×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟
تاریخ انتشار : 16 دی 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بهینه سازی اپ استور (ASO)چیست و چگونه عمل می‌کند؟

بهینه سازی اپ استور یکی از رویکردهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود که به منظور بالا رفتن رتبه اپلیکیشن‌ها در فهرست نمایش اپ استورها انجام شده و برخلاف سئو که در موتورهای جستجو اعمال می‌شود، در اپ استورهای تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند، کاربرد دارد.

در این مقاله به مفهوم ASO، اهمیت آن و همچنین نحوه عملکردش خواهیم پرداخت.

ASO چیست؟

بهینه سازی اپ استور (App Store Optimization) که به صورت خلاصه ASO نامیده می‌شود به فرایند بهبود نمایش اپلیکیشن‌ها در اپ استورها گفته می‌شود. در واقع همانطور که سئو باعث دیده شدن وبسایت‌ها در موتورهای جستجو می‌شود، این رویکرد نیز باعث نمایش اپ‌ها در صدر جستجوی اپ استورها می‌شود.

بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی به منظور سهولت کاربرد خدمت و محصولات‌شان، نسخه اپلیکیشن خود را نیز راه‌اندازی کرده‌اند و به همین دلیل نیز فرایند ASO جایگاه قابل توجهی در تبلیغات موبایل پیدا کرده است.

کافی است هر کدام از ما در همین لحظه نگاهی به گوشی‌های همراه خود بیندازیم تا متوجه حضور اپلیکیشن‌ها و کاربردشان در زندگی روزمره‌مان شویم. این اپ‌ها را عموما از اپ استورها یا فروشگاه‌های اپلیکیشن تهیه کرده‌ایم. بنابراین اپ استورها می‌توانند مانند موتورهای جستجو قلمداد شوند که بهینه سازی آنها موجب بهبود نمایش اپلیکیشن ما می‌شود و در ادامه نیز نرخ تبدیل آن اپلیکیشن بیشتر خواهد شد.

هرگاه کاربری روی اپلیکیشن شما کلیک کند به این معناست که در فرایند بهینه سازی اپ استور، عملکرد درستی داشته‌اید و اگر این کلیک منجر به خرید آن اپلیکیشن شود، نرخ تبدیل آن نیز بالاتر خواهد رفت. بر همین اساس در کنار ASO باید از رویکرد دیگری به نام بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) نیز نام ببریم که با عنوان CRO شناخته می‌شود.

چرا بهینه سازی اپ استور مهم است؟

دو فروشگاه اپلیکیشن معروف جهان، یعنی اپ استور که برای سیستم IOS و گوگل پلی که برای سیستم اندروید طراحی شده‌اند، بیش از 5 میلیون اپلیکیشن را در درون خود دارند. چنین آماری نشان می‌دهد که بازار اپلیکیشن‌ها به شدت داغ است و بنابراین کسب‌وکارها باید برای موفق شدن در این بازار و بالا بردن نرخ تبدیل خود، به دنبال چاره باشند.

به عنوان مثال اپلیکیشن‌های متعددی در زمینه پرداخت‌های مالی وجود دارد، اما اگر بخواهیم اپلیکیشن خود را در صدر اپ استور مایکت یا کافه بازار نشان دهیم، طبیعتا باید با فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن و ASO آشنا باشیم تا نرخ کلیک و همنیطور نرخ تبدیل اپلیکیشن‌مان را بالاتر ببریم.

در سال 2021 مجموع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اپ استور گوگل پلی 3.6 میلیون برنامه بوده است و همین آمار در اپ استور IOS به 2.7 میلیون رسیده است. این حجم از برنامه نشان دهنده یک بازار رقابتی در فضای اپلیکیشن‌هاست و به همین دلیل نیز فرایند بهینه سازی اپلیکیشن در دستور کار کسب‌وکارهای آنلاین قرار گرفته است تا بتوانند اپ خود را به کاربران عرضه کنند.

مزایای بهینه سازی اپ استور

کاربران از طریق جستجو در اپ استورها به اپلیکیشن شما دست پیدا می‌کنند، به همین دلیل نیز فرایند بهینه سازی اپ استور نقش مهمی در شناساندن یک اپلیکیشن و نصب آن دارد. اپ استور مایکت را در نظر بگیرید، اپ‌ها و برنامه‌های زیادی برای دانلود روی آن قرار گرفته است و اگر کاربری به عنوان مثال کلمه کلیدی پرداخت مالی را در این اپ استور سرچ کند، نتایج متعددی را در مقابل خود خواهد دید.

حالا خودتان را جای آن کاربر بگذارید، کدام برنامه را دانلود می‌کنید؟ آیا اپلیکیشن‌های پیشنهادی را یکی یکی مورد بررسی قرار می‌دهید یا اپلیکیشنی را که در صدر نتایج جستجو است، کلیک می‌کنید؟ طبیعتا عملکرد شما گزینه دوم است؛ بنابراین مهم‌ترین مزیت بهینه سازی اپ استور دیده شدن در اپ استورها و بالا رفتن نرخ تبدیل اپلیکیشن شماست. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های راهکار ASO را با هم مرور می‌کنیم:

  • باعث بهبود نمایش و متمایز شدن اپلیکیشن شما می‌شود.
  • توسط کاربران واقعی و مرتبط کشف می‌شوید.
  • باعث افزایش دانلود ارگانیک به صورت پایدار می‌شود.
  • هزینه‌های جذب کاربر را کاهش می‌دهد.
  • باعث افزایش درآمد اپلیکیشن و نرخ تبدیل می‌شود.
مزایای بهینه سازی اپ استور

بهینه‌سازی اپ استور چطور انجام می‌شود؟

اکنون که به مزایای چشم‌گیر ASO و بهینه‌سازی اپلیکیشن پی بردیم، وقت آن رسیده است که نحوه عملکرد این فرایند را بررسی کنیم. در گام اول باید اپ استور مورد نظر خود را انتخاب کنید. دو اپ استور مایکت و کافه بازار گزینه‌های مناسبی برای تبلیغ اپلیکیشن برای مخاطبان ایرانی محسوب می‌شوند. در همین راستا شمارا دعوت می‌کنیم تا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله آنچه باید درباره تبلیغات در اپ استور بدانیم و مزایای آن! را در بلاگ آموزشی مگنت مطالعه کنید.

بیایید عملکرد بهینه سازی اپ استور را به صورت گام به گام مرور کنیم:

یک استراتژی شفاف برای ASO داشته باشید

برای تدوین استراتژی بهینه‌سازی اپلیکیشن ابتدا باید تحقیقات بازار انجام دهید و به شناخت دقیقی از کابران خود برسید؛ برای این کار نیز می‌توانید نحوه جستجوی کاربران در اپ استور را مورد بررسی قرار دهید تا با نیاز کاربران و کلمات کلیدی که جستجو می‌کنند، آشنا شوید.

برای اپلیکیشن خود یک نام مناسب انتخاب کنید

نام اپلیکیشن شما اولین چیزی است که کاربر می‌بیند؛ به همین دلیل نیز یکی از رویکردهای مهم در بهینه سازی اپلیکیشن ، انتخاب یک عنوان مناسب است. این عنوان باید با کسب‌وکار شما مرتبط بوده و در عین حال جذاب باشد و ضمن منحصربه‌فرد بودن، تلفظ آسانی هم داشته باشد تا مخاطبان، سریع‌تر و راحت‌تر آن را به ذهن بسپارند.

تحقیق کلمات کلیدی

بعد از اینکه مخاطبان و بازار اپلیکیشن خود را شناختید و عنوان مناسبی نیز برای آن انتخاب کردید، نوبت به تحقیق کلمات کلیدی می‌رسد. توجه داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی یک فرایند است و اینطور نیست که شما در چند جلسه بتوانید دفتر کلمات کلیدی خود را در فرایند ASO ببندید.

هنگام تحقیق درباره کلمات کلیدی اپلیکیشن خود می‌توانید این سؤالات را مطرح کنید:

  • ویژگی اصلی اپلکیشن شما چیست؟
  • این ویژگی را با چه مترادف‌های دیگری می‌توان توصیف کرد؟
  • اپلیکیشن‌های مشابه شما چه نام دارند؟
  • اپلیکیشن شما در چه دسته‌ای جای می‌گیرد؟

در کنار پاسخی که برای این پرسش‌ها پیدا می‌کنید، می‌توانید از ابزارهایی مانند App Radar که برای تحقیق و بررسی کلمات کلیدی اپ استورها هستند هم استفاده کنید تا به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنید.

توضیحات اپلیکیشن خود را بنویسید

یکی از نکات مهم دیگری که در فرایند بهینه‌سازی اپ استور باید مورد توجه قرار دهید، نوشتن توضیح و توصیف مناسب و دقیق اپلیکیشن‌تان است. این توضیح که عموما نباید بیشتر از 4 هزار کارکتر باشد، شامل کلمات کلیدی مرتبط با برنامه شما شده و باید به گونه‌ای جذاب، اطلاعاتی درباره اپلیکیشن و ویژگی‌های آن ارائه دهد.

استراتژی بهینه سازی اپ استور

انتخاب آیکون مناسب با اپلیکیشن

همانطور که نام اپلیکشین شما می‌تواند در بهبود فرایند بهینه سازی اپ استور تأثیرگذار باشد، توجه به ویژگی‌های بصری آن نیز اهمیت دارد، به همین دلیل نیز باید یه آیکون مناسب و جذاب را برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید تا رفته رفته کاربران، اپ شما را با آن آیکون خاص بشناسند و به محض دیدن تصویر آن، نامش را به خاطر بیاورند.

نتیجه

بهینه سازی اپ استور یکی از بخش‌های ضروری و مهم استراتژی‌های بازاریابی است. از آنجایی که در دنیای امروز نسخه اپلیکیشن بسیاری از کسب‌وکارها طراحی و ارائه شده است، درست مانند سئو که بهینه‌سازی موتورهای جستجو را جهت کسب رتبه بالاتر در گوگل انجام می‌دهد، فرایند ASO نیز همین عملکرد را در اپ استورها در پیش گرفته است.

آشنایی با ASO و بهینه‌سازی اپلیکیشن یکی از نقاط قوت توسعه‌دهندگان و سازندگان اپ است و به همین دلیل نیز در این مقاله ضمن معرفی رویکرد بهینه سازی اپ استور و بیان مزایای آن، به نحوه عملکرد آن نیز پرداخت شد.

ما در آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت از طریق ارائه خدمات مربوط به تبلیغات در اپ استور و همکاری انحصاری با اپ استور مایکت، فرایند بازاریابی در اپ‌استورها را بهینه‌تر و منسجم‌تر انجام می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با فرایند بهینه سازی اپ استور مایکت می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید: تبلیغات در اپ‌استور مایکت از طریق همکاری انحصاری مگنت با مایکت!

دیدگاهتان را بنویسید