×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام و “تیک‌تاک”
تاریخ انتشار : 08 دی 1398 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

اینستاگرام و “تیک‌تاک”

اینستاگرام و “تیک‌تاک”

اینستاگرام ظاهرا قصد دارد امکانات کلیدی «تیک‌تاک» را کپی کند

این روزها یک روند خاص درباره همه رسانه‌های جمعی بدون شک صدق می‌کند: کپی کاری.

هر زمان که یک ابزار جدید، یک اپ جدید، یا یک کارکرد جدید و محبوب در بازار دیدید، مطمئن باشید که پلتفرم‌های دیگر نیز برای کپی‌کردن آن تلاش می‌کنند. پلتفرم‌ها تلاش می‌کنند به حداکثر ظرفیت خود برسند و تاثیر رقابت را بر کسب‌وکار خود کاهش دهند. اگر شما بتوانید تمام امکانات ابزارها را روی اپ‌هایی که هم‌اکنون از آن‌ها استفاده می‌کنید، در اختیار داشته باشید، چه نیازی به امتحان کردن اپ‌های دیگر وجود دارد؟

به نظر می‌رسد که این منطق حداقل تا حدی در فضای رسانه‌های جمعی جواب می‌دهد. در همین راستا در هفته جاری، جِین مانچون وُنگ، متخصص مهندسی معکوس، دریافت که اینستاگرام برای بار دیگر در حال تقلید از امکانات رقبای خود است: این بار اما تیک‌تاک را هدف قرار داده است.

آن‌طور که ونگ شرح می‌دهد، اینستاگرام در حال کار روی ابزاری مشابه تیک‌تاک به نام «کلیپس» است:

«کلیپس، درست مانند تیک‌تاک، به کاربران اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از یک ویدئو را در یک «استوری» ضبط کنند. درست مانند تیک‌تاک، کاربران می‌توانند روی ویدئو‌های خود موسیقی بگذارند. درست مانند تیک‌تاک، کاربران می‌توانند سرعت و زمان‌بندی هر ویدئو را تنظیم کنند.»

درست همانند اتفاقی که با «استوری»های اسنپ‌چت، ماسک‌های واقعیت افزوده، یوتوب، هاوس‌پارتی، اسکواد و چندین اپ و ابزار دیگر افتاد، فیس‌بوک از طریق اینستاگرام در حال کپی کردن یک ابزار دیگر است تا در این فضای رقابتی، 2.7 میلیارد کاربر فعال خود (در خانواده اپلیکشین‌های فیس‌بوک) را از گزند این امکانات وسوسه‌انگیز در پلتفرم‌های دیگر حفظ کند.

این راهبرد فیس‌بوک کاملا قابل توجیه است. تیک‌تاک در سال گذشته رشد پایداری را تجربه کرده و هم‌اکنون مدعی بیش از 500 میلیون کاربر فعال است، البته مدتی است که رقم رسمی کاربران تیک‌تاک به‌روز نشده است. همچنین ابهاماتی درباره توانایی این اپ برای حفظ کاربرانش وجود دارد. «اکثریت قابل توجه» کاربران جدید تیک‌تاک طی 30 روز پس از نصب آن، آن را ترک می‌کنند و به پلتفرم‌های پیشینی باز می‌گردند که شبکه دوستانشان در آن‌جا شکل گرفته است.

این همان نقطه‌ای است که فیس‌بوک ـ در این مورد اینستاگرام ـ برنده می‌شود. هرچند که اپ‌های جدید می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند، اما فیس‌بوک بیش از 1 میلیارد کاربر دارد و در مناطقی که هنوز اپ‌های دیگر در آن‌جا راه‌اندازی نشده‌اند، فعالیت می‌کند. با عرضه امکانات کپی‌‌شده، فیس‌بوک می‌تواند ظرفیت جدیدی برای رشد اپ‌های خود ایجاد کند و حتی پیش از رقبا این امکانات را در بازارهای جدید عرضه کند. فارغ از اینکه این امکانات کپی شده‌اند، روی پلتفرم‌هایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای کاربران آشنا هستند.

اولین گام کلیدی در این مسیر برای فیس‌بوک این است که کاربران حتی اپ‌های جدید را دانلود نکنند. در نتیجه اگر فیس‌بوک همان ابزارها را کپی و عرضه کند و کاربران را درگیر نگه دارد، بخش بزرگی از این مبارزه را برنده شده است.

به همین دلیل، عجیب نیست که ببینیم اینستاگرام ابزارهای تیک‌تاک یا هر اپ و ابزار جدیدی را کپی کرده است. شاید کمی حرکت دور از شأن و نخ‌نمایی به نظر برسد که مزیت رقابتی شما را به این وضوح کپی کنند. اما به هر حال در بازار رقابتی همین کار جواب می‌دهد. رشد اسنپ‌چت از زمانی که اینستاگرام ابزار «استوری» را کپی کرد، متوقف شد، هاوس‌پارتی نیز به اپیک فروخته شد. احتمالا شیوه چلاندن رقبای کوچک و جدید توسط فیس‌بوک برای شما خوشایند نیست، اما تا کنون موفق بوده است.

اما آیا حرکت اینستاگرام درمورد تیک‌تاک هم جواب می‌دهد؟

همانطور که گفته شد، پیش از این نیز ابهاماتی درباره پایداری درازمدت تیک‌تاک مطرح بود و این شرکت چندی است آمارهای مشارکت کاربران را منتشر نمی‌کند. این امر نشان می‌دهد که احتمالا مشکلاتی در زمینه حفظ کاربران وجود دارد ـ و اگر افراد بتوانند کلیپ‌هایی به سبک تیک‌تاک را در اینستاگرام تولید کنند…

شاید کپی‌کاری یک تاکتیک سوال‌برانگیز به نظر برسد، اما غلبه فیس‌بوک بر بازار گسترش خواهد یافت. در این لحظه حرف و حدیثی درباره راه‌اندازی رسمی این گزینه جدید در اینستاگرام وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید