×
صفحه اصلی تبلیغاتدیجیتال مارکتینگ تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن
تاریخ انتشار : 01 آذر 1401 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن

تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن

بازاریابی و فروش به مشتریان موجود بسیار ساده‌تر یافتن مشتریان جدید است. اگر بتوانید به افرادی که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده‌اند دسترسی داشته باشید، می‌توانید انگیزه‌های بیشتری برای خرید به آن‌ها ارائه دهید.

شما می‌توانید این کار را با استراتژی هدف‌گیری مجدد یا ریتارگتینگ انجام دهید. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه از استراتژی‌های ریتارگتینگ به منظور ایجاد یک پایگاه مشتریان وفادار و افزایش ترافیک استفاده کنید.

ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد) چیست؟

ریتارگتینگ یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که مشخص می‌کند چه زمانی یک کاربر از فروشگاه آنلاین شما بازدید کرده است.

هنگامی که کاربر از وبسایت شما بازدید می‌کند، تبلیغات هدفمندی را برای محصولات و خدمات در وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مختلف مشاهده می‌کند و این‌ها او را ترغیب می‌کنند تا دوباره به فروشگاه آنلاین شما بازگردد.

افراد مختلفی هستند که از این ریتارگتینگ سود می‌برند:

  • صاحبان کسب و کار: شما در حال بازاریابی برای افرادی هستید که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده‌اند و علاقمند به برند و محصولات/خدمات شما هستند. آن‌ها را می‌توان یک لید صمیمی در نظر گرفت.
  • وبسایت‌هایی که آگهی تبلیغاتی شما را میزبانی می‌کنند: وقتی شخصی بر روی تبلیغات آنلاین شما کلیک می‌کند، به ازای هر کلیک هزینه‌ای به وبسایت پرداخت می‌شود. اگر تبلیغات هدفمند و کارساز باشند، این وبسایت‌ها درآمد خواهند داشت.
  • کاربران: بله، آن‌ها نیز سود می‌برند. ارائه گزینه‌هایی به کاربران وقتی آن‌ها در حال و هوای خرید هستند باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش آن‌ها می‌شود. اگر آن‌ها از قبل به برند شما اعتماد یا علاقه داشته باشند، خرید کردن برایشان آسان‌تر خواهد بود.

در عصر اتصالات آنلاین، مردم باید قبل از تعامل با برند، شما را بشناسند، شما را دوست داشته باشند و سپس به شما اعتماد کنند. تبلیغات ریتارگتینگ بخشی از این فرآیند است زیرا آن‌ها از قبل شما را می‌شناسند.

تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن

تبلیغات ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

ریتارگتینگ با ثبت بازدید شما از یک وبسایت و سپس نمایش تبلیغات برای آن وبسایت خاص ازطریق رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری بر روی وبسایت‌ها یا تبلیغات در SERPها کار می‌کند.

ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل

ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل با ردیابی پیکسل کار می‌کند. این یک پیکسل 1در 1 است که اطلاعات کاربر ازقبیل آدرس IP را جمع آوری کرده و آن‌ها را به شرکتی که ردیابی را انجام می‌دهد، ارسال می‌کند. شما پیکسل را در وبسایتی که می‌خواهد ردیابی شود، جاسازی می‌کنید.

پیکسل‌ها نام بازدیدکنندگان یا محل زندگی آن‌ها را ثبت نمی‌کنند. در عوض، آدرس‌های IP بازدیدکننده از سایت را ثبت می‌کنند تا یک مجموعه خاص از تبلیغات هدفمند بتواند آدرس IP مد نظر را در آینده هدف قرار دهد.

بسته به نرم افزار گزارش‌دهی که استفاده می‌کنید، پیکسل ردیابی به شما می‌گوید که آیا تراکنش یا تبدیلی انجام شده است یا خیر.

این اطلاعات می‌تواند به کمپین‌های در حال اجرا،‌ افزونه‌های پس از فروش یا تبلیغات بر مبنای خریدهای قبلی کمک کند.

ریتارگتینگ مبتنی بر فهرست

برخلاف ریتارگتینگ مبتنی بر پیکسل،‌ ریتارگتینگ مبتنی بر فهرست جزئیات تماس مشتریان ازقبیل آدرس ایمیل یا حتی شماره تلفن را جمع آوری می‌کند.

شما از این فهرست برای ارسال تبلیغات هدفمند به آدرس ایمیل یا گوشی موبایل استفاده می‌کنید و به آن‌ها در مورد محصولات جدید، قرار ملاقات‌ها و پیشنهادهای ویژه یادآوری می‌کنید.

شما باید مراقب این نوع ریتارگتینگ باشید زیرا به طور مستقیم برای شخص ارسال می‌شود.

مقدار زیادی از یک چیز خوب می‌تواند باعث آزار و عصبانیت مشتری شود و ممکن است باعث شود اشتراک شما را لغو کرده یا شماره شما را بلاک کنند.

مشتری احتمالی از یک وبسایت بازدید می‌کند

در تصاویر بالا، یک کاربر در مورد نرخ گاز و برق تحقیق می‌کند. او از چند وبسایت بازدید کرده و به خاطر انجام این کار توسط یک پیکسل تگ شده است.

جستجوی بعدی او تبلیغات پولی برای شرکت‌های مختلف گاز و برق را شامل می‌شود.

مشتری از یک سایت خارج می‌شود و سپس در طول فرآیند فروش مجدد از آن بازدید می‌کند

مشتری با هدف بررسی رقبا و سایر وبسایت‌ها از این وبسایت خارج می‌شود. بعدا، با استفاده از یک تبلیغ در فیسبوک بازدید از سایت AGL به او یادآوری می‌شود. همچنین وقتی چند روز بعد اخبار را چک می‌کند، یک بنر تبلیغاتی برای او ظاهر خواهد شد.

تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن

چرا یک کسب و کار باید کمپین ریتارگتینگ را آغاز کند؟

بازاریابی ریتارگتینگ یک استراتژی بازاریابی بلندمدت است. به محض این که کمپین خود را راه‌اندازی کردید،‌ در پس زمینه اجرا می‌شود، مشتریان بیشتری را هدف قرار می‌دهد و تبدیل‌های بیشتری برای کسب و کار شما جذب می‌کند.

با استفاده از یک کمپین ریتارگتینگ، هدف شما این است که اولین برندی باشید که مشتری در نهایت آماده خرید و خرج کردن از آن است.

مزایای تبلیغات ریتارگتینگ

کاربران موجود را به مشتریان احتمالی تبدیل می‌کند

احتمال بازگشت افرادی که از فروشگاه شما بازدید کرده‌اند یا خریدی انجام داده‌اند بیشتر است. یک تجربه کاربری خوب می‌تواند احتمال بدست آوردن مشتریان تکراری را افزایش دهد.

محصولات جدید یا محبوب را تبلیغ کنید

مشتریانی که از فروشگاه شما بازدید می‌کنند و خریدی انجام می‌دهند، بیشتر به محصولات جدید یا محصولات مکمل آنچه خریداری کرده‌اند، علاقمند هستند.

اگر کاربری بدون خرید وبسایت شما را ترک کند، شما می‌توانید یک کمپین ریتارگتینگ ایجاد کنید و با پیشنهادهای جدید او را هدف قرار دهید. شاید ارسال رایگان یا تخفیف برای بازگرداندن او کافی باشد.

افزایش آگاهی از برند

اگر مردم از وبسایت شما بازدید کنند و مطمئن نباشند که چه خدماتی ارائه می‌دهید یا این خدمات چگونه برای آن‌ها مفید خواهد بود، می‌توانید با استفاده از یک کمپین ریتارگتینگ به آن‌ها یادآوری کنید.

ریتارگتینگ باعث می‌شود تا برند شما در ذهن کاربر باقی بماند،‌ بنابراین وقتی آماده خرید می‌شوند به شما مراجعه خواهند کرد.

تبلیغات ریتارگتینگ (هدف‌گیری مجدد)؛ انواع و اشتباهات رایج آن

برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی

شما همچنین می‌توانید رویدادها، پیشنهادها و فروش‌های آینده را به مشتریانی که به برند شما علاقمند هستند،‌ ارائه دهید.

این تبلیغات می‌تواند آن‌ها را ترغیب کند تا پیشنهادها یا تخفیف‌ها را در رسانه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

در مثال بالا، تبلیغات شامل پیشنهاد وسوسه‌انگیز، ارسال رایگان، در صورت خرید 50 هزارتومان جایزه. این تبلیغ ریتارگتینگ در SERP به نمایش درآمده است؛ نشانگر AD به کاربر می‌گوید که یک نتیجه ارگانیک نیست.

انواع کمپین‌های ریتارگتینگ

ریتارگتینگ وبسایت‌های معمولی

این کمپین افرادی را هدف قرار می‌دهد که از یک وبسایت بازدید کرده‌اند، اما به مشتری تبدیل نشده‌اند.

این رایج‌ترین شکل از بازاریابی ریتارگتینگ است. این تبلیغات ریتارگتینگ می‌توانند بر روی شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها ظاهر شوند.

ریتارگتینگ شبکه جستجو

این کمپین بر مبنای جستجوی پیشین افراد است. آگهی‌های ریتارگتینگ سفارشی را برمی‌گرداند که کاربر را با عبارات یا پیشنهادات مرتبط با جستجوی کاربر ترغیب می‌کند.

این نوع ریتارگتینگ برای تنظیم پیشنهادات برای کلمات کلیدی خاص و هدف جستجو برای تبلیغات PPC مناسب است.

فهرست‌های بازاریابی مجدد برای تبلیغات جستجو

RLSA یک ویژگی از گوگل ادز است که به شما اجازه سفارشی‌سازی کمپین تبلیغاتی جستجو برای یک مخاطب هدف را فراهم می‌سازد.

شما می‌توانید افرادی را هدف قرار دهید که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده‌اند؛ و آن‌ها را ترغیب کنید که بر روی آنچه قبلا بازدید کرده‌اند یا یک محصول جدید کلیک کنند.

ریتارگتینگ تبلیغات ایمیلی

وقتی که یک بازدیدکننده برای دریافت خبرنامه یا یک تبلیغ ویژه ثبت نام می‌کند، اطلاعات تماس و اجازه برای برقراری تماس را به شما می‌دهد.

از اینجا، شما می‌توانید برای اطلاع‌رسانی در مورد پیشنهادهای خاص، فروش ویژه یا رها کردن سبد خرید خود، به آن‌ها ایمیل بزنید.

ریتارگتینگ ایمیل مستقیما به صندوق ورودی ایمیل کاربر ارسال می‌شود. افراد اغلب تبلیغات وب را نادیده می‌گیرند زیرا همیشه آن‌ها را می‌بینند. ایمیل می‌تواند در تبدیل یک بازدیدکننده به مشتری موثرتر باشد.

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

این دو اصطلاح به رغم اینکه اهداف مشترکی دارند، اما از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. هدف عمده ریمارکتینگ، بازاریابی مجدد است که عموما برای مشتریان فعلی و قبلی یک برند استفاده می‌شود.

در این شیوه، مشتریان کنونی یا حتی مشتریان قبلی مورد هدف قرار گرفته و اغلب از طریق بازاریابی ایمیلی برای برقراری ارتباط مجدد با آنها و معرفی دستاوردها، خدمات و محصولات جدید به آنها استفاده می‌شود.

در فرایند ریتارگتینگ هدف عمده شناسایی کاربرانی است که اقدامات اولیه‌ای را در ارتباط با یک برند انجام داده‌اند؛ مثلا از وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی آن بازدید کرده‌اند و حالا باید به دنبال بازگرداندن آنها باشیم.

در این روش سعی می‌شود با توجه به رفتار گذشته کاربر و تعاملی که با وب سایت شما دارد، ردپای او را در سایر وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و تبلیغات همسان و تبلیغات کلیکی مرتبط با برند خود را در مقابل او قرار دهیم.

اشتباهات رایجی که تبلیغ‌کنندگان هنگام ایجاد تبلیغات ریتارگتینگ مرتکب می‌شوند

بدون تبلیغات سفارشی یا صفحات لندینگ (فرود)

اگر یکی از مشتریان وبسایت شما را برای پیدا کردن کفش جستجو کند و دیگری برای شلوارک، ارسال یک تبلیغ مشابه برای هر دو می‌تواند اشتباه باشد.

تبلیغاتی را ایجاد کنید که با هدف جستجویی کاربر انطباق دارد. در حالی که فردی ممکن است به شلوارک علاقمند باشد، اگر در ابتدا به کفش نگاه کند احتمال تبدیل او کاهش می‌یابد و این برای نرخ بازگشت سرمایه یا ROI نیز صدق می‌کند.

بنابراین، باید توجه ویژه‌ای روی تبلیغاتی که ارسال می‌کنید داشته باشید. اگر تبلیغات سفارشی بسته به صفحات بازدید کاربر دارید، اطمینان حاصل کنید که صفحات لندینگی را برای کاربر ارسال می‌کنید که با تبلیغ نیز همخوانی دارد.

صفحه لندینگ را صفحه اصلی وبسایت خود قرار ندهید. صفحه لندینگی را قرار دهید که به آن‌ها خوش آمد می‌گوید و آن‌ها را تشویق به خرید می‌کند. ایجاد یک صفحه لندینگ منحصر به فرد برای هر تبلیغ ریتارگتینگ می‌تواند موجب افزایش نرخ تبدیل شود.

تکرار سرمایه‌گذاری

اگر بر روی کلمات کلیدی برای کمپین خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، سرمایه‌گذاری ناکافی می‌تواند تاثیر منفی بر کمپین ریتارگتینگ شما داشته باشد.

نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید بر مدت زمان علاقمندی یک مشتری تاثیر می‌گذارد. جستجو برای خرید لباس بسیار کوتاه‌تر از جستجو برای خرید یک خانه است. از این رو، زمانی که به یک کمپین اختصاص می‌دهید متغیر خواهد بود.

هدف قرار ندادن مخاطب درست

شما باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات ریتارگتینگ را برای مخاطب درست ارسال می‌کنید.

به عنوان مثال، شما نمی‌خواهید یک پیسکل بر روی صفحه اصلی وبسایت باعث ایجاد کمپین ریتارگتینگ شود. شما هنوز نمی‌دانید که کاربر به چه چیزی علاقه دارد.

به محض این که کاربر علاقه خود به یک محصول یا خدمات خاص را نشان داد، ایده‌ای از مخاطب هدف خود در اختیار خواهید داشت. اینجاست که بازاریابی ریتارگتینگ شروع به کار می‌کند.

تغییر ندادن تبلیغات

مشاهده مکرر تبلیغات تکراری باعث کاهش اثرگذاری آن‌ها می‌شود. شما باید به ایجاد تبلیغات جایگزین برای همان پیشنهاد فکر کنید.

ممکن است از کسی که چیز دیگری می‌خواهد یا پیشنهاد بهتری ارائه می‌دهد، ضربه ببینید. تنوع باعث می‌شود تا افراد علاقمند و آگاه از برند شما باقی بمانند.

ابزارهایی برای اجرا و پیاده‌سازی یک کمپین ریتارگتینگ موفق

اجرا و پیاده‌سازی یک کمپین ریتارگتینگ موفق به درک شما از مخاطب هدف بستگی دارد. شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Social Media Tracker و Traffic Analytics برای ردیابی بهتر نوع محتوایی که بازدیدکنندگان را به سمت وبسایت شما (یا رقبایتان) سوق خواهد داد، استفاده کنید.

Semrush Social Media Tracker

Social Media Tracker مرور کلی از هرگونه تعامل رسانه اجتماعی شرکت‌ها ازجمله شرکت شما ارائه می‌دهد. پروفایل هر شرکت اعداد و ارقام برای فیسبوک، لینکدین، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و پینترست را نشان می‌دهد.

برای نمایش جزئیات دقیق‌تر هر یک از معیارهای مد نظر خود مانند نوع تعامل، فعالیت کاربر و منشن‌ها، هر یک از کانال‌های اجتماعی را از برگه انتخاب کنید.

Traffic Analytics

از این ابزار برای ردیابی عملکرد آنلاین رقیب در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. شما ایده واضح‌تری از نحوه جذب مخاطب توسط رقبا، این که از کدام سایت‌ها بیشتر ترافیک جذب می‌کنند و صفحات برتر بازدید شده بدست خواهید آورد.

شما می‌توانید از این اطلاعات برای تعیین صفحات لندینگ برتر رقبا استفاده کنید که به نوبه خود در ساخت تبلیغات به شما کمک خواهد کرد. اگر در حوزه کاری مشابه‌ای کار می‌کنید، به نمودار سفر ترافیک توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بفهمید کاربران هنگام خروج از وبسایت رقبای شما از چه وبسایت‌هایی بازدید می‌کنند.

Market Explorer

قبل از ایجاد کمپین خود، از ابزار Market Explorer برای تعیین سهم خود در بازار صنعت استفاده کنید. ببینید که کدام یک از رقبا بیشترین سهم را از بازار به خود اختصاص داده‌اند، دموگرافیک عمده صنعت و موارد دیگر را بررسی کنید.

بازاریابی ریتارگتینگ برای کسب و کار شما

بازاریابی ریتارگتینگ یک روش قدرتمند برای ارتباط با مشتریان احتمالی است که از قبل به برند و پیشنهادهای شما علاقه نشان داده‌اند.

اگرچه ممکن است وقتی شروع به ایجاد این کمپین‌ها می‌کنید به تنظیم تبلیغات و صفحات لندینگ نیاز باشد، اما آن‌ها تعداد بازدیدها و کلیک‌ها را جمع آوری می‌کنند.

هنگامی که داده‌های کمپین خود را بررسی کردید، آنچه کار نمی‌کند را اصلاح کنید، آنچه کار می‌کند را تقویت کنید و دوباره برای بدست آوردن موفقیت‌های بزرگ‌تر و بیشتر به بازاریابی ریتارگتینگ خود بازگردید.

تبلیغات خود را به ما بسپارید

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت طیف گسترده‌ای از خدمات بازاریابی را ارائه می‌دهیم مانند تبلیغات وب و تولید محتوا. خدمات ۳۶۰ درجه ما می‌تواند در راه‌اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی به کمک شما بیاید.

مشاوره و راهبری، استراتژی و برنامه‌ریزی، خلاقیت و ایده‌پردازی، طراحی کمپین‌های تبلیغاتی و انتشار آنها در کانال‌های مناسب، مهم‌ترین رویکردی است که در تبلیغات ۳۶۰ درجه آژانس مگنت وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما تماس بگیرید

منبع : semrush

 بیشتر بخوانید :

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست و چطور کار می‌کند؟

همه آن چیزی که باید درباره تبلیغات در شبکه های اجتماعی بدانیم!

بهترین روش تبلیغات در اینترنت ایران چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید