×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ معیارهای اندازه‌گیری آگاهی برند یا brand awareness
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

معیارهای اندازه‌گیری آگاهی برند یا brand awareness

معیارهای اندازه‌گیری آگاهی برند یا brand awareness

آگاهی برند فرایندی است که منجر به تثبیت هویت تجاری کسب‌وکارها خواهد شد و به نوعی ضامن بقای آنها محسوب می‌شود؛ چراکه این فرایند باید در ذهن مخاطبان اتفاق بیفتد. هنگامی که نظر یک مصرف‌کننده نسبت به یک نام تجاری جلب می‌شود، یک رابطه مبنی بر اعتماد بین آنها شکل می‌گیرد که به اصطلاح آگاهی از برند نامید می‌شود. هر اندازه این آگاهی عمیق‌تر اتفاق بیفتد، مصرف‌کننده نسبت به آن برند وفادارتر شده و در نتیجه محصولات آن را خریداری خواهد کرد.

 با توجه به اهمیتی که این فرایند در تثبیت هویت تجاری برندها دارد، اندازه‌گیری آگاهی برند یکی از عملکردهایی است که باید در دستور کار کسب‌وکارها قرار بگیرد تا از طریق آن به میزان اثربخشی فعالیت‌های خود در حوزه برندسازی و brand awareness پی ببرند.

اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، باید معیارهای اندازه‌گیری آن را نیز بشناسید تا در صورت موفقیت در این زمینه، فرایند کنونی‌تان را ادامه دهید و در صورت عدم موفقیت نیز به فکر راهکارها و فرایندهای جدید باشید. موارد زیر از جمله پارامترهای آگاهی از برند هستند که توجه به آنها در شناساندن نام تجاری شما مؤثر خواهد بود.

ترافیک وب‌سایت

افزایش ترافیک وب‌سایت به این معناست که کاربران نه تنها نسبت به برند شما آگاهی پیدا کرده‌اند، بلکه کنجکاو شده و می‌خواهند اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست بیاورند. بنابراین یکی از معیارهای خوب برای اندازه‌گیری میزان آگاهی برند ، بررسی ترافیک وب‌سایت است. برای این کار نیز ابزارهای دقیقی مانند Google Analytics وجود دارد که علاوه بر نشان دادن میزان ترافیک وب‌سایت، تحلیل‌های کارآمدی نیز درباره بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

بررسی ترافیک وب‌سایت در فرایند اندازه‌گیری آگاهی برند از این نظر اهمیت دارد که علاوه بر نشان دادن تعداد بازدیدکنندگان، موارد دیگری مانند اینکه بازدیدکنندگان از طریق جستجو یا کلیک بر روی تبلیغات بنری و همسان یا از راه شبکه‌های اجتماعی وارد وب‌سایت شما شدند را نیز منعکس می‌کند. طبیعتا این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های بعدی brand awareness مفید خواهد بود.

تعامل رسانه‌های اجتماعی، معیاری برای سنجش آگاهی برند

رسانه‌های اجتماعی همانطور که می‌توانند در افزایش آگاهی از برند تأثیرگذار باشند، معیارهای اندازه‌گیری آن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی به لحاظ تعاملی که با مخاطبان ایجاد کرده‌اند، میزان درگیری مخاطبان را با برند شما نشان می‌دهند. تعداد لایک‌ها، نظرات، افزایش فالوورها، تعداد دایرکت‌هایی که برای‌تان ارسال می‌شود، نشان‌دهنده این نکته است که تا چه اندازه موفق شده‌اید با مخاطبان خود وارد گفتگو شوید.

بررسی میزان تعامل کاربران شبکه‌های اجتماعی با برند شما این نکته مهم را منعکس می‌کند که برند شما تا چه اندازه موفق شده است با این مخاطبان وارد مکالمه شود.

بررسی حجم جستجوها

موتورهای جستجو ابزارهای خوبی برای اندازه‌گیری آگاهی برند هستند. شما می‌توانید از طریق کلمات کلیدی مرتبطی که کاربران جستجو می‌کنند، به میزان آگاهی آنها از برندتان پی ببرید. قطعا هر کسب‌وکاری در دنیای امروز یک سری کلمات کلیدی را برای خود در نظر گرفته است که با حوزه فعالیت او مرتبط هستند و مخاطبان در صورت جستجوی کلمات کلیدی مذکور به وب‌سایت آن کسب‌وکار راه پیدا خواهند کرد.

اگر می‌خواهید متوجه این نکته شوید که مخاطبان تا چه اندازه نسبت به هویت برند شما اطلاعات دارند، بررسی میزان جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان یکی از گزینه‌های مناسب است. این بررسی نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر نام شرکت شما، محصولات و خدمات شما را جستجو کرده‌اند.

نظرسنجی برای آگاهی برند

یکی از روش‌های مستقیم و ارزشمند برای اندازه‌گیری آگاهی برند ، نظرسنجی‌ها هستند. شما می‌توانید از طریق یک نظرسنجی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید یا به ایمیل کاربران می‌فرستید یا در یک سری از سلسله استوری‌های اینستاگرام قرار می‌دهید، میزان آشنایی مخاطبان را با برند خود اندازه‌گیری کنید.

عموما در نظرسنجی‌ها سؤالاتی از این دست پرسیده می‌شود:

وقتی به برند ما فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟

نام رقبای ما را شنیده‌اید؟

درباره برند و خدمات ما چه می‌دانید؟

آیا درباره فلان محصول ما چیزی شنیده‌اید؟

هر اندازه سؤالات نظرسنجی مشخص‌تر باشند و نیاز به جواب‌های کوتاه‌تر داشته باشند، میزان شرکت کاربران هم بالاتر می‌رود و در نهایت شما می‌توانید میزان افزایش آگاهی از برند خود را ارزیابی کنید.

نظرسنجی از مخاطب، معیار اندازه‌گیری آگاهی برند

بررسی لینک‌های خارجی

بررسی این نکته که در سایر رسانه‌ها تا چه اندازه به برند شما اشاره شده و لینک داده شده است، در فرایند اندازه‌گیری آگاهی برند و هویت برند تأثیرگذار است. لینک‌های خارجی علاوه بر اینکه موجب بهبود سئوی سایت شما شده و نرخ بازدید آن را افزایش می‌دهند، گروه بیشتری از کاربران را نیز با برند شما آشنا خواهند کرد.

بر این اساس، یکی از پارامترهای آگاهی از برند میزان لینک‌های خارجی است که در خارج از وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما انجام می‌شود. اینکه به یکی از مقالات شما در وب‌سایتی دیگر ارجاع داده شود، باعث می‌شود که مخاطب از طریق آن لینک وارد سایت شما شده و با برندتان آشنا شود.

همین اتفاق می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی نیز بیفتد، اینکه یک پست اینستاگرام شما در صفحه‌ای دیگر استوری شود یا توئیتی از شما با یک حساب دیگر ری‌توئیت شود، در نهایت موجب بالا رفتن آگاهی از برند شما خواهد شد.

نتیجه‌گیری

به همان اندازه که آگاهی از برند اهمیت دارد، اندازه‌گیری این آگاهی نیز مهم است. فرض کنید شما به منظور افزایش brand awareness کسب‌وکار خود شروع به برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کمپین‌های گوناگون کرده باشید، این برنامه‌ها و کمپین‌ها زمانی می‌توانند مفید واقع شوند که مثمر ثمر بوده و به نتیجه برسند. برنامه‌ریزی به منظور افزایش آگاهی برند، بدون اینکه مورد بررسی و اندازه‌گیری واقع شود، مانند این است که در یک جاده تاریک بدون چراغ راه برویم.

با توجه به اهمیت شناخت برند از سوی مخاطبان، برخی از مهم‌ترین پارامترهای آن در این مقاله معرفی شدند. اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت، بررسی رسانه‌های اجتماعی، حجم جستجوی کاربران در موتورهای جستجو، انجام نظرسنجی و بررسی لینک‌های خارجی از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که به عنوان معیارهای سنجش آگاهی از برند می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید