×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگسئو گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن
تاریخ انتشار : 07 آذر 1401 زمان مطالعه : 15 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

به طور خلاصه، گوگل آنالتیکس یک ابزار تحلیلی وب است که بینش عمیقی در مورد وبسایت و عملکرد آنلاین کسب و کار شما فراهم می‌کند.

در بیشتر موارد، شروع کار با گوگل آنالتیکس ساده است و فورا می‌توانید معیارهای کلیدی کسب و کار آنلاین خود را ردیابی کنید.

گوگل آنالتیکس سطحی از پیچیدگی را با خود همراه دارد؛ هرچه بیشتر از آن اطلاعات بخواهید، بیشتر در آن غرق خواهید شد و این ابزار بیشتر برای شما مفید خواهد بود.

هرچه داده‌های مرتبط‌تری از کانال‌های خود داشته باشید، فرصت بیشتری برای بهینه‌سازی، ایده‌های جدید و بدست آوردن درک بهتر از ارتباط همه چیز با هم بدست خواهید آورد.

گوگل آنالتیکس با سایر سرویس‌های گوگل به خوبی ادغام می‌شود و اگر از سرویس‌های مبتنی بر گوگل برای بازاریابی استفاده می‌کنید، گوگل آنالتیکس برای ردیابی عملکرد شما ضروری خواهد بود.

تنها با دانستن داده‌های وب و عملکرد دقیق، شما می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری وبسایت و کسب و کار خود را افزایش دهید.

در هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ، داده نقش حیاتی را ایفا می‌کند و داشتن ابزار مناسب قبل از هرگونه تلاش برای بازاریابی، تضمین می‌کند که به نتایجی که می‌خواهید دست خواهید یافت.

کسب و کار موفق یک دستگاه سریع است که به سرعت به فاکتورهای همیشه در حال تغییر واکنش نشان می‌دهد و داده وب به شما کمک می‌کند تا کشف کنید در وبسایت شما چه می‌گذرد.

ما بررسی می‌کنیم که گوگل آنالتیکس چه مزایایی برای کسب و کار شما خواهد داشت و چرا استفاده از آن برای درک وضعیت عملکرد آنلاین شما ضروری است.

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

ردیابی ترافیک آنلاین

با استفاده از گوگل آنالتیکس، شما می‌توانید تمام منابع ترافیک آنلاین را ردیابی کنید. درک این که ترافیک وبسایت شما از کجا می‌آید برای اجرای یک کسب و کار آنلاین حیاتی است.

نصب گوگل آنالتیکس بلافاصله بعد از شروع یک وبسایت جدید برای شروع جمع آوری داده‌های ترافیک ضروری است.

مشخص کردن منابع مختلف ترافیک و درک این که چرا و چه مقدار ترافیک به وبسایت شما وارد می‌شود، شما را قادر می‌سازد تا دستاوردهای استراتژی‌های خود را بررسی کنید.

درک این که مخاطبان چگونه وبسایت شما را پیدا می‌کنند، سنگ بنای یک استراتژی آنلاین عالی برای رشد کسب و کار است.

مشاهده رشد ترافیک ازطریق منابع آن‌ها شما را قادر می‌سازد تا تصمیمات خود را بر مبنای داده‌های موجود برای کسب و کار آنلاین خود اتخاذ کنید.

آیا وبسایت شما ترافیک بیشتری از شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با جستجوی گوگل دریافت می‌کند؟ مشاهده این تفاوت‌ها به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید کدام کانال‌ها برای شما سودآور تر هستند.

بهبود روش‌های تولید ترافیک با تعریف بهترین کانال‌های ترافیک شروع می‌شود. گوگل آنالتیکس ترافیک آنلاین را به کانال‌های مختلف که منبع اصلی آن‌ها را تعریف می‌کند، جدا و اندازه‌گیری می‌کند:

  • ارگانیک Organic – ترافیک از موتورهای جستجو
  • اجتماعی Social – ترافیک از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ارجاعی Referral – ترافیک از وبسایت‌هایی که به وبسایت شما لینک می‌دهند
  • مستقیم Direct – ترافیک با دسترسی مستقیم (نشانک‌ها، تکمیل خودکار، نوشتن دامنه و غیره)
  • ایمیل Email – ترافیک از طریق ایمیل مارکتینگ
  • جستجوی پولی Paid Search – ترافیک از بازاریابی موتورهای جستجو مانند تبلیغات گوگل.
  • نمایش Display – ترافیک ناشی از تبلیغات نمایشی.
  • سایر Other – ترافیک از کمپین های سفارشی.

شما می‌توانید به گزارش منابع ترافیک و تجزیه کانال‌ها در بخش Google Analytics Acquisitions دسترسی داشته باشید.

ترکیب داده موقعیت مکانی کاربر مانند شهر یا کشور با داده ترافیک به شما کمک می‌کند تا درک کنید بیشتر ترافیک شما از کجا می‌آید.

به عنوان مثال، از کشور X، شما بیشتر ترافیک ارگانیک بدست می‌آورید و ترافیک شبکه اجتماعی بیشتر از کشور Y بدست می‌آید.

درک رفتار کاربر

گوگل آنالتیکس قدرت درک نحوه استفاده بازدیدکنندگان و کاربران از وبسایت شما را فراهم می‌کند. در اختیار داشتن داده رفتار کاربر می‌تواند به طرز چشمگیری نتایج کسب و کار آنلاین شما را بهبود بخشد. بدون داشتن داده رفتار کاربر، بهینه‌سازی عملکرد یک وبسایت غیرممکن خواهد بود.

معیارهای رفتاری گوگل آنالتیکس که باید ردیابی کنید، عبارتند از:

  • نرخ پرش Bounce rates
  • جریان رفتار Behavior flows
  • میانگین مدت زمان بازدید Avg. Session Duration
  • بازدیدهای صفحه و بازدیدهای صفحه منحصر به فرد Page Views and Unique Page Views
  • نرخ خروج Exit Rates and Pages
  • صفحات برتر و عملکرد آن‌ها Top Pages and their performance
  • رویدادهای سفارشی و تبدیل‌ها Custom events and conversions
  • جستجوی سایت Site Search

مزیت کلیدی معیارهای رفتاری این است که اطلاعات ارزشمندی را در مورد این که کدام صفحات بیشترین جذب و تعامل را دارند، در اختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، ردیابی داده‌های مشتریان جدید در مقایسه با کاربران قدیمی در گوگل آنالتیکس به شما کمک می‌کند تا تعریف کنید آیا کاربران به وبسایت شما بازمی‌گردند یا نه.

بسته به اهداف شما، نداشتن کاربرانی که به وبسایت شما بازمی‌گردند، بی فایده خواهد بود.

بسیاری از کسب و کارها و قیف‌های تبدیل در صورتی عملکرد بسیار بهتری دارند که بتوانند به طور منظم با کاربران و مشتریان خود تعامل داشته باشند.

فروش به ندرت در اولین تعامل کاربر با وبسایت انجام می‌شود، بنابراین داشتن یک استراتژی برای بازگرداندن افراد برای موفقیت بلندمدت شما حیاتی است.

اگر بتوانید درک کنید که کاربران شما چگونه از وبسایت شما استفاده می‌کنند، می‌توانید نحوه تعامل با کاربران را به شیوه‌ای بهینه‌تر تغییر دهید.

به عنوان مثال، با تحلیل جریان رفتار کاربر در گوگل آنالتیکس، متوجه می‌شوید که چند مرحله طول می‌کشد تا یک اقدام به سرانجام برسد و چقدر طول می‌کشد تا یک بازدیدکننده همه چیز را رها کند.

همچنین می‌توانید بفهمید چه نوع محتوایی منجر به ترافیک داخلی بیشتری می‌شود و بازدید صفحات در وبسایت شما را افزایش می‌دهد.

بهینه‌سازی رفتار در بازاریابی و تایید تغییرات در رفتار داخلی و خارجی پیرامون یک کسب و کار یک روش کنترل‌شده برای رشد است.

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

ردیابی بازاریابی آفلاین تا آنلاین

گوگل آنالتیکس شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا کمپین‌های آفلاین به آنلاین را ردیابی کنید. کسب و کارها باید بدانند چگونه کمپین‌های بازاریابی آفلاین به فروشگاه‌های آنلاین یا یک وبسایت تبدیل می‌شوند.

شما می‌توانید با استفاده از Google Campaign URL Builder لینک‌های کمپین سفارشی ایجاد کنید و لینکی با فاکتورهای مهم تعیین کنید تا بعدها ردیابی گوگل آنالتیکس برای شما آسان‌تر باشد.

بسیار مهم است که این کمپین‌های آفلاین را ردیابی کنید تا ببینید چگونه بازدیدکنندگان از کمپین‌های آفلاین در وبسایت شما رفتار می‌کنند،‌ چه اقداماتی انجام می‌دهند و چگونه همه این‌ها با کمپین تبلیغاتی آنلاین قابل مقایسه است.

با استفاده از گوگل آنالتیکس، شما می‌توانید ترافیک را از دامنه‌های ریدایرکت شده ردیابی کنید که به شما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های آفلاین را نیز ردیابی کنید.

اطمینان حاصل کنید که دامنه‌های ریدایرکت شده تنها یک هدف یعنی کمپین‌های آفلاین دارند.

ترکیب لینک‌های منحصر به فرد با صفحات لندینگ منحصر به فرد برای کمپین‌های آفلاین به شناسایی داده از کمپین‌های آفلاین موثر خواهد بود.

همچنین، توجه داشته باشید که افزایش ترافیک مستقیم به عنوان یک کانال جذب ترافیک ممکن است با کمپین‌های آفلاین مرتبط باشد.

گزارش داده‌ها و سفارشی‌سازی

گوگل آنالتیکس امکان سفارشی‌سازی گزارش‌ها، داشبوردها، هشدارها را فراهم می‌کند و با طرف وسیعی از پشتیبانی شخص ثالث، شما می‌توانید داده را متناسب با نیازهای مختلف هر شرکت تحلیل کنید.

سفارشی‌سازی گزارش‌ها، داشبوردها و هشدارها شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که نیازها در هر بخش را شناسایی کنید.

گوگل آنالتیکس دارای کتابخانه‌ای گسترده از گزارش‌ها و داشبورهای از پیش تهیه شده توسط کاربر است که در شروع کار به شما کمک می‌کند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید داشبوردی داشته باشید که به سرعت معیارهای عملکرد وبسایت یا معیارهای سئو شما را نشان می‌دهد.

گزارش‌های سفارشی یک قابلیت قدرتمند هستند زیرا شما می‌توانید خیلی سریع گزارش‌های قابل اشتراک‌گذاری را برای کمک به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید هشدارهای سفارشی تنظیم کنید که مستقیما یک گزارش را با استفاده از ایمیل ارسال می‌کنند، مانند وقتی که وبسایت به یک نقطه عطف یا مجموعه‌ای از اهداف دست می‌یابد.

گوگل آنالتیکس اجازه استخراج مستقیم داده به یک صفحه گسترده (Excel، Google Sheets) یا یک ابزار شخص ثالث را فراهم می‌کند که اگر کسب و کار از سایر ابزارهای تحلیل کسب و کار استفاده می‌کند مفید واقع خواهد شد.

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

بهبود تبلیغات آنلاین با تجزیه و تحلیل بازاریابی

برای این که در تبلیغات آنلاین موثر عمل کنید، باید بدانید که عملکرد تبلیغات شما در وبسایت هدف چگونه است و به همین جهت نصب گوگل آنالتیکس قبل از پیگیری تبلیغات آنلاین بسیار حیاتی است.

اگرچه هر پلتفرم تبلیغات آنلاینی به شما دسترسی مستقیم به نتایج تبلیغات ازجمله تبدیل‌ها را می‌دهد، اما عدم استفاده از گوگل آنالتیکس در وبسایت و صفحات لندینگ به شما تصویر کاملی از عملکرد تبلیغات را نمی‌دهد.

بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی با داده وب تنها روش برای بهبود نتایج و کاهش هزینه‌های تبلیغات در همه پلتفرم‌های تبلیغاتی است.

بدون اینکه بدانید بازدیدکنندگان پس از درگیر شدن با یک تبلیغ آنلاین چگونه در وبسایت شما رفتار می‌کنند، ممکن است هرگز ندانید که کدام بخش از قیف بازاریابی بیشترین توجه را دارد.

با گوگل آنالتیکس شما می‌توانید کمپین‌های مجزا و لینک‌های آن‌ها را ردیابی کنید تا ببینید تبلیغات شما در زمان واقعی چه عملکردی دارند.

به عنوان مثال، شما سه کمپین تبلیغاتی فیسبوک با گزینه‌های هدف‌گیری متفاوت در حال اجرا دارید و می‌خواهید بدانید کدام یک از این سه کمپین بیشتر با اهداف شما همخوانی دارد.

در قسمت مدیریت تبلیغات فیسبوک در Facebook Pixel از پیش نصب شده، ممکن است ببینید که کمپین‌ها تقریبا با عملکرد یکسانی نسبت به هم کار می‌کنند.

با استفاده از گوگل آنالتیکس، می‌توانید ببینید که یک کمپین عملکرد بهتری در وبسایت دارد و شما می‌توانید سایر کمپین‌ها را برای تطبیق با کمپین با عملکرد بهتر بهینه کنید.

مزیت گوگل آنالتیکس در تبلیغات آنلاین این است که ردیابی تمام معیارها از همه منابع تبلیغاتی به صورت یکجا به شما اجازه می‌دهد تا بهترین مکان‌ها برای تبلیغ را پیدا کنید و تنها به یک منبع داده متکی نباشید.

به عنوان مثال، در استراتژی توزیع محتوای شما می‌توانید تبلیغات لینکدین و یوتیوب را نیز با گوگل آنالتیکس بکار ببرید. تمام این منابع به راحتی با یکدیگر قابل مقایسه می‌شوند.

وقتی که بتوانید داده‌های کمپین‌های تبلیغات خود را مستقیما با هم مقایسه کنید، صرف نظر از منبع آن، به طور کلی استراتژی تبلیغاتی آنلاین بهتری خواهید داشت و می‌توانید کمپین‌ها و پلتفرم‌های کارآمد را اولویت‌بندی کنید.

بهبود بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابی محتوا

شناسایی صفحات وبسایت با بهترین عملکرد در بدست آوردن بینشی در مورد نوع محتوایی که باید بر آن سرمایه‌گذاری کنید، یکی از مزایای گوگل آنالتیکس است.

بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) و بازاریابی محتوا روش‌هایی برای رشد مستمر آنلاین هستند و گوگل آنالتیکس ردیابی موفقیت تلاش‌های شما را بهبود خواهد بخشید.

تحقیق در مورد صفحات برتر که منجر به بیشترین نرخ تبدیل شده‌اند، استراتژی برای بهبود نتایج آنلاین است.

به عنوان مثال، زیر نظر داشتن صفحات لندینگ ارگانیک برتر به شما در شناسایی علت موفقیت آن‌ها در نگاه اول کمک خواهد کرد.

آیا این موفقیت به دلیل کلمات کلیدی انتخاب شده، جذابیت خود موضوع یا فاکتورهای دیگر بود. بهبود بهینه‌سازی موتور جستجو با گوگل آنالتیکس برای کسب و کار شما حیاتی است.

همچنین، شناسایی صفحات با عملکرد ضعیف که کمترین ترافیک را جذب کرده‌اند نیز به شما کمک می‌کند که اشتباه را چند بار تکرار نکنید.

برای این که بازاریابی محتوا به یک استراتژی بادوام برای رشد کسب و کار آنلاین شما تبدیل شود، استفاده از گوگل آنالتیکس ضروری است.

اتصال سرچ کنسول به گوگل آنالتیکس برای استخراج کلمات کلیدی و صفحات بااهمیت شما ضروری است.

اگرچه شما می‌توانید سرچ کنسول به صورت مجزا از گوگل آنالتیکس بکار ببرید، اما مزایای داده رفتاری در ترکیب با معیارهای سئو در زمان صرفه‌جویی خواهد کرد و در درک بهتر نقش سئو در عملکرد کلی وبسایت نقش حیاتی دارد.

فرقی نمی‌کند که هدف شما افزایش ترافیک، نرخ تبدیل یا آگاهی از برند است، استفاده از گوگل آنالتیکس برای تحلیل هر بخش از استراتژی محتوا به داشتن برنامه‌ای ثابت و مستمر با مراحلی برای تولید مجدد صفحات موفق کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از مزایای گوگل آنالتیکس برای سئو این است که داده عملکرد وبسایت می‌تواند به بهبود عملکرد کلی وبسایت شما کمک کند که خود منجر به نتایج بهتر سئو خواهد شد.

بهبود مجموعه‌ای از داده‌های وب در یک بازه زمانی پیرامون استراتژی سئو باعث می‌شود که مقایسه بین روش‌ها امکان‌پذیر شود. به عبارت دیگر، امکان بازگشت به عقب برای ارزیابی مجدد استراتژی‌های موفق در هنگام ایجاد استراتژی‌های جدید را میسر می‌کند.

گوگل آنالیتیکس Google Analytics چیست؛ مزایا و کاربردهای آن

ردیابی تبدیل گوگل آنالیتیک

اندازه‌گیری و ردیابی نرخ تبدیل یک بخش مهم از اندازه‌گیری اثربخشی و کارایی هر کسب و کار آنلاینی است.

گوگل آنالتیکس فرصت ردیابی مهم‌ترین اهداف و نرخ تبدیل وبسایت شما را فراهم می‌کند تا بتوانید آن را بهبود بخشید و نتایج کمپین خود را ردیابی کنید. با کمک گوگل آنالتیکس، شما می‌توانید اقدامات کاربر در وبسایت را ردیابی کنید.

نظارت بر نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا عملکرد تلاش‌های بازاریابی خود ازجمله تبلیغات آنلاین، سئو یا استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی را مشاهده کنید. ردیابی نرخ تبدیل را بعد از نصب گوگل آنالیتک به آن اضافه کنید، فرقی نمی‌کند که فروش، لید یا اهداف رفتاری کاربر باشد.

از آنجایی که گوگل آنالتیکس به شما اجازه اندازه‌گیری انواع مختلف اهداف را می‌دهد، مهم است اهدافی که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند ردیابی کنید زیرا ردیابی اهداف غیرضروری به هیچ وجه مفید نخواهد بود.

همیشه در تلاش برای دستیابی به اهداف، واقع‌بین بودن خوب است. شما می‌توانید اهداف را با گذشت زمان تغییر دهید و واقعیت‌ها و فرصت‌های جدید کسب و کار خود را ارائه دهید.

به عنوان مثال، وقتی یک وبسایت را راه اندازی می‌کنید، ردیابی اهداف رفتار کاربر برای بهبود تعامل با سایت مهم‌تر از نظارت بر فروش است.

شرکت‌ها به مجموعه‌ای منحصر به فرد از اهداف نیاز دارند که باید اندازه‌گیری کنند. بعد از تصمیم‌گیری در مورد اهداف درست و پیاده‌سازی ان‌ها در گوگل آنالتیکس، می‌توانید از مزایای آن برای رشد کسب و کار خود بهره ببرید.

اگر متوجه شوید که کدام مخاطب‌ها نرخ تبدیل بالاتری تولید می‌کنند، می‌توانید در رقابت پیروز شوید.

بدون شک ردیابی نرخ تبدیل یکی از مزایای اصلی استفاده از گوگل آنالتیکس است. تبدیل‌ها در گوگل آنالتیکس اهداف نامیده می‌شود.

یافتن مخاطب هدف خود

یافتن و ارائه محتوا و سرویس‌هایی که به مخاطب هدف شما خدمت می‌کنند یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمند است و گوگل آنالتیکس به شما در تعریف مخاطب هدف کمک خواهد کرد.

این مخاطب بعدها برای بهینه‌سازی محتوای وبسایت و پیشنهادهای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزیت دسترسی به مخاطب هدف در افزایش جنبه‌های مختلف تعامل با آن‌هاست. تعامل با مخاطب هدف یک روش رشد وبسایت تا حداکثر پتانسیلش است.

گوگل آنالتیکس اطلاعات دموگرافیک حیاتی را در مورد بازدیدکنندگان کنونی و مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد. از داده دموگرافیک برای ایجاد تصویر بهتر از مخاطب هدف خود استفاده کنید:

داده دموگرافیک در دسترس از بازدیدکنندگان در گوگل آنالتیکس:

  • زبان
  • کشور
  • شهر
  • سن
  • جنسیت

داده دموگرافیک را با سیستم و مرورگر کاربر ترکیب کنید تا ببینید که کجا و چگونه به بهترین شکل به مخاطف هدف خود دسترسی داشته‌اید. گوگل آنالتیکس بازدیدکنندگان و مشتریان شما را بر اساس علایق گروه‌بندی می‌کند.

علایق شامل در بازار‌ (کاربرانی که علاقمند به خرید از محصولات در این دسته‌بندی هستند)، دسته‌بندی نزدیکی (بهترین دسته‌بندی‌هایی که برای دسترسی به یک مخاطب خاص استفاده می‌شوند) و سایر دسته‌بندی‌ها (آن‌هایی که با دسته قبلی انطباق ندارند)، است.

گوگل آنالتیکس از همان دسته‌بندی گوگل ادز استفاده می‌کند که به این معنی است که شما می‌توانید به طور مستقیم از داده گوگل آنالتیکس در گوگل ادز برای دسترسی بهتر به مخاطب هدف خود استفاده کنید.

دانستن این که چه چیزی بیشتری باعث تعامل مخاطب هدف شما می‌شود به شما کمک می‌کند تا محتوای بهتری تولید کنید و تبلیغات آنلاین جذاب‌تری بسازید.

گوگل آنالتیکس می‌تواند در یافتن ترندهای جدید مخاطبان هدف موثر باشد و شما را با آنچه در بازار می‌گذرد آشنا کند.

ایجاد بخش‌بندی از مخاطبان هدف مختلف در هدف‌گیری بهتر آن‌ها موثر است. به عنوان مثال، جدا کردن گروه اصلی مشتریانی که نتایج مستمری برای شما به همراه دارند باعث می‌شود که با آن‌ها تعامل مستمر داشته باشید تا بارها و بارها به کسب و کار شما بازگردند.

مخاطب‌های گوگل آنالتیکس

گوگل آنالتیک امکان ایجاد مخاطب بر اساس اقدامات کاربر ازجمله موارد زیر را میسر می‌کند:

  • تمام کاربران (پیشفرض)
  • مخاطب اول
  • کاربران جدید
  • کاربرانی که از یک صفحه خاص بازدید کردند
  • کاربرانی که تبدیل هدف را کامل کردند
  • کاربرانی که یک تراکنش را تکمیل کردند

از این مخاطبان مبتنی بر اقدام در گوگل ادز برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی قدرتمند استفاده کنید.

استفاده از کمپین‌های بازاریابی مجدد در تبلیغات آنلاین باعث بهبود نتایج کلی و کاهش هزینه‌های تبلیغات خواهد شد.

مزایای مخاطب گوگل آنالتیک این است که شما می‌توانید تا حد نیاز مخاطب ایجاد کنید، بنابراین می‌تواند کاربران و مشتریان مختلف را در مراحل مختلف از قیف فروش هدف قرار دهید.

برای مثال، داشتن محتوایی که هدف آن تولید ترافیک سرد است و سپس از طریق هدف‌گیری مجدد فعال، بازدیدکنندگان را تا زمان تبدیل فعال نگه می‌دارد.

هزینه گوگل آنالیتیکس

هزینه گوگل آنالیتیکس

از مهم‌ترین مزایای گوگل آنالتیکس این است که استفاده از آن برای شرکت‌ها رایگان است و هر وبسایت می‌تواند در صورت لزوم حساب کاربری خود را داشته باشد.

رایگان بودن باعث می‌شود نصب گوگل آنالتیکس بدون هیچ مشکلی انجام شود.

از آنجایی که نصب آن ساده است، به تلاش زیادی نیاز ندارد و همین امر هزینه آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

یک راه اندازی درست به کار بیشتری نیاز دارد و به بینش بیشتری در مورد اهداف تجاری نیاز دارد که ممکن است میزان کار لازم را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری بر یک راه اندازی درست که با نیازهای داده شرکت مطابقت دارد، مزایای زیادی برای پیشرفت کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

نیاز به یک تحلیل‌گر وب ممکن است احساس شود، اگر کسب و کار شما در سطحی باشد که حتی معاملات کوچک نیز تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

هرازگاهی، خوب است که تنظیمات آنالتیکس خود را حسابرسی کنید تا دید بهینه‌تری از کسب و کار آنلاین خود داشته باشید. زیرا دریافت داده‌های غیرضروری منجر به تصمیم‌گری اشتباه خواهد شد.

به منظور کاهش زمان سپری شده در گوگل آنالتیکس، داشبوردها و گزارش‌های لازمی تهیه کنید که به سرعت آنچه مورد نیاز است را در اختیار شما قرار خواهند داد. به این ترتیب، شما زمان کمتری صرف خواهید کرد و هزینه‌های کلی کاهش می‌یابند.

همیشه زمان صرف شده برای مدیریت و گزارش داده‌ها را در هزینه‌های خود لحاظ کنید.

گوگل آنالتیکس 360

گوگل آنالتیکس 360 یک نسخه پولی از گوگل آنالتیکس است که ویژگی‌های تحلیلی بیشتری برای مدیریت یک وبسایت گسترده‌تر ارائه می‌دهد.

گوگل آنالتیکس 360 بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و با هزینه سالانه 150000 دلار آغاز می‌شود.

شرکت‌های کوچک و متوسط به استفاده از نسخه 360 نیازی نخواهند داشت زیرا نسخه رایگان آن تمام داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری بر مبنای داده را تامین‌ می‌کند.

تنها زمانی که به طور جدی به دنبال بهبود داده‌ها هستید، نیاز به ارتقا به نسخه پولی احساس می‌شود. نسخه استاندارد گوگل آنالتیکس می‌تواند به 10 میلیون بازدیدکننده در ماه دست یابد.

بازدید توسط اقدام کاربر مانند نمایش صفحه یا رویدادهای سفارشی محاسبه می‌شود.

وبسایتی که با استفاده از نسخه استاندارد صفحات وب خود را ردیابی می‌کند تنها در صورتی که به عدد 10 میلیون برسد، داده‌ها را از دست خواهد داد. اگر هر بخش خاص از سایت خود را بهینه می‌کنید و بازدیدهای متعددی برای آن بدست می‌آورید، سقف ظرفیت 10 میلیون زودتر به پایان می‌رسد.

بهبود وبسایت ازطریق گوگل آنالتیکس

بهینه‌سازی وبسایت بدون دانستن نحوه بهینه کردن کار دشواری است. با کمک گوگل آنالتیکس، شما می‌توانید داده رفتار کاربر را با اندازه‌گیری میزان موفقیت المان‌های مختلف در طراحی خود بگنجانید و با ارائه داده در چارچوب کاری، تجربه کاربری بهینه‌تری ایجاد کنید.

به عنوان مثال، افزایش نرخ پرش از کاربران موبایل به شما می‌گوید که باید بیشتر بر نسخه موبایلی وبسایت خود سرمایه‌گذاری کنید و آن را بهبود بخشید.

گوگل آنالتیکس به طراحی بهتر جریان‌های محتوا با ساختارهای لینک‌سازی داخلی که در تعامل با بازدیدکنندگان وبسایت موثر هستند، کمک می‌کند.

اگر صفحه‌ای بیشتر از سایر صفحات به موفقیت نزدیک است، تکرار محتوا و طراحی آن در کل وبسایت می‌تواند به نتایج بهتری در بهینه‌سازی ختم شود. کلید موفقیت این است که هر چند وقت یکبار تغییرات جدیدی در طراحی اعمال شود و میزان موفقیت آن‌ها ازطریق داده ارزیابی گردد.

به عنوان مثال، در هنگام بهینه‌سازی صفحات لندینگ، قابلیت آزمایش سریع نسخه‌های جدید برای بهترین نتایج ضروری است.

یک صفحه لندینگ با نرخ تبدیل خوب داده‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما نشان می‌دهد چرا به این موفقیت دست یافته است. شما می‌توانید از این داده برای بهبود کل وبسایت خود استفاده کنید.

تحلیل داخلی یکی از بخش‌های تعیین‌کننده ایجاد تجربه کاربری بهتر است که مشتریان از آن بیشتر لذت می‌برند و در نتیجه تبدیل افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، ردیابی سرعت بارگذاری یکی از مزایای اصلی گوگل آنالتیکس است زیرا به شما می‌گوید آیا تغییری در یک روز به خصوص رخ داده است یا نه.

اگرچه دستیابی به تمام جزئیات سرعت بارگذاری شما به ابزارهای دیگری نیز نیاز دارد، اما گوگل آنالتیکس نقطه شروعی است که هر مشکلی را که ممکن است ایجاد شود آشکار می‌کند.

استفاده از هشدارهای گوگل آنالیتیکس برای ارسال مستقیم هشدار به شما در صورت بروز مشکل، رفع مشکلات را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

شروع به کار آسان

شروع جمع‌آوری داده‌های وب کسب و کار شما نسبتا سریع و ساده انجام می‌شود. با اجرای اولیه، شما می‌توانید جمع‌آوری داده‌های ضروری مانند رفتار کاربر و تعداد کاربران وبسایت خود را شروع کنید.

با نصب تگ گوگل آنالتیکس با id خود، جمع‌آوری داده از کل وبسایت بلافاصله بعد از نصب آغاز می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های وبسایت دارای یک فرآیند یکپارچه‌سازی با گوگل آنالتیکس هستند، مانند Shopify یا WordPress.

بلافاصله مشاهده خواهید کرد که چه مقدار ترافیک در وبسایت شما وجود دارد، این ترافیک از کجا می‌آید و کاربران شما چه کسانی هستند.

نصب گوگل آنالتیکس همراه با Google Tag Manager روش بهتری است زیرا Google Tag Manager به شما اجازه مدیریت تگ‌ها و اسکریپت‌های آینده را به راحتی می‌دهد.

گوگل اسناد و دوره‌های زیادی را در رابطه با گوگل آنالتیکس و نحوه استفاده از آن ارائه می‌دهد؛ بنابراین، هر آنچه نیاز دارید را می‌توانید پیدا کنید.

راه اندازی تبدیل‌های مهم مانند لیدها یا فروش در اسرع وقت، وضعیت کسب و کار آنلاین شما را با حداقل تلاش در اختیارتان قرار می‌دهد.

در نهایت، دانش عمیق‌تر برای بهره‌مندی از مزایای کامل گوگل آنالتیکس برای کسب و کار نیاز است، اما همه چیز با جمع آوری حداقل داده‌ها شروع می‌شود.

ایده‌های جدید برای کسب و کار

جمع آوری و تحلیل داده همیشه فرصت‌ها و روش‌های جدیدی را برای رشد کسب و کار شما فراهم می‌کند. داده‌های وب به طور خاص ایده‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد زیرا نتایج از فعالیت‌های مختلف حاصل می‌شوند.

تحلیل داده‌های جدید و قدیمی به طور کامل با یک ذهنیت مبتنی بر هدف به شما کمک می‌کند تا روش‌های معناداری برای تقویت کسب و کار خود پیدا کنید. حتی ممکن است مجموعه‌ای کاملاً جدید از ایده‌ها را یاد بگیرید که قبلاً هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید.

با مرور منظم گزارش‌ها، داشبوردها، اهداف و معیارها در گوگل آنالتیکس، کارهای قابل اجرایی را مشاهده می‌کنید که به شما در دستیابی به اهداف آنلاین کمک خواهند کرد.

به عنوان مثال، آیا افزایش ناگهانی ترافیک از منبع جدیدی مانند پینترست را ثبت کرده‌اید؟ تحلیل این که چرا اتفاق افتاده است و چه چیزی باعث آن شد موجب کشف یک استراتژی جدید می‌شود.

بکارگیری قابلیت Google Analytics Site Search به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید بازدیدکنندگان شما از چه عبارات جستجویی در سایت شما استفاده می‌کنند، اگر سایت شما دارای عملکرد جستجو باشد و شما این ویژگی را در گوگل آنالتیکس فعال کرده باشید.

استفاده از این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا ایده‌های جدیدی پیدا کنید که بازدیدکنندگان علاقمند به دیدن آن‌ها هستند، مانند ایده‌های محصول برای یک فروشگاه آنلاین یا ایده‌های محتوایی برای یک وبلاگ.

همه ایده‌ها به یک اندازه خوب نیستند و همه ایده‌های جدید قبل از پیاده‌سازی باید امتحان شوند. اینجاست که آزمایش A/B وارد می‌شود. .

آزمایش A/B ایده‌های جدید با گوگل آنالتیکس به شما این اطمینان را می‌دهد که آیا برنامه‌های اصلی تاثیری که می‌خواهید را داشته‌اند یا نه. مطمئن شوید که تمام ایده‌ها را آزمایش می‌کنید تا مطمئن شوید که کارساز باشند.

آزمایش ایده‌های جدید اصل اساسی در رشد بازاریابی است و اجرای روش‌های آن به عنوان یک استراتژی، روشی برای دستیابی به رشد آنلاین است.

گوگل آنالتیکس و ردیابی تجارت الکترونیک

عملکرد تجارت الکترونیک

گوگل آنالتیکس ازطریق ویژگی‌های ردیابی تجارت الکترونیک خود دارای مزایای بیشتری برای فروشگاه‌های آنلاین است. بخش تجارت الکترونیک دارای چهار گزارش استاندارد است که می‌توانید با آن‌ها کار خود را شروع کنید:

مرور کلی- خلاصه‌ای از نرخ تبدیل، درآمد، میانگین مقدار سفارشات و غیره.

عملکرد محصول معیارهایی مانند درآمد، خرید، کمیت، میانگین قیمت، دسته‌بندی محصول و SKUها را نشان می‌دهد.

عملکرد فروش درآمد فروشگاه آنلاین را بر اساس تاریخ نشان می‌دهد.

تراکنش‌ها درآمد، مالیات، حمل و تقل و مقادیر را نشان می‌دهد و برای هر تراکنش یک ID را تعریف می‌کند.

زمان خرید مدت زمان و تعداد جلساتی که طول می‌کشد تا یک خرید انجام شود را اندازه می‌گیرد.

فعالسازی گزارش‌های تجارت الکترونیک به شما دسترسی به معیارهای بیشتری می‌دهد که برای یک فروشگاه آنلاین مفید هستند. معیارهای زیر برای شما فراهم می‌شوند:

رفتار خرید جلسات کاربر را ردیابی می‌کند و جلسات را با بررسی محصول، اضافه کردن به سبد خرید و تراکنش‌ها اندازه‌گیری می‌کند.

رفتار پرداخت جلسات کاربر و رفتار پرداخت آن‌ها را ردیابی می‌کند و نقاط ضعف در قیف فروش فروشگاه آنلاین را اندازه می‌گیرد.

معیارهای بازاریابی تجارت الکترونیک –  کاربرد و تراکنش‌های تبلیغات داخلی،‌ کوپن‌های محصول و کدهای افیلیت در فروشگاه آنلاین شما را اندازه‌گیری می‌کند.

از این معیارها برای بهبود عملکرد فروشگاه آنلاین و افزایش فروش بالقوه و جلوگیری از خروج مشتریان بدون انجام خرید استفاده کنید. ترکیب این معیارها و داده‌های مخاطب با همدیگر به شما کمک می‌کند تا تبلیغات مبتنی قیف موثری برای افزایش فروش داشته باشید.

به عنوان مثال، رسیدن به درک در مورد کجا، چرا و چگونگی بازدید بازدیدکنندگان از صفحه‌های محصول مجزا بدون تبدیل به یک فروش، یا درک اینکه به طور متوسط به چند جلسه برای فروش از یک بازدیدکننده نیاز دارید، سوالات کلیدی هستند که داده‌های فروشگاه آنلاین می‌توانند به شما پاسخ دهند.

نتیجه‌گیری

مزایای فراوان گوگل آنالتیکس به عنوان یک ابزار تحلیل وب برای کسب و کارها باعث می‌شود که به یک ابزار ارزشمند برای جمع آوری داده‌هایی تبدیل شود که به شما در رشد کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

فرقی نمی‌کند که از گوگل آنالتیکس به عنوان یک ابزار فعال یا غیرفعال استفاده می‌کنید، همیشه می‌توانید برای یافتن و درک عملکرد واقعی وبسایت خود به آن رجوع کنید.

ابزار را بر روی یک وبسایت جدید نصب کنید و هر چند وقت یکبار قبل از سرمایه‌گذاری یک بودجه کلان بر روی تبلیغات آنلاین، یک حسابرسی کامل انجام دهید. توجه به این نکته مهم است که وارد کردن داده در جریان کاری و استراتژی‌های تحلیل نیازمند تنظیم نحوه برخورد طرح‌های جدید با طرح‌های قدیمی است. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که هرچه بیشتر در مورد جزئیات وبسایت خود از طریق معیارها اطلاعات کسب کنید،‌ بیشتر می‌توانید به اهداف خود دست یابید.

بسته به رویکردی که انتخاب می‌کنید، سرمایه‌گذاری بر یک راه اندازی مناسب سودمند خواهد بود، اما همیشه می‌توانید در کار با گوگل آنالتیکس پیشرفت کنید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

منبع : engaiodigital

بیشتر بخوانید :

ترافیک ارگانیک چیست؛ فواید، استراتژی ها و 5 ترفند ایجاد آن

بازاریابی آنلاین چیست؛ مزایا، ابزارها و نحوه شروع

ویژگی­‌های کلیدی گوگل آنالیتیکس GA4

دیدگاهتان را بنویسید