×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ ترندهای برجسته اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

ترندهای برجسته اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021

ترندهای برجسته اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2021

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تأثیرگذار باعث درآمدزایی افراد زیادی در فضای آنلاین شده است. شاید تا چند دهه پیش تنها هنرپیشه‌ها، هنرمندان و صاحب کسب‌وکارهای بزرگ می‌توانستند از راه تبلیغات، درآمد داشته باشند، اما این روزها افراد عادی زیادی از راه اینفلوئسر شدن به درآمد رسیده‌اند.

یکی از رویکردهای مهم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسر مارکتینگ است و برندهای امروز چاره‌ای ندارند جز اینکه در فرایندهای بازاریابی خود از این روش هم استفاده کنند. از آنجایی که بازاریابی تأثیرگذار به معنای واقعی کلمه روی مخاطبان تأثیر می‌گذارد، آشنایی با این رویکرد و خصوصا شناختن ترندهای برجسته آن ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، برآوردهای اخیر نشان می‌دهد که بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ تا سال 2022 به یک صنعت 15 میلیارد دلاری تبدیل می‌شود و بنابراین جای تعجب نیست اگر 63 درصد از بازاریابان تصمیم گرفته‌اند که بودجه بازاریابی اینفلوئنسر خود را در سال 2021 افزایش دهند.

با توجه به اهمیتی که  این شیوه از بازاریابی دیجیتال پیدا کرده است، در ادامه برخی از مهم‌ترین ترندهای تبلیغات اینفلوئنسر معرفی می‌شوند.

محبوبیت بیشتر میکرو اینفلوئنسر و نانو اینفلوئنسر

به طور کلی اینفلوئنسرها را در سه دسته می‌توان جای داد:

مگا اینفلوئسر (Mega Influencer): دارای بیشترین تعداد فالوور در شبکه‌های اجتماعی هستند، بیش از یک میلیون.

ماکرو اینفلوئنسر (Macro Influencer): در رده دوم بعد از مگا اینفلوئنسرها از نظر تعداد فالوور قرار دارند و تعداد فالوور آنها بین 100 هزار تا یک میلیون کاربر است.

میکرو اینفلوئنسر (Micro Influencer): این گروه بین 10 هزار تا 100 هزار فالوور دارند و عموما با انتخاب یک حوزه خاص برای فعالیت، در آن زمینه به تولید محتوا می‌پردازند و فالوور جذب می‌کنند.

نانو اینفلوئسنر (Nano Influencer): تعداد فالوور این گروه کمتر از بقیه است (شاید کمتر از 10 هزار کاربر). نانو اینفلوئسنرها نیز مانند مانند میکرو اینفلوئنسرها روی یک حوزه خاص متمرکز می‌شوند.

برخلاف آن چیزی که تصور می‌کنیم، ترند اینفلوئسنر مارکتینگ در سال 2021 می‌گوید گروه‌های میکرو و نانو محبوبیت بیشتری به دست خواهند آورد و بهتر است برندها برای تبلیغات به سراغ این دو گروه بروند.

اهمیت این دو گروه از این نظر است که ارتباط عمیق‌تر و قوی‌تری با مخاطبان خود دارند و از سوی دیگر محتوایی که ارائه می‌دهند به زندگی واقعی انسان‌ها نزدیک‌تر است. کاربران امروزی ترجیح می‌دهند به جای دنبال کردن سلبریتی‌ها و افراد معروف با افرادی همراه شوند که به واقعیت زندگی آنها نزدیک‌تر هستند.

پروژه‌های مشارکتی به جای پروژه‌های یکبار مصرف

برندها و اینفلوئنسرها به این نتیجه رسیده‌اند که به جای انجام پروژه‌های تبلیغاتی یکبار مصرف اینفلوئنسر مارکتینگ، باید به برنامه‌های مشارکتی و طولانی‌تر روی بیاورند؛ چراکه فروش یک امر زمان‌بر است و شاید با یک بار تبلیغ از سوی یک اینفلوئنسر به نتیجه مورد نظر دست نیابند.

بر این اساس هر دو گروه تبلیغ دهنده و تبلیغ گیرنده در بازاریابی تأثیرگذار باید به فکر اجرای برنامه‌های طولانی‌مدت‌تر و هدف‌مندتر باشند.

منتظر سیستم‌عامل‌ها و اینفلوئنسرهای جدید باشیم

طی سال‌های اخیر شاهد این بودیم که سیستم‌عامل‌های جدیدی وارد دنیای ما شدند. شاید زمانی که با نرم‌افزار لاین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردیم، فکر نمی‌کردیم که تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و واتساپ مهمان تلفن‌های هوشمندمان شوند. به دنبال آنها تیک تاک وارد صحنه شد و در سال 2021 هم رونمایی از قابلیت ریلز اینستاگرام و کلاب‌هاوس، گل سر سبد این غافلگیری‌ها بودند.

بنابراین در فضای دیجیتال باید منتظر برنامه‌های جدیدتر و حتی اینفلوئسنرهای جدیدتری هم باشیم. اینفلوئنسرهایی که با ترفندهای CGI ساخته شده‌اند. این اینفلوئنسرهای کامپیوتری که در حال حاضر هم وجود دارند، انسان نیستند، اما مانند یک اینفلوئنسر واقعی می‌توانند تأثیرگذار باشند.

نمونه بارز اینفلوئنسرهای کامپیوتری Lil Miquela است که از طریق فعالیت در اینستاگرام موفق به جذب فالوورهای میلیونی شده است. بر همین اساس یکی از ترندهای اینفلونسر مارکتینگ سال 2021 همین سیستم‌عامل‌ها و اینفلوئنسرهای جدید هستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ به شیوه کامپیوتری

افزایش معاملات مبتنی بر عملکرد

اگر تاکنون استفاده از بازاریابی تأثیرگذار یک قرارداد یک طرفه بود، یعنی اینفلوئنسر به ازای دریافت هزینه‌ای مشخص، تبلیغ برندها را منتشر می‌کرد؛ حال به نظر می‌رسد که این روند در حال تغییر است. مشتریان نیز در مقابل هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند، مطالبه‌گر شده و عملکرد اینفلوئنسر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در این فرایند میزان لایک، تعامل کاربر، بازدید از محتوای ویدئویی و … در نظر گرفته می‌شود و نوع معامله‌ای که مثلا با اینفلوئنسر اینستاگرام منعقد می‌شود، بر اساس عملکرد و نتایج تبلیغ خواهد بود.

افزایش محتوای ویدئویی در اینفلوئنسر مارکتینگ

محتوای ویدئویی محبوب مردم است و طی سال‌های اخیر نشان داده شد که ویدئو در خط مقدم بازاریابی دیجیتال قرار دارد. بنابراین در فرایند راه‌اندازی یک کمپین اینفلوئسنر مارکتینگ هم تبلیغ دهنده و هم اینفلوئسنر باید به تولید محتوای ویدئویی توجه داشته باشند.

افزایش محبوبیت تیک‌تاک، اضافه شدن قابلیت Reels اینستاگرام و همینطور IGTV، اهمیت محتوای ویدئویی و محبوبیت آن را ثابت می‌کنند و بنابراین در تبلیغات اینفلوئنسری نباید از محتوای ویدئویی غافل شویم.

تبلیغات ویدیویی با اینفلوئنسرها

سخن آخر

اینفلوئنسر مارکتینگ راه خود را در بازاریابی دیجیتال باز کرده است و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر همین اساس انتظار می‌رود که در سال‌های آینده هم ترندهای جدیدتری به این شیوه بازاریابی اضافه شده و یا ترندهای کنونی منسوخ شوند.

فرقی نمی‌کند که شما یک اینفلوئنسر هستید یا یک تولیدکننده، هر دو گروه به یکدیگر نیاز دارند. اینفلوئنسرها با جذب فالوور در خدمت تبلیغات برندها هستند و برندها نیز برای تبلیغات خود به این گروه نیاز دارند.

فراموش نکنیم که با تخصصی‌ شدن حوزه فعالیت اینفلوئنسرها و اینفلوئنسر مارکتینگ، شاید تعداد فالوئرهای آنها کمتر شده باشد، اما در عوض فالوورهای واقعی را به دست آورده‌اند که به محتوایی که ارائه می‌دهند، اعتماد دارند.

بنابراین بهتر است در فرایند اینفلوئنسر مارکتینگ خود فردی را پیدا کنید که در زمینه تجارت شما متخصص است و می‌تواند محصولات و خدمات‌تان را برای گروهی از مخاطبان واقعی‌تان تبلیغ کند.

در همین راستا شما را دعوت میکنیم تا مقاله «ترندهای برجسته تبلیغات در اینستاگرام در سال 2021» را نیز در بلاگ آموزشی مگنت مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید