×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ چطور می‌توانیم برند آگاهی (brand awareness) آنلاین را افزایش دهیم؟
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1400 زمان مطالعه : نام نویسنده : sardabir

چطور می‌توانیم برند آگاهی (brand awareness) آنلاین را افزایش دهیم؟

چطور می‌توانیم برند آگاهی (brand awareness) آنلاین را افزایش دهیم؟

برند آگاهی رویکردی در فرایندهای بازاریابی و تبلیغاتی محسوب می‌شود که با هدف برقراری ارتباط عمیق با مخاطبان و وفادارسازی آنها شکل گرفته است. نام‌های تجاری در صورتی موفق به انجام این رویکرد می‌شوند که مصرف‌کنندگان، برند آنها را بشناسند و به خاطر بسپارند.

از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی در سال‌های اخیر به فضای آنلاین منتقل شده است، برندها نیز برای افزایش آگاهی از برند خود باید به فضای دیجیتال روی بیاورند و به دنبال برقراری ارتباط با مخاطبان خود از طریق ابزارهای آنلاین باشند.

برند آگاهی آنلاین نیاز به شناخت رویکردها و ابزارهای خاصی دارد که بدون توجه به آنها، روند شناساندن و تثبیت هویت نام تجاری کامل نخواهد بود. مخاطبان امروزی بیشتر وقت خود را در فضای دیجیتال می‌گذارنند و بنابراین شما نیز به عنوان یک برند، چاره‌ای جز این نخواهید داشت که با حضور در این فضا و استفاده از فرایندهای آن، روند brand awareness خود را انجام دهید.

با ما همراه باشید تا روش‌های برند آگاهی در فضای آنلاین را بهتر و دقیق‌تر بشناسید:

وبلاگ‌های مهمان: جایی برای برند آگاهی

همه کسب‌وکارها به دنبال راه‌اندازی و توسعه وبلاگ تخصصی خود هستند. انتشار مقالات در حوزه فعالیت کسب‌وکارها یکی از رویکردهایی است که در راستای جذب مخاطبان و شناساندن برند انجام می‌شود، اما انتشار محتوا در وبلاگ‌ مهمان، روند برند آگاهی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا مقاله‌ای را که می‌توانید در وبلاگ خودتان منتشر کنید، در جای دیگری نشر دهید؛ اما اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، حتما از این روش استفاده کنید.

در گام اول سعی کنید وبلاگ‌های مهمانی را پیدا کنید که با حوزه فعالیت شما مرتبط هستند. این وبلاگ‌ها محل حضور طیف گسترده‌ای از کاربرانی هستند که نسبت به حوزه فعالیت شما علاقمند بوده و در نتیجه انتشار یک مقاله در این وبلاگ‌ها می‌تواند نظر کاربران مذکور را نسبت به برند شما جلب کند.

از سوی دیگر، وبلاگ مهمان باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما می‌شود، زیرا امکان دارد کاربرانی که به محتوای مقاله شما علاقمند شده باشند، به وب‌سایت‌تان نیز سر بزنند. همچنین از طریق لینک‌دهی به سئوی سایت شما هم کمک خواهد شد. پس به منظور افزایش برند آگاهی آنلاین، وبلاگ‌های مهمان را فراموش نکنید و با انتشار محتواهای جذاب و کاربردی، گروه بیشتری از مخاطبان را با برند خود آشنا کنید.

آگاهی از برند با محتوای قابل اشتراک‌گذاری

در انتشار محتوای خود خساست به خرج ندهید. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید سعی کنید با ارائه محتواهای جذابی که قابلیت اشتراک‌گذاری از سوی دیگران را داشته باشند، در بین کاربران شناخته شوید. مخاطب امروزی به تصویر بیشتر از متن توجه می‌کند و خصوصا اینفوگرافی‌ها توجه او را به سوی خود جلب می‌کنند.

بنابراین یکی از روش‌های برند آگاهی، تولید اینفوگرافی‌های جذاب در شبکه‌های اجتماعی است. اگر  محتوای شما به لحاظ دیداری جذاب باشد، امکان اینکه کاربران آن را به اشتراک بگذارند، بالاتر خواهد رفت و به اشتراک گذاشتن محتوای شما به این معناست که گروه بیشتری از مخاطبان با برندتان آشنا می‌شوند.

چنین فرایندی اگر به صورت مدام و هدفمند به اجرا در بیاید، خواهید دید که در مدت زمان کوتاهی، سطح brand awareness کسب‌وکار شما تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش برند آگاهی آنلاین از طریق اشتراک گذاری محتوا در اینستاگرام

برند آگاهی آنلاین بدون رعایت سئو اتفاق نمی‌افتد

آگاهی از برند به این معناست که مخاطبان، یک نام تجاری را بشناسند. حال که مخاطبان در فضای آنلاین حضور دارند، باید از ابزارهای مناسب با همین فضا در راستای افزایش برند آگاهی استفاده کرد. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از رویکردهای مهم در فضای رقابتی بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود که در روند شناساندن برندها نیز بسیار کارآمد است.

هر اندازه بتوانید در صدر لیست جستجوی کاربران گوگل ظاهر شوید، به همان اندازه نام شما در ذهن این کاربران باقی خواهد ماند. بنابراین رعایت اصول سئوی فنی و محتوایی و انتخاب درست کلمات کلیدی، رویکردی است که به منظور brand awareness خود باید در نظر بگیرید.

تبلیغات دهان به دهان در فضای وب

اینطور تصور نکنید که تبلیغات دهان به دهان فقط در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد و مردم برای خرید محصولات مورد نیازشان از دوستان و اقوام خود نظرخواهی می‌کنند؛ علاوه بر این مورد که تأثیر زیادی نیز در افزایش آگاهی از برند دارد، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین که فروش ویژه یا تخفیف‌های خاص را شامل می‌شوند نیز همان کار تبلیغات دهان به دهان را در فضای وب انجام می‌دهد.

برندی را در نظر بگیرید که به مناسبت روز مادر، برخی از محصولات خود را با تخفیف قابل توجهی ارائه می‌دهد، هر کدام از ما که تبلیغ مورد نظر را در فضای آنلاین ببینیم، آن را با سایر دوستان و آشنایان‌مان به اشتراک می‌گذاریم و رفته‌رفته برند مورد نظر از این طریق در میان طیف گسترده‌ای از کاربران شناخته خواهد شد.

برند آگاهی در شبکه‌های اجتماعی

یکی از رویکردهای مهمی که در فرایند آگاهی از برند در فضای آنلاین باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب درست شبکه‌های اجتماعی و شناساندن نام تجاری از طریق آنهاست. در گام اول باید شبکه اجتماعی متناسب با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید، مثلا اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر یا لینکدین.

مرحله بعد شناسایی مخاطبان است؛ به این معنا که در شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام باید به دنبال کدام دسته از مخاطبان باشید. بعد از شناسایی و دسته‌بندی این مخاطبان، نوبت به اجرای کمپین‌های برند آگاهی می‌رسد.

در روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین نکته این است که بتوانید با آنها وارد تعامل شوید و نظر آنها را نسبت به برند خود جلب کنید. انتشار رشته استوری‌هایی که مخاطب را به گفتگو با برند شما ترغیب می‌کنند، یکی از رویکردهای مهم در فرایند آگاهی از برند در فضای آنلاین محسوب می‌شود.

فراموش نکنید که مخاطب شما در شبکه‌های اجتماعی به دنبال محتوایی است که استفاده از آن راحت و کاربردی باشد، پس انواع متعددی از محتوا شامل ویدئو، اینفوگرافی، صوت و متن را آماده کنید که به طور غیرمستقیم مخاطبان برند شما درگیر کنند.

برند آگاهی با صدای منحصربه‌فرد

صوت می‌تواند در شناساندن نام تجاری نقش زیادی داشته باشد. بنابراین بهتر است یک صدای منحصر‌به‌فرد را برای کسب‌وکار خود انتخاب کرده و آن را از طریق کانال‌های ارتباطی خود در فضای وب، خصوصا شبکه اجتماعی اینستاگرام، در گوش مخاطبان‌تان تکرار کنید. تکرار صدای یک برند رفته‌رفته موجب می‌شود که مخاطب هر جا آن صدا را شنید، به یاد برند مذکور و محصولات و خدمات آن بیفتد.

شروع به پادکست سازی کنید

پادکست‌ها به عنوان یکی از مظاهر تقریبا جدید فضای دیجیتال از سوی کاربران مورد استقبال واقع شدند. بنابراین می‌توانید در راستای برند آگاهی آنلاین خود، پادکست‌های ویژه کسب‌وکارتان را داشته باشید مانند پادکست HBR و HubSpot که بسیار هم از سوی مخاطبان پر طرفدار هستند. توجه به این نکته ضروری است که پادکست برند شما حتما نباید درباره محصولات و خدمات‌تان باشد، بلکه باید از طریق انتخاب موضوعات آموزشی مرتبط با کسب‌وکارتان، نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کنید.

استفاده از پادکست برای افزایش برندآگاهی آنلاین

فرض کنید شما تولیدکننده پوشاک ورزشی هستید، اینکه بخواهید درباره کفش‌های ورزشی شرکت‌تان و مزایای آنها در یک پادکست داد سخن دهید، نه تنها نظر مخاطبان را به سوی شما جلب نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث ناراحتی آنها هم بشود؛ در مقابل اگر به موضوعات مرتبط بپردازید، مثلا با ورزشکاران محبوب مصاحبه کنید یا یک پادکست آموزشی درباره تناسب اندام تولید کنید، مطمئنا در فرایند برند آگاهی خود موفق‌تر عمل خواهید کرد.

سخن آخر

برند آگاهی در دنیای امروز مرزها را درنوردیده و در فضای آنلاین اتفاق می‌افتد. این تغییر پارادایم از یک جهت خوب است، زیرا طیف بیشتری از مخاطبان را در دایره ارتباطات شما قرار می‌دهد، آن هم مخاطبانی که نیازی نیست برای شناساندن برند خود به آنها هزینه زیادی داشته باشید.

از سوی دیگر برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند باید از رویکردها و ابزارهای جدیدتر و متفاوت‌تری استفاده کنید تا بتوانید هویت برند خود را به مخاطبان آنلاین بشناسانید. در این مقاله شما را با روش‌های برند آگاهی در فضای دیجیتال آشنا کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید