×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM، یکی از موثرترین روش‌های رشد کسب و کار در یک بازار به شدت رقابتی است. با وجود میلیون‌ها کسب و کار موجود که همگی برای یک هدف رقابت می‌کنند، تبلیغات آنلاین هرگز مهم‌تر از این نبوده است و بازاریابی موتورهای جستجو موثرترین روش برای تبلیغ محصولات و رشد کسب و کار شماست.

در این راهنما، مرور کلی بر اصول بازاریابی موتورهای جستجو و نیز نکات و استراتژی‌هایی برای انجام درست بازاریابی موتورهای جستجو برای شما آورده شده است.

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

بازاریابی موتورهای جستجو – یک مرور کلی

بازاریابی موتورهای جستجو، یک روش بازاریابی کسب و کار است که از تبلیغات پولی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPها) ظاهر می‌شوند، استفاده می‌کند.

تبلیغ‌کنندگان در مورد کلمات کلیدی پیشنهاد می‌دهند که کاربران در سرویس‌هایی مانند گوگل و بینگ ممکن است هنگام جستجوی محصولات یا خدمات وارد کنند، همین امر به تبلیغ‌کننده این فرصت را می‌دهد تا تبلیغات آن‌ها در کنار نتایج برای عبارت‌‌های جستجو نشان داده شود.

این تبلیغات اغلب با عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک شناخته می‌شوند و در اشکال مختلف وجود دارند.

برخی از آن‌ها تبلیغات متنی کوچک هستند در حالی که سایرین مانند تبلیغات فهرست محصول (PLAها،‌ که با عنوان تبلیغات خرید نیز شناخته می‌شوند)، تبلیغات بصری‌تر مبتنی بر محصول می‌باشند که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا اطلاعات مهمی از قبیل قیمت و نظرات را با یک نگاه اجمالی مشاهده کنند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت بازاریابی موتورهای جستجو این است که به تبلیغ‌کنندگان این فرصت را می‌دهد تا تبلیغات خود را پیش روی مشتریان علاقمندی که آماده خرید هستند، قرار دهند.

هیچ پلتفرم تبلیغاتی دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل است که بازاریابی موتورهای جستجو بسیار موثر است و روش شگفت انگیزی برای رشد کسب و کار شما به حساب می‌آید.

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

تفاوت SEM بازاریابی موتورهای جستجو در برابر SEO سئو

به طور کلی، بازاریابی موتورهای جستجو به بازاریابی جستجوی پولی اشاره دارد، سیستمی که در آن کسب و کارها هزینه‌ای به گوگل پرداخت می‌کنند تا تبلیغاتشان در نتایج جستجو ظاهر شوند.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو متفاوت است زیرا کسب و کار هیچ هزینه‌ای را برای ترافیک یا کلیک‌ها نمی‌پردازد، بلکه با تولید مرتبط‌ترین محتوا در مورد یک کلمه کلیدی معین، جایگاه رایگانی را در نتایج موتورهای جستجو بدست می‌آورد.

هم SEO و هم SEM باید بخش‌های اساسی استراتژی بازاریابی آنلاین شما باشند. سئو یک روش قوی برای هدایت ترافیک به بالای قیف بازاریابی است، در حالی که تبلیغات موتورهای جستجو یک روش به شدت مقرون به صرفه برای جذب تبدیل در پایین قیف بازاریابی است.

بیشتر بخوانید : تفاوت SEO و SEM

هدف اصلی بازاریابی موتورهای جستجو

فرایند SEM به این منظور شکل گرفت که کسب‌وکارهای آنلاین بتوانند ترافیک بیشتری در سایت خود داشته باشند. بر این اساس چهار هدف عمده را در بازاریابی موتورهای جستجو می‌توانیم در نظر بگیریم:

  • افزایش ترافیک وبسایت
  • افزایش بازدید در موتور جستجو
  • دستیابی به رتبه‌های بالاتر در SERP یا صفحات نتایج موتور جستجو
  • رتبه‌های بالاتر تبلیغاتی که باعث افزایش ترافیک می‌شود

فرض کنید که شما یک وبسایت خرید لباس بچگانه دارید، از سوی دیگر برخی از کاربران نیز به دنبال خرید لباس برای بچه‌های خود هستند، در این میان چه اتفاقی می‌افتد؟ کاربر مورد نظر کلمات کلیدی لباس بچگانه را در موتور جستجو سرچ می‌کند، حال اگر وبسایت شما برای این کلمات کلیدی سئو شده باشد، در صدر نتایج جستجو دیده خواهد شد.

همینطور اگر برای دیدن شدن سایت‌تان در فهرست گوگل هزینه پرداخت کرده باشید، باز هم در صدر نتایج دیده خواهد شد و در نتیجه آن کاربر وارد سایت شما می‌شود.

حتی اگر این کاربر از سایت شما خریدی هم نکند، باز هم مزیت‌های زیادی شامل شما می‌شود: ترافیک وبسایت شما بالا می‌رود، آن کاربر با نام تجاری شما آشنا خواهد شد و ممکن است دوباره برگردد.

پس بازاریابی موتورهای جستجو یکی از رویکردهای مهمی است که عدم توجه به آن، روند بازاریابی دیجیتال شما را مختل خواهد کرد.

بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست و نحوه عملکردش

کلمات کلیدی: پایه و اساس بازایابی موتورهای جستجو

کلمات کلیدی پایه و اساس بازاریابی موتورهای جستجو هستند. همانطور که کاربران کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند، جای تعجب نیست که کلمات کلیدی پایه و اساس بازاریابی موتورهای جستجو را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی شکل می‌دهند.

جستجوی کلمات کلیدی SEM

قبل از این که انتخاب کنید کدام کلمات کلیدی را می‌خواهید برای کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنید، باید یک جستجوی جامع را به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت کلمات کلیدی خود انجام دهید.

ابتدا، باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار خود و مشتریان احتمالی که در حال جستجوی محصولات و خدمات شما هستند را پیدا کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از ابزار جستجوی کلمات کلیدی است.

کافی است کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار و خدمات خود را وارد کنید و پیشنهادهای کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها را مشاهده کنید تا پایه و اساس کمپین‌های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو خود را ایجاد کنید.

برخی ابزارهای جستجو کلمات کلیدی طیف وسیعی از اطلاعات ارزشمند مانند حجم جستجو برای هر کلمه کلیدی در گوگل و رقبای آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علاوه بر کمک به شما در یافتن کلمات کلیدی که باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، جستجوی کامل کلمات کلیدی می‌تواند در شناسایی کلمات کلیدی منفی، یعنی عباراتی که باید آن‌ها را از کمپین‌های خود خارج کنید، نیز به شما کمک کند.

کلمات کلیدی منفی، عباراتی با مفهوم منفی نیستند بلکه عبارات نامرتبطی هستند که منجر به تبدیل نخواهند شد.

به عنوان مثال، اگر بستنی می‌فروشید، ممکن است بخواهید عبارت «دستور تهیه بستنی» را حذف کنید زیرا کاربرانی که در جستجوی دستور تهیه بستنی هستند به احتمال زیاد از محصول شما در بازار خرید نخواهند کرد.

این مفهوم با عنوان قصد جستجو یا احتمای این که یک مشتری احتمالی خرید یا هر اقدام دیگری را بعد از جستجوی کلمه کلیدی تکمیل کند، شناخته می‌شود.

برخی از کلمات کلیدی دارای قصد تجاری بسیار بالایی هستند یا نشانه‌ای قوی از این موضوع هستند که خریدار می‌خواهد خرید را انجام دهد. مثال‌هایی از کلمات کلیدی با قصد تجاری بالا عبارتند از:

  • خرید
  • تخفیف
  • معامله
  • کوپن
  • ارسال رایگان

کلمات کلیدی و ساختار حساب

یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی کلمات کلیدی که برای موفقیت کمپین بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است، ساختار حساب می‌باشد.

گروه‌بندی منطقی کلمات کلیدی و ساختار حساب به شما کمک می‌کنند تا به نرخ کلیک بالاتر، هزینه پایین‌تر به ازای هر کلیک و به طور کلی عملکرد قوی‌تر دست یابید و جستجوی کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه ساخت بهترین حساب برای کسب و کار خود فکر کنید.

برای دستیابی به نتایج بهتر، حساب‌های تبلیغاتی گوگل و بینگ باید به شیوه‌های زیر ساختاربندی شوند:

همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، یک ساختار کامل از حساب گوگل ادز باید شامل پنج المان متمایز زیر باشد:

  • کمپین‌های تبلیغاتی
  • گروه‌های تبلیغاتی
  • کلمات کلیدی
  • متن تبلیغاتی
  • لندینگ پیج یا صفحات فرود

در بسیاری از موارد، کمپین‌های تبلیغاتی باید بر محصولات یا خدمات مشابه تمرکز کنند.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه ابزارآلات دارید، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند منحصرا بر روی محصولات پاییزی مانند دستگاه جمع‌کننده برگ، چنگک‌ها و کیسه‌های برگ تمرکز کند، در حالی که کمپین دیگری می‌تواند تمرکز خود را بر ابزارآلات برقی و غیره معطوف کند.

گروه‌های تبلیغاتی به هر یک از کمپین‌ها این اجازه را می‌دهند تا از نظر مرتبط بودن به زیر گروه‌های بیشتری تقسیم‌بندی شوند. به عنوان مثال در همان فروشگاه ،‌ یک گروه تبلیغاتی می‌تواند برای انواع مختلف چنگک یا مدل‌های متفاوت دستگاه‌های جمع‌کننده برگ باشد.

برای کمپین ابزارآلات برقی،‌ یک گروه تبلیغاتی می‌تواند بر مته‌های برقی تمرکز کند، در حالی که گروه دیگر بر روی اره‌های چرخشی متمرکز است.

در ابتدا ممکن است این سطح از سازماندهی کمی زمان‌بر باشد، اما پاداش آن یعنی CTRهای بالاتر به ازای هزینه کم‌تر باعث می‌شود که این تلاش در درازمدت ارزشمند باشد.

سیستم مزایده و حراج تبلیغاتی بازاریابی موتورهای جستجو

یکی از تصورات غلط در مورد بازاریابی موتورهای جستجو این است که هر کس که بیشترین بودجه تبلیغاتی را در اختیار داشته باشد در نهایت پیروز رقابت است.

اگرچه بودجه تبلیغاتی بالا می‌تواند یک مزیت باشد، به خصوص وقتی که کلمات کلیدی به شدت رقابتی را مورد هدف قرار می‌دهید، اما یک الزام برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو نیست.

دلیل آن این است که تمام تبلیغات قبل از ظاهر شدن در نتایج جستجو باید از فرآیندی به نام مزایده یا حراج تبلیغاتی عبور کنند. برای توضیح بیشتر، ما بر سیستم مزایده و حراج در گوگل ادوردز تمرکز می‌کنیم.

سیستم مزایده و حراج تبلیغاتی چگونه کار می‌کند؟

فرآیند حراج تبلیغاتی هر بار که فردی عبارتی را در جستار جستجو در گوگل وارد می‌کند، آغاز می‌شود. برای ورود به مزایده تبلیغات گوگل، تبلیغ‌کنندگان کلمات کلیدی که می‌خواهند بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند را شناسایی کرده و بیان می‌کنند که چقدر مایلند (به ازای هر کلیک) برای نمایش تبلیغاتشان در کنار نتایج مربوط به آن کلمات کلیدی هزینه کنند.

اگر گوگل تشخیص دهد که کلمه کلیدی مد نظر شما در عبارت جستجو شده توسط کاربر قرار دارد، تبلیغات شما وارد مزایده می‌شود.

چگونه یک تبلیغ برنده مزایده و حراج می‌شود؟

هر تبلیغی در جستجوها ظاهر نمی‌شود. دلیل آن این است که سیستم مزایده فاکتورهای متعددی را در هنگام قرار دادن تبلیغات در SERPها به حساب می‌آورد و هر کلمه کلیدی قصد تجاری کافی برای ظاهر شدن در نتایج جستجو را ندارد.

با این وجود، دو فاکتور اصلی که گوگل به عنوان بخشی از فرایند مزایده و حراج تبلیغات ارزیابی می‌کند عبارتند از حداکثر پیشنهاد شما و نیز امتیاز کیفیت تبلیغ شما.

حداکثر پیشنهاد، حداکثر مبلغی است که شما برای پرداخت به ازای هر کلیک مشخص کرده‌اید.

امتیاز کیفیت، معیاری بر مبنای کیفیت کلی تبلیغ شماست. گوگل این معیارها را در طول مزایده محاسبه می‌کند تا محل قرارگیری تبلیغ را مشخص کند. نتیجه این محاسبات به عنوان رتبه تبلیغ در نظر گرفته می‌شود.

اهمیت امتیاز کیفیت در SEM

با توجه به این که امتیاز کیفیت گوگل ادوردز شامل نیمی از فرمول رتبه‌بندی تبلیغات است، یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که بازاریاب‌های موتورهای جستجو باید روی آن تمرکز کنند.

امتیاز کیفیت بالا می‌تواند به شما در دستیابی به جایگاه تبلیغاتی بهتر با هزینه کمتر کمک کند زیرا گوگل تبلیغاتی را در اولویت قرار می‌دهد که به درخواست کاربر بسیار مرتبط باشند.

بدون شک امتیاز کیفیت مهم‌ترین معیار در بازاریابی موتورهای جستجو است.

نتیجه

با توجه به اهمیتی که موتورهای جستجو و در رأس آنها گوگل در زندگی انسان‌ها پیدا کرده‌اند، بازاریابان برای یافتن مخاطبان برند خود باید به این موتور جستجو مراجعه کرده و محتوایی را برای کاربران نمایش دهند که با نوع سرچ و نیاز آنها همخوانی داشته باشد.

بر همین اساس بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از ترندهای برجسته دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود که رعایت اصول آن، باعث بهبود نتایج جستجو و بالا رفتن ترافیک وبسایت خواهد شد.

بازاریابی موتورهای جستجو به دو شیوه ترافیک ارگانیک و تبلیغات پولی انجام می‌شود، به این صورت که می‌توانید از طریق رعایت اصول سئو در صدر نتایج جستجو دیده شده و بازدید ارگانیک دریافت کنید یا اینکه از طریق سیستم گوگل ادز و تبلیغات پولی، محتوای مورد نظر خود را در رتبه‌بندی گوگل نشان دهید.

امروزه SEM و SEO اهمیت زیادی دارد و از بارخورد و نرخ تبدیل خوبی هم برخوردار است. اگر می خواهید در اینترنت به شکل هدفمند تبلیغ کنید ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با همکاری بهترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کنار شماست. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

منبع: wordstream

مقالات مشابه :

ترافیک ارگانیک ؛ چرا و چگونه؟

اس ام اس مارکتینگ چیست

دیدگاهتان را بنویسید