×
صفحه اصلی دیجیتال مارکتینگ اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1401 زمان مطالعه : 8 دقیقه نام نویسنده : مرتضی حسینیان

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

اس ام اس مارکتینگ از جمله رویکردهای بازاریابی به شمار می‌رود که امکان برقراری یک رابطه تعاملی قوی را با مخاطبان فراهم می‌کند. به همین دلیل نیز برندها از این شیوه بازاریابی در کنار رویکردهای موبایل مارکتینگ استفاده می‌کنند تا تعامل قوی‌تر و مؤثرتری با مشتریان خود داشته باشند.

بازاریابی کسب و کار کوچک شما می‌تواند زمان و منابع زیادی را به خود اختصاص دهد. به عنوان یک خرده‌فروش مستقل،‌ به دلیل بروزرسانی‌های الگوریتم شبکه‌های اجتماعی و حجم زیادی از ایمیل‌هایی که افراد هر روز دریافت می‌کنند، جذب مخاطب ازطریق تلاش‌های بازاریابی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

بازاریابی SMS یا بازاریابی پیامک متنی یک روش ساده برای دسترسی به مشتریان و دستیابی به نرخ ROI بسیار بالاتر است.

مشتریان آن را می‌پذیرند، در واقع 70% موافقند که این یک روش عالی برای کسب و کار به منظور جذب مخاطب است.

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی سرویس پیام کوتاه یا SMS نوعی از بازاریابی است که کسب و کارها از آن برای ارسال تبلیغات به مشتریان ازطریق پیام‌های متنی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، بازاریابی SMS همان بازاریابی پیامکی است.

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

مزایای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی فواید و مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی دارد.

سریع است

بازاریابی پیامکی به چند جهت سریع‌تر از روش‌های دیگر بازاریابی است. برخلاف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، نیازی نیست هیچ تصویری را برای مطابقت با محتوای تولیدی خود ایجاد کنید.

پیام‌های متنی همچنین دارای محدودیت تعداد کاراکتر هستند، بنابراین نیازی نیست یک متن طولانی بنویسید. به همین دلیل تولید و ارسال آن‌ها سریع و آسان است.

دوما، پیام‌ها سریع‌تر از پست‌های اینستاگرامی یا ایمیل به دست مخاطب شما می‌رسند. مشتریان شما هنگام دریافت پیامک یک اعلان بر روی گوشی موبایل خود دریافت می‌کنند.

در مقابل در سایر اشکال بازاریابی، مشتریان شما باید یک مرحله اضافی را برای باز کردن اپلیکیشن شبکه اجتماعی یا ایمیل انجام دهند تا تبلیغ شما را ببینند.

نرخ باز شدن آن‌ها تقریبا کامل است

اگر می‌خواهید مردم پیام‌های شما را باز کنند، ارسال پیام متنی موثرترین روش برای انجام این کار است. متن‌های بازاریابی در 98% باز می‌شوند که تقریبا نزدیک به 100% است.

در مقایسه، مطالعه‌ای توسط Mailchimp به این نتیجه دست یافت که میانگین نرخ باز شدن برای بازاریابی ایمیلی، 3/21 درصد است.

نرخ واکنش بالایی دارد

از آنجایی که نرخ باز شدن SMS بالاست، نرخ واکنش یا پاسخگویی به آن نیز بالاست.

میانگین نرخ واکنش برای پیام متنی بازاریابی 45% است، در حالی که نرخ کلیک ایمیل معمولا بیشتر از 7% نیست.

مشتریان به طور قابل توجهی بیشتر بر روی لینکی که شما از طریق پیام متنی ارسال می‌کنید در مقابل ایمیل کلیک می‌کنند.

افزایش تعامل با مشتریان

جالب است بدانید که پیامک تبلیغاتی از نظر نرخ تبدیل و نرخ کلیک بالاتر از ایمیل مارکتینگ است. به همین دلیل نیز اس ام اس مارکتینگ به عنوان یکی از مظاهر موبایل مارکتینگ منجر به تعامل بیشتر با مخاطبان می‌شود.

پیام‌های متنی جدا از اینکه باعث افزایش نرخ تبدیل و نرخ کلیک شده و تعامل با مشتری را امکان‌پذیر می‌کنند؛ خاصیت مکالمه‌ای نیز دارند و با فعال کردن آن می‌توانید از جانب مخاطبان پاسخ دریافت کنید و آنها را تشویق کنید که پیام‌هایی کوتاه برای شما ارسال کنند.

امکان دسترسی سریع به مخاطبان

مردم عموما پیام‌های متنی را به محض دریافت می‌خوانند. از این نظر اس ام اس مارکتینگ می‌تواند امکان دسترسی سریع‌تری را برای برندها فراهم کند تا پیام‌شان را به دست مخاطب مورد نظر خود برسانند.

بنابراین اگر پیشنهاد ویژه‌ای دارید که مشتریان‌تان باید فورا نسبت به آن اقدام کنند، بازاریابی پیامکی گزینه مناسبی است. چراکه اگر بخواهید این پیام ویژه را از طریق ایمیل مارکتینگ ارسال کنید، شاید دریافت آن از سوی مخاطبان طولانی‌تر شود.

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

نحوه استفاده از بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی لزوما نباید پیچیده باشد. در واقع، این بازاریابی نسبت به بازاریابی ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است زیرا نیازی به هیچ جز طراحی نیست. در ادامه آنچه برای شروع بازاریابی پیامکی باید بدانید را برای شما آورده‌ایم:

فهرستی از مشتریانی که اجازه ارسال پیام به آن‌ها دارید را تهیه کنید

قبل از شروع یک کمپین بازاریابی پیامکی، اطمینان حاصل کنید که افراد داخل فهرست به شما اجازه ارسال پیامک را داده‌اند.

هر فردی که چنین مجوزی به شما نداده است را از فهرست خارج کنید. نرم افزار وفاداری می‌تواند به شما در جمع آوری اطلاعات مشتریان و اطمینان از این موضوع کمک کند.

از ابزاری برای ارسال پیام استفاده کنید

شما به نرم افزاری برای اتوماسیون ارسال پیامک‌ها نیاز دارید. سرویس‌هایی وجود دارند که صرفا خدمات بازاریابی پیامکی ارائه می‌دهند.

یک سیستم بازاریابی پیامکی جداگانه از شما می‌خواهد تا فهرستی از اطلاعات تماس مشتریان خود را وارد کنید و سپس داده‌های کمپین را به صورت جدا از سایر تلاش‌های بازاریابی شما ردیابی خواهد کرد.

مزیت انتخاب یک برنامه وفاداری که با سیستم POS یا تجارت شما یکپارچه می‌شود این است که می‌توانید اطلاعات جمع آوری کنید، داده‌ها را مدیریت کنید و کمپین‌های خود را به همان جایی که فروش دارید ارسال کنید.

پیام خود را بسازید

نیازی نیست متن پیام شما به بلندی یک خبرنامه ایمیلی باشد. در واقع، هرچه کوتاه‌تر بهتر به یاد داشته باشید که یک دعوت به اقدام واضح در پیام داشته باشید و راهی را برای مشتریان در نظر بگیرید که اگر دیگر مایل به دریافت پیام از جانب شما نیستند، از آن استفاده کنند (گنجاندن لغو پیامک یک موضوع قانونی است).

ردیابی نتایج

بعد از این که پیامی ارسال کردید، نتایج آن را ردیابی کنید. اگر لینکی را در پیام خود گذاشته‌اید، بررسی کنید که چند نفر بر روی آن لینک کلیک کرده‌اند.

اگر کد تخفیف ویژه‌ای تهیه کرده‌اید که مختص کمپین پیامکی شماست، ببینید چه تعداد از مردم هنگام خرید از آن استفاده کرده‌اند و چه تعداد فروش ایجاد کرده‌اید. این ارقام را با تعداد پیام‌هایی که ارسال کرده‌اید مقایسه کنید.

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

انواع اس ام اس مارکتینگ برای کسب‌وکارها

هنگامی که پیامک تبلیغاتی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان انتخاب می‌کنیم می‌توانیم دو نوع کلی را برای این شیوه از بازاریابی در نظر بگیریم: پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های تراکنشی.

پیامک‌های تبلیغاتی

پیامک تبلیغاتی پیامی است که به منظور افزایش فروش، تبلیغ یک محصول یا ایجاد آگاهی از برند برای مخاطبان ارسال می‌شود.

عموما این شیوه از پنل اس ام اس برای اطلاع رسانی به مشتریان ارسال می‌شود و بیشتر در قالب تبلیغات گروهی قرار می‌گیرد، یعنی برای گروهی از مخاطبان ارسال می‌شود.

پیامک‌های تراکنشی

پیامک تراکنشی پیامی متنی است که حاوی اطلاعات مورد نیاز مشتریان است. فرض کنید از یک سایت فروشگاهی محصولی را خریداری کرده‌اید و بلافاصله پیامکی مبنی بر ثبت سفارش شما برای‌تان ارسال می‌شود.

این شیوه از بازاریابی پیامکی در مقابل تراکنشی صورت می‌گیرد که مشتری انجام داده است. پیامک‌هایی که جزئیات حمل‌ونقل کالا را اطلاع می‌دهند نیز جزو این دسته به شمار می‌روند.

از آنجایی که پیامک‌های تراکشنی حاوی داده‌های ارزشمندی برای مشتریان هستند، باعث بالا بردن حس وفاداری یک مشتری نسبت به برند شما خواهند شد.

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

استراتژی‌های بازاریابی پیامکی که باید استفاده کنید

پیام‌های خوشامدگویی

مشابه با یک ایمیل خوشامدگویی، سعی کنید بعد از این که مشتری در برنامه وفاداری شما ثبت نام کرد برای او یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید. حتی می‌توانید برای افرادی که جدید ثبت نام کرده‌اند یک کد تخفیف اختصاص دهید تا آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کنید.

معرفی محصولات جدید

به محض این که محصولات جدید را به ویترین فروشگاه یا وبسایت خود اضافه کردید، از یک کمپین پیامکی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان خود استفاده کنید تا برای خرید تشویق شوند. این یک روش عالی برای هدایت ترافیک به سمت اقلام و محصولات جدید است.

پیشنهاد ما این است که این کار را یکبار در هر فصل انجام دهید، در غیراینصورت خطر ارسال هرزنامه به مشتریان وجود دارد.

فروش فوری یا Flash sales

فروش فوری یک روش عالی برای پاداش دادن به افرادی است که در برنامه وفاداری شما ثبت نام کرده‌اند. به مشتریان خود اطلاع دهید که محدودیت زمانی برای فروش وجود دارد و تنها آن‌ها ازطریق پیامک از این موضوع مطلع هستند.

ایجاد فروش اختصاصی برای آن‌ها یک شیوه فوق العاده است که به آن‌ها نشان دهید برایشان ارزش قائل هستید.

فروش فصلی

وقتی در پایان هر فصل زمان رسیدگی به موجودی انبار می‌رسد، پیامکی به مشتریان خود ارسال کنید و به آن‌ها در مورد فروش فصلی اطلاع دهید.

به عنوان مثال، در پیامی که برای افرادی که قبلا از شما کفش خریده‌اند ارسال می‌کنید، لینکی به کفش‌های فروشی خود درج کنید.

از مشتریان خود بخواهید که در نظرسنجی شرکت کنند

نظرسنجی‌ها، روش‌های عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتظارات مشتریان از شما است. برای افزایش شانس خود در بالا بردن نرخ واکنش، به جای کانال‌های بازاریابی دیگر از طریق پیامک یک لینک نظرسنجی را برای مشتریان خود ارسال کنید. شما می‌توانید به راحتی با ابزارهایی مانند Google Forms یک نظرسنجی کوتاه ایجاد کنید.

شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت متقابل تبلیغ کنید

رشد و توسعه حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما می‌تواند به خودی خود یک شغل تمام وقت باشد. با ارسال پیام‌هایی که مخاطب را به دنبال کردن یک شبکه اجتماعی تشویق می‌کند، مخاطب بازاریابی پیامکی خود را افزایش دهید. ترکیب این مورد با یک هدیه مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند معامله را برای مخاطب شیرین‌تر کند.

اس ام اس مارکتینگ چیست و نحوه استفاده آن درکسب و کار

چطور یک بازاریابی پیامکی مؤثر داشته باشیم؟

برای داشتن یک برنامه مؤثر اس ام اس مارکتینگ باید در درجه اول یک پنل اس ام اس مناسب را انتخاب کنید و در ادامه برخی از نکات مهم و ضروری را مد نظر داشته باشید تا بتوانید این رویکرد موبایل مارکتینگ را به نحو مؤثری به اجرا در بیاورید.

گام اول: شناخت مخاطبان

از همان آغاز باید مخاطب خود را بشناسید. قرار است پیامک شما به صورت تبلیغات گروهی برای انبوهی از مخاطبان ارسال شود یا اینکه می‌خواهید یک پیشنهاد ویژه را برای مشتریان وفادار خود ارسال کنید؟ طبیعتا هر کدام از این مشتریان، پیامک تبلیغاتی خاص خود را می‌طلبند که باید برای طراحی و تولید آن برنامه‌ریزی کنید.

گام دوم: تعیین هدف

هدف شما از راه‌اندازی و اجرای کمپین اس ام اس مارکتینگ چیست؟ بعد از شناخت مخاطب، باید تعیین کنید که هدف شما از ارسال پیامک چیست؟ آیا فروش فصلی دارید و می‌خواهید گروه زیادی از مشتریان را از تخفیف خود آگاه کنید؟ یا اینکه برای افزایش آگاهی از برندتان می‌خواهید خدمات‌تان را پروموت کنید؟ یا اینکه می‌خواهید یک آفر ویژه را برای مشتریان اصلی خود ارسال کنید؟

طبیعتا لحن شما در هر یک از این پیامک‌ها متفاوت خواهد بود و پیامی را که برای تبلیغات گروهی می‌فرستید، مانند پیامی که برای یک مشتری خاص ارسال خواهید کرد، تنظیم نمی‌کنید.

گام سوم: زمان ارسال پیامک

بعد از اینکه مخاطب پیامک تبلیغاتی و هدف از ارسال آن را مشخص کردید، باید نسبت به زمان ارسال آن نیز بررسی‌های لازم را انجام دهید. به عنوان مثال اگر یک حراج آخر فصل دارید، باید صبر کنید و پیامک خود را در روزهای نزدیک به شروع حراج ارسال کنید؛ ضمن اینکه در روزهای پایانی نیز می‌توانید پیامک دیگری را مبنی بر اینکه الان آخرین فرصت شما برای استفاده از این حراج است، ارسال کنید.

گام چهارم: سنجش عملکرد اس ام اس مارکتینگ

بازاریابی پیامکی نیز مانند هر کمپین تبلیغاتی دیگر بدون بررسی بازخوردهای آن کامل نخواهد بود. بنابراین بهتر است از طریق اندازه‌گیری میزان تعامل مخاطبان، نرخ کلیک و نرخ تبدیل مشخص کنید که کمپین بازاریابی پیامکی شما تا چه اندازه اثربخش بوده است.

این سنجش باعث می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های بعدی برای اس ام اس مارکتینگ عملکرد بهتری داشته باشید.

کلام آخر

مشتریان شما زمان زیادی را به صورت آنلاین و در گوشی‌های موبایل خود سپری می‌کنند. با بازاریابی پیامکی، شما می‌توانید با پیشنهادهای کوتاه و شیرین به انبوهی از آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بازاریابی پیامکی یکی از رویکردهای مؤثر تبلیغاتی است که خصوصا برای ایجاد یک رابطه تعاملی با مخاطبان کارآمد خواهد بود.

آشنایی با اس ام اس مارکتینگ و انتخاب پنل اس ام اس می‌تواند نتایج مثبتی مانند افزایش نرخ تعامل با مخاطبان، افزایش نرخ کلیک و همینطور افزایش نرخ تبدیل را در پی داشته باشد.

امروزه اس ام اس مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و از بارخورد و نرخ تبدیل خوبی هم برخوردار است. اگر می خواهید به شکل هدفمند تبلیغ کنید ما در کنار شما هستیم. آژانس تبلیغات دیجیتال مگنت با همکاری بهترین رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کنار شماست. برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

منبع: lightspeedhq

بیشتر بخوانید :

7 نکته برای استفاده پر قدرت از SMS مارکتینگ و بازاریابی پیامکی

شرایط انجام اس ام اس مارکتینگ چیست و انواع متن پیام

دیدگاهتان را بنویسید