×
صفحه اصلی تبلیغات بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) چیست؟
تاریخ انتشار : 21 فروردین 1401 زمان مطالعه : 7 دقیقه نام نویسنده : sardabir

بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) چیست؟

بازاریابی تجربی (Experiential Marketing) چیست؟

بازاریابی تجربی رویکردی است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای نسبت به آن شکل گرفته است. به نظر می‌رسد مشتریان در دنیای امروز بیش از هر چیز به دنبال تجربه هستند، اما ارائه یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای مشتریان کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌‌رسد.

در دنیای امروز که تجربیات واقعی و حتی تجربیات دیجیتال به صورت بسیار هیجان انگیزی در دسترس افراد قرار دارند، انجام فرایند بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing نیاز به دانش و تحقیقات قابل توجهی دارد تا در نهایت نظر مخاطبان یک برند را به سوی آن جلب کند.

اگر شما هم به دنبال این سؤال هستید که بازاریابی تجربی چیست؟ چه مشخصات و مزایایی دارد و چطور می‌توان آن را به کار بست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان به دنبال تجربه کردن هستند، بازاریابی تجربی یکی از رویکردهای مؤثر تبلیغات و بازاریابی به شمار می‌رود و آشنایی با آن می‌تواند در جلب توجه مشتری و در نهایت افزایش فروش برندها تأثیرگذار باشد.

بازاریابی تجربی چیست؟

Experiential Marketing رویکردی در بازاریابی است که سعی دارد مشتریان را با یک نام تجاری درگیر کند. هدف عمده در این استراتژی درگیر شدن مخاطبان با محصول و حتی خود برند است، به همین دلیل نیز به آن engagement marketing هم می‌گویند؛ چراکه مخاطبان این رویکرد با یک نام تجاری درگیر شده و نوعی رابطه عاطفی بین آنها شکل می‌گیرد.

بازاریابی حسی که ریشه‌های آن در بازاریابی سنتی دیده می‌شود، از طریق برقرار کردن یک رابطه عاطفی بین مشتری و برند، باعث ایجاد یک تجربه منحصر به فرد و به یاد ماندنی خواهد شد و این درست همان چیزی است که در بازاریابی تجربی اتفاق می‌افتد.

بر این اساس بازاریابی تجربی یعنی خلق تجربه‌ای به یاد ماندنی برای مشتریان تا از این طریق بتوان نظر آنها را نسبت به محصولات یک برند جلب کرد تا در نهایت به مشتریانی وفادار برای آن نام تجاری تبدیل شوند.

مهم این است که بتوانید از طریق کمپین تبلیغاتی ، تجربه‌ای خاص را برای مشتری خود رقم بزنیم. سطح شهرها پر از بیلبوردهای تبلیغاتی است و فضای اینترنت مملو از بنرهای تبلیغاتی متعدد. اما واقعا کدام یک از آنها در ذهن ما باقی خواهند ماند؟

بازاریابی تجربی به دنبال چنین تجربه‌ای‌‌ است، چیزی که به عنوان یک خاطره خوشایند در ذهن مصرف‌کنندگان باقی بماند.

اخیرا یکی از شرکت‌های هواپیمایی همزمان با عید کریسمس تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای مسافران فرودگاه تورنتو کانادا رقم زد. بابانوئل در فرودگاه مبدأ از طریق گیرنده‌هایی که در گوشه وکنار فرودگاه قرار داشتند از مسافران پرسید چه آروزیی دارند، هر کدام چیزی گفتند بدون اینکه فکر کنند قرار است چند ساعت بعد در فرودگاه شهر مقصد به آروزی خود برسند!

هنگامی که هر یک از مسافران هدیه خود را بعد از چند ساعت تحویل گرفتند، به وضوح می‌توانستیم بازاریابی حسی را درک کنیم. طبیعتا مسافران آن پرواز چنین تجربه‌ای را از یاد نخواهند برد و تا سال‌ها آن را برای دوستان، آشنایان و بچه‌های خود تعریف خواهند کرد.

فرایندی که در Experiential Marketing یا همان بازاریابی تجربی اتفاق می‌افتد، به همین شکل است. باید بتوانیم تجربه‌ای واقعی و خاص را برای مشتریان خلق کنیم تا به دنبال آن، بازاریابی حسی و عاطفی شکل بگیرد و در نهایت مشتریانی وفادار را به دست بیاوریم.

مزایای بازیابی تجربی چیست؟

اگرچه می‌توان برای فرایند بازاریابی تجربی مزایای زیادی را ذکر کرد، اما چند امتیاز خاص را می‌توان در این استراتژی بازاریابی دید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

تعامل شخصی

بازاریابی تجربی قبل از هر چیز باعث می‌شود که بتوانید با مشتریان خود به عنوان یک انسان خاص و نه یک عدد رفتار کنید. برقراری تعامل شخصی با مشتریان، یکی از مزایای مهم Experiential Marketing است، زیرا مشتریان ترجیح می‌دهند به عنوان یک فرد واقعی، مخاطب قرار داده شوند و احساسات و نیازهای آنها مورد توجه قرار بگیرد.

بازاریابی تجربی چیست

ارتباط قوی‌تر بین محصول و احساس

مخاطبان به دنبال این هستند که بدانند محصول شما چه کاری را برای آنها انجام می‌دهد و چه مزیتی نسبت به محصولات رقبا دارد. از این نظر اگر بتوانید از طریق بازاریابی حسی نوعی رابطه احساسی با محصول خود در میان مخاطبان ایجاد کنید، توجه آنها را بیشتر جلب خواهید کرد.

در این رویکرد باید سعی کنید احساسی را که استفاده از محصول شما ایجاد می‌کند تقویت کنید و کارکرد محصول را با احساس مشتری گره بزنید.

اشتراک‌پذیری اجتماعی

تجربیات، واقعیت‌های قدرتمند و قانع‌کننده‌ای هستند و اکثر مردم دوست دارند که تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. خصوصا در دنیای امروز که شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار قدرتمند ارتباطی پر رنگ شده‌اند، اگر بتوانید برای مشتریان خود تجربه و احساسی واقعی و خوشایند را رقم بزنید، این تجربه خیلی زود در فضای دیجیتال وایرال شده و با افراد زیادی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

چطور کمپین بازاریابی تجربی خود را شروع کنیم؟

به طور کلی می‌توانیم 8 مرحله را برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی تجربی در نظر بگیریم:

مشاهد کنید و الهام بگیرید

در مرحله اول باید بازار را بررسی کنید و برنامه‌های بازاریابی تجربی دیگران را برای جلب توجه مشتری در نظر بگیرید. دیگر برندها از چه طریق وارد یک بازاریابی حسی با مخاطبان خود شده‌اند؟ بررسی بازار باعث می‌شود دید وسیع‌تری برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود پیدا کنید.

مشتریان خود را بشناسید

تا زمانی که ندانید مشتریان شما چه چیزی را در برند شما دوست دارند و چه احساسی می‌تواند آنها را به شما مرتبط کند، نمی‌توانید استراتژی بازاریابی تجربی خود را شروع کنید. به همین خاطر باید از طریق شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها و سایر روش‌های ارتباطی به شناخت قوی‌تری از مشتریان‌تان دست پیدا کنید.

هدف خود را مشخص کنید

هدف شما از برنامه‌ریزی برای بازاریابی حسی چیست؟ می‌خواهید از طریق درگیر کردن احساس مخاطبان و ایجاد یک تجربه خوشایند به چه چیزی برسید؟ آیا هدف‌تان به اشتراک‌گذاری ویدئوهای مشتریان در شبکه‌های اجتماعی است؟ آیا می‌خواهید برندآگاهی خود را افزایش دهید و مشتری وفادار به دست بیاورید؟ یا به دنبال این هستید که مشتریان اپلیکیشن شما را نصب کنند؟

هر یک از این اهداف باعث تغییر در استراتژی بازاریابی تجربی شما خواهد شد. پس سعی کنید علاوه بر شناخت مشتریان، اهداف‌تان را نیز روشن کنید.

ارزش کمپین خود را مشخص کنید

قرار است از طریق برنامه Experiential Marketing خود چه ارزشی را به مشتریان ارائه دهید؟ بخشی از محصول‌تان؟ یک تجربه فراموش نشدنی؟ یک بن تخفیف یا …

اندازه‌گیری، تجزیه‌ و تحلیل، بهبود

یک کمپین بازاریابی تجربی باید قابل اندازه‌گیری باشد تا بتوانید میزان اثربخشی آن را درک کنید و فرایند توسعه کسب‌وکارتان را بهبود ببخشید. در دنیای امروز که ارتباطات در فضای مجازی شکل گرفته است، رسانه‌های اجتماعی گزینه خوبی برای بررسی میزان اثربخشی بازاریابی حسی شماست تا از طریق نتایج آن روند کار خود را بهبود بخشید.

تجزیه و تحلیل در بازاریابی تجربی

نتیجه: بازاریابی تجربی پلی برای حفظ مشتریان وفادار

بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing یکی از رویکردهای اثربخش بازاریابی است که باعث جلب مشتریان بالقوه و حفظ مشتریان وفادار خوهد شد. ضمن اینکه این استراتژی باعث ارتقاء برندها نیز خواهد شد.

از آنجایی که این شیوه از بازاریابی به دنبال ایجاد یک تجربه واقعی و منحصر به فرد برای مشتریان است، می‌تواند با شکل دادن به بازاریابی حسی، مشتریان را نسبت به یک برند وفادار کرده و به مرور زمان باعث افزایش فروش آن نام تجاری شود.

دیدگاهتان را بنویسید