×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی متقابل (Cross Promotion) چیست؟
تاریخ انتشار : 29 بهمن 1396 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

بازاریابی متقابل (Cross Promotion) چیست؟

بازاریابی متقابل  (Cross Promotion) چیست؟

اگر مطمئن نیستید که بازاریابی متقابل چیست و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید، این مطلب برایتان مفید خواهد بود. در ادامه به تعریف تبلیغات متقابل، شیوه کارکرد آن، تأثیرات آن بر افزایش فروش و همچنین به ذکر مثال‌هایی از آن خواهیم پرداخت.

بازاریابی متقابل چیست؟

بازاریابی متقابل (Cross Promotion) شیوه‌ای از بازاریابی است که در آن مشتریان یک شرکت، مورد هدف پیشنهاد خرید یک محصول مرتبط از همان شرکت یا یک شرکت دیگر قرار می‌گیرند. برای مثال، خریداری که اشتراک یک نرم‌افزار آنتی ویروس را خریده است ممکن است ایمیلی برای خرید یک سرویس اینترنت با تخفیف دریافت کند که توسط کسب‌وکار دیگری فروخته می‌شود.
در واقع یک کمپین بازاریابی متقابل هر زمانی اتفاق می‌افتد که شما پیشنهاد خرید محصول یا خدماتی را بخاطر خرید مرتبطی که انجام داده‌اید دریافت می‌کنید.

کمپین‌های مختلف بازاریابی متقابل :

بازاریابی متقابل چندسالی هست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و روشی اثبات شده برای رشد مخاطبان یک شرکت و افزایش کاربران است. این شیوه معمولاً بصورت آنلاین و گاهی آفلاین اتفاق می‌افتد و می‌تواند فرم‌های متفاوتی داشته باشد:
خبرنامه‌ی اشتراکی: دو شرکت خدمات خود را با لیست کاربران یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی متقابل است و معمولاً در میان شرکت‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد که خدماتشان را به مشتریان آینده‌شان ارائه دهند.
محصولات تخفیف‌دار یا خدمات ویژه: اگر دو کسب و کار آنلاین محصولات مکمل یکدیگر را می‌فروشند، می‌تواند خدمات ویژه  و تخفیف‌های خود را به کاربران یکدیگر ارائه دهند. کاربران از خرید یک محصول باتخفیف خوشحال خواهند شد و رضایت آنها افزایش پیدا خواهد کرد.
پیشنهادهای افزوده در طی فرآیند خرید یا بعد از آن: می‌توان به کاربران محصولی مرتبط با آنچه که در حال حاضر در سبد خرید خود گذاشته‌اند را پیشنهاد داد. علاوه بر این، بعد از خرید، در ایمیل تشکر یا در خبرنامه‌های بعدی، آنها می‌توانند پیشنهادهایی را برای خرید یک محصول جدید با تخفیف دریافت کنند.
قرارداد بازاریابی مشترک: این شیوه زمانی اتقاق می‌افتد که دو شرکت محصولات مکمل یکدیگر را تبلیغ می‌کنند. برای مثال، شرکتی که پوشاک می‌فروشد می‌تواند با یک شرکت خیاطی بازاریابی متقابل انجام دهد.
مسابقات مشترک: شرکت‌ها گاهی برای کاهش هزینه شرکت و افزایش جایزه مسابقات مشترک برگزار می‌کنند. بدین ترتیب، هر دو شرکت بطور یکسان دیده می‌شوند.
قراردادهای ارجاعی: یکی از مثال‌های معمول از یک کمپین بازاریابی متقابل ارجاعی بین یک شرکت که یک ابزار ارائه می‌دهد و کسب‌و‌کاری که خدمات مرتبط به آن را ارائه می‌دهد اتفاق می‌افتد. مثلاً بین یک ابزار SEO و شرکتی که خدمات SEO می‌فروشد.  هر زمان که از شرکت ارائه‌دهنده ابزار SEO پرسیده شود که آیا خدمات SEO ارائه می‌دهند یا نه، آنها می‌توانند کاربران را با شرکتی که با هم قرارداد دارند ارجاع دهند.
تبادل فضای تبلیغات: این شیوه که معمولاً بصورت تبادل بنر تبلیغاتی یا فضای تبلیغات انجام می‌گیرد، به هر کدام از شرکت‌ها این شانس را می‌دهد که محصول خود را به مخاطبان جدیدی ارائه کنند.
در پایان می‌توان گفت که بازاریابی متقابل یک روش جدید در دنیای تبلیغات و بازاریابی است که نه تنها به تبلیغات موبایل و بازاریابی اپلیکیشنی بلکه به تمامی محصولات دیجیتالی مرتبط مرتبط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید