×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟
تاریخ انتشار : 30 بهمن 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟

بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟

بازاریابی درونگرا به دنبال جذب ارگانیک مخاطب است، به گونه‌ای که این خود مخاطب است که به سمت برند حرکت می‌کند. این شیوه از بازاریابی برخلاف بازاریابی برونگرا که ممکن است محتوایی را ارائه دهد که مورد پسند مخاطب نیست، محتوایی را ارائه می‌دهد که با خواسته مخاطب تناسب دارد.

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی رویکردی است که از طریق ارائه محتوای ارزشمند به دنبال جدب مخاطب است. این رویکرد را از آن رو درونگرا یا ربایشی می‌گویند که به جای ایجاد سروصدا در اطراف یک برند، محتوایی را تولید می‌کند که مخاطبان را مانند یک آهن‌ربا و به صورت کاملا ارگانیک به سمت برند مذکور می‌کشاند.

Inbound marketing با تمرکز بر تولید محتوای هدف‌مند و ایجاد روابط پایدار و معنادار با مخاطبان، به دنبال رشد و توسعه سازمان‌هاست. اگر سفر مشتری را در نظر بگیریم، در رویکرد بازاریابی ربایشی یا درونگرا، برندها هم در این سفر همراه مشتری هستند و با توجه به نیازهای مشتریان حرکت می‌کنند؛ چراکه این رویکرد در نهایت یک روش برد – برد خواهد بود و موفقیت مشتری باعث موفقیت برندسازی خواهد شد.

استراتزی بازاریابی درونگرا

به طور کلی بازاریابی درونگرا را می‌توان با سه روش اعمال کرد: جذب، درگیری و تعامل، اشتیاق.

هر سه روشی که در این رویکرد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، بازاریابی ارگانیک به شمار می‌روند. از این نظر می‌توانیم بگوییم یکی از تفاوت‌های اصلی Inbound marketing با بازاریابی برونگرا در این است که این رویکرد کاملا ارگانیک بوده و از طریق ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود، محتوایی که بدون هزینه و به صورت ارگانیک، مخاطبان را به سوی خود جذب می‌کند.

بازاریابی آنلاین به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای تبلیغاتی امروز، قابلیت پرداختن به هر سه روش مذکور را دارد. در فرایند جذب می‌توانید با ارائه محتوای ارزشمند و مناسب با مخاطبان آنها را به سوی خود جلب کنید. فرایند درگیر کردن مخاطبان نیز در همین راستا انجام می‌شود، یعنی می‌توانید با ارائه راه‌حل‌هایی که دغدغه‌های مشتریان را رفع می‌کند با آنها وارد تعامل شوید.

فرایند برندسازی از طریق بازاریابی ربایشی می‌تواند در قالب رویکرد اشتیاق نیز ادامه پیدا کند؛ در این روش از طریق کمک بیشتر به مشتریان و پشتیبانی از آنها، می‌توان اشتیاق بیشتری را در روند بازاریابی درونگرا ایجاد کرد.

استراتژی Inbound marketing:

در یک کلام می‌توانیم بگوییم بازاریابی درونگرا به شما کمک می‌کند تا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و آنها را به صورت کاملا ارگانیک به سمت خود بکشانید. این استراتژی که در قالب سه روش جذب، درگیر کردن و اشتیاق، انجام می‌شود در نهایت باعث رشد و توسعه کسب‌وکار شما خواهد شد و از طرف دیگر هزینه زیادی نیز به دنبال نخواهد داشت.

همانطور که گفتیم این رویکرد یک نوع بازاریابی ارگانیک محسوب می‌شود، یعنی برخلاف بازاریابی برونگرا است که برای جذب مخاطبان باید از تبلیغات بیرونی و پروموت کردن که هزینه‌بر هستند، استفاده کرد.

با توجه به اهمیتی که فرایند ربایشی می‌تواند در بازاریابی آنلاین و برندسازی داشته باشد، در ادامه سه رویکرد جذب، درگیر کردن و اشتیاق با جزئیات بیشتری معرفی خواهند شد.

استراتژی‌های جذب

رویکرد جذب یاAttracting  یکی از روش‌های بازاریابی ربایشی محسوب می‌شود. هدف اصلی بازارایابی درونگرا این است که بتواند از طریق ایجاد و انتشار محتوا در کانال‌های ارتباطی که در دسترس هستند، مخاطبان را به سمت خود جذب کند. تولید محتوایی که برای مخاطب جذابیت داشته و کاربردی داشته باشد، یکی از نکاتی است که در این روش برندسازی باید به آن توجه کرد.

انواع بازاریابی درونگرا

نکته مهمی که در تولید این دست از محتوا وجود دارد، رعایت اصول سئو است. به بیان بهتر هر اندازه هم که محتوای تولید شده شما قابلیت جذب مخاطبان را در بازاریابی ربایشی داشته باشد، اما در معرض دید آنها قرار نگیرد، فایده‌ای نخواهد داشت.

پس در گام دوم تولید محتوا در فرایند بازاریابی درونگرا، توجه به اصول سئو و تولید محتوایی که در دسترس مخاطبان قرار داشته باشد، اهمیت پیدا می‌کند. تولید محتوایی که مطابق با نیاز مخاطبان ایجاد شده باشد و به صورت ارگانیک در صدر نتایج جستجو دیده شود.

استراتژی درگیر کردن مخاطبان

درگیر کردن مخاطبان (engage) باعث تعامل آنها با برند شما خواهد شد. بنابراین در فرایند بازاریابی درونگرا ، درگیر کردن مخاطبان یکی از راهکارهای اصلی به شمار می‌رود. عموما از این استراتژی تعاملی هنگامی استفاده می‌شود که لیدها و مشتریان خود را به دست آورده باشید و حالا نوبت حفظ و نگهداری آنها باشد.

هر اندازه که بتوانید از طریق ارائه خدمات متعدد، ارائه تخفیف‌ها، برگزاری مسابقات هیجان‌انگیز، تماس گرفتن با مخاطبان در مناسبت‌های متعدد و … این ارتباط را قوی‌تر کنید، طبیعتا رویکرد Inbound marketing را با شدت بیشتری رو به جلو هدایت خواهید کرد.

مهم این است که بتوانید ارزش کسب‌وکارتان را برای مشتریان روشن کنید تا نسبت به برقراری ارتباط و تعامل با شما بیشتر ترغیب شوند و در نهایت در استراتژی‌های بازاریابی خود قوی‌تر و مناسب‌تر عمل کنید.

استراتژی اشتیاق

یکی دیگر از رویکردهایی که می‌توانید در روند بازاریابی درونگرا به کار ببندید و مخاطبان را به سمت خود جلب کنید، استرتژی اشتیاق (Delight) است. در این فرایند باید مخاطبان را از خود راضی و خوشحال نگه دارید تا از طریق بازاریابی ارگانیک با نام تجاری شما همراه شوند.

نکته مهمی که در این شیوه از بازاریابی ربایشی وجود دارد، بحث حمایت از مشتریان است؛ یعنی مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند، باید این حمایت را از سمت شما دریافت کنند و تیم شما و خصوصا همکاران فروش باید با این مشتریان در ارتباط بوده و از طریق ربات‌ها و نظرسنجی‌های متعدد در پی کسب رضایت بیشتر آنها باشند.

در این مرحله خصوصا پایش شبکه‌های اجتماعی و دیدن نظرات مخاطبان اهمیت زیادی پیدا می‌کند، زیرا از این طریق می‌توانید نیازسنجی درستی نسبت به خواسته‌های آنها پیدا کرده و در نتیجه محتوایی را تولید کنید و خدماتی را ارائه دهید که به صورت کاملا ارگانیک آنها را با فرایند Inbound marketing همراه کند.

نتیجه‌گیری

بازاریابی درونگرا فرایندی است که از سمت مخاطب به سمت برند انجام می‌شود. یعنی این خود مخاطب است که به صورت کاملا ارگانیک نسبت به یک نام تجاری تمایل نشان داده و به سوی آن جذب می‌شود.

اما این فرایند چطور اتفاق می‌افتد؟ در فرایند بازاریابی ربایشی یا همان Inbound marketing می‌توانید از طریق 3 استراتژی مخاطبان را به سمت خود بکشانید: جذب، درگیر کردن و اشتیاق.

نکته مهم در هر سه رویکرد مذکور این است که باید از طریق محتوای مناسب و ارزشمند صورت بگیرند. یعنی محتوایی را تولید کنید که برای مخاطب ارزشمند باشد تا در نهایت خود مخاطب به سمت برند شما حرکت کند و بازاریابی دورنگرا به درستی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید :

مزایا و فواید اینباند مارکتینگ یا بازاریابی درونگرا برای کسب و کارها

دیدگاهتان را بنویسید