×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ بررسی 4 اشتباه رایج در استراتژی‌ تبلیغات موبایلی
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1397 زمان مطالعه : نام نویسنده : admin

بررسی 4 اشتباه رایج در استراتژی‌ تبلیغات موبایلی

بررسی 4 اشتباه رایج در استراتژی‌ تبلیغات موبایلی

چندین سال پیش، زمانی که تبلیغات موبایلی به تازگی آغاز شده بود، تبلیغ کنندگان مشتاقانه آن را پذیرفتند، زیرا می‌توانستند ببینند که رسانه‌ها به خصوص در میان کاربران جوانتر، با چه سرعت زیادی درحال تغییر هستند،. اما متأسفانه این پذیرش بدون دوراندیشی و داشتن یک استراتژی حساب شده برای فهمیدن اینکه این رسانه جدید چه تفاوت‌هایی با رسانه‌های قبلی دارد اتفاق افتاد.
در نتیجه، تبلیغ‌کنندگان شروع به تولید انبوه تبلیغ‌های اتوماتیک و با طراحی ضعیف کردند که مزاحم، گیج‌کننده و بدون توجه به تجربه‌ی کاربر بودند (و همچنان هم هستند).  امروزه تبلیغات آنلاین با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. و در صدر این مشکلات، قابلیت مشاهده‌شدن تبلیغ‌ها و مسدودکننده‌های تبلیغاتی قرار دارند.
قلب این مسئله، نادیده‌گرفتن تبلیغات از سوی کاربران است. و این نادیده‌گرفتن بسیار برای تبلیغات موبایلی مشکل‌زاست. در عین حال، موبایل تبدیل به اولین رسانه‌ی تبلیغاتی شده است که با کاربر شما زندگی می‌کند و به ندرت بیش از اندازه‌ی یک دست از او دور است. و به دلیل این ارتباط نزدیک، زمانی که برندها باعث ایجاد مزاحمت و اختلال برای آنها می‌شوند، کاربران تبلیغات را پس می‌زنند.
این اتفاق بسیار بدی است زیرا صنعت تبلیغات امروزه بزرگترین فرصت را در طول دهه‌های اخیر در اختیار دارد. بنابراین، امروز مهم‌تر از هر زمانی شرکت‌ها باید فرصتی را برای درک دقیق از این رسانه‌ی قدرتمند اختصاص بدهند و یک برنامه‌ی تبلیغاتی با اولویت موبایل طراحی کنند. در طول این راه، بسیار مهم است که از چهار اشتباه زیر پرهیز شود:

تبلیغات دسکتاپ با تبلیغات موبایلی انطباق ندارند.

اولین و بزرگترین اشتباهی که برندها و تبلیغ‌دهنده‌ها در تبلیغات موبایلی مرتکب می‌شوند این است که تبلیغات دسکتاپ را بر‌می‌دارند به زور در موبایل جا می‌دهند! کاربران استانداردهای بالایی برای تجربه‌ی موبایلی خود دارند و فرمت‌های ناکارآمد تبلیغات دسکتاپ نظیر بنرها، تبلیغات میانی و تبلیغات خودکار قبل از پخش، مفید نیستند.

بلکه، این فرمت‌ها از سرعت تغییرات تکنولوژی و توقعات کاربران عقب مانده‌اند و از دلایل اصلی جستجوی کاربران برای مسدودکننده‌های تبلیغات هستند. برندها باید به دنبال فرمت‌های تبلیغاتی ویژه‌ی موبایل باشند که در حال حاضر در حال توسعه‌اند و سازگار با تجربه‌ی کاربری هستند. برای اینکه تبلیغات در موبایل‌ها به خوبی کار کنند، سازندگان آنها باید ایجاد وقفه در چیزی که برای کاربران جالب است را متوقف کنند و به جای آن یاد بگیرند که چگونه این چیزهای جالب را تکمیل کنند و در کنار آنها قرار بگیرند.

نسخه وب در موبایل یک استراتژی تبلیغات موبایلی بادوام نیست.

در حال حاضر، بخش زیادی از بودجه‌ی تبلیغات موبایلی صرف تبلیغات موبایل وب (در مرورگرها) می‌شود و بساری از برندها احتمالاً از مشکل این نوع تبلیغات آگاه نیستند. بنا به آخرین گزارش سایت Flurry  ، نود درصد زمانی که کاربران در موبایل می‌گذرانند در اپلیکیشن‌ها است و نه در مرورگرها. بنابراین چرا برندها باید بخش زیادی از بودجه خود را صرف موبایل وب کنند؟
کمی به این موضوع فکر کنید، و سپس این نکته را هم درنظر بگیرید که شرکت Apple شروع به ایجاد راه‌حل‌هایی ساده برای مسدود کردن تبلیغات موبایل وب کرده است. واضح است که برندها دلیل موجهی برای صرف این هزینه در تبلیغات موبایل وب ندارند. در عوض، اپلیکیشن‌ها محیط درگیرکننده و تطبیق‌پذیری را به بازاریابان ارائه می‌دهند که در آن می‌توانند ارتباطات خوبی در یک فضای کاملاً صمیمی با کاربر برقرار کنند.
همچنین در یک اپلیکیشن، تبلیغ‌دهندگان می‌توانند به شناختی از نقاط مورد علاقه، اقدام‌ها و عواطف کاربران دست پیدا کنند. توانایی ساخت یک تجربه‌ی همسان درگیرکننده که به سفر فردی یک مشتری جهت و پاسخ می‌دهد یک مزیت گران قیمت برای همه‌ی بازاریابان برندهاست. و فقط باید قدر آن را بدانند!

چون موبایل است، فرض نکنید که حتماً دیده می‌شود.

بعضی از سازندگان تبلیغات تصور می‌کنند که قابلیت مشاهده (Viewability) فقط مسئله‌ی تبلیغات دسکتاپ است، شاید چون بحث در مورد قابلیت مشاهده اخیراً بر روی دسکتاپ متمرکز شده است یا چون برندها گمراه شده‌اند و فکر می‌کنند تبلیغات موبایلی کاملاً قابل مشاهده است.
با این همه، استانداردهای مشاهده شدن در موبایل هنوز به طور رسمی مشخص نشده است. اما تصورتان درباره قابلیت مشاهده شدن در موبایل هرچه که هست، آنها را ارزش رسمی نلقی نکنید. حقیقت تلخ این است که مشاهده شدن، یک مسئله‌ی مهم در تبلیغات موبایل نیز هست. در واقع، طبق آخرین گزارش Moat، فقط 37 درصد تبلیغات موبایلی ئر معرض مشاهده شدن هستند و فقط 28 درصد برای بیشتر از یک ثانیه کاملاً بر روی صفحه قرار می‌گیرند.
دلیل اصلی پشت این آمارهای بد، می‌تواند به موبایل وب و  موجودی برنامه‌ریزی شده‌ی مزایده‌ی آنی (RTB) نسبت داد، اما این مشکل در تبلیغات درون اپلیکیشنی (In-App) هم وجود دارد. تا زمانی که صنعت تبلیغات به اجماعی درباره‌ی استانداردهای مشاهده شدن نرسد، به عهده‌ی شماست که به عنوان یک برند یا یک آژانس تبلیغاتی خود را آموزش بدهید که چرا یک تبلیغ در فرمت‌های مختلف قابل مشاهده یا غیرقابل مشاهده می‌شود.
علاوه براین، شما می‌توانید با شرکت‌هایی که مشاهده شدن در موبایل را تعقیب و پیگیری می‌کنند مشارکت کنید تا این اطمینان را به شما بدهند که تبلیغات موبایلی شما دیده خواهد شد.

به برنامه‌ریزی موبایلی فراتر از Open RTB نگاه کنید.

همانطور که کانال‌های دسکتاپ مزیت‌هایی را ارائه می‌دهند، مزیت‌هایی در کانالهای برنامه‌ریزی شده (Programmatic) در موبایل هم وجود دارد، و البته چالش‌های زیادی هم دارند.
تقلب، شفافیت، کیفیت موجودی و در دسترس بودن واحدهای تبلیغاتی موبایلی درصدر  لیست این چالش‌ها هستند. به همین دلیل، بازارهای خصوصی (PMPs) در حال افزایش‌اند.
در یک بازار خصوصی، شما می‌توانید کنترل و آگاهی بیشتری نسبت به قابلیت مشاهده‌شدن و دسترسی به واحدهای تبلیغات موبایلی در یک محیط تجاری امن داشته باشید.
در پایان باید گفت که موبایل یک فرصت بی‌نظیر به برندها ارائه می‌دهد تا دسترسی جدیدی به مشتریان داشته باشند. هرچند، که رسانه‌ی پیچیده‌ای است که کاربران آن دربرابر تجربه‌ی تبلیغات بد کم تحمل‌اند.

بنابراین، برندها، باید با دقت و با استراتژِ مشخص رفتار کنند تا بتوانند از همه‌ی مزایایی که موبایل می‌تواند در اختیارشان بگذارد بهره ببرند. اولین قدم، پرهیز از اشتباهات رایجی است که در بالا ذکر کردیم. دومین کار این است که با شرکایی همکاری داشته باشید که بتوانند به برند شما کمک کنند که چیزی به تجربه‌ی کاربر از موبایل اضافه کند، نه اینکه باعث اختلال در آن شود.

منبع: entrepreneur

دیدگاهتان را بنویسید