×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ 4 بخش کلیدی یک راهبرد اثربخش در رسانه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : 19 آبان 1398 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

4 بخش کلیدی یک راهبرد اثربخش در رسانه‌های اجتماعی

4 بخش کلیدی یک راهبرد اثربخش در رسانه‌های اجتماعی

برای آنکه کسب‌وکار شما در رسانه‌های اجتماعی موفق عمل کند، باید یک رویکرد و راهبرد شفاف و مستند برای تمام اقدامات‌تان در حوزه رسانه‌های اجتماعی داشته باشید. با وجود این، بسیاری از کسب‌وکارها و بازاریاب‌ها واقعاً برنامه مستندی برای خود تدوین نکرده‌اند. به جای آن، هر زمان که دل‌شان خواست محتوا تولید و منتشر می‌کنند و امیدوارند که موثر واقع شود. مطالعه اخیر اسپراوت سوشال نشان می‌دهد که نیمی از بازاریاب‌ها معتقدند چالش اصلی آن‌ها تدوین یک راهبرد برای پشتیبانی از اهداف کلی کسب‌وکار آن‌هاست.

این امر نشانگر یک فرصت چشمگیر برای آن‌هایی‌ست که می‌خواهند در فضای رسانه‌های اجتماعی متمایز عمل کنند. با برنامه‌ریزی پیشاپیش فعالیت‌هایتان، می‌توانید بر اهدافتان متمرکز شوید و محتوایی تولید کنید که دقیقا برای دستیابی به اهداف بازاریابی شما طراحی شده است.

در این مقاله به چند ابزار و نکته کلیدی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا راهبرد رسانه‌های اجتماعی خود را بهتر تدوین، مدیریت و ارزیابی کنید.

از یک ابزار مدیریت تیم برای برنامه‌ریزی استراتژی‌تان استفاده کنید

همانطور که گفته شد، برای آنکه بتوانید تیم خود را در راستای اهدافتان متحد کنید، باید یک راهبرد داشته باشید. این راهبرد شما را در برنامه‌ریزی اقدامات‌تان در شبکه‌های اجتماعی راهنمایی می‌کند و به شما معیاری برای سنجش شکست و موفقیت می‌دهد ـ و به ‌شما می‌گوید برای بهبود نتایج باید چه کاری انجام دهید.

در این برنامه باید این موارد را پوشش دهید:

  • اهداف کلی شما در رسانه‌های اجتماعی
  • اطلاعاتی درباره «شخصیت کاربرتان» (جزئیاتی درباره مخاطب هدف ایده‌آل‌تان)
  • کانال‌های مورد تمرکز رسانه اجتماعی
  • توالی زمانی مطالب در هر کانال
  • نقش هر یک از اعضای تیم
  • چگونگی سنجش و پایش نتایج

در مرحله اولیه برنامه‌ریزی شاهد همکاری قابل توجه، رفت و برگشت بسیار و احتمالاً بحث و گفت‌و‌گوی زیادی خواهید بود.

برای کمک به این فرآیند، می‌توانید از ابزارهای برنامه‌ریزی و همکاری استفاده کنید تا کل فرآیند در یک محل مدیریت شود. این ابزارها همچنین تضمین می‌کنند که هر مرحله از برنامه به خوبی مستند شده است.

یک گزینه خوب برای انجام این فرآیند Monday.com است. این وبسایت یک ابزار مدیریت تیم / جریان کار را در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید به کمک آن راهبرد رسانه‌های اجتماعی خود را نیز تدوین کنید.

شیوه کار در محیط چنین نرم‌افزارهایی به طور خلاصه به این صورت است که یک «تخته» (Board) ایجاد می‌کنید. می‌توانید یک تخته سفید استفاده کنید یا از قالب‌های پیش‌فرض نرم‌افزار بهره بگیرید و از همکاران‌تان دعوت کنید تا این تخته‌ها را مشاهده و ویرایش کنند. در این تخته‌ها می‌توانید وظایف، زمان‌بندی، وضعیت پیشرفت، زمان صرف‌شده توسط هر یک از اعضای تیم و… را مشخص کنید.

از یک ابزار مدیریتی برای زمان‌بندی مطالب و مدیریت حضورتان در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

یک نکته کلیدی دیگر در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی «محتوا» است تا برای برند شما حضور و آگاهی ایجاد کند و دنبال‌کنندگان بیشتری برایتان جذب کند. به این منظور، شما باید به صورت منظم صفحات خود را به روز کنید، و اگر نکنید، تعداد دنبال‌کنندگان و همچنین مشارکت (engagement) آن‌ها کاهش خواهد یافت. به بیان دیگر، اگر پیوستگی را در کارتان رعایت نکنید، برای دستیابی به نتیجه با مشکل مواجه خواهید شد. البته این تقویم زمانی را باید برای هر شبکه به طور خاص تنظیم کنید. ساعت و تکرر بارگذاری مطالب برای هر شبکه اجتماعی متفاوت است.

اگر تنها به بارگذاری دستی مطالب فکر می‌کنید، بهتر است تجدید نظری داشته باشید. این کار حجم عظیمی از وقت شما را می‌گیرد؛ وقت‌هایی که می‌توانید به جای این کار، با مخاطبانتان ارتباط بگیرید یا برای آن‌ها محتوا تولید کنید. حفظ پیوستگی زمانی در بارگذاری دستی بسیار مشکل است، و با این کار شما حساس‌ترین زمانی که کاربرانتان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند را از دست می‌دهید.

یک راه بهتر برای حفظ پیوستگی در به‌روز‌رسانی صفحات، استفاده از ابزارهای زمان‌بندی است. ابزارهایی نظیر agorapulse.com به شما کمک می‌کنند تا ارسال مطالب را زمان‌بندی کنید. علاوه بر این، می‌توانید یک نمای کلی از وضعیت تقویم شبکه اجتماعی خود را نیز ببینید و انواع مختلف محتوا را در کانال‌های مختلف زمان‌بندی کنید، یا یک مطلب را به طور همزمان برای تمام شبکه‌هایتان ارسال کنید. همچنین امکان تخصیص وظایف به اعضای تیم نیز در این ابزارها وجود دارد.

از ابزارهای شنود شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا از اشاره‌ها (Mention) غافل نشوید و اقدام کنید

اگر هربار که مشتریان درباره کسب‌وکار شما در شبکه‌های صحبت می‌کردند، به صفحه برند شما نیز اشاره (Mention) می‌کردند، زندگی بازاریاب‌ها بسیار آسانتر می‌شد. اما متأسفانه همیشه این اتفاق نمی‌افتد.

مردم به ندرت به طور مستقیم به صفحه برندها اشاره می‌کنند، این بدان معنی است که کسب‌وکارها معمولا فرصت پاسخگویی به‌موقع به این افراد را از دست می‌دهند. یک مطالعه «برندواچ» نشان داد که 96% مواردی که افراد بدون اشاره مستقیم به صفحه یک برند درباره آن صحبت کرده‌اند، بی‌پاسخ می‌مانند.

البته ردگیری اشاره‌های مستقیم یک امر حیاتی است، اما فراتر از آن، شما باید سایر اشاره‌ها به کسب‌وکار و محصولاتتان را نیز ردگیری و پایش کنید. به طور کلی، این اشاره‌ها را باید در نظر داشته باشید: 

  • اشاره‌های مربوط به کسب‌وکار خودتان
  • اشاره‌های مربوط به رقبایتان
  • اشاره‌های مربوط به صنعت

ردگیری این اشاره‌ها، فرصت‌های بیشتری برای مشارکت ایجاد می‌کنند، برای مثال:

  • می‌توانید به موقع به شکایات مشتریانتان رسیدگی کنید و از بروز فاجعه در حوزه روابط عمومی جلوگیری کنید
  • ظرفیت‌های بالقوه فروش (lead) را از طریق اشارات به رقبایتان شناسایی کنید
  • دغدغه‌های واقعی مشتریان را از طریق اشارات کلی در صنعت بشناسید
  • فرصت‌های فروش را بیابید

برای مثال Mention.com یک ابزار برای ردگیری اشارات در وب و رسانه‌های اجتماعی است. این ابزار به خوبی می‌تواند روند اشاره‌ها به یک موضوع را در گفتگوی کاربران شناسایی و تحلیل کند. حتی می‌توانید احساسات مثبت و منفی را در اشارات تفکیک کنید و ببینید افراد معمولا با چه رویکرد و احساسی درباره کسب‌وکار شما صحبت می‌کنند. همچنین ابزارهای کار تیمی در این وبسایت وجود دارد.

از ابزارهای تحلیل رسانه‌های اجتماعی برای سنجش و بهینه‌سازی نتایج استفاده کنید

مشارکت در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد حضور دیجیتال برای برندتان بسیار مهم است، اما سنجش نتایج این تلاش‌ها نیز به همان میزان اهمیت دارد. به این ترتیب می‌توانید بفهمید آیا در مسیر درستی حرکت می‌کنید؟ آیا راهبردتان اثربخش بوده است؟

سنجش نتایج تنها به مواقعی که کمپین‌های بازاریابی دارید، محدود نمی‌شود. بلکه باید به طور منظم صورت گیرد. از این طریق می‌توانید راهبردتان را اصلاح و به‌روز کنید، و مطمئن شوید که آیا از تمام ابزارها برای رسیدن به اهدافتان استفاده کرده‌‌اید یا خیر.

اما چه شاخص‌هایی را باید بسنجید؟ ابتدا باید بپرسید که دقیقا از حضور در رسانه‌های اجتماعی چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال این اهداف هستند:

  • آگاهی از برند
  • یافتن ظرفیت‌های بالقوه فروش (lead)
  • افزایش ترافیک وب‌سایت
  • جذب مشتری
  • فروش

پیش از شروع کمپین، باید اهداف‌تان را شفاف و شاخص‌هایی که شکست یا موفقیت شما را تعیین می‌کنند، مشخص کنید.

یک ابزار قوی برای سنجش و تحلیل نتایج  Keyhole.co است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا «هشتگ»‌ها، کلمات کلیدی، نام‌های کاربری و آدرس‌های اینترنتی و.. را ردگیری و بینش تحلیلی عمیق‌تری پیدا کنید. کی‌هول همچنین به شما کمک می‌کند تا اینفلوئنسرهای مرتبط با هشتگ‌هایتان را پیدا کنید. اگر بخواهید با آن‌ها همکاری کنید، کی‌هول می‌تواند عملکرد آن‌ها را نیز تحلیل کند و به شما بگوید هر اینفلوئنسر چه سهمی در تحقق اهداف شما داشته است.

نتیجه‌گیری

برای دستیابی به نتایج دلخواه در رسانه‌های اجتماعی، نیازمند یک راهبرد شفاف و مدیریت و سنجش آن هستید. یک ابزار مهم در این مسیر، استفاده از ابزارهای مدیریت تیم برای برنامه‌ریزی راهبرد و بهبود همکاری در تیم‌تان است. سپس باید بارگذاری مطالب را برنامه‌ریزی کنید، با دنبال‌کنندگان (فالوئرها) ارتباط بگیرید، اشاره‌ها (Mention) را ردگیری کنید، نتایج را بهینه‌سازی کنید تا اهداف شما، اعم از آگاهی برند، جذب مشتری و… تحقق یابند.

دیدگاهتان را بنویسید