده و احساسات آنها را درگیر کند. در این داستان باید بیش از هر چیز به اهداف و انگیزه‌های کسب‌وکارتان بپردازید و درباره تاریخچه و مسائلی از این دست، اشاره‌ای گذرا داشته باشید.

در واقع داستان برند موفق ، داستانی است که بتواند بدون توصیف خود برند، بر تجربه مشتری، راحتی او و همچنین ارزش‌ها و اصول برندتان تأکید کند. بنابراین قصه‌گویی برای برند شما چیزی بیش از یک نوشته است، بلکه پیامی است که به مخاطبان خود ارسال می‌کنید، احساسات آنها درگیر آن پیام می‌شود و رفته رفته داستان برند شما در بین مشتریان دهان به دهان می‌چرخد و جزئی از هویت برندتان می‌شود.

برندهای موفقی مانند Airbnb، عینک Ray-ban و محصولات بهداشتی داو به خوبی از داستان گویی برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند.

اگر این تعریف برای شما تا حدی گنگ به نظر می‌رسد، طبیعی است؛ با ما همراه باشید تا مراحل نوشتن یک نمونه داستان برند را مرور کنیم:

1.مأموریت و شخصیت برندتان را مشخص کنید

برای اطمینان از یک داستان سرایی موفق باید مأموریت و هدفی که برای کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اید را به روشنی مشخص کنید. با روشن کردن رسالت تجاری خود، کل ارتباطات و تعامل شما با مشتریان بر اساس آن مأموریت و تجارت مشخص شده و ارزش برند شما روشن خواهد شد.

تصویری از لوگوهای شرکت‌های معتبر

در فرایند نوشتن داستان محصول و برند خود، بیانیه و ارزش‌های شما مشخص شده و از این به بعد است که باید در هر قسمت از داستانی که قصد ساختن آن را دارید، این ارزش‌ها را مد نظر قرار دهید.

2.داستان برند خود را جذاب کنید

تأثیرگذارترین راه برای جذاب کردن داستان برند این است که وجهه‌ای انسانی به آن ببخشید. بنابراین بهتر است با انگیزه‌هایی شروع کنید که شما را در این راه قرار داده‌اند، زیرا در این صورت مخاطبان تلاش و پشتکار شما را برای تحقق این انگیزه‌ها درک خواهند کرد.

بیان کردن احساساتی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان داشته‌اید نیز در جذاب کردن brand story شما تأثیر زیادی خواهد داشت. پس سعی کنید داستان خود را از طریق بیان احساسات واقعی که تجربه کرده‌اید، جذاب‌تر کنید. این روند مخصوصا با بیان تجربیات و داستان‌هایی که از کارمندان‌تان دارید، جذاب‌تر نیز خواهد شد.

3.درباره داستان سرایی مطالعه کنید

داستان سرایی یا storytelling یک فن است که باید آن را بیاموزید. پس بهتر است در این باره مطالعه کنید و حتی نمونه‌های دیگر را هم بررسی کنید تا با ترفندهای این شیوه آشنا شوید.

طبق شیوه‌های داستان‌سرایی باید شخصیت‌های داستان برند خود را مشخص کنید و با مشخص کردن شخصیت‌های اصلی، داستان خود را از طریق آنها به جلو برده و ارزش‌ها، اهداف و مأموریت خود را از زبان آنها در قالب یک داستان جذاب و البته کوتاه ارائه دهید.

4.داستان برند خود را تصویری کنید

استفاده از تصاویر در قصه‌گویی ریشه در تاریخ دارد. زمانی بود که غارنشینان داستان‌های خود را با تصاویر روی دیواره غارها نقش می‌بستند. پس جذابیت بصری را در داستان سرایی خود فراموش نکنید و از تصاویر مرتبط و جذاب که گویای داستان شما هستند نیز استفاده کنید.

برای اینکه داستان خود را ذهن مخاطبان ماندگار کنید، باید این داستان را به صورت زنده بازگو کنید و برای این کار نیز استفاده از تصاویر و ویدئو کمک زیادی به شما می‌کند. مخاطبان عموما یک داستان تصویری یا ویدئویی را بهتر از یک داستان صرفا متنی به خاطر می‌سپارند. برندهای بسیاری مثل نایک، اسپاتیفای و … از داستان گویی تصویری به خوبی استفاده می‌کنند.

ساخت داستان برند از طریق ویدیو و تصویر

5. در داستان برند خود ثابت‌قدم و به دور از تناقض باشید

هر گونه ارزش، هدف و مأموریتی که در داستان برند شما برجسته می‌شود، باید ثابت بماند؛ زیرا مخاطبان خیلی زود متوجه تناقض‌گویی می‌شوند و عدم صداقت را براحتی درک می‌کنند. پس هنگام مشخص کردن اهداف و مأموریت خود صادق باشید و داستان‌تان را مطابق با همان مأموریتی که در آغاز مشخص کردید، ادامه دهید.

6.یک داستان برند متفاوت داشته باشید

مشتریان به دنبال این هستند که بدانند داستان برند شما چه تفاوتی را در مقایسه با دیگر برندها ایجاد خواهد کرد. برای این کار بهتر است به فعالیت‌های اجتماعی روی بیاورید و نشان دهید که در قصه شما مشکلی از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد.

در brand story خود نشان دهید که داستان شما با حل مشکلات جامعه، این جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل خواهد کرد.

7.داستان برند خود را فعال کنید

حال تصور کنید که با رعایت موارد فوق داستان‌تان را نوشتید. حالا وقت به اشتراک گذاشتن آن است که باید از طریق بازاریابی دیجیتال و کمک گرفتن از بازاریابان، این داستان را در مناسب‌ترین رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی منتشر کنید.

داستان شما می‌تواند در قالب یک متن به همراه تصاویر طراحی شود یا صرفا تصویری یا ویدئویی باشد. بهتر است داستان برند خود را در هر سه قالب محتوایی طراحی و تولید کرده و هر چه سریع‌تر آن را در بین مخاطبان به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

نوشتن داستان برند یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که در فرایند بازاریابی امروز اهمیت زیادی پیدا کرده است و یکی از ابزارهای مهم ارتباطی با مخاطبان به شمار می‌رود. در واقع brand story می‌تواند مخاطبان یک برند را به مشتریانی وفادار تبدیل کند، البته اگر طبق اصول صحیح نوشته شده باشد.

در این مقاله برخی از مهم‌ترین نکاتی را که در نوشتن داستان برند باید به آنها توجه کنیم، ذکر شد که رعایت این نکات باعث شکل‌گیری یک نمونه داستان برند موفق خواهد شد:

مشخص کردن مأموریت برند

جذابیت داستان برند

آشنایی با اصول داستان سرایی

تصویری کردن داستان برند

عدم تناقض در داستان گویی

متفاوت بودن داستان برند

فعال کردن داستان برند

دیدگاهتان را بنویسید