×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ آشنایی با ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس _ قسمت دوم
تاریخ انتشار : 20 دی 1396 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

آشنایی با ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس _ قسمت دوم

آشنایی با ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس _ قسمت دوم

در قسمت اول  با دو بخش مخاطبان و جذب از ابزارهای کلیدی گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم. در ادامه‌ی آن، در این مقاله به بررسی دوبخش رفتار و تبدیل‌ها می‌پردازیم:

بررسی بخش رفتار و تبدیل‌ها: گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس

3-رفتار (Behavior)

این قسمت از گوگل آنالیتیکس نیز بسیار پرکاربرد است. از طریق آن شما می‌توانید بفهمید که رفتار کاربرانتان چگونه بوده، چطور با سایت شما تعامل کرده‌اند و چه کارهایی در آن انجام داده‌اند. در ادامه بخش‌های مختلف این قسمت را بررسی می‌کنیم:

•    اطلاعات کلی (Overview)

در این بخش گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس شما به آمار کلی دسترسی دارید. می توانید پربازدید‌ترین صفحات سایت و صفحاتی که کاربران توسط جستجوی داخلی به آن دسترسی پیدا کرده اند را ببینید و بفهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیده‌اند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، به طور میانگین چقدر در صفحات شما مانده‌اند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریده‌اند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کرده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید که چه نوع تعاملی با سایت شما داشته‌اند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کرده‌اند (Site Search).

اطلاعات کلی در گوگل آنالیتیکس

  •    جریان رفتار (Behavior Flow)

این بخش گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می‌دهد که مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما می‌توانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان می‌دهد که اولین، دومین، سومین و …تعامل  کاربران با سایت شما چگونه بوده است.
بررسی جریان رفتار کاربر در گوگل آنالیتیکس

  • محتوای سایت  (Site Content)

این قسمت از گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس مربوط به محتواهایی است که شما در سایت خود قرار داده‌اید.در اولین صفحه این بخش (All Pages) می‌توانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران به طور میانگین چقدر در آن وقت گذرانده‌اند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده و در نهایت کاربران چقدر از طریق آن خارج و داخل شده‌اند. صفحات دیگر نیز  اطلاعات دقیق‌‎تری دیگری را در اختیار شما می‌گذارند از جمله اینکه در هر سطح از زیر دامنه‌ها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدام‌ها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدام‌ها (Exit Pages).
گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس

  • سرعت سایت  (Site Speed)

سرعت بارگذاری سایت از نکات بسیار مهم برای گوگل و کاربران می باشد، چون اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربر میل و رغبتی به بازدید نشان نداده و سایت را ترک خواهد کرد. به همین دلیل گوگل آنالیتیکس این بخش را به سرعت سایت اختصاص داده است. شما همچنین می‌توانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید. در صفحه زمانبندی صفحه (Page Timing) شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا می‌کنید. در صفحه پیشنهادهای سرعت (Speed Suggestions)  نیز شما می‌توانید پیشنهادهای خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه کنید.

سرعت سایت در گوگل آنالیتیکس

  • جستجوی سایت  (Site Search)

این بخش گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس مربوط به جستجوی درون سایت است. شما در این قسمت می توانید ببینید کاربران چه عباراتی را در سایت شما جستجو کرده‌اند و به چه صفحه ای از سایت هدایت شده‌اند.

  • رویدادها (Events)

این بخش مربوط به کنش‌های مختلفی است که ممکن است بازدیدکننده‌ها در سایت شما انجام دهند. به عنوان مثال دیدن فیلم، دانلود، کلیک روی یک دکمه خاص و… نمونه های از Event هایی هستند که می توانند توسط کاربر انجام شوند و شما می توانید می‌توانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیکس ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیک‌های انجام شده بر روی آن گزینه را اندازه‌گیری و بررسی کنید.

4- تبدیل‌ها (Conversions)

منظور از تبدیل در این بخش، تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام می‌دهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیتیکس و با Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیاده‌سازی شود. این قسمت شامل چهار بخش است:

  • اهداف (Goals)

این بخش گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس مربوط به نمایش آمار اهدافی است که تعیین کرده‌اید. شما می‌توانید اهداف مختلفی را درنظربگیرید که بطور کلی همه‌ی این اهداف را می‌توان در چهار نوع دسته‌بندی کرد:

  • مقصد (Destination): با تعریف این نوع هدف در گوگل آنالیتیکس، شما می توانید هر آدرسی در سایت خود را هدف قرار دهید که وقتی کاربر به آن رسید، هدف تکمیل شود. برای مثال در سایت‌های فروش، صفحه‌ای که بعد از پرداخت الکترونیکی در سایت‌های شخص ثالث مثل بانک‌ها، کاربر به آن منتقل می شود می تواند مقصد باشد و هر بار که کاربری به این صفحه برسد به این معنی است که هدفی تکمیل شده است.
  • مدت (Duration): در این نوع هدف برای آنالیز وب سایت در گوگل آنالیتیکس، شما مدت زمان مشخصی را تعیین می‌کنید که اگر کاربر بیشتر از آن مدت زمان در سایت شما بماند، هدف تکمیل می شود.
  • بازدید از صفحات (Pages/Screens per session): در این نوع هدف می‌توان تعیین کرد که وقتی کاربری تعداد مشخصی از  صفحات یا بیشتر از آن را در سایت شما بازدید کرد، هدف تکمیل شود.
  • رویداد (Event): در این نوع هدف به طور کلی هر وقت رویداد خاصی که شما آن را تعیین کرده‌اید رخ دهد، هدف تکمیل می‌شود. مثل دانلود یک فایل، دیدن یک ویدئو، کلیک کردن بر روی یک لینک خاص و ..تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس•    فروش آنلاین (E-Commerce)
    در این بخش شما با دادن اطلاعات فروشتان به گوگل آنالیتیکس، می‌توانید ببینید که چقدر درآمد عایدتان شده است، این درآمد توسط کدام کاربران ایجاد شده است، هر کاربر چقدر برای شما سود داشته، کدام کاربران با چه ویژگی‌هایی بیشتر خرید کرده‌اند و …
    بخش Ecommerce در گوگل آنالیتیکس
  • مسیرهای چند کاناله  (Multi-Channel Funnels)
    این بخش از گوگل آنالیتیکس، به شما کمک می‌کند تا بفهمید  جستجو‌ها و ارجاع‌های قبلی چه نقشی در تبدیل کاربر داشته‌اند؟ بین علاقه ابتدایی کاربر تا انجام خرید یا هدف شما چقدر فاصله وجود داشته است و کاربر دقیقاً چند بار و از چه راههایی وارد سایت شده تا در نهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود.
    •    اختصاص (Attribution)
    این بخش گزارش‌گیری در گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی به شما می‌دهد تا  ببینید که هر یک از کانال‌های ورودی شما چه مقدار از تبدیل‌ها را به خود اختصاص داده است. سیستم اختصاص دهی به چند صورت در اختیار شما قرار دارد. می‌توانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید، اولین کانال ورودی را مسئول بدانید یا آنکه به تمام کانال‌های ورودی که کاربر از طریق آنها وارد شده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید