×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری)؛ دلایل و راه کاهش آن
تاریخ انتشار : 10 آذر 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری)؛ دلایل و راه کاهش آن

دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری)؛ دلایل و راه کاهش آن

کوری بنری banner blindness می‌تواند دلیل عملکرد ضعیف تبلیغات شما باشد. این یک مشکل برای کل صنعت تبلیغات است زیرا باعث می‌شود کاربران نسبت به تبلیغات بی‌توجه شوند.

نرخ مشارکت تبلیغات را کاهش می‌دهد و در نتیجه درآمد تبلیغات نیز کاهش می‌یابد.

این مقاله توضیح می‌دهد کوری بنری چیست، دلایل آن چه هستند و چگونه می‌توانید با آن مقابله کنید.

دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری) چیست چیست؟

کوری بنری تمایل کاربران به توجه نکردن به تبلیغات نمایش داده شده بر روی صفحات وب چه به صورت ناخودآگاه و چه به صورت عمدی است.

در ابتدا، این اصطلاح برای نادیده گرفتن بنرهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه برای توصیف تمایل کلی کاربر به بی‌توجهی به انواع مختلف تبلیغات استفاده می‌شود.

همچنین با عنوان کوری تبلیغات نیز شناخته می‌شود.

دلایل کوری بنری چیست؟

انسان دارای توانایی ذاتی برای فیلتر کردن اطلاعات غیرضروری در حین تمرکز و یادآوری داده‌های ارزشمند است که با عنوان توجه گزینشی نیز شناخته می‌شود.

بنابراین، کاربران می‌توانند به سرعت الگوهای وبسایت‌ها و مکان جستجوی المان‌های خاص در صفحه را یاد بگیرند و حواس‌پرتی‌های موجود را نادیده بگیرند. به عبارت دیگر، کوری بنری.

در دنیای دیجیتال، تجربه اطلاعات بیش از حد معمول است. اگر کاربر زمان و انرژی کافی را نداشته باشد، زمانی را برای تعامل با تبلیغات اختصاص نمی‌دهد. به خصوص اگر تبلیغات به نظر مفید یا مرتبط نباشند.

کاربران در توانایی نادیده گرفتن تبلیغاتی که در فضاهای تبلیغات سنتی ظاهر می‌شوند، خبره شده‌اند.

این نوع از رفتار کاربر خلاقیت ناشران و بازاریاب‌ها را شکل می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا از منطقه آسایش خود خارج شوند.

دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری)؛ دلایل و راه کاهش آن

چگونه کوری بنری ناشران و وبلاگ‌نویسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

یک فرض نادرست در میان ناشران وجود دارد که کوری بنری عمدتا تبلیغ‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کوری بنری را می‌توان یک مشکل برای صنعت تبلیغات دیجیتال در کل در نظر گرفت. در واقع، بسیاری از ناشران به همین دلیل بسیاری از فرصت‌های درآمدزایی خود را از دست می‌دهند.

به عنوان مثال،‌ ناشران AdSense بر اساس CPC حقوق می‌گیرند و به خاطر کوری بنری که تعداد کلیک‌ها بر تبلیغات را کاهش می‌دهد، درآمد کمتری خواهند داشت.

این مسئله برای ناشرانی که بر مبنای CPM حقوق می‌گیرند نیز صدق می‌کند زیرا تبلیغ‌کنندگان تمایل ندارند برای تبلیغاتی پول پرداخت کنند که نرخ تعامل بالایی ندارند.

علاوه بر این، کوری بنری می‌تواند قابلیت مشاهده تبلیغات را کاهش دهد که ارزش کلی موجودی تبلیغات و درآمد تبلیغات را کاهش خواهد داد.

چرا کاربران بر بنرهایی که می‌بینند، کلیک نمی‌کنند؟

5 جنبه وجود دارد که به عدم مشاهده یا اجتناب از مشاهده تبلیغات بنری کمک می‌کند:

1. مکان درج تبلیغات

مکان درج تبلیغات نقش مهمی در تجربه جستجوی کاربران ایفا می‌کند. اگر تبلیغات شما در مکان درستی درج نشوند،‌ دیده نخواهند شد یا نادیده گرفته می‌شوند.

به عنوان مثال، تبلیغات در ABF (واقع در قسمت بالایی صفحه) قابلیت مشاهده بهتری دارند، اما اگر محتوای کافی و جذاب در نگاه اول وجود نداشته باشد تا خواننده را ترغیب کند که بیشتر در صفحه بماند،‌ به سرعت از آن خواهد گذشت.

به طور مشابه، قرار دادن تبلیغات زیاد در BTF (واقع در قسمت پایین صفحه) توصیه نمی‌شود زیرا هرچه کاربر مجبور باشد به پایین صفحه اسکرول کند، احتمال دیده شدن آن تبلیغ توسط کاربر کاهش می‌یابد.

به طور کلی، تبلیغات در BTF باید با فاصله بیشتری از یکدیگر نسبت به تبلیغات در ATF قرار گیرند و برای کاربران وفادارتر رزرو شوند.

2. تبلیغات ناخوانده

تبلیغات ناخوانده یا مزاحم، قدیمی و آزادهنده هستند زیرا حواس کاربران را پرت می‌کند و تجربه جستجو آن‌ها پیچیده‌تر می‌شود.

آن‌ها معمولا جریان خواندن طبیعی کاربر را مختل کرده و می‌توانند به شکل پاپ آپ‌های ناخواسته، ویدئوهایی با پخش خودکار یا تبلیغاتی که در صفحات یا پنجره‌های جدید ظاهر می‌شوند،‌ دیده شوند.

3. شناسایی بصری تبلیغات

مطالعات ردیابی چشم نشان داده‌اند که کاربران خود را به گونه‌ای آموزش داده‌اند که المان‌های طراحی خاص شبیه به تبلیغات، مانند تصاویری با اندازه خاص (مثلا 300 در 250)، تصاویر متحرک یا تصاویر با فراخوان به اقدام را نادیده بگیرند.

انسان تمایل طبیعی به یافتن تبلیغات آزاردهنده و مزاحم دارند. بنابراین، تشخیص سریع آن‌ها صرفا احتمال کوری بنری را افزایش می‌دهد.

4. مفید و مرتبط بودن

تبلیغات بی ربط اغلب خسته‌کننده و آزاردهنده به نظر می‌آیند. اگر کاربر تبلیغات را سودمند ندارند،‌ با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. پاسخگویی کاربر ارتباط نزدیکی با شخصی‌سازی دارد.

5. ناباوری

برخی از کاربران تمام تبلیغات را مخرب می‌دانند و می‌ترسند که ویروس‌هایی را وارد سیستم کامپیوترشان کنند.

برخی دیگر به دلیل نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی به تبلیغات هدفمند اعتماد ندارند. در هر دو مورد،‌ کاربران با این دیدگاه تبلیغات را نادیده می‌گیرند.

دیده نشدن تبلیغات بنری (کور بنری)؛ دلایل و راه کاهش آن

6 استراتژی برای کاهش کوری بنری

6 استراتژی وجود دارد که شما می‌توانید برای کاهش کوری بنری از آن‌ها استفاده کنید:

1. اندازه و محل درج تبلیغات را امتحان کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، کاربران به طرح‌بندی وبسایت‌های معمولی عادت می‌کنند و المان‌های موجود در صفحه شبیه به تبلیغات را نادیده می‌گیرند.

اگر با خلاقیت و تحقیق اندازه و محل درج تبلیغات خود را مشخص نکنید، تنها احتمال کوری بنری در آن صفحه را افزایش می‌دهید.

بنابراین، مهم است که در مورد محل قرار گرفتن تبلیغات در صفحه فکر کنید، این که چه اندازه‌ای بهترین عملکرد را در موبایل و دسکتاپ دارد و چگونه می‌توانید برای عملکرد بهتر آن‌ها را بهبود بخشید.

تیم کارشناسان آژانس تبلیغات مگنت وبسایت هر ناشر را ارزیابی می‌کند و راه‌حل‌های اختصاصی برای محل قرار گرفتن تبلیغات به منظور افزایش عملکرد آن و قابلیت مشاهده تبلیغ ارائه می‌دهد.

2. تبلیغات زیادی در صفحه خود قرار ندهید.

به هم‌ریختگی تبلیغات معمولا کاربر را اذیت می‌کند و مزاحمت ایجاد می‌نماید. درج تعداد زیادی تبلیغات بر روی وبسایت نه تنها کاربر را عصبانی می‌کند، بلکه ارزش کلی موجودی تبلیغات را نیز کاهش می‌دهد.

به کیفیت به جای کمیت فکر کنید و این که چگونه حداکثر ارزش را مکان‌های موجود تبلیغات به منظور بهبود تعامل کاربر و قابلیت مشاهده بدست آورید. مکان‌های غیرقابل مشاهده را جایگزین کرده و تراکم تبلیغات را بررسی کنید.

هر وبسایت متفاوت است، اما به عنوان یک قانون سرانگشتی،‌ محاسبه تراکم بهینه تبلیغات نشان می‌دهد که 3 الی 5 تبلیغ در هر صفحه برای ناشران اخبار کافی است.

3. تبلیغات همسان بکار ببرید.

تبلیغات همسان با محتوا و طراحی صفحه‌ای که در آن واقع شده‌اند مطابقت دارند و احساس طبیعی‌تری به کاربر می‌دهند.

در مقایسه با تبلیغات نمایشی، تبلیغات همسان شبیه به تبلیغات نیستند و کاربر اغلب آن‌ها را با محتوا یکجا در نظر می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند تجربه کاربر،‌ نرخ تعامل تبلیغات،‌ CTR و قابلیت مشاهده تبلیغات را بهبود بخشند.

در واقع، مطالعه‌ای نشان داد که نرخ تعامل کاربر با تبلیغات همسان حدود 52% بالاتر از تبلیغات بنری است.

همچنین نشان داده شد که کاربران مدت زمان مشخصی را برای نگاه کردن به محتوا و تبلیغات همسان سپری می‌کنند که ثابت می‌کند که آن‌ها نرخ تعامل بالاتری دارند.

4. از تبلیغات تعاملی استفاده کنید.

تبلیغات تعاملی کاربران را تشویق می‌کنند تا با تبلیغات نمایشی تعامل داشته باشند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا این تبلیغات را به شیوه‌ای منحصر به فرد تفسیر کنند.

این همچنین احساس ارتباط قوی‌تر بین برند و کاربر ایجاد می‌کند. تبلیغات تعاملی می‌توانند به صورت تبلیغات رسانه‌ای غنی (مانند ویدئوها،‌ GIFها و فایل‌های صوتی)، تبلیغات ویدئویی خارج از پخش و تبلیغات رسانه اجتماعی (به عنوان مثال، تبلیغات درون برنامه‌ای قابل پخش، تبلیغات فیسبوک تعاملی و غیره) باشند.

5. تبلیغات محتوا محور را در نظر بگیرید.

تبلیغات محتوا محور و متنی با استفاده از کلمات کلیدی وبسایت‌های مرتبط را هدف قرار می‌دهند.

آن‌ها کاملا با حریم خصوصی سازگاری دارند و به کوکی‌ها و سایر شناسه‌ها متکی نمی‌باشند. ارائه تبلیغات مرتبط با علاقه کاربران موجب افزایش نرخ تعامل تبلیغات، درآمد و بهبود تجربه کلی کاربر خواهد شد.

6. الگوهای خوانش کاربر را درک کنید.

کوری بنری را می‌توان با درک رفتار آنلاین کاربر به حداقل رساند.

برای اثربخشی تبلیغات و بدست آوردن تعامل بیشتر، تبلیغات باید در جای درست درج شوند. مطالعه‌ای نشان داد که الگوی F نحوه حرکت چشمان ما در هنگام خواندن یک متن آنلاین است.

از آنجایی که بیشتر کاربران صفحات را از بالا سمت راست به چپ اسکن می‌کنند،‌ باید هنگام قرار دادن تبلیغات این را مد نظر قرار دهید.

نتیجه‌گیری

کوری بنری دشمن ناشران و تبلیغ‌کنندگان است. تا زمانی که تبلیغات دیجیتال وجود دارد، این پدیده نیز باقی خواهد ماند.

اگرچه نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید، اما می‌توانید اقداماتی برای به حداقل رساندن تاثیر کوری تبلیغات به واسطه استفاده از استراتژی‌های مذکور در این مقاله انجام دهید و تجربه کاربر در زمینه تبلیغات را بهبود بخشید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع: setupad

بیشتر بخوانید :

تبلیغات بنری چیست؛ انواع تبلیغات بنری در فضای مجازی

اهمیت محتوا در تبلیغات همسان (Native)

کسب درآمد از تبلیغات موبایلی برای کسب و کارها

تبلیغات میانی، راهی مناسب برای تبلیغ در اپلیکیشن‌

دیدگاهتان را بنویسید