×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ گفتگو با برهان ثقفیان، مدیر محصول مگنت در رابطه با ویژگی مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت !
تاریخ انتشار : 16 آبان 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

گفتگو با برهان ثقفیان، مدیر محصول مگنت در رابطه با ویژگی مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت !

گفتگو با برهان ثقفیان، مدیر محصول مگنت در رابطه با ویژگی مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت !

تبلیغات سرچ ادز مگنت که به صورت انحصاری در اپ‌استور مایکت ارائه می‌شود، در پنل مگنت پیاده‌سازی و اجرا شده است. مشتریان می‌توانند با ثبت‌نام در این پنل، از خدمات ویژه آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت به منظور بالا بردن نرخ تبدیل و نصب اپلیکیشن‌های خود بهره‌مند شوند.

پنل مگنت با ارائه یک فیچر کاربردی تحت عنوان «مدیریت کلمات کلیدی» در تلاش است تا روند انتخاب کیوردها تسهیل کند و کانورژن آنها را بالاتر ببرد. در همین زمینه گفتگویی با برهان ثقفیان، مدیر محصول مگنت، داشتیم.

انتخاب کلمات کلیدی در پنل مگنت به چه صورت است؟

ثقفیان- در بخش مدیریت کلمات کلیدی برای هر کمپین دو حالت قرار داده شده است: یک اینکه خود کاربر کلماتش را انتخاب کرده و قیمت‌گذاری کند؛ حالت دیگر هم به این صورت است که سیستم مگنت تشخیص کلمات کلیدی را بر عهده می‌گیرد، به این صورت که با استفاده از یک سری الگوریتم متناسب و از طریق آنالیزهای متعدد، یک سری کیورد پیشنهاد می‌دهد.

فرایند مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت چگونه است؟

ثقفیان- انتخاب کلمات کلیدی با توجه به فعالیت رقبا برای مشتریان بهینه‌سازی می‌شود. پنل مگنت برای بهینه‌سازی این فرایند یک راه‌حل کاربردی به نام Second Reduction را ارائه می‌دهد که در رابطه با قیمت‌گذاری کلمات کلیدی عمل می‌کند، به عنوان مثال اگر کمپینی برای یک کلمه کلیدی قیمت 5 هزار تومان گذاشته باشد و کمپین دیگری روی همان کلمه، قیمت 4 هزار تومان تعیین کرده باشد و کانورژن آنها هم یکی باشد، اگرچه برنده نهایی کمپینی است که قیمت 5 هزار تومان گذاشته است و در نهایت آن اپلیکیشن نمایش داده می‌شود، اما قیمت دوم یعنی 4 هزار تومان برای آن کمپین محاسبه خواهد شد.

این فرایند Second Reduction نام دارد که یک الگوریتم مرسوم به شمار می‌رود و باعث بهینه‌تر شدن و عادلانه‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود و فرایند قیمت‌گذاری را منطقی‌تر می‌کند.

مهم‌ترین مزیتی که مدیریت کلمات کلیدی دارد، چیست؟

ثقفیان- هنگام قرار دادن یک کیورد در پنل مگنت چند حالت وجود دارد: یا کیورد مورد نظر برنده می‌شود، یعنی در صورت جستجوی کاربران، نمایش داده خواهد شد، یا کیورد مورد نظر بازنده می‌شود، یعنی کیوردهایی که رقبا قرار داده‌اند، نمایش داده خوهد شد، یا کیورد مورد نظر اخطار می‌گیرد، به این صورت که مثلا هزار بار نمایش داده می‌شود، اما در این تعداد نمایش‌ها هیچ نصبی دریافت نمی‌کند، به عبارت دیگر کانورژن آن خیلی پایین بوده و نسبت به اپلیکیشن مورد نظر بی‌‌ربط است و حالت دیگری هم وجود دارد که البته احتمال اتفاق افتادن آن خیلی کم است. در این حالت کیورد مورد نظر رد می‌شود، یعنی ادمین تشخیص می‌دهد که یک کیورد، مرتبط و متناسب با کمپین نیست و در نتیجه آن را رد خواهد کرد.

فیچر کلمات کلیدی در پنل مگنت باعث می‌شود که امکان بازنده شدن یا اخطار گرفتن کلمات کلیدی پایین بیاید. در این بخش، صاحب کمپین می‌تواند بر اساس گزارشی که از پنل مگنت دریافت می‌کند، عکس‌العمل‌های متعددی را انجام دهد و انتخاب بهتری برای کیوردهای خود داشته باشد. به عنوان مثال آمار همه کلمات کلیدی انتخابی خود را مشاهده می‌کند که هر کلمه چه تعداد نمایش رفته است، چه تعداد نصب داشته و کانورژن و میزان بهای نصب آن چقدر است.

در ادامه نیز با توجه به گزارشی که دریافت کرده است، می‌تواند اکشن‌های مختلفی داشته باشد، مثلا می‌تواند تمام کلمات کلیدی که روی آنها باخته است را انتخاب کرده و قیمت آنها را افزایش دهد. برای این کار نیز می‌تواند روی بخش قیمت آن کلیک کرده و قیمتی را که می‌تواند با آن برنده شود، مشاهده و انتخاب کند.

فرایند قیمت‌گذاری در پنل مگنت چه کمکی به مشتریان می‌کند؟

ثقفیان- از آنجایی که قیمت‌گذاری درست روی کلمات کلیدی به میزان کانورژن و قیمتی که رقیب گذاشته است، بستگی دارد، مشتری می‌تواند با انتخاب قیمت پیشنهادی پنل مگنت، امکان برنده شدن خود را افزایش می‌دهد. مثلا قیمت فعلی که روی کلمه کلیدی خود گذاشته 2 هزار تومان است، بخش مربوط به مدیریت کلمات کلیدی مگنت با توجه به بررسی که روی قیمت‌گذاری رقبا انجام داده است، قیمت 2 هزار و پانصد تومان را پیشنهاد می‌دهد تا کیورد مورد نظر برنده شود.

این اقدام، یعنی پیدا کردن قیمت برنده هر کیوردی که روی آن باخته است، می‌تواند باعث افزایش بازدهی کمپین شود. از سوی دیگر مشتریان پنل مگنت می‌توانند قیمت همه کیوردهای خود را به صورت دسته جمعی کم یا زیاد کنند.

در پنل مگنت، بخشی به نام درصد باخت وجود دارد، به چه معناست؟

ثقفیان- بخش مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت ستون دیگری نیز دارد که درصد باخت یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. مثلا یک کیورد هزار بار سرچ شده است، به این معنا که یک اپلیکیشن هزار بار در مزاید برنده شدن در آن کیورد شرکت کرده است؛ پنل مگنت به تفکیک نشان می‌دهد که درصد باخت هر یک از کی‌ورها در این مزایده‌ها چقدر بوده است، مثلا نشان می‌دهد یک کیورد 50 درصد باخته است، یعنی اگر هزار بار سرچ شده باشد، در 50 درصد آن باخته است. ویژگی درصد باخت این امکان را فراهم می‌کند که با بالاتر بردن قیمت کیورد مورد نظر، امکان بازنده شدن آن را به صفر رساند، ضمن اینکه علاوه بر برنده شدن، میزان نمایش آن نیز دو برابر خواهد شد.

آیا پنل مگنت، کلمات مشابه را نیز به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد؟

ثقفیان- بله یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه مدیریت کلمات کلیدی در پنل مگنت، شرکت در حراجی کلمات مشابه است. مثلا اگر مشتری، کیورد پرداخت را انتخاب کرده باشد، پرداخت شارژ نیز به عنوان کلمه کلیدی مشابه محسوب شده و در هر جستجویی که کلمه پرداخت در آن باشد، نشان داده خواهد شد. چنین فیچری باعث می‌شود تعداد نمایش آن کلمه کلیدی بیشتر شود.

شاید ویژگی پیشنهاد کلمات مشابه، باعث نمایش دادن اپلیکیشن‌های غیرمرتبط شود، برای این مسأله راه‌حلی دارید؟

ثقفیان- بله درست است. اگرچه شرکت در حراجی کلمات کلیدی مشابه باعث افزایش میزان نمایش کیورد می‌شود، اما در برخی موارد باعث ایجاد مشکلاتی هم خواهد شد که البته پنل مگنت برای این شرایط هم راه‌حل دارد. مثلا یک مشتری که در حوزه برندهای آرایشی فعالیت می‌کند را در نظر بگیرید، طبیعتا کیورد آرایشی یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب‌وکارش محسوب می‌شود، اما ممکن است کانورژن آن پایین بیاید و بازنده شود.

از آنجایی که حجم زیادی بازی وجود دارد که در حوزه آرایشی فعالیت می‌کنند و بازی‌های آرایشی نیز زیاد سرچ می‌شوند، کیورد آرایشی برای آن مشتری نمایش داده می‌شود، اما چون کاربر به دنبال بازی آرایشی است، نصب نخواهد شد. در اینجا فیچر بلک لیست در پنل مگنت راه‌گشا خواهد بود، مشتری می‌تواند کلمه بازی را در بلک لیست خود قرار دهد تا هر جا کلمه بازی در کنار کلمه آرایشی باشد، این اپلیکیشن نمایش داده نشود یا اینکه می‌تواند خیلی راحت تیک شرکت در حراجی کلمات مشابه را بر دارد تا فقط هنگام جستجوی کیورد آرایشی نشان داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید